PDA

View Full Version : Wat is nu de volledige 2H2H Lineup ?



Nicky
13-09-2004, 11:43
Zie titel

http://img45.exs.cx/img45/4452/2h2h.jpg

lil´kickboxer
13-09-2004, 12:27
Ik ben ook wel benieuwd aangezien er toch nog wel wat is veranderd.

Gulo gulo
13-09-2004, 12:41
Ben het ook ff helemaal kwijt, wie kan er duidelijkheid brengen?

Jase
13-09-2004, 12:44
Yep een update zou wel handig zijn.

redjuh
13-09-2004, 13:28
nuttige reacties allemaal weer. ellejaises

irma - marc
dries - emile

:|

Nicky
13-09-2004, 13:30
balrak valt weg en rooze ook...

dus ik ben gewoon benieuwd naar de lineup nu.

mama
13-09-2004, 13:34
hoorde dat de partij tussen diender en drago ook niet door zou gaan

Nicky
13-09-2004, 13:35
diender vecht in japan volgens de laatste berichten op 13 oktober. lijkt me onlogisch dat hij dan op 2h2h vecht. Marc had al eerder aangegeven dat hij niet blij was met de manier waarop Diender hem daarover informeerde.

Highline
13-09-2004, 13:44
Vielvoye vs Mes
Gokhan Saki vs Badr Hari
Emiele Ratelband vs Dries Roelvink ofzo
Irma Verhoef vs Marc nogwat

die 4 partijen zowiezo ewn volgens mij vecht diender ook niet

Nicky
13-09-2004, 13:49
1. Alistair Overeem vs Rodney Faverus
2. Bobby Hoffman vs ???
3. Valentijn Overeem vs Dave Dalgliesh
4. Chico Martinez vs Aniel Dubar
5. Sander Tonhauser vs Fatih Kocamis
6. Dave Vader vs Milco Voorn
7. Jordan Radev vs Arshak Dabaghian
8. Metin "Pislik" vs Roemer Trompert
9. Brian Mulany vs Richard Plug
10. Verhoef vs Marc

MUAY THAI:

1. Joerie Mes vs Vincent Vielvoye
2. Badr Hari vs Gokhan Saki
3. Gago "Drago" vs ???
4. Najim Ethoullali vs Cesar Cordoba

Celebrity Match :

Ratelband Vs Roelvink

Nicky
13-09-2004, 15:38
ttt

jojo
13-09-2004, 17:00
coowl

Gulo gulo
13-09-2004, 17:37
Nu is er tenminste weer een btje overzicht

ashi76
13-09-2004, 18:08
Ik vraag me af of Badr weer met zo'n coole opkomst de ring zal betreden ?

Nicky
13-09-2004, 18:32
Ja ik heb die lineup zelf maar in elkaar gezet. maar ik weet niet helemaal of die klopt.

ik hoop dat marc even wat duidelijkheid kan geven.

Hollandpride
13-09-2004, 20:13
Ik hoop dat Yvel alsnog tegen Hoffman kan komen te staan.

Nicky
13-09-2004, 22:45
ttt

Ralph
13-09-2004, 22:50
Ik hoop dat Yvel alsnog tegen Hoffman kan komen te staan.

In dat geval zeg ik mijn weekendje Ardennen af en koop ik alsnog een kaartje.

Dennis
13-09-2004, 23:54
Ik reed zojuist nog naar Rotterdam en zag dat de A20 op 10 oktober is afgesloten.
Op onderstaande link staan nog meer afsluitingen op 10 oktober. Ik moet in ieder geval al omrijden en misschien zijn er meer.

http://www.fileplanregiorotterdam.nl/Wegwerkzaamheden/aanstaande_wegwerkzaamhed/wegwerkzaamheden_zuidholl/

Onderstaande snelwegen worden een aantal weekenden afgesloten:

A20 richting Rotterdam tussen knooppunt Gouwe en Nieuwerkerk a/d IJssel twee weekenden afgesloten van 8 tot 18 oktober;
A20 richting Hoek van Holland tussen Vlaardingen-West en Maasdijk, drie weekenden afgesloten van 8 tot 25 oktober;
A44 richting Amsterdam tussen Rijnsburg en Sassenheim vier weekenden afgesloten van 8 oktober tot 1 november 2004;

Hollandpride
14-09-2004, 01:22
Ohh man, thanks 4 the info Dennis.

Anonymous
14-09-2004, 09:39
Blauwe hoek Rode Hoek


1. Cesar Cordoba vs Najim Ethoullali

2. Richard Plug vs Brian Moulany

3. Arshak Dabagihan vs Jordan Radev

4. TBA vs Gago “Drago�

5. Aniel Dubar vs Chico Martinez

6. Dave Vader vs Milco Voorn

7. Alistair Overeem vs Rodney Faverus

8. 1ste wedstrijd sterren boksen

9. Roemer Trompert vs Metin “Pislik�

10. 2de wedstrijd sterren boksen

11. Marc Gefferie vs Irma Verhoeff

12. 3de wedstrijd sterren boksen

13. Vincent Vielvoye vs Joerie Mes

14. Sander Thonhauser vs Fatih Kocamis

15. Dave Dalgliesh vs Valentijn Overeem

16. Gokan Saki vs Badr Hari


De bekende Nederlanders die zullen deelnemen aan Sterren Boksen zijn:

1. Dries Roelvink vs Emiel Ratelband
2. Elemieke Vermolen vs Heleen van Rooijen
3. Victor Reinier vs Hugo Metsers



Marc

Nicky
14-09-2004, 09:40
Bedankt

Hiermee kunnen we dus stellen dat Hoffman zeker niet vecht?

someone
14-09-2004, 09:42
bedankt marc!!!

Gulo gulo
14-09-2004, 10:25
Bedankt Marc 8)

mama
14-09-2004, 11:13
thanks marc
balen van de partij van drago
heb je al een idee voor een tegenstander?

mama
14-09-2004, 11:14
thanks marc
balen van de partij van drago
heb je al een idee voor een tegenstander?

oh eh marc thanks voor de kaartjes, was goed geregeld zo in schermerhorn
:thumbs:
alleen jammer dat jij er niet was
;)

Anonymous
14-09-2004, 11:17
jammer dat balrak en rooze niet vechten, ik heb er zin in

Justinian
14-09-2004, 11:21
Thx Marc. De line up ziet er m.i. goed uit en ik kijk dan ook uit naar 10 oktober :thumbs:

Tsuki
14-09-2004, 11:24
ik ben echt voor elemieke vermolen ........... zij is lekker

Tsuki
14-09-2004, 11:25
ik had wel verwacht dat alistair tegen rodney de hoofdpartij zou zijn ............................... maar het is al de 7e partij !!!!!!

Immortal
14-09-2004, 11:30
thanks marc
balen van de partij van drago
heb je al een idee voor een tegenstander?

oh eh marc thanks voor de kaartjes, was goed geregeld zo in schermerhorn
:thumbs:
alleen jammer dat jij er niet was
;)

Ik dacht gehoord te hebben dat ie me mischien tegen een vechter van Chakuriki ging. Maar ben ook erg benieuwd !

groeten

Remco
14-09-2004, 12:21
Sterrenboksen.


Vechtsport is een serieuze aangelegenheid.
Al jaren zijn een kleine groep vechtsportliefhebbers in Nederland bezig de sport te professionaliseren en uit het kwade daglicht te halen. Het moeilijkste te overwinnen is de opvatting gebleken dat in plaats van dat twee criminelen elkaar half dood proberen te slaan, er sprake is van twee professionele sporters die op een zeer sportieve manier tot een zeer intense krachtmeting komen, onder begeleiding van scheidsrechter, ringrechters en medische dienst. Ook Marc de Weert van 2h2h heeft hier een steentje aan bijgedragen.

Met drie show partijen waarin agressieve "sterren" elkaar te lijf zullen gaan, komt het beeld van agressie weer vol in beeld. Iedereen die boos is zou kunnen vechten, en dat willen we allemaal zien want het gaat erom of er bloed vloeit.

Ik vind het zonde dat men gezwicht is voor de commerciële druk er een circus van te maken.

:cry: :cry: :cry:

Gulo gulo
14-09-2004, 12:24
Ligt eraan er wordt heel licht gedacht over de vechtsporten. Nu hebben ze de kans om te oordelen nadat ze zelf in de ring hebben gestaan. Het hoeft dus niet per definitie een slechte zaak te zijn, het kan twee kanten op gaan.

Remco
14-09-2004, 12:37
ONZIN

Wat is de achterliggende gedachte van het laten vechten van twee "sterren" die helemaal niets met vechtsport te maken hebben?
- Educatie?
- Zingeving?
- Zelfbeheersing?

NIETS ERVAN!

Het enige idee is spanning en sensatie. Daar is op zich niets mis mee, als het binnen de kaders van de nobele vechtsport zou zijn, quod non:

- De "sterren" weten niets van de discipline die vechtsport omgeeft en krijgen daar nauwelijks iets van mee;
- De "sterren" zullen zich slechts op elkaar leegslaan, techniek kunnen we niet verwachten;
- De "sterren" zullen er alleen staan om zich weer in de camera te spelen, zij hebben hun eigen agenda, die afwijkt van de sport;
- De "sterren" zullen showelementen nodig hebben a la WWF;

Deze hele show, met alle acteeronzin erom heen, zal uiteindelijk erom draaien dat de vechtsportring het kader is om ruzie op te lossen. Iets waar ik als liefhebber van de SPORT falikant tegen ben.

Gulo gulo
14-09-2004, 12:38
ONZIN

Wat is de achterliggende gedachte van het laten vechten van twee "sterren" die helemaal niets met vechtsport te maken hebben?
- Educatie?
- Zingeving?
- Zelfbeheersing?

NIETS ERVAN!

Het enige idee is spanning en sensatie. Daar is op zich niets mis mee, als het binnen de kaders van de nobele vechtsport zou zijn, quod non:

- De "sterren" weten niets van de discipline die vechtsport omgeeft en krijgen daar nauwelijks iets van mee;
- De "sterren" zullen zich slechts op elkaar leegslaan, techniek kunnen we niet verwachten;
- De "sterren" zullen er alleen staan om zich weer in de camera te spelen, zij hebben hun eigen agenda, die afwijkt van de sport;
- De "sterren" zullen showelementen nodig hebben a la WWF;

Deze hele show, met alle acteeronzin erom heen, zal uiteindelijk erom draaien dat de vechtsportring het kader is om ruzie op te lossen. Iets waar ik als liefhebber van de SPORT falikant tegen ben.

Moet toegeven het klinkt logisch wat je zegt, hoop dat je niet gelijk hebt maar......

Remco
14-09-2004, 12:40
p.s.

Galabezoek zou bij de (leek) bezoeker de overtuiging moeten vestigen dat vechtsport niet over ruzie en agressie gaat, maar over respect en kunst.

Als je twee "sterren" op elkaar los laat, verbreek je die overtuiging, maar herbevestig je het vooroordeel dat het alleen om "slopen" gaat. Zo wordt dus WEL de agressieve emotie van de bezoeker aangesproken, terwijl we die link juist willen voorkomen.

Justinian
14-09-2004, 12:41
Vechtsport is een serieuze aangelegenheid.
Al jaren zijn een kleine groep vechtsportliefhebbers in Nederland bezig de sport te professionaliseren en uit het kwade daglicht te halen. Het moeilijkste te overwinnen is de opvatting gebleken dat in plaats van dat twee criminelen elkaar half dood proberen te slaan, er sprake is van twee professionele sporters die op een zeer sportieve manier tot een zeer intense krachtmeting komen, onder begeleiding van scheidsrechter, ringrechters en medische dienst. Ook Marc de Weert van 2h2h heeft hier een steentje aan bijgedragen.

Met drie show partijen waarin agressieve "sterren" elkaar te lijf zullen gaan, komt het beeld van agressie weer vol in beeld..
Iedereen die boos is zou kunnen vechten, en dat willen we allemaal zien want het gaat erom of er bloed vloeit

Vechtsport is zeker een serieuze aangelegenheid, maar je moet een onderscheid maken tussen de professionals/amateurs en de recreanten lijkt mij. Niet iedereen is er even serieus mee bezig, maar dit zou mijns inziens geen beletsel moeten zijn deel te nemen aan een ‘wedstrijd’. De sterren vechten onder speciale regels en worden voorzien van extra bescherming. Ik denk dat zelfs een leek het verschil wel kan zien tussen de serieuze sporter en de ster die voor de gein/publiciteit een potje gaat ‘stoeien’.

Gulo gulo
14-09-2004, 12:42
Denk dat er bij de sterren inderdaad weinig sprake zal zijn van gecontroleerde agressie.

Vraag aan Marc:
Wat is de reden van het sterrenboksen?

Remco
14-09-2004, 13:06
Goede vraag. Te verwachten antwoord:

Geld en exposure (in willekeurige volgorde).


Ik wil niet UITSLUITEN dat het allemaal goed zal gaan, maar denk dat het gevaar van een slecht beeld levensgroot is. Alles staat en valt inderdaad bij een strikte scheiding, maar dan nog vraag ik me af of het NODIG is. Ik hoorde eerder dat Arnold VanderLeijde zo'n soort programma ging doen en was er tegen, maar toen ik op de poster van 2h2h zag dat het DAAR kwam, schrok ik echt!

Wij liefhebbers komen daar toch niet voor?

Ik ben wel benieuwd naar de regels trouwens.

Tsuki
14-09-2004, 14:07
aan de ander kant is het ook zo dat er nu misschien mensen komen kijken ( pers) die normaliter niet zouden komen en die zouden aangenaam verrast kunnen zijn door de professionaliteit en gedrevenheid van de overige partijen voor ze eigenlijk niet voor kwamen , dus dat kan juist weer goed zijn voor de sport .

}|^-_-^|{
14-09-2004, 15:15
om te beginnen moet ik zeggen dat ik het volledig eens ben met remco wat betreft het beeld dat de buitenwereld ervan zou kunnen krijgen. ik wil tegenwerpen, al zal het geen overtuigend argument zijn, dat het de bn'ers die deelnemen aan het sterrenboksen misschien meer waardering zullen krijgen voor mma en zodoende positieve reclame kunnen maken voor mma door bijvoorbeeld toppers uit te nodigen in hun programma's of zelf vaker te komen kijken...

Too Hot to Handle
14-09-2004, 18:51
Quote Remco:
"Sterrenboksen, vechtsport is een serieuze aangelegenheid.
Al jaren zijn een kleine groep vechtsportliefhebbers in Nederland bezig de sport te professionaliseren en uit het kwade daglicht te halen. Het moeilijkste te overwinnen is de opvatting gebleken dat in plaats van dat twee criminelen elkaar half dood proberen te slaan, er sprake is van twee professionele sporters die op een zeer sportieve manier tot een zeer intense krachtmeting komen, onder begeleiding van scheidsrechter, ringrechters en medische dienst. Ook Marc de Weert van 2h2h heeft hier een steentje aan bijgedragen."

Reactie Marc:
Vechtsporten zijn inderdaad een serieuze aangelegenheid.
We hebben onlangs mogen genieten van een programma waarin een aantal traditionele vechtsporten uitvoerig aan bod kwamen. Zelf was ik zeer onder de indruk omtrent de kern van deze individuele vechtsporten, waarvan ik er zelf een aantal niet eens kende.

De afgelopen 22 jaar wordt de traditionele vechtsport Muay Thai in Nederland beoefent. Wat hebben die afgelopen 22 jaar voor positieve bijdrage geleverd? Het antwoord is simpel: Een inkomstenbron voor de organisaties die deze Muay Thai evenementen hebben georganiseerd.

Tot op 5 jaar geleden was het gemiddelde gage van een professionele Thaiboxer in Nederland €1000,- een enkele uitzondering daar gelaten!

Waarom is Muay Thai na 22 jaar in Nederland beoefent te worden en zoveel honderden jaren wereldwijd nog geen olympische sport? Zal het echt te maken hebben met het feit dat men ervan uit gaat dat 2 criminelen, zoals jij dat zo mooi omschrijft, elkaar voor relatief weinig geld de kop in slaan?

Ik denk het niet. Ik denk dat de olympische sporten, te weten, Boksen, Karate en Judo de afgelopen 15 jaar de grond onder hun voeten vandaan hebben zien zakken, door de introductie van de Muay Thai discipline. Derhalve zal een topsport als Muay Thai nooit als olympische sport worden gekenmerkt. Als dit namelijk wel zou gebeuren zou het een doodsklap betekenen voor bovengenoemde olympische sporten, want na Muay Thai komt Free Fight, Mixfight enz. enz., en dat kan natuurlijk niet.

Het zelfde voorbeeld konden wij ook waarnemen in Amerika, waar de bokssport overigens nog erg hoog aangeschreven staat en waar honderden miljoenen dollars per jaar in omgaan!

Het was zo dat er ineens een organisatie de kop opstak. Deze organisatie werd Ultimate Fighting Championships (UFC) genoemd. Deze organisatie had buiten de intentie enorme hoeveelheden geld te verdienen, een idee om eens te kijken welke vechtdiscipline het “beste� zou zijn. Toen zij de bare nuckle fights presenteerden aan het grote publiek en deelnemers die over het algemeen enorm verschilden in gewicht, in een achthoekige “kooi� op elkaar los lieten, zat heel Amerika aan de buis gekluisterd.

Vreemd hè, of toch niet? Het was nieuw en tevens veel spannender dan die vaak “saaie� en streng gereglementeerde bokssport. Toen de grote boksbonden hier lucht van kregen en hun imperium met tientallen miljoenen dollars zagen slinken, hebben zij er een stokje voor gestoken en zo heeft de UFC een behoorlijke financiële klap mogen ondervinden, tot het uiteindelijk verkocht werd aan de huidige eigenaren, die in tegenstelling tot wat velen denken, tot op de laatste 4 evenementen, vrijwel elk evenement geld hebben bijgelegd.

Nu kan je dat betwisten, maar mijn relatie met de eigenaar en de cijfers die ik heb mogen aanschouwen, tijdens een van mijn vele bezoeken aan Las Vegas bevestigen dit.

Terug naar Nederland. We leven in wereld vol agressie, oorlog en geweld. Dat is al sinds het ontstaan zo en wat denk je? Het zal altijd jammer genoeg zo blijven. Het enige verschil van geweld en agressie, ten opzichten van de laatste jaren, is de verharding van de mens en de brutere manier van oorlogen. Met andere woorden, de wereld waarin wij leven wordt steeds harder, dus ook de vechtsporten, zie onder andere het M.M.A.

Quote Remco:
"Met drie show partijen waarin agressieve "sterren" elkaar te lijf zullen gaan, komt het beeld van agressie weer vol in beeld. Iedereen die boos is zou kunnen vechten, en dat willen we allemaal zien want het gaat erom of er bloed vloeit."

Reactie Marc:
Jij stelt hier dat de bekende Nederlanders per definitie agressief zijn en met deze agressie elkaar te lijf zullen gaan. Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Hiervoor schreef je nog dat er bij “de sport�, ik neem aan dat jij hier Muay Thai en Mixfight bedoelde, beide niet erkende sporten, sprake is van twee professionele sporters die op een zeer sportieve manier tot een zeer intense krachtmeting komen, onder begeleiding van scheidsrechter, ringrechters en medische dienst. Ook Marc de Weert van 2h2h heeft hier een steentje aan bijgedragen.

Allereerst bedankt voor je compliment en het is de Weerd met een D.

Waarom geldt deze goed geformuleerde stelling niet voor bekende Nederlanders, die twee maanden voor een evenement in zware training gaan en nota bene aan een olympische sport zullen deelnemen, met alle bescherming van dien?

Ik zal het je niet kwalijk nemen als ik hier geen onderbouwd en duidelijk antwoord op krijg, alhoewel gezien jouw aard, jij er wel degelijk goed over na zal denken, om uiteindelijk toch wat terug te posten. We wachten af………….

Quote Remco:
"Ik vind het zonde dat men gezwicht is voor de commerciële druk er een circus van te maken."

Reactie Marc:
ALLES DRAAIT OM COMMERCIE OF BEN JIJ VAN MENING DAT DON KING HET DOET OMDAT HIJ NIET ZONDER DE BOKSSPORT KAN? IK WIL WEL NOG EEN PAAR VOORBEELDEN OPNOEMEN. ZIE LAATSTE RINGSPORTS. SIMON RUTZ ZEGT:
“ WE MOETEN NIET HYPOCRIET ZIJN….IEDEREEN WIL GELD VERDIENEN!�
KOM OP ZEG, VAN ZO’N SLIM MAN ALS JEZELF, HAD IK WEL WAT BETERS VERWACHT!

Quote Remco:
"ONZIN. Wat is de achterliggende gedachte van het laten vechten van twee "sterren" die helemaal niets met vechtsport te maken hebben?
- Educatie?
- Zingeving?
- Zelfbeheersing?

NIETS ERVAN!

Het enige idee is spanning en sensatie. Daar is op zich niets mis mee, als het binnen de kaders van de nobele vechtsport zou zijn."

Reactie Marc:
“Nobele vechtsport�, zoals Muay Thai en M.M.A.? Moet ik me nou wederom gaan uitleggen? Nee toch?
Zou het misschien kunnen dat de deelnemers, te weten;

1. Dries Roelvink;
2. Emiel Ratelband;
3. Victor Reinier;
4. Hugo Metsers lll;
5. Elemieke Vermolen;
6. Heleen van Rooijen;

wel wat met de vechtsport van doen hebben?

Er zijn immers tientallen andere bekende Nederlanders gevraagd mee te doen aan een dergelijk programma en deze mensen hebben aangegeven hier niks voor te voelen en omdat het, zoals jij omschrijft, niet in agenda past of omdat zij gewoon niks met vechtsporten hebben.

Om het een beetje beter toe te lichten kan ik zeggen dat alle deelnemers, voor dat zij benaderd werden om aan een bokswedstrijd deel te nemen, dagelijks in de sportschool te vinden waren en over een redelijk goed getraind lichaam en conditie beschikken. Ook hebben zij allen een medisch onderzoek ondergaan, waar zij glansrijk doorheen kwamen.

De vader van Hugo is zelf profbokser geweest en hij vindt het een eer om aan een echte, jawel, het is echt en geen show zoals jij zonder kennis insinueert, bokswedstrijd deel te nemen.

Emiel op zijn beurt houdt zich al jaren bezig op het mentale en spirituele vlak. Niet echt onbelangrijk lijkt me, als lichaam en geest op 1 niveau zitten. Dat zouden meer mensen moeten doen, die middels de vechtsport hun “brood� verdienen.

Quote Remco:
"De "sterren" weten niets van de discipline die vechtsport omgeeft en krijgen daar nauwelijks iets van mee."

Reactie Marc:
Dat zullen ze in de maanden voor de wedstrijd leren van hun trainers en ga er maar van uit dat ze wel degelijk iets mee krijgen van de vechtsport. Bel Martijn de Jong anders even. Hij zorgt momenteel voor de voorbereiding van Emiel. Ze worden net als elk ander voorbereid op een echte, ik herhaal het maar weer even, bokswedstrijd.

Quote Remco:
"De "sterren" zullen zich slechts op elkaar leeg slaan, techniek kunnen we niet verwachten"

Reactie Marc:
Het moet niet gekker worden! Je denkt alles te weten en gaat nu ook voorspellen dat wij qua techniek niks hoeven te verwachten. Hoe vaak gebeurt het zeer professionele vechtsporters zich leeg slaan op elkaar?? Dat moet toch geen schande zijn als bekende Nederlanders die het lef hebben om daadwerkelijk in de ring te gaan staan, wetende dat zij klappen kunnen krijgen, zich leeg kunnen slaan?

Quote Remco:
"De "sterren" zullen er alleen staan om zich weer in de camera te spelen, zij hebben hun eigen agenda, die afwijkt van de sport."

Reactie Marc:
Er zijn wel andere manieren om voor de camera te komen, als bekende Nederlander zijnde. Deze zes deelnemers gaan een zeer grote uitdaging aan. Iets wat jij wellicht nooit gedaan hebt, of heb ik het mis? Deze zes deelnemers zullen dit doen als ultieme uitdaging en om zo hun grenzen te verleggen. Mijns inziens toont het grote klasse dat zij deze beproeving aandurven.

Quote Remco:
"De "sterren" zullen showelementen nodig hebben a la WWF."

Reactie Marc:
Deze stelling is voor mij niet duidelijk.
Nogmaals, HET ZIJN ECHTE BOKSWEDSTRIJDEN!

Quote Remco:
"Deze hele show, met alle acteeronzin erom heen, zal uiteindelijk erom draaien dat de vechtsportring het kader is om ruzie op te lossen. Iets waar ik als liefhebber van de SPORT falikant tegen ben."

Reactie Marc:
YOMANDA?
Wat voor acteeronzin?
Waar heb je het toch steeds weer over?
Heb je ergens een klok horen luiden........?
Welke ruzie?

Quote Remco:
"p.s.
Galabezoek zou bij de (leek) bezoeker de overtuiging moeten vestigen dat vechtsport niet over ruzie en agressie gaat, maar over respect en kunst."

Reactie Marc:
Wil jij nu de leek een luchtkasteel voorspiegelen? 99% van de vechtsportbezoekers die naar Muay Thai en M.M.A. evenementen komen, gaan niet voor respect en kunst.

Het is een mooie droom, maar de werkelijkheid is dat 99% van de Muay Thai en M.M.A. bezoekers komen voor gereglementeerde agressie, spektakel en show. Laten we wel bij de realiteit blijven a.u.b.!

Quote Remco:
"Als je twee "sterren" op elkaar los laat, verbreek je die overtuiging, maar herbevestig je het vooroordeel dat het alleen om "slopen" gaat. Zo wordt dus WEL de agressieve emotie van de bezoeker aangesproken, terwijl we die link juist willen voorkomen."

Reactie Marc:
Of met andere worden: Als je twee “sterren� op elkaar los laat verbreek je die leugen….

Elke vechtsportbezoeker die wij op onze evenementen hebben mogen ontvangen, die per definitie niks met de verharde vechtsporten van doen hadden en waarvan velen voor het eerst een dergelijk evenement bezochten, waren achteraf zeer te spreken over het verloop van de wedstrijden.

Reacties zoals: “Goh, dat viel mee zeg. Ik dacht dat alles mocht en dat er geen regels waren. Ik vond het echt niet zo hard als wat verwacht had.� zijn veelvoorkomend en gelukkig maar, want dat is de enige manier om de leek te leren dat de verharde vechtsport niet op puur zinloos geweld berust.

Juist door acties zoals het Sterren Boksen, waarbij het Nederlandse publiek ziet dat hun idolen aan vechtsportwedstrijden deelnemen, is van essentieel belang om de verharde vechtsporten te promoten en tevens onder de aandacht van de leek te brengen.

Quote Gulo gulo:
"Vraag aan Marc:
Wat is de reden van het sterrenboksen?"

Quote/reactie Remco:
"Goede vraag. Te verwachten antwoord:

Geld en exposure (in willekeurige volgorde)."

Reactie Marc:
Zie bovenstaand stuk en ja, natuurlijk heeft het ook te maken met geld en exposure, maar dan met name exposure van de vechtsport, niet alleen van Too Hot to Handle.

Het leuke is namelijk dat een week na het evenement, volgens de planning op 15 oktober, er op Veronica een special wordt uitgezonden van het evenement.

Tijdens deze 30 minuten durende special, zal uitsluitend het Muay Thai en M.M.A. worden uitgezonden. Wij zullen nog een keus maken welke wedstrijden hiervoor in aanmerking zullen komen.

Toch niet zo’n gek idee om Sterren Boksen op ons evenement te plaatsen om zo ook de verharde vechtsporten op de Nederlandse buis te krijgen!

En voordat je het vraagt (ik “hoor� je al denken), NEE, WE KRIJGEN ER GEEN GELD VOOR. ZOWEL HET STERREN BOKSEN ALS DE SPECIAL OP VERONICA ZIJN VOOR ONS FINANCIEEL NIET WINSTGEVEND.


Quote Remco:
"Ik wil niet UITSLUITEN dat het allemaal goed zal gaan, maar denk dat het gevaar van een slecht beeld levensgroot is. Alles staat en valt inderdaad bij een strikte scheiding, maar dan nog vraag ik me af of het NODIG is. Ik hoorde eerder dat Arnold VanderLeijde zo'n soort programma ging doen en was er tegen, maar toen ik op de poster van 2h2h zag dat het DAAR kwam, schrok ik echt!

Wij liefhebbers komen daar toch niet voor?"

Reactie Marc:
En nu ben je ook gedoopt tot woordvoerder van de liefhebbers! :twak:

Quote Remco:
"Ik ben wel benieuwd naar de regels trouwens."

Reactie Marc:
Zie de reglementen van de SBBN.
Dat zijn de regels, niks meer, niks minder!


Gr.,

Marc (2H2H)

Gulo gulo
14-09-2004, 18:57
Dank je voor de uitleg Marc :thumbs:

Was veel tekst maar het is wel duidelijk overgekomen.

ashi76
14-09-2004, 21:14
Damn.... das nog eens een betoog...

Hollandpride
14-09-2004, 22:55
Hmm van Remco's stellingen is niet heel veel over gebleven :D

}|^-_-^|{
15-09-2004, 00:54
vantevoren is het natuurlijk leuk babbelen over wat het effect op de publieke opinie zal zijn, we zullen achteraf misschien zien of het een positief of negatief effect heeft. denk niet dat er meer mensen naar 2h2h komen om zgn. 'sterren' te zien boksen en qua reclame-inkomsten e.d. zal het ook wel meevallen. we'll see.

Nicky
15-09-2004, 18:10
ttt voor de mensen die de line up willen weten

Remco
16-09-2004, 16:04
Beste Marc,

ik lees net je reactie op mijn twijfels bij het idee van “Sterrenboksen�. Fijn om te horen dat je mij als een weldenkend mens inschat. In zoverre schatte je me goed in, dat ik inderdaad op je zal reageren.

Ik ben ergens blij dat iemand die zoiets organiseert zich ook zo, laat ik het VET noemen, verweert. Wat dat betreft lucht mij dit wel wat op. Maar je hebt me helaas niet kunnen overtuigen.

Ik begrijp ook niet helemaal dat je het muay thai en MMA los ziet van het boksen. Iemand die eerstgenoemde sporten organiseert zou toch overtuigd moeten zijn dat de veiligheid en organisatie daarvan niet onder doet voor die van het boksen, ondanks dat boksen olympisch is? Waarom ga je dan tegen mij in door deze sporten niet als “nobel� te willen kwalificeren?

Laat ik voor de duidelijkheid even onze standpunten onder elkaar op een rij zetten, waarbij ik aangeef dat ik onder vechtsport de door 2h2h georganiseerde sporten begrijp.

Of ik nou wel of niet goed geĂŻnformeerd ben in de vechtsport doet er nu niet toe, wat dat betreft sta ik al aan jouw kant. Ik ben (was) echter niet goed geĂŻnformeerd in het sterrenboksen (zoals praktisch iedereen), iets wat ik ook nooit beweerd heb. Het was op grond daarvan dat ik reageerde op dit fenomeen. Onder het voorbehoud van de MOGELIJKHEID dat alles er netjes aan toe zou gaan en mijn interesse in de reglementen heb ik de volgende punten gesignaleerd:

Vechtsport heeft een slecht imago. De oorzaak hiervan is in mijn ogen drieledig:
- Mensen houden niet van vechten, ze kunnen het niet scheiden van agressie op straat of uit de film;
- de media, die een crimineel die op dammen zit gewoon een crimineel noemt, en een crimineel met een proefles kickboksen al snel een kooivechter;
- mensen hebben gehoord van vechten zonder regels en denken nu dat alle posters met boze, blote mannen een kooigevecht aankondigt.

Wij weten dat dit niet zo is, en als dat al zo zou zijn, het met de intrinsieke waarde van de sport (muay thai, MMA en okay: boksen) niets van doen heeft, die is groot.

Naar mijn mening, en ik denk dat dat voor 2h2h ook geldt (zie overigens mijn post waarin ik 2h2h als meer “sportgericht� dan It’s Showtime karakteriseer), is de oplossing hiervoor respect door middel van educatie van het publiek. Dit houdt naar mijn idee in:
- het beeld vestigen dat vechtsporters normale, sociale burgers zijn;
- het beeld vestigen dat niet alle vechtsport kooivechten is;
- en vooral: de mensen laten inzien dat er sprake is van een volwaardige sport, waarbij een hoge mate van mentale en fysieke training vereist is.

Op deze uitgangspunten heb ik mijn stelling gebaseerd dat het “sterrenboksen� (wat dus wel meer met de bokssport van doen heeft dan ik dacht, dus dat valt alvast mee) haaks staat op de verbetering van het vechtsportimago.

Marc komt dan, na een onnodig stukje geschiedenis, met de volgende verweren, die ik voorzover relevant zal weerleggen:

- Vechtsport is geld verdienen, behalve voor de vechters;
- Traditionele vechtsporten houden de harde vechtsporten tegen;

Deze argumenten zien slechts in zoverre op mijn stelling dat zij zouden moeten inhouden dat het groeien van de hardere vechtsporten ĂĽberhaupt onmogelijk is. Hoorde ik Marc niet zeggen dat de UFC met de laatste 4 evenementen wel geld verdient heeft, wordt Pride niet steeds groter (VS, Europa, voorrondes) en probeer je met 2h2h niet ook groter te worden Marc? Ik meen me uitspraken van je te herinneren waarin je zei dat je de vechters het respect wilde geven dat ze verdienen. Jammer dat je jezelf erbij hebt neergelegd dat dit een onhaalbaar ideaal is.

- De wereld is hard, dus organiseren we gevechten;

Dit vind ik altijd zo’n zwak argument. Het zou namelijk net zo goed gebruikt kunnen worden voor een pleidooi voor meer EO-jongerendagen.

- Waarom zouden sterren die twee maanden in training gaan, geen bokspartij in Ahoy kunnen vechten?;

Twee maanden! Ongelofelijk. De gemiddelde N-klasser heeft toch minstens een jaar getraind voor zijn eerste partij. Ondanks de grote emoties in zo’n gevecht, is het toch vaak een zootje en niet representatief voor de sport.

- Alles draait om commercie;

Natuurlijk. Ik neem je, of de mensheid ook niet kwalijk dat je je geld wilt verdienen. Ik vraag me alleen af of dat met het sterrenboksen moet. Ondanks dat dit je direct geen geld oplevert, levert het je wel exposure op, iets wat zeker een verzilverbare waarde vertegenwoordigd, dus dat argument vind ik een beetje flauw.

- De sterren zijn vechtsport-related;

Ahum. Ratelband doet meditatie en “de-vader-van-Hugo-Metsers� was een bokser. Dat ze “ja� zeggen tegen een aanbod als dit hoeft niet te betekenen dat het “vechters� zijn, en al helemaal niet dat ze dat willen worden. Zeker als ik kijk naar wie er komen, mensen die in mijn ogen niet al te selectief zijn in het doen van schnabbels (wie heeft Dries Roelvink bij Jensen en Ratelband met de Tokkies gezien?), ben ik er niet van overtuigd dat zij leven voor de sport en een innerlijke roeping volgen.

- Normale vechters slaan elkaar ook zonder techniek lens;

Snap ik niet. Bedoel je dat in sommige “prof� partijen weinig techniek te zien is, en daarom techniek niet belangrijk is? Dat sommige partijen primitief gevochten worden wil niet zeggen dat daarom techniek compleet overbodig is!

- De grote uitdaging;

Ik zeg helemaal niet dat ik geen respect heb voor de stap die deze mensen nemen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze meer te verliezen hebben door hun enorme achterstand in techniek dan de professionele vechters. En reken maar dat een eventueel verlies voor Roelvink breder op Boulevard wordt uitgemeten dan verlies voor Allistair.

Het is alleen de vraag of het bieden van zo’n uitdaging wel past binnen een controversieel evenement als een vechtsportgala. Meedoen aan het schoonspringen in Athene zou een enorme uitdaging voor mij zijn, maar of dat het onderdeel schoonspringen nou zo veel goed zal doen?

- Welke show?;

Ik denk dat veel van de bovengenoemde deelnemers niet uit hun rol van acteur/zanger/mafkees zullen stappen op het moment dat ze in Ahoy opkomen. Ik zie een Ratelband of Roelvink niet met gesloten kap en stoĂŻcijnse blik richting ring gaan. Eerder zie ik ze in een WWF-achtige rol stappen, omdat hun bekendheid op dat moment hetgeen is dat ze kunnen bieden (die is in ieder geval groter dan hun vechtkunst) Ik DENK dan ook dat het een circus wordt. Daarvan zeg jij dat dit niet het geval zal zijn, en daar moet ik maar genoegen mee nemen.

- Liefde voor de kunst of sensatie?.

Je hebt bijna gelijk. Het hangt alleen af van je definitie van sensatie. Als ik bijvoorbeeld de reacties in de bladen en vooral op de internetfora peil, is men niet kapot van de introductie van een sensationeel goede en zware Yokozuna als Akebono in K-1. Waarom? Omdat het een sensationeel slechte kickbokser is, die maar een paar maandjes getraind had. Kortom een opvallend uiterlijk, maar belabberde prestatie. Ik verwacht dat een veel groter percentage dan 1% van de kijkers, zulke sensatie niet waardeert.


Kortom:
Ik zeg niet dat het niet goed KAN gaan. Ik vind het alleen ZELF niet interessant en ben daarnaast BANG dat het de harde vechtsporten juist NIET ten goede zal komen. Ik ben blij dat alles volgens officiële boksreglementen gaat en dat er goede begeleiding wordt geboden. Dat doet voor mij echter niet af aan het feit dat er mensen op gaan treden die heel goed in staat zijn om de sport in het ridicule te trekken. Dat is nou net iets wat we niet moeten hebben.

We zijn inmiddels toch wel zo ver gekomen dat we een succesvolle show kunnen maken met enkel de ware beoefenaren van de kunst?


Vriendelijke groet en succes!

}|^-_-^|{
16-09-2004, 16:18
ik hoop eigenlijk alleen maar dat het geen geld kost, want dan had ik liever sudo of horn gezien...

HUNTER
16-09-2004, 17:57
ik hoop eigenlijk alleen maar dat het geen geld kost, want dan had ik liever sudo of horn gezien...

hier ben ik het helemaal mee eens

Anonymous
16-09-2004, 22:20
Beste Marc,

ik lees net je reactie op mijn twijfels bij het idee van “Sterrenboksen�. Fijn om te horen dat je mij als een weldenkend mens inschat. In zoverre schatte je me goed in, dat ik inderdaad op je zal reageren.

Ik ben ergens blij dat iemand die zoiets organiseert zich ook zo, laat ik het VET noemen, verweert. Wat dat betreft lucht mij dit wel wat op. Maar je hebt me helaas niet kunnen overtuigen.

Ik begrijp ook niet helemaal dat je het muay thai en MMA los ziet van het boksen. Iemand die eerstgenoemde sporten organiseert zou toch overtuigd moeten zijn dat de veiligheid en organisatie daarvan niet onder doet voor die van het boksen, ondanks dat boksen olympisch is? Waarom ga je dan tegen mij in door deze sporten niet als “nobel� te willen kwalificeren?

Laat ik voor de duidelijkheid even onze standpunten onder elkaar op een rij zetten, waarbij ik aangeef dat ik onder vechtsport de door 2h2h georganiseerde sporten begrijp.

Of ik nou wel of niet goed geĂŻnformeerd ben in de vechtsport doet er nu niet toe, wat dat betreft sta ik al aan jouw kant. Ik ben (was) echter niet goed geĂŻnformeerd in het sterrenboksen (zoals praktisch iedereen), iets wat ik ook nooit beweerd heb. Het was op grond daarvan dat ik reageerde op dit fenomeen. Onder het voorbehoud van de MOGELIJKHEID dat alles er netjes aan toe zou gaan en mijn interesse in de reglementen heb ik de volgende punten gesignaleerd:

Vechtsport heeft een slecht imago. De oorzaak hiervan is in mijn ogen drieledig:
- Mensen houden niet van vechten, ze kunnen het niet scheiden van agressie op straat of uit de film;
- de media, die een crimineel die op dammen zit gewoon een crimineel noemt, en een crimineel met een proefles kickboksen al snel een kooivechter;
- mensen hebben gehoord van vechten zonder regels en denken nu dat alle posters met boze, blote mannen een kooigevecht aankondigt.

Wij weten dat dit niet zo is, en als dat al zo zou zijn, het met de intrinsieke waarde van de sport (muay thai, MMA en okay: boksen) niets van doen heeft, die is groot.

Naar mijn mening, en ik denk dat dat voor 2h2h ook geldt (zie overigens mijn post waarin ik 2h2h als meer “sportgericht� dan It’s Showtime karakteriseer), is de oplossing hiervoor respect door middel van educatie van het publiek. Dit houdt naar mijn idee in:
- het beeld vestigen dat vechtsporters normale, sociale burgers zijn;
- het beeld vestigen dat niet alle vechtsport kooivechten is;
- en vooral: de mensen laten inzien dat er sprake is van een volwaardige sport, waarbij een hoge mate van mentale en fysieke training vereist is.

Op deze uitgangspunten heb ik mijn stelling gebaseerd dat het “sterrenboksen� (wat dus wel meer met de bokssport van doen heeft dan ik dacht, dus dat valt alvast mee) haaks staat op de verbetering van het vechtsportimago.

Marc komt dan, na een onnodig stukje geschiedenis, met de volgende verweren, die ik voorzover relevant zal weerleggen:

- Vechtsport is geld verdienen, behalve voor de vechters;
- Traditionele vechtsporten houden de harde vechtsporten tegen;

Deze argumenten zien slechts in zoverre op mijn stelling dat zij zouden moeten inhouden dat het groeien van de hardere vechtsporten ĂĽberhaupt onmogelijk is. Hoorde ik Marc niet zeggen dat de UFC met de laatste 4 evenementen wel geld verdient heeft, wordt Pride niet steeds groter (VS, Europa, voorrondes) en probeer je met 2h2h niet ook groter te worden Marc? Ik meen me uitspraken van je te herinneren waarin je zei dat je de vechters het respect wilde geven dat ze verdienen. Jammer dat je jezelf erbij hebt neergelegd dat dit een onhaalbaar ideaal is.

- De wereld is hard, dus organiseren we gevechten;

Dit vind ik altijd zo’n zwak argument. Het zou namelijk net zo goed gebruikt kunnen worden voor een pleidooi voor meer EO-jongerendagen.

- Waarom zouden sterren die twee maanden in training gaan, geen bokspartij in Ahoy kunnen vechten?;

Twee maanden! Ongelofelijk. De gemiddelde N-klasser heeft toch minstens een jaar getraind voor zijn eerste partij. Ondanks de grote emoties in zo’n gevecht, is het toch vaak een zootje en niet representatief voor de sport.

- Alles draait om commercie;

Natuurlijk. Ik neem je, of de mensheid ook niet kwalijk dat je je geld wilt verdienen. Ik vraag me alleen af of dat met het sterrenboksen moet. Ondanks dat dit je direct geen geld oplevert, levert het je wel exposure op, iets wat zeker een verzilverbare waarde vertegenwoordigd, dus dat argument vind ik een beetje flauw.

- De sterren zijn vechtsport-related;

Ahum. Ratelband doet meditatie en “de-vader-van-Hugo-Metsers� was een bokser. Dat ze “ja� zeggen tegen een aanbod als dit hoeft niet te betekenen dat het “vechters� zijn, en al helemaal niet dat ze dat willen worden. Zeker als ik kijk naar wie er komen, mensen die in mijn ogen niet al te selectief zijn in het doen van schnabbels (wie heeft Dries Roelvink bij Jensen en Ratelband met de Tokkies gezien?), ben ik er niet van overtuigd dat zij leven voor de sport en een innerlijke roeping volgen.

- Normale vechters slaan elkaar ook zonder techniek lens;

Snap ik niet. Bedoel je dat in sommige “prof� partijen weinig techniek te zien is, en daarom techniek niet belangrijk is? Dat sommige partijen primitief gevochten worden wil niet zeggen dat daarom techniek compleet overbodig is!

- De grote uitdaging;

Ik zeg helemaal niet dat ik geen respect heb voor de stap die deze mensen nemen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze meer te verliezen hebben door hun enorme achterstand in techniek dan de professionele vechters. En reken maar dat een eventueel verlies voor Roelvink breder op Boulevard wordt uitgemeten dan verlies voor Allistair.

Het is alleen de vraag of het bieden van zo’n uitdaging wel past binnen een controversieel evenement als een vechtsportgala. Meedoen aan het schoonspringen in Athene zou een enorme uitdaging voor mij zijn, maar of dat het onderdeel schoonspringen nou zo veel goed zal doen?

- Welke show?;

Ik denk dat veel van de bovengenoemde deelnemers niet uit hun rol van acteur/zanger/mafkees zullen stappen op het moment dat ze in Ahoy opkomen. Ik zie een Ratelband of Roelvink niet met gesloten kap en stoĂŻcijnse blik richting ring gaan. Eerder zie ik ze in een WWF-achtige rol stappen, omdat hun bekendheid op dat moment hetgeen is dat ze kunnen bieden (die is in ieder geval groter dan hun vechtkunst) Ik DENK dan ook dat het een circus wordt. Daarvan zeg jij dat dit niet het geval zal zijn, en daar moet ik maar genoegen mee nemen.

- Liefde voor de kunst of sensatie?.

Je hebt bijna gelijk. Het hangt alleen af van je definitie van sensatie. Als ik bijvoorbeeld de reacties in de bladen en vooral op de internetfora peil, is men niet kapot van de introductie van een sensationeel goede en zware Yokozuna als Akebono in K-1. Waarom? Omdat het een sensationeel slechte kickbokser is, die maar een paar maandjes getraind had. Kortom een opvallend uiterlijk, maar belabberde prestatie. Ik verwacht dat een veel groter percentage dan 1% van de kijkers, zulke sensatie niet waardeert.


Kortom:
Ik zeg niet dat het niet goed KAN gaan. Ik vind het alleen ZELF niet interessant en ben daarnaast BANG dat het de harde vechtsporten juist NIET ten goede zal komen. Ik ben blij dat alles volgens officiële boksreglementen gaat en dat er goede begeleiding wordt geboden. Dat doet voor mij echter niet af aan het feit dat er mensen op gaan treden die heel goed in staat zijn om de sport in het ridicule te trekken. Dat is nou net iets wat we niet moeten hebben.

We zijn inmiddels toch wel zo ver gekomen dat we een succesvolle show kunnen maken met enkel de ware beoefenaren van de kunst?


Vriendelijke groet en succes!

Mooie post..en helemaal mee eens....

Anonymous
17-09-2004, 13:22
Allemaal veel gepraat....
Ben ik nu in het "Lagerhuis" belandt?

Ik vind het allemaal prima wat H2H en Marc neerzetten.
Het komt allemaal op zijn pootjes terecht!
Tussen de reguliere wedstrijden, is wat freakshow helemaal niet verkeerd.
Mooie post Remco!
Maar ik kan alleen maar zeggen waar maak je je druk over, Remco?

Mickey
17-09-2004, 16:15
Idd Guru! Lagerhuis! Remco is debatist en een erg goede zo te zien.

Ik moet zeggen dat ik zijn punten erg sterk vind op een aantal fronten.

Ik ben ook de mening toegedaan dat de sterren zelf dit als een "means to an end"
zien. En ik vermoed ook dat het uiteindelijke doel voor hen publiciteit is.

Of dit nou een probleem is durf ik in twijfel te trekken..
Immers: de agenda van vechters is ook verschillend. De een doet het voor het
geld. De ander voor de sportieve uitdaging. Weer een ander doet het voor het
aanzien dat hij er zijn inziens mee wint.

Ieder heeft zn eigen agenda en dat lijkt me niet meer als normaal.

Waar ik idd wel enigzins benauwd voor ben, is dat indien er een special op tv komt
en er idd andersoortig mediaaandacht wordt geschonken aan dit evenement, is
dat we weer zitten te kijken naar de meest bloederige momenten waarbij er
alleen maar gebeukt wordt..

Die paar keer dat MMA / MT op TV was zag ik alleen de ene vechter die aan
het G&Pen was bij een andere vechter. Nog nooit heb ik een subtiel uitgevoerde
submission gezien tijdens een dergelijk programma.

Daar heeft Remco denk ik wel gelijk. De Media zullen vermoedelijk laten zien wat hun publiek verwacht van een dergelijk evenement.. Boze Blote Mannen die elkaar
de schompus stompen.. Want dat is helaas nog steeds de heersende perceptie
die leeft van onze sport..

Remco
17-09-2004, 17:51
Ondanks dat het Lagerhuis een VERSCHRIKKING is en Marcel van Dam het best op de brandstapel kan, is een beetje argumenteren altijd leuk. Ik ben daarom ook erg blij met de uitgebreide reactie van Marc.

Waar ik me druk om maak?

Het gevoel dat ik ga krijgen, wanneer ik die reportage op tv ga zien (ik ga dus wel kijken Marc :wink: ).

(Het zelfde gevoel als toen Gordeau bij Sonja zat en Gilbert bij Catherine (de 2e keer).)

Wheelie
29-09-2004, 14:22
TTT

Anonymous
29-09-2004, 16:54
Klopt het dat Sander Thonhauser ook niet vecht? Zou ik erg jammer vinden want ik vind dat Sander altijd toppartijen neerzet...

Wheelie
29-09-2004, 17:51
Klopt het dat Sander Thonhauser ook niet vecht?

wie zegt dat ?