PDA

View Full Version : 'Besnijden jongens ook verbieden'



Wheelie
04-10-2004, 18:26
'Besnijden jongens ook verbieden'

Volgens VVD-Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali zou het kabinet moeten overwegen het besnijden van jongens te verbieden zolang ze niet volwassen zijn. Het Kamerlid reageerde gisteren in het televisieprogramma 'Het geluk van Nederland' van de VPRO, dat het besnijden van jongetjes aan de orde stelde. Dat programma werd gemaakt door Michiel Schaap, die zelf op de leeftijd van 8 maanden besneden werd, en daar op latere leeftijd vragen bij stelde.

Schaap stelde dat in vrijwel alle landen zelfs de mildste vorm van vrouwenbesnijdenis als een vorm van genitale verminking wordt gezien; een barbaars ritueel. Maar jongensbesnijdenis, voor zover bekend de oudste chirurgische ingreep ter wereld, daar praten we niet over.

Van oudsher worden joodse jongetjes uit religieuze overwegingen besneden, en ook islamitische jongens ondergaan dat ritueel. In Amerika en Engeland worden ook veel jongens besneden (circa de helft), dat heeft daar echter geen ritueel uitgangspunt, maar een hygiënisch of esthetisch. Jongensbesnijdenis is in de USA een bedrijfstak met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar, maar is daar de laatste jaren wel degelijk onderwerp van fel en emotioneel debat. In de Verenigde Staten lopen al tal van rechtszaken; tegen artsen, ziekenhuizen en ouders.

In Nederland worden besnijdenissen bij jongens vooral in islamitische en joodse kring uitgevoerd, enige duizenden per jaar. Ook worden soms autochtone jongens besneden die een te nauwe voorhuid hebben, maar dat is dan uit medisch oogpunt.

Het kabinet stelde kortgeleden in Nederland de mildste vorm van meisjesbesnijdenis strafbaar, ook als het maar om een heel klein sneetje boven de clitoris gaat. Hirsi Ali vindt dat dit bij jongens ook zou moeten gebeuren. De ingreep kan volgens haar bij jongens ook heel ingrijpend zijn, zeker veel ingrijpender dan een klein sneetje bij een meisje. Ze vindt dat jongensbesnijdenis dan ook als genitiale verminking omschreven moet worden.

Wheelie
04-10-2004, 18:27
'Op moslims gemunt'
Volgens de voorzitter van de Nederlandse Moslimraad, Derwisj Maddoe, heeft Hirsi Ali dit voorstel enkel gedaan om moslims aan te kunnen vallen: ''Ze probeert weer aandacht te vragen voor zichzelf en de moslimgemeenschap in een kwaad daglicht te stellen.''

Maddoe vindt dat het VVD-Kamerlid met haar voorstel wederom tornt aan de grondwettelijk bepaalde vrijheid van godsdienst. Hij benadrukt dat jongensbesnijdenis volgens islamitische traditie niets te maken heeft met verminking en noemt het voorstel ''te gek voor woorden.'' De voorzitter van de Moslimraad vreest niet dat jongensbesnijdenis op termijn verboden gaat worden. ''Ik denk niet dat het kabinet dit plan serieus neemt.''

redjuh
04-10-2004, 19:11
niet verbieden,

het is hygienischer
in engeland gebeurt het ook
het ontneemt sexlust niet
het is niet te vergelijken met vrouwenbesnijdenis
het is geen verminking
het is zo goed als pijnloos

Tsuki
04-10-2004, 20:17
ik heb er nog geen minuut spijt van gehad dus ............................

Anonymous
05-10-2004, 00:04
oordeels zelf http://s3.yousendit.com/d.aspx?id=AC12F1AF15C75F916EDA417E2BF581BB

harry
05-10-2004, 08:22
redjuh

Verbieden!

Gewoon wassen en bijhouden is net zo hygienisch.
In england gebeurt het ook , ja lekker makkelijk in afrika naaien ze de vrouw dicht.
Wbt de sexlust, kan je later nog voor kiezen mocht je behoefte hebben.
Is te vergelijken met vrouwenbsenijdenis=alleen een veel zwaardere vorm van verminking.
Is zo goed als pijnloos, natuurlijk als je maar jong genoeg bent, dan hoor je ze toch alleen maar huilen.

mama
05-10-2004, 09:12
soms is het nodig.................
dan maar op jonge leeftijd

leks
05-10-2004, 09:55
9 van de 10 keer is het dus niet nodig...

tuurlijk toen er vroeger moeilijk aan schoon water en zeep te komen was, nu heeft iedereen hier een douche in zn huis (neem ik aan), gewoon dagelijkse hygiene en geen omkijken naar

als het alleen de islamieten waren die dit deden was idreen het met me eens... lol

btw moeten degene die het nog hebben voor de gein met een schaar een klein inkepingtje maken in hun voorhuid, nee dat voel je niet nee...lol

Biiyen
05-10-2004, 12:05
Waarom zou je überhaupt dat vel wegsnijden? Bij kip is het vel ook altijd het lekkerste.... dus waarom zou ik het lekkerste stuk weg laten snijden?

Iwan
05-10-2004, 12:11
Verbieden vind ik.
Misschien kan het dan wel geen kwaad, maar waarom dan ook niet meteen de oorlelletjes eraf snijden.
Dat vind ik dus geen argument om het niet te verbieden.
Misschien is het beter als je zelf kan beslissen of je een stuk van je lichaam wil laten afsnijden of niet?
We wonen tenslotte in Nederland en niet in de woestijn, waar het misschien wel handig kan zijn.

Verbieden dus, een ander kan niet voor mij bepalen welk deel van mijn lichaam geamputeerd gaat worden.

Dennis
05-10-2004, 12:26
Zolang het vrijwillig gebeurt heb ik er geen moeite mee, net als bij tatoe's en piercings, borstvergrotingen en alle andere cosmetische ingrepen.

Zolang het maar vrijwillig gebeurt en niet door anderen wordt opgelegd. Mischien moeten ze er een minimum leeftijd aan verbinden. Bijvoorbeeld voor je 18de kan het alleen om medische redenen, daarna kan je het vrijwillig weg laten halen om welke reden dan ook

kyokushin
05-10-2004, 16:28
zolang het op vrijwillege basis gebeurt heb ik er geen problemen mee, dat idee van de minimumleeftijd erbij vind ik ook een goed idee.

mama
05-10-2004, 16:46
naja hangt er toch echt vanaf waarom een jongetje besneden moest worden.
als een klein jochie heel veel last van heeft dat zijn piemel contstant ontstoken is ondanks goed schoonhouden is het geen probleem. Of om andere medische redenen. maar voor geloof? ja goed. daarbij hangt het er ook van af hoe het gaat.
vind ut een moeilijke vraag

(valt me op dat ik de enige vrouw ben die hier op reageert)

Justinian
05-10-2004, 16:50
Hirsi Ali vindt dat dit bij jongens ook zou moeten gebeuren. De ingreep kan volgens haar bij jongens ook heel ingrijpend zijn, zeker veel ingrijpender dan een klein sneetje bij een meisje.
Zou ze er onderzoek naar hebben gedaan ofzo? Wat mij betreft hoeft het niet verboden te worden.


Waarom zou je überhaupt dat vel wegsnijden? Bij kip is het vel ook altijd het lekkerste.... dus waarom zou ik het lekkerste stuk weg laten snijden?
http://members.home.nl/roybjj/threadgay.gif

lady in red
05-10-2004, 17:17
(valt me op dat ik de enige vrouw ben die hier op reageert)

tja ik heb er geen verstand van :roll:

Infecto Groovalistic
05-10-2004, 18:46
Ik vind niet dat je dit moet verbieden
voor de religieuze mensen is dit een verbond tussen Abraham en God.
Dus niet iets wat door de politiek voor ons bepaald mag woorden.
En het gebeurt toch of nu verboden zou zijn of niet.

Jeroen
05-10-2004, 19:43
Ik heb ook nog steeds de pest in dat mijn ouders me hebben laten dopen.

harry
05-10-2004, 20:04
Jeroen, helemaal mee eens, alleen toen wisten ze niet beter, wij wel hoop ik!
En al dat geloofs bull-shit is hardstikke gaaf... voor hun dan.
En zolang ze der verder niemand mee lastig vallen of pijn doen, dat is bij deze dus wel, dus nogmaals verbieden!

Jeroen
05-10-2004, 20:19
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind religie iets heel moois. Het geeft mensen steun, een doel en een leidraad. Wanneer mensen hun overtuiging aan anderen op gaan dringen(wat menseigen lijkt te zijn), wordt het "vervelend". Zelf heb ik er niks mee, maar ik respecteer ieder geloof.

Met mijn ouders heb ik meermalen discussie gevoerd waarom zij mij hebben gedoopt. En Je hebt gelijk Harry... het is iets van vroeger. Iedereen deed het, het was fatsoenlijk, het hoorde gewoon zo.

Nu ik het er zo over heb, kan ik er niet heel erg meer mee zitten. Dat beetje water op mijn bolle toet betekent voor mij niks. Ik ben nog steeds dezelfde nuchtere Jeroen die geloof in drie goede maaltijden per dag.

Wheelie
13-10-2004, 11:43
Damn :shock: (kan schokkend zijn)

http://s3.yousendit.com/d.aspx?id=C5CF0EC67469C9C3D97E5AA30BA3D77A

Iwan
13-10-2004, 11:45
Ik vind niet dat je dit moet verbieden
voor de religieuze mensen is dit een verbond tussen Abraham en God.
Dus niet iets wat door de politiek voor ons bepaald mag woorden.
En het gebeurt toch of nu verboden zou zijn of niet.

Ik begrijp je punt, maar besef wel dat er net zoveel mensen zijn die namens hun zgn God elkaar opblazen met autobommen en gebouwen binnenvliegen enz.
Mag de politiek zich daar dan weer wel in mengen?

Wheelie
14-10-2004, 18:09
Iwan = Correct

harry
14-10-2004, 19:14
Ik vind niet dat je dit moet verbieden
voor de religieuze mensen is dit een verbond tussen Abraham en God.
Dus niet iets wat door de politiek voor ons bepaald mag woorden.
En het gebeurt toch of nu verboden zou zijn of niet.

Ik begrijp je punt, maar besef wel dat er net zoveel mensen zijn die namens hun zgn God elkaar opblazen met autobommen en gebouwen binnenvliegen enz.
Mag de politiek zich daar dan weer wel in mengen?

Nee eigenlijk ook niet :roll:

Dennis
14-10-2004, 19:38
Ik vind niet dat je dit moet verbieden
voor de religieuze mensen is dit een verbond tussen Abraham en God.
Dus niet iets wat door de politiek voor ons bepaald mag woorden.
En het gebeurt toch of nu verboden zou zijn of niet.

Ik begrijp je punt, maar besef wel dat er net zoveel mensen zijn die namens hun zgn God elkaar opblazen met autobommen en gebouwen binnenvliegen enz.
Mag de politiek zich daar dan weer wel in mengen?

Maar er is een groot verschil tussen jezelf iets aandoen of andere mensen vermoorden

harry
14-10-2004, 19:46
Maar besnijden is toch ook een ander iets aandoen?

}|^-_-^|{
14-10-2004, 20:30
Ik word liever opgeblazen dan dat ze een stuk van mijn lul afsnijden :wink:

}|^-_-^|{
14-10-2004, 20:34
Lof der besnijdenis
Het irritante aan Ayaan Hirsi Ali is dat ze meestal gelijk heeft; zo ook deze keer, over het besnijden van jongetjes. Als je niet wil dat het bij meisjes gebeurd, waarom zou de Overheid een verminking van de piemel dan wèl oogluikend toestaan?
Alle argumenten over 'cultuur' en 'traditie' - afkomstig uit joodse, koptischchristelijke of islamitische kring - zijn flauwekul en dezelfde die gebruikt worden om het veel schadelijker besnijden van het vrouwelijk geslacht te verdedigen. Mijn zoon is nu dertien en ziet me aankomen. Maar er was ook geen haar op m'n hoofd die er over dacht om zijn lichaam niet te respecteren en hem ongevraagd het topje af te nemen toen 'ie drie was. Mijn held Frits Barend was vierenveertig toen 'ie - in het kader van 'de beleving' van zijn 'joodse identiteit' - alsnog tot besnijdenis besloot. Het werd een pijnlijke operatie die ook de toenmalige minnares van kleine Frits nog veel verdriet heeft bezorgd. Nu ja, als iemand zo onzeker is over zijn zogeheten 'identiteit' dat 'ie in z'n penopauze nog het mes ter hand neemt om de eikel naar zijn vermeende wortels te doen buigen, tsja... zo'n zielenpoot verdient onze deelneming.
Zelf ben ik al ervaringsdeskundige van de geneugten der besnijdenis sinds m'n anderhalfste. Ik werd besneden op medische indicatie, dat wil zeggen, op aanraden van een arts die aan mijn ouders vertelde dat m'n pisbuis te nauw was. Van Hirsi Ali heb ik begrepen dat er nu volwassen mannen zijn die hun vaders en moeders alsnog willen aanklagen op grond van een dergelijke ingreep; waartoe is de wereld gekomen?
Mag ik hier nu eens zeggen: Bedankt, lieve ouders! En ook 'ns op de voordelen wijzen? Toevallig dragen veel besneden mannen, net als ik-zei-de-gek, geen onderbroek, waardoor hun jodocus vrij door de Levi's schuurt. Gevolg: een zekere ongevoeligheid bij de eikel die ervoor zorgt dat de besnedene zijn geval langer omhoog kan houden, want later klaar komt. Of hoe zeg je zoiets netjes;
'meer impulsen nodig heeft'? Enfin, miljoenen vrouwen die te maken hebben met een Prins Praecox - dat wil zeggen, de gulle minnaar die na een halve minuut pompen al het vrouwtje volspuit met zijn kleverige souvenir - zullen me gelijk geven. Besneden verschaft men als man meer genot. Nu zult U misschien zeggen: "Ik acht het úitgesloten dat jij ook maar enig vagijn in enig land tot vervoering zoudt kunnen brengen." Deemoedig buig ik het hoofd. Maar zou ik U toch nog even mogen wijzen op mijn nobele ziel, en op de draagwijdte van mijn genotsknots - die ik als een matador gebogen door het leven tors - altijd op jacht om U, Mevrouw, 'een gevoel van naderende zaligheid' (Gerard Reve) te bezorgen. Honderdduizenden vrouwen lezen mij nu: Dames, besneden is toch véél lekkerder dan onbesneden?
Laat mij nu niet in de steek.

Theo van Gogh