PDA

View Full Version : Ilonka in telegraaf (volle pagina)



payap
11-09-2004, 14:07
In de telegraaf van vandaag staat een pagina groot artikel over ilonka elmont en haar muay thai workshops voor jonge gedetineerde.

He staat op TA1 gedeelte wat vrouw heet.

Op de foto's zie ik oa lucien carbin en alistair overeem staan

Hollandpride
11-09-2004, 14:19
Cool!

Shytown
11-09-2004, 14:24
Staat ook in dat ze zich aan het voorbereiden is op een gevecht in Japan. Het artikel gaat voornamelijk over de workshops die FFC geeft in een jeugdgevangenis en haar rol daarbij.
Goede actie trouwens!

harry
11-09-2004, 14:32
Ilonka Elmont (30) is vijfvoudig wereldkampioen thaiboksen. ’Killer queen’ is haar bijnaam. En dat zegt genoeg. Ze bereidt zich momenteel voor op een gevecht in Japan, maar tussen de trainingen door geeft ze samen met haar trainer en een aantal collega-thaiboksers workshops aan jonge gedetineerden. In ’t Nieuwe Lloyd, een Rijksinrichting voor jongens in Amsterdam, liet zij de jeugdgevangenen zien waartoe zij in staat is. En dat maakte indruk.

Jeugdgevangenen gaan liever niet af tegen wereldkampioene thaiboksen Ilonka Elmon

In gevecht met de KILLER QUEEN

door MARLIES RUIJTER


AMSTERDAM – ’Waarom ga je uitgerekend in een jeugdgevangenis thaiboksles geven?’ vragen mensen haar geregeld. Maar wie zich dat afvraagt, weet weinig van thaiboksen; daar kan wereldkampioene Ilonka Elmont kort over zijn. Thaiboksen is een harde sport – je mag stoten, trappen en knietjes geven – maar geen onbezonnen sport.
Er zijn regels: krabben, bijten, haren trekken en ander gemenigheden zijn niet toegestaan. „Bij thaiboksen gaat het om concentratie en beheersing van de technieken�, legt ze uit. „In de ring kun je niet als een dolle tekeergaan. Je moet nadenken, slim zijn. Het is actie-reactie. Als zij dit doet, doe ik dat. Het is eigenlijk fysiek schaken; je hebt geen ruimte in je hoofd voor woede of agressie.� En dat blijkt niet het enige argument.
„Als je een goede thaibokser wilt worden, heb je talent, discipline en optimale toewijding nodig. Je moet leren incasseren. En het belangrijkste: je moet een doel voor ogen hebben. Het zijn de ingredienten die je nodig hebt om waar dan ook succesvol in te worden. Die jongens hebben er écht iets aan. Iedereen, trouwens.�
In de sportzaal van ’t Nieuwe Lloyd zitten zestien jongens langs de kant in afwachting van de workshop. De meesten zijn tussen de vijftien en zeventien, maar er zijn uitschieters naar boven en naar onder. Veel voetbalshirtjes – Ronaldo nummer 9, Del Piero nummer 10 – grote gouden horloges (die pas op het allerlaatst afgaan), oversized sportbroeken, dreadlocks en geschoren koppies.
„Alleen de jongens met een sportverbod blijven zitten, de rest moet meedoen. Geen gejank, aan het werk�, roept Gerda, de activiteitenbegeleidster. „En iedereen op blote voeten. Het geeft echt niet als je zweetvoeten hebt.�
Ze weet uit ervaring dat sommige jongens liever blijven zitten, zeker de jongens die het van hun grote mond moeten hebben. Dat blijken niet altijd de beste sporters te zijn. Vorige week wilde iedereen wilde wel tegen de killer queen vechten. Maar vanmorgen hadden veel jongens opeens last van ziek en zeer. Ze zijn bang dat ze het niet kunnen waarmaken. Dat ze niet zo hard kunnen trappen als iedereen denkt. En dat kan hun positie in de groep op het spel zetten.

„Wie respect heeft voor zichzelf heeft dat ook voor anderen�

Geen les in oosterse vechtsport begint zonder rituele groet. Dus op de knieën, ogen dicht, ogen open en ’oes’, dat zoveel betekent als respect. „We beginnen met twintig keer opdrukken, en twintig sit-ups�, roept Ilonka. „Ik tel mee in het Thais. Nee, niet door je knieën, dit is nog maar de warming-up. Straks gaan we pas echt de jongens van de mannen scheiden.�
Dan begint de echte les. Technieken worden gedemonstreerd en nagedaan. De belangrijkste: je houdt ter bescherming zo veel mogelijk je handen voor de gezicht. En je werkt diagonaal: als je rechts trapt, verdedig je met je linkerarm. Trappen doe je niet met je tenen, maar met het stuk van je scheen tot je wreef. Oefenen: eerst langzaam, daarna op tempo. De jongens moeten in snel tempo hun knieën naar hun borst trekken. „Maar juf, hoe doe je dat als je pens in de weg zit?� informeert Del Piero – gespierd en atletisch – even voor zijn buurman, die flink gezet is en nu al baadt in het zweet. „Sneller jongens, die benen helemaal optrekken�, schreeuwt Ilonka. „Het is net hiphop, jullie kunnen toch dansen?� Een paar jongens gaan moe aan de kant zitten. Koffieshopconditie, noemen ze dat in ’t Nieuwe Lloyd. Het is het derde jaar dat Ilonka en haar collega’s van Fighting Factory Carbin gratis workshops geven in ’t Nieuwe Lloyd. De jongens hadden Ilonka op de Amsterdamse zender AT5 gezien. Dat vonden ze wel wat, zo’n wereldkampioene, daar wilden ze wel les van. Ilonka begon pas zes jaar geleden met thaiboksen. Ze had net een ict-opleiding afgemaakt en begon met een studie psychologie toen ze de sport ontdekte. Haar buurjongen nam haar een keer mee naar de sportschool. „Dat trappen en stoten vond ik te gek.�
Voor haar studie had ze al snel weinig tijd meer. Een keer per dag trainen werd een paar keer per dag. Haar trainer beloofde haar dat hij haar binnen een jaar kampioene zou maken en die belofte heeft hij waargemaakt. „Ik zag mezelf iedere dag beter worden en dat gaf me moed om verder te gaan. Ik moest wel over een geestelijke drempel. Je bent in het begin bang voor de pijn, maar daar kom je snel overheen. Je voelt de klappen op een gegeven moment niet meer.�

„Eindelijk schoppen en slaan zonder straf te krijgen�

Angst voor een gevecht kent ze niet, alleen gezonde spanning. „Als je aan jezelf twijfelt, kun je beter niet de ring in gaan. Ik ben overtuigd van mijn kwaliteiten als ik daar sta: ik heb me lichamelijk en geestelijk optimaal voorbereid. Ik ga altijd uit van een overwinning. Natuurlijk denkt mijn tegenstandster in Japan straks net zo, maar dat is nu juist de uitdaging.�
„Jullie doen het fantastisch, maar ik ga nu laten zien hoe het beter kan�, zegt Ilonka. Haar trainer houdt een kussen voor zijn bovenlichaam en Ilonka demonstreert hoe je een goede trap uitdeelt: met het onderbeen, strak, hard, razendsnel en in combinatie met een felle ademstoot. Ilonka ’trapt’ haar trainer van de ene kant van de zaal naar de andere. Met haar demonstratie oogst ze een luid applaus. „En nu jullie. Kom op, eindelijk schoppen en slaan zonder dat jullie straf krijgen.� Op een enkeling na doet iedereen mee. De uitvallers worden door Ilonka weer van de banken getrokken. „Uitrusten kun je straks in je cel. Ik heb kleine meisjes gezien die meer power in hun lijf hebben dan jullie.�



Ilonka hoopt dat de workshops zullen aanslaan en dat de jongens een sportschool zullen opzoeken als ze weer vrij zijn. „Ze hebben hun straf gehad en krijgen nu de mogelijkheid om opnieuw te beginnen. Die jongens zitten hier niet voor niets, ze hebben fouten gemaakt, maar iedereen verdient een tweede kans. Zeker als je nog zo jong bent. Ik geloof dat niemand slecht wordt geboren. Deze jongens hebben veel meegemaakt. Als je niet goed wordt begeleid in je jeugd, kun je van het pad af raken. Ik kan natuurlijk niet in de hoofden van deze jongens kijken, maar ik kan me voorstellen dat wat ze gedaan hebben een vorm van aandacht vragen is. Negatieve aandacht. Ze krijgen door hun slechte gedrag de bewondering van foute gasten. En dat voelt toch goed. Beter dan niets. Het zal ook moeilijk voor ze worden om hun oude ’vrienden’ straks niet op te zoeken.�
En dat kun je met thaiboksen voorkomen? „Ik denk niet het een wondermiddel is. Maar als ze naar de gym komen, doorbreken ze hun oude patroon. Ze komen in aanraking met nieuwe mensen, gedreven mensen die een doel voor ogen hebben en iets willen bereiken. Daar kunnen ze in meegetrokken worden. Sport verbroedert. We proberen ze te stimuleren, te laten zien wat ze waard zijn. En wie respect heeft voor zichzelf, heeft dat ook voor anderen.�
Tijd voor het echte werk: partijtjes. De bokshandschoenen worden aangetrokken. Twee aan twee in een cirkel op de vloer, wie als eerste een voet buiten de lijn zet, verliest. Maar het blijkt nog lastig om jongens te vinden die daadwerkelijk in de ring gaan staan. „Ik wil niet tegen hem, hij is te groot.� En tegen Ilonka wil niemand vechten. „Ik vecht niet tegen een meisje, ik ben bang dat ik op haar borsten sla.� Slechts een paar jongens durven het aan om het tegen elkaar op te nemen. Weddenschappen worden afgesloten; de winnaars kunnen die dag op een verhoogd aanzien rekenen.
Ilonka sluit de workshop af. „Ik ben trots op jullie. Ik heb veel talenten gezien. Jullie kunnen ook allemaal leren wat wij hier vandaag hebben laten zien. Maar dan moet je iedere dag trainen en iedere dag beter willen worden. En als je jezelf steeds beter ziet worden, geeft dat echt een goed gevoel. Dat kan ik verzekeren. Wie geïnteresseerd is, kan ons nummer bij de activiteitenbegeleiding opvragen.’ Del Piero wil het nummer hebben.
„Ik ga dit doen. Ik was goed, man�, zegt hij terwijl hij zijn stinkende sokken weer aantrekt. „Als ik weer buiten ben, ga ik bellen. Zeker.�
Een donker, tenger jochie moet het duidelijk van zijn verbale kwaliteiten hebben. „Mevrouw, weet u wat u moet opschrijven? Dat we hier heel slecht behandeld worden. We mogen niks. Echt niet. We moeten 24 uur per dag in onze cel blijven. We krijgen alleen water en brood.� Met spinnen? „De spinnen moeten we zelf vangen, mevrouw. En ons water komt rechtstreeks uit de rivier, soms drijven er gewoon nog kikkers in.� De grap slaat in. Hij lacht zijn gouden tand bloot. Toch nog succes vandaag.

Wix
11-09-2004, 14:37
Ik had het net gelezen in de krant. Zeer goed initatief.

Hollandpride
11-09-2004, 14:52
Thanks Harry

kyokushin
11-09-2004, 15:07
leuk stukje, thanks :thumbs:

jan sensei kyokushin
11-09-2004, 15:29
Mooi verslag bedankt harry :thumbs:

Jeru
11-09-2004, 15:35
Toevallig ook net gelezen, mooi stuk!

Jase
11-09-2004, 15:44
Tof artikel, ze pakt die gastjes goed aan.

Hammerkick
11-09-2004, 17:13
http://www.killer-queen.nl/banners/ProfileIlonka.jpg
Prachtig stuk !!! Ilonka is trouwens vandaag jarig,dus Ilonka gefeliciteerd !!
Groeten Dirk.

Anonymous
12-09-2004, 10:50
nog gefeliciteerd ilonka , ilonka is een topper.

Anonymous
12-09-2004, 11:06
Gefeliciteerd !!nog Ilonka groetjes

jan sensei kyokushin
12-09-2004, 11:09
Gefeliciteerd !!nog Ilonka groetjes sorry was ike niet ingelogt is die guest jeroen winters niet ??? hij weet veel van martial-art's af heb zo mijn bedenkingen :roll:

Justinian
12-09-2004, 11:41
Gefeliciteerd !!nog Ilonka groetjes sorry was ike niet ingelogt is die guest jeroen winters niet ??? hij weet veel van martial-art's af heb zo mijn bedenkingen :roll:
Ik kan je niet helemaal volgen Jan...