PDA

View Full Version : Emiel Ratelband, knockout artist of puntenbokser?



Nicky
04-10-2004, 06:22
Na o.a. een kortstondig uitstapje in het Nederlandse politieke strijdperk - een ervaring welke gepaard ging met de nodige achterbakse streken en smerige schermutselingen vanuit de gevestigde orde - heeft Emiel Ratelband nu dan eindelijk de smaak van het straatvechten pas goed te pakken gekregen.

Daarom gaat hij op 10 Oktober dan ook een heuse boksring instappen tijdens een show welke door SBS 6 bedacht is met de bokssport als haar hoofdthema.

Of het grote publiek in Nederland nu ook werkelijk toe is aan een realitie-show met de pugilistiek als haar lijdend voorwerp en of de verrichtingen in de ring van een aantal tamelijk ongetrainde, bekende Nederlanders nu werkelijk als een waardevolle aanwinst voor de bokssport gezien moet gaan worden - daar zijn de meningen nog wel wat verdeeld over.

Maar Emiel Ratelband is nooit vies geweest van een stukje publiciteit en samen met de andere deelnemende 'Belangrijke mensen' kan bij hem de aanwezigheid van een zekere onverschokkenheid niet ontkend worden.

Emiel kan zich wel levendig voorstellen dat er over deze aankomende boks-happening een aantal bezwaren en reserveringen onder de pure boksfans zullen leven, maar volgens hem kan zo'n luchtige show ook best wel wat voordelen gaan opleveren.

Emiel: "Ja, de show must go on, en misschien is het wel zo, dat als we nou zometeen met het hele spulletje hier heel hard over kunnen lachen, dat dan gelijk al dat enge en dat serieuze imago van die bokssport zal afglijden."

Tijdens de show zal Emiel Ratelband dan een echte bokswedstrijd moeten gaan afleveren tegenover de zanger Dries Roelvink en de vraag aan Emiel was of hij voorheen ooit enige ervaringen met de edele bokssport had opgedaan.

Emiel: "Ervaring? Ik? Nul komma nul."

Als een motivatie-goeroe spring je tijdens jouw shows wel regelmatig zo'n 2 tot 4 uren als een soort Mick Jagger over het podium heen en weer en een bepaalde vorm van conditie kan jou dus niet ontzegt worden.

Maar we hebben het hier wel over een werkelijke bokswedstrijd en de eisen welke aan jou conditie gesteld zullen gaan worden zijn nou niet bepaald misselijk te noemen.

* Hoe gaat het met je voorbereidingen en wat voor een programma werk je momenteel af?

Emiel: "De afgelopen 5 weken ben elke dag bezig met zo'n 2.5 km hardlopen, daarna rek en strekoefeningen, ongeveer 30 minuten sparren, touwtje springen, buikoefeningen etc."

* Wie is daarin je begeleider/trainer en wat is jullie trainingsfrequentie.

Emiel: "Mijn trainer is de uiterst bekwame Charles Hasselaar en we werken samen zo'n 7 dagen in de week, met een aantal door hem aan te geven rustperiodes."

* Je werkt daar dus al wat oefen-wedstrijdjes af. Hoe pakt dat uit en met wie werk je die sparring rondjes dan wel af?

Emiel: "Die oefenwedstrijdjes? Gezien de rekenschap, dat mijn aankomende tegenstander dit verhaaltje misschien ook wel onder de ogen krijgt, geven we daar nu eventjes geen commentaar op. Hahahahaha."

* Weet je ook iets af van de geschiedenis van je aankomende tegenstander, Dries Roelvink, en heeft hij ooit wel eens eerder gebokst?

Emiel: "Ja, Dries heeft vroeger wel wat gebokst. Hij is zo'n 30 kg lichter en ook nog eens 10 jaar jonger, maar gelukkig ook wel weer een kleine 20 cm kleiner. Hij is ook gezegend met een goddelijk lijf, compleet met sixpack en stalen spieren."

* Hoe visualiseer je het gevecht voor jezelf?

Emiel: "Die visualisatie doe ik via het kijken naar beroemde bokswedstrijden en films over bekende bokshelden. Ik lees momenteel ook een boek over Mohammad Ali en verder droom ik veel over wat me direct allemaal te wachten staat."

* Hoe ga je in de aanloop naar het gevecht je geestelijke voorbereiding doen en ga je daarin dan soms ook veelvuldig gebruik maken van de technieken zoals je die altijd tijdens je seminars vertolkt?

Emiel: "De voorbereiding ga ik inderdaad op die wijze afleggen. Ik visualiseer alles nu eigenlijk al, terwijl ik nog in ruste ben. De uiteindelijke doelstelling is, dat we beide als winnaars uit het gevecht te voorschijn zullen gaan komen. We hebben dan beide een periode van keihard trainen achter de rug, met als verheven doel, het samen wat plezier hebben in een boksring, maar dan wel met zo'n 10.000 man als toeschouwers."

* Over hoeveel rondjes gaan de partijtjes zich afspelen en mocht het je gaan lukken om Dries Roelvink knockout te slaan, wat wordt dan jou eerste reaktie?

Emiel: "De partij gaat zich afspelen over 3 rondes van 1.5 minuut, met daarbij telkens 1.5 minuut rust. En ik ga Dries Roelvink niet knockout slaan, want ik wil hem eigenlijk helemaal geen pijn doen. Maar mocht die doodsklap per ongeluk toch gaan vallen, dan zal ik 'Sorry Dries' tegen hem gaan zeggen en 'Dat was eigenlijk niet echt de bedoeling'"

In Nederland moet eigenlijk altijd alles via de weg van het midden. Je mag er niet echt armlastig zijn - maar ook zeker niet puisant rijk. Je moet er geen zacht eitje zijn - maar je mag er ook absoluut geen grote bek opzetten.

'Bescheidenheid siert de mens' en 'Doe maar gewoon - dan doe je al gek genoeg', zijn daarom een aantal van die typisch Nederlandse uitdrukkingen.

Emiel Ratelband roept ondanks zijn meestal positief bedoelde uitdragingen en zijn stimulerende boodschappen toch vaak een tamelijk negatieve reaktie op bij het doorsnee Hollandse publiek.

De Nederlandse media gaat zich daarom dan ook vaak te buiten in een soort van laatdunkende en lacherige berichtgeving over het fenomeen 'Emiel Ratelband' en het doorsnee Hollandse publiek volgt deze opvattingen gewoonlijk tamelijk gedwee.

Dus ondanks al die positieve boodschappen welke Emiel Ratelband op de mensheid afvuurt is hij tevens gedoemd of gezegend met een tamelijk negatief imago.

Vele bokssterren kennen de niet geringe krachten van het fenomeen 'imago' ook dondersgoed en vooral in de USA maakt men daar dankbaar en vooral vakkundig gebruik van.

Wedstrijden van mannen aan de positieve kant zoals; Oscar De La Hoya, Lennox Lewis, ect. bekijkt men dan ook meestal omdat het publiek dan graag wil dat hun sterren gaan winnen.

Bij wedstrijden van boksers aan de negatieve zijde zoals; Chris Eubank of Naseem Hamed ect. komt men echter vaker kijken, gewapend met de heimelijk wens dat die irritante blaaskaken nou eindelijke eens flink zullen gaan verliezen.

In beide gevallen komt men echter kijken, wordt de kassa gevuld en zijn de boksers verzekerd van een goed gevulde portemenee en een heuse sterrenstatus.

Bij de wedstrijd 'Emiel Ratelband versus Dries Roelvink' zal dan ook een behoorlijk groot gedeelte van het publiek er stiekum op hopen dat die Ratelband nu eindelijk eens een keertje stevig op z'n gezicht geramd gaat worden.

Men kijkt dus reikhalsend uit naar een Emiel Rateltand - om het zo maar eens te zeggen.

* Voel je jezelf gehinderd of bezwaard door zo'n negatief imago of put je daar nou juist een behoorlijk portie inspiratie en kracht uit?

Emiel: "Ik ben het grotendeels eens met die definitie omtrent onze gezapige vaderlandse mentaliteit, maar het is altijd ook wel zo dat de profeet in eigen land nooit geeerd wordt."

"Dus dat de mensen mij niet begrijpen is oke. Dat ik ALTIJD ga verliezen, realiseer ik mij echter ook. Win ik dat gevecht, dan heb ik in de ogen van velen toch verloren, want met zo'n groot verschil in het gewicht en met zulke lange armen etc etc."

"Wanneer ik echter van hem ga verliezen, dan ben ik ook een lul."

"Maar het feit dat ik het allemaal aangedurft hebt en dat ik daar gewoon ben gaan staan. Dat ik ervoor getraind heb tot ik er bij neerviel en dat ik die klappen toch maar mooi incasseer etc. etc. dat is voor mij al voldoende. Ik sta daar namelijk voor niemand anders dan voor mijzelf."

"Dus positief zien en uiteraard weet ik als geen ander dat IEDEREEN zit te wachten dat ik KO ga."

"Maar hoogstwaarschijnlijk blijf ik wel overeind staan. Ik train immers sinds 5 weken iedere dag 2 uur en dat is eigenlijk nog veel te weinig voor zo'n oud lijf, maar toch, je weet nooit hoe een koe een haas vangt?? Ja toch ???"

"Trouwens, doe het me maar lekker na, 55 jaar oud, 110 kg, ongetraind en dan toch maar mooi eventjes die handschoenen oppakken."

* Heb je ooit wel eens een bokser geestelijke bijstand verleend met je NLP methode?

Emiel: "Ik heb ooit wel hockyers, golfers, voetballers en tennissterren geholpen met hun motivatie via het NLP systeem. (NLP is een methode waarbij je jezelf tot het verrichten van bepaalde daden of taken kunt programmeren). Dus waarschijnlijk ben ik de eerste bokser welke het nu op zichzelf gaat toepassen. Hahahaa."

* Kan je wat favouriete boksers van jezelf vermelden?

Emiel: "Favourite boksers? Volgens mijn NLP methode moet ik in de eerste plaats altijd in mezelf geloven - dus mijn favouriete bokser is....Emiel Ratelband, hahahahaha."

* Tenslotte, wat mogen de toeschouwers gaan verwachten van de prestaties in de ring van Emile Ratelband?

Emiel: "Verwachting ?? Laat je verrassen en vooral, have fun."

Thomas
04-10-2004, 08:29
Mooie kerel, die Ratelband :thumbs:

maartenjackie
04-10-2004, 09:40
http://www.fotograaf.com/katinka/ratel.jpg

TJAKKAAAAAAAAA,

ik denk dat Emiel wint met een 1 punch ko ala Brad kohler

http://bjj.org/susumu/ufc22/images/uf22br02.jpg

Mickey
04-10-2004, 10:08
Emiel traint ook regelmatig met Martijn de Jong.
Op de woensdag avond draait ie regelmatig de spar training mee..

Justinian
04-10-2004, 10:26
Ik mag hem wel die Ratelband; halverwege de 50 en toch ff de ring instappen.

redjuh
04-10-2004, 11:24
alleen jammer dat ie zegt dat ie niet voor de k.o. gaat...

Daniel
04-10-2004, 11:51
coole kerel idd, beetje jammer idd dat hij liever niet voor de ko gaat...

Gulo gulo
04-10-2004, 19:21
Gentleman bokser :mrgreen:

lady in red
05-10-2004, 16:22
ik hoop dat ie wint, dries roelvink is zo walgelijk :evil:

}|^-_-^|{
05-10-2004, 17:23
inderdaad. lir is correct!

mama
05-10-2004, 17:28
naja misschien is het zijn strategie? en gaat ie zondag voor de ko
:twak:

Nicky
05-10-2004, 17:32
Tuurlijk dat is dat zijn strategie

harry
05-10-2004, 20:08
Ja, ik wil niet meelullen hoor, maar ik mag hem ook wel TJAKAAAA :thumbs: