PDA

View Full Version : vechtsport en menselijk IQ



rob arts
11-10-2004, 15:47
ik ben benieuwd hoe er hier over gedacht wordt...

in mij ogen is het zo dat op scholen ook stof wordt uitgelegd. mensen met een hoog IQ pikken dit makkelijker op. vandaar ook de verschillen in nivos op scholen vmbo mavo havo etc.
dus wanneer er nieuwe stof wordt uitgelegd, specifieke technieken worden verscherpt en zo nog meer... heeft het dan voordeel als je hoger opgeleid bent tov van een lager opgeleidde?

werkt dit ook zo met vechtsporten?

zo hetzelfde met een partij sparren. sommige mensen hebben het voordeel dat ze een snel-probleem-oplossend vermogen hebben. ze zien snel de beste manier als oplossing.
dit is een voordeel van bijvoorbeeld trouble-shooters op een helpdesk.

maar als je met iemand bijvoorbeeld op de grond ligt, ziet iemand met dit voordeel dan ook eerder een (mogelijke) armklem, of weet hij sneller de techniek om de aanval van de tegenstander te neutraliseren? dit wellicht omdat zijn hersenen sneller werken?

ik denk dat het als voordeel kan werken...
natuurlijk zijn er veel meer factoren die meewerken aan het totaal plaatje. dingen als conditie, natuurlijk talent, trainer, routine etc etc.

ik denk dat dit wel een factor is die mee speelt, hoe denken jullie erover?

}|^-_-^|{
11-10-2004, 15:54
ik denk dat het ook wel een voordeel kan zijn om niet gehinderd door enige gedachten over wat er kan gebeuren het gevecht in te vliegen.

Silat
11-10-2004, 15:59
ik denk er niet veel over, mijn IQ is 2 mijn schoenmaat :lol:

Ik weet wel dat je een paar stappen vooruit moet kunnen denken en als je de oplossingen zomaar uit je mouw schud heb je gewoon aanleg.


Als je 2 vechters hebt waarin fysiek alles gelijk is, snelheid, kracht, lenig, reactie vermogen, coordinatie enzo... dan telt maar een ding.. "Who is the smartest"

Dus IQ zal wel degelijk een rol spelen.

Tsuki
11-10-2004, 16:04
ik denk dat deze topic kansloos is en dat heeft niks met mijn iq te maken

Sjaak
11-10-2004, 16:05
IQ en opleiding zijn 2 totaal verschillende begrippen Rob en niet met elkaar te vergelijken als je de rest van de randvoorwaardes niet kent :wink:

NormaR
11-10-2004, 16:07
Tja, alle k-1 vechters bijv. zouden is allemaal een IQ test moeten doen. Als Ernesto dan de hoogste score heeft dan is het een hard feit dat intelligentie een grote rol speelt bij vechtsport :D . Aan de andere kant, iemand als Mike Tyson komt op mij niet al te slim over en hij is toch echt wel een topper in zijn vechtsport.

HUNTER
11-10-2004, 16:14
norma = correct.

IQ en vermogen tot leren zijn grote voordelen, maar zeker niet alleszeggend.

Biiyen
11-10-2004, 16:17
Het eerste dat telt, en dat heb ik met straat gevechten mezelf bevestigd.

Degene met de minste angst en die het meest durft te investeren in een gevecht wint het meestal. In de ring zie je dat ook altijd heel snel, meestal al naar de eerste slagenwisseling. Bij gelijke gekte zie je dat de slimste van de twee gekken het schaakspel wint.

Tyson was immers ook niet de slimste maar was wel knettergek en een paar klappen meer of minder konden hem niet schelen.

Fr3ddy
11-10-2004, 16:17
Het klinkt natuurlijk wel logisch.. maar zelf denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. Tijdens een gevecht voer je puur getrainde technieken uit en anticipeer je op bewegingen waar je zo vaak op getraind hebt! Als je vecht gebruik je je hersenen in zoverre dat je motoriek wordt aangestuurd. Ik denk niet dat je daarvoor veel van je hersenen eist.
'Vechten' zit in de natuur van bijna ieder organisme en er zijn in de natuur legio redenen om te 'vechten' (territorium, prooi, paringspartner, etc.). De mens heeft de grootste hersenen van alle organismen op deze aardbol. Kunnen wij daarom ook beter 'vechten'?
Kijk eens naar andere zoogdieren. De perfectie van de aanval van een jachtluipaard bijvoorbeeld; pure snelheid in reflexen die hij perfect weet te timen, anticiperen op de bewegingen van zijn prooi. Toch heeft hij hersenen niet groter dan een walnoot. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen van dieren die perfect kunnen 'vechten'.
In mijn ogen is 'vechten' echt iets wat bij de basis van ons bestaan hoort en als je een rechtse directe uitvoert ben je niet tegelijkertijd bezig de theorieen van Einstein op waarheid te testen...

rob arts
11-10-2004, 20:45
IQ en opleiding zijn 2 totaal verschillende begrippen Rob en niet met elkaar te vergelijken als je de rest van de randvoorwaardes niet kent :wink:

dat is ook niet wat ik beweer sjaak.

ik zeg wel dat er op scholen stof geleerd wordt. en dat er bij leerlingen verschil in nivos zit. in mijn ogen is dit niet anders bij sportscholen.
dit heeft ook te maken met inzet interesse sociale achtergrond etc...

verder weet ik ook dat er genoeg mensen zijn met een hoog IQ die nog geen basisschool hebben afgemaakt. en mensen met een minder IQ die hoge opleidingen afmaken op basis van inzet , is ook niet vreemd.

ik merk ook verschil in nivos van leerlingen als ik aan het werk ben. ik geef workshops graffiti. en lager opgeleiden pikken het minder makkelijk op dan hoger opgeleide mensen. sterker nog, de kwaliteit (vh eindproduct)van hoger opgeleiden is beter...

als ik op onze sportschool aan mensen nieuwe stof uitleg, dan zie je ook dat sommigen het direct goed oppikken, terwijl anderen het nog 4 x uitgelegd moeten hebben.
dat is niet erg, maar het valt me op...
vaak is dit ook terug te koppelen naar opleiding.
(niet altijd sjaak, i know i know...)

verder vind ik de vergelijking met een jactluipaard wel leuk gevonden maar niet helemaal reeel.
een jachtluipaard vecht niet tegen zijn eigen soort, maar op een prooi.
hij vangt dan ook geen leeuw, maar een zebra...deze zijn op vechtgebied natuurlijk niet te vergelijken...

als laatste weet ik dat je met inzet en niet bang zijn erg ver kunt komen...
en dat je dan over iemand heen kunt walsen...
maar vooral in een grond gevecht ga je het daar niet altijd mee redden.
ik zag laatst op een dvd een gast die heel kort een mogelijkheid zag, en direct een enkel klem inzet, en wint.
ook zie ik vaak genoeg dat er mogelijkheden zijn voor een beweging, maar dat ze m niet zien, of er te laat mee inzetten...
ik zeg niet dat dit met IQ te maken heeft, maar het zou kunnen.

ik heet dan wel arts, maar ik ben geen dokter ;)

rob arts
11-10-2004, 20:49
overigens ben ik erg benieuwd naar de IQ, van vechter...

wellicht een leuke afstudeer opdracht voor iemand??? :roll:

rob arts
12-10-2004, 00:07
Nog even over het voorbeeldje van de graffiti. Dit verbaasde me enigszins, omdat toch vaak 'lager opgeleiden' (als ik het even oneerbiedig zo mag zeggen) vaak veel creatiever en expressiever zijn dan hoger opgeleiden. Dit komt vaak terug in tekenen, schilderen enz. Deze opmerking is overigens puur op eigen ervaringen gebaseerd.

ik kan me goed voorstellen dat de lager opgeleiden creatiever en expressiever zijn...

een graffiti workshop is dan ook een eerste ontmoeting met spuiten/de spuitbus. we leggen dan ook alleen de basisbeginselen uit. het spuiten van een vlak, zonder druipers, en het spuiten van een verloop tussen 2 kleur vakken.

alles gebeurt erg gecontroleerd.
wij spuiten een woord op een oppervlak.
zij kleuren het in dmv de 2 technieken.
wij trekken de lijnen van de letters voor de laatste keer...
zo werken ze/we samen aan 1 werkstuk.

het is dus niet de bedoeling dat ze een vrij werk maken. dit heeft verschillende redenen, maar daarzal ik niet op doorgaan :)

veel meer als de 2 technieken kun je ze op een dag/uur niet leren.
lijnen trekken is bijvoorbeeld absoluut niet te doen voor ze...
zoals gezegd pikken de hogeropgeleide leerlingen het makkelijker op. dan heb ik het over het gemiddelde nivo per groep.
ze zien al snel de logica er van in, en voeren het rustig (zoals gevraagd) uit. de lageropgeleiden zijn vaak veel onrustiger met werken, terwijl dit belangrijk is. en de 2 technieken in een uur is soms net iets te veel voor ze.

wil niet zeggen dat er geen verschrikkelijk goede, minder opgeleide spuiters zijn of zullen komen. ik praat hier over het gemiddelde nivo van een groep leerlingen.

somige leerlingen van bijvoorbeeld een vwo groep die ik had, waren al snel toe aan iets nieuws, binnen de normle (gemiddelde) tijd. op een vmbo heb ik kinderen meegemaakt die niet uit de voeten kunnen met de 2e techniek.

dit betekent als je 10 weken les geeft dat de vwo-ers op voorsprong kunnen liggen qua technieken.

wij spuiten bijna altijd eenmalig, soms een paar keer.
dus wij zien alleen hoe ze de beginselen oppikken.

daarna komt natuurlijk ook natuurlijk talent enzo om de hoek kijken, maar dit maken wij bijna nooit mee.

Anonymous
12-10-2004, 17:57
Tja, alle k-1 vechters bijv. zouden is allemaal een IQ test moeten doen. Als Ernesto dan de hoogste score heeft dan is het een hard feit dat intelligentie een grote rol speelt bij vechtsport :D . Aan de andere kant, iemand als Mike Tyson komt op mij niet al te slim over en hij is toch echt wel een topper in zijn vechtsport.

Norma post niet vaak, maar als ze het doet, dan is het wel raak !
Go Norma ... 8)