PDA

View Full Version : Stuk over sterrenboksen/2H2H van Theo van Gogh



Anonymous
13-10-2004, 15:19
Het gevecht

Op uitnodiging van Heleen van Rooyen bevond ik me Zondagavond in gezelschap van mijn zoon te Rotterdam, in de Ahoy-hal, om een paar live op SBS uit te zenden bokspartijen tussen bekende Nederlanders bij te wonen. Speciaal voor de gelegenheid had ik mijn Sopranos-jas aangetrokken, een stemmig maar smakeloos geval.

Ik droeg een zonnebril, net als Lieuwe, die z'n Bulls-jasje aan had. Ik rookte een grote sigaar.
De eerste partij ging tussen Ratelband, Le grand Emile, die zich voor de gelegenheid "Rattlesnake" noemde, en zanger Dries Roelvink, 'voor al Uw feesten en partijen'. Ratelband weerde zich kranig, maar werd weggetikt, helaas, hoewel wij bewondering mogen hebben voor iemand die op z'n zevenenvijftigste nog zo door de ring gaat. Toen de boksers aan elkaar werden voorgesteld, had Emile ter intimidatie een spiegeltje bij zich dat 'ie voor het gezicht van zijn opponent hield: "Kijk jij maar 'ns goed in de spiegel...", sprak Rattlesnake dreigend. Onze gratis verkregen kaartjes kostten officieel 150 Euro per stuk; de skyboxen rondom waren dan ook gevuld met de heffe des volks, of, onvriendelijker gezegd, penose. Toen de familie Tokki binnen kwam ging er een schok van herkenning door de zaal en het luidste gejuich betrof telkens weer dit geslacht van aso's die door het scherm tot onsterfelijkheid zijn geroepen.

TV-presentator Ton van Rooyen was wel heel erg steen des aanstoots voor het gepeupel; ik geloof niet dat ik iemand een avond lang zo luid heb horen uitfluiten . Na afloop was de presentator aangeslagen en moest worden getroost door zijn echtgenote. Ik vond Ton daarom niet kinderachtig, want zoveel samengebalde haat hoor je niet vaak. Er werd trouwens meer gevochten in de zaal dan in de ring en keer op keer zag je de opgewekte Neanderthalers van de bewakingsdienst vechtenden scheidden. Naast me zat Rudy Koopmans, niet te verwarren met Rudy Lubbers, die een veel tragischer leven heeft geleid. Koopmans vond ik aardig, vooral toen 'ie met een brede glimlach tegen me zei: "Volgende keer ga jij met Paul de Leeuw, dan train ik jou." De hel kent vele verschijningsvormen; ik zag het voor me, weggetikt worden door iemand die niet rookt.

Voor de camera verklaarde ik al paffend hier te zijn gekomen voor 'De Gelukkige Huisvrouw' die mijns inziens haar tegenstrever - een mij onbekende presentatrice - 'in de derde ronde knock out' zou slaan. Heleen kwam huppelend op, op de klanken van "Staying Alive" geloof ik. Ze sloeg fanatiek, maar was geen partij, want haar vuisten maaiden vooral door de lucht. Koopmans vertelde dat niets zo mooi is als boksen en keek met heimwee op zijn loopbaan terug. Hij vertelde hoe een Italiaanse juryvoorzitter hier in hetzelfde Ahoy hem eens de overwinning had ontstolen door de volgende dag doodleuk te verklaren dat de punten verkeerd waren geteld zodat Koopmans' opponent, een Italiaan natuurlijk, alsnog de titel greep. Hij vertelde dat boksen dood is in Nederland omdat de sport vooral beoefend wordt door Surinamers en Marokkanen. 'En daar komt geen Nederlander voor kijken'. Boksen in Nederland wordt alleen nog wat volgens Koopmans, als er een Nederlandse bokser opstaat die over techniek en een K. O. beschikt.
Mijn zoon genoot inmiddels meer van de echte partijen, tussen een dame en een heer, en tussen twee free-fighters, waarvan de een de ander plat had na dertig seconden. Ik vroeg me af of de heer een erectie kreeg toen de dame hem omstrengeld hield met haar dijen. Het geteisem in de sky-boxen vermaakte zich intussen met kreeft en champagne, als decadenten die hun afkomst met alle geld van de wereld maar niet konden wegdrinken. Ik bewonderde intussen de gouden kettingen van Mevrouw Hoes, de nieuwe geliefde van Ratelband.

Ook raakte ik in druk gesprek met ene dame die ik hier de hinde van Suriname zal noemen, een schoonheid wier ronde vormen mij aanspraken maar die zelf klaagde over haar scheiding en bijbehorende ellende, die haar drieëntwintig kilo extra hadden opgeleverd. Ik vertelde haar dat ze sexy was en vrouwelijk en wierp een steelse blik op haar romige armen. Blijkbaar hadden de TV-camera's mij in het oog, want prompt kwam er een SMS'je binnen van haar ex, die haar als 'een kuthoer' omschreef, 'met al je' vriendjes' en: "Zeik niet langer aan m'n kop over alimentatie." Ik had haar wel in m'n armen willen nemen om haar te troosten, maar naast me zat m'n zoon en ginds stonden de camera's. Van Rooyen zei na het verloren gevecht: "Verliezen is óók heel leuk hoor!" Haar sportiviteit vond weinig weerklank in de steeds kolkender zaal, waar het volk van Rome 't liefst christenen zag verscheurd. Victor Reinier uit "Baantjer" moest 't opnemen tegen Hugo Metsers de Derde, die vooraf een grote mond had: "Ik verpletter hem." Niets was minder waar. Reinier bleef slaan en sloeg de grote mond tegenover hem in de eerste ronde al een bloedneus.

Metsers III schold en wilde doorvechten toen de scheidsrechter ingreep en de partij voor hem verloren verklaarde. Ook na afloop overheerste bitterheid bij de verslagene. Alle Bekende Nederlanders kregen zeveneneenhalfduizend Euro de man, een schijntje voor de vele weken training en het afzien vooraf. Maar hoe zoet smaakte niet de overwinning en hoe opgelucht waren allen dat het gedoe voorbij was. Het was net echt, maar niet heus. En toch had ik bewondering voor de dames en heren, die iets deden waar ik niet gek genoeg voor ben. Ik bleef me verdiepen in mijn buurvrouw en liet haar naar de ex SMS'en: "Theo zegt, denk ook 'ns aan de kinderen." Begeerte had mij aangeraakt en met de plechtige woorden: "Ik zou jou zó gelukkig kunnen maken", verliet ik het pand.

Mijn zoon en ik hadden een geweldige avond. Na afloop werd er buiten nog geschoten, maar dat schijnt routine te zijn bij dit soort gelegenheden. Dankzij het afschaffen van het onderwijs is de onderklasse van Nederland een cliché van de meute geworden, angstaanjagend, dom en vijandig. Ik had weer veel opgestoken.

Theo van Gogh

Biiyen
13-10-2004, 15:27
cool stukje tekst! :thumbs:

Justinian
13-10-2004, 15:27
Zo'n reactie zat er natuurlijk wel in...

NormaR
13-10-2004, 15:32
Ik ben niet naar 2h2h geweest maar vind dit toch wel grappig. Ik hoor sowieso graag de reacties van mensen die nog nooit naar zo'n gala zijn geweest en niets van vechtsport afweten. Geeft weer even een indruk hoe dit overkomt op de leek. Wat mij altijd opvalt is dat 'de leek' de agressiefste gevechten vaak het leukst vind omdat dit is wat ze zich voorstellen bij wedstrijdvechten. Op kickboksgala's zijn dit dan de nieuwelingen partijen waar de kenner zwaar de neus voor optrekt. Bij het free-fight zal dat wel hetzelfde zijn :D.

Ronny
13-10-2004, 15:33
hahahahaha kostelijk

Anonymous
13-10-2004, 15:34
Vind je het gek als een deel van het publiek zich gewoon onbeschoft heeft gedraagd?

2H2H had een goede deal gesloten met SBS6 waardoor de vechtsporten in het algemeen en boksen en freefight in het bijzonder positief onder de aandacht van het grote publiek hadden kunnen komen. Maar het moest weer zonodig verpest worden door een meute die aan het fluiten en vechten was. Triest!

Wheelie
13-10-2004, 15:34
Na afloop werd er buiten nog geschoten, maar dat schijnt routine te zijn bij dit soort gelegenheden.

Theo van Gogh

Is dit waar ?

Thomas
13-10-2004, 16:08
Na afloop werd er buiten nog geschoten, maar dat schijnt routine te zijn bij dit soort gelegenheden.

Theo van Gogh

Is dit waar ?

volgens mij niet. Er werd wel gevochten met allerhande werktuigen bv. een deksel om de pan van de unoxkar mee af te sluiten enz. Het zal wel dichterlijke vrijheid zijn :roll:

Wheelie
13-10-2004, 16:09
dat er flink gevochten werd zal niemand ontgaan zijn ;)

Tsuki
13-10-2004, 16:23
die theo ......... was te verwachten id, waarom heeft hij er niet bij gezet dattie zelfs ook gigantisch werd uitgefloten

Sjaak
13-10-2004, 16:36
Leuk verslag wat miljoenen mensen lezen :shock:

Onze gratis verkregen kaartjes kostten officieel 150 Euro per stuk; de skyboxen rondom waren dan ook gevuld met de heffe des volks, of, onvriendelijker gezegd, penose.

Toen de familie Tokki binnen kwam ging er een schok van herkenning door de zaal

TV-presentator Ton van Rooyen was wel heel erg steen des aanstoots voor het gepeupel; ik geloof niet dat ik iemand een avond lang zo luid heb horen uitfluiten

Er werd trouwens meer gevochten in de zaal dan in de ring en keer op keer zag je de opgewekte Neanderthalers van de bewakingsdienst vechtenden scheidden.

Hij vertelde dat boksen dood is in Nederland omdat de sport vooral beoefend wordt door Surinamers en Marokkanen.

Het geteisem in de sky-boxen vermaakte zich intussen met kreeft en champagne, als decadenten die hun afkomst met alle geld van de wereld maar niet konden wegdrinken

Na afloop werd er buiten nog geschoten, maar dat schijnt routine te zijn bij dit soort gelegenheden.

Dankzij het afschaffen van het onderwijs is de onderklasse van Nederland een cliché van de meute geworden, angstaanjagend, dom en vijandig. Ik had weer veel opgestoken.

Betere kritieken kan je jezelf toch niet wensen :roll:

Dit is een bevestiging voor iedereen die Vechtsport helemaal niks vind.

Sjaak
13-10-2004, 16:43
Na afloop werd er buiten nog geschoten, maar dat schijnt routine te zijn bij dit soort gelegenheden.

Theo van Gogh

Is dit waar ?

volgens mij niet. Er werd wel gevochten met allerhande werktuigen bv. een deksel om de pan van de unoxkar mee af te sluiten enz. Het zal wel dichterlijke vrijheid zijn :roll:

Dacht het niet, iemand van de schrijvende vechtsportpers aldaar aanwezig heeft het mij bevestigd.

Justinian
13-10-2004, 16:46
Na afloop werd er buiten nog geschoten, maar dat schijnt routine te zijn bij dit soort gelegenheden.

Theo van Gogh

Is dit waar ?

volgens mij niet. Er werd wel gevochten met allerhande werktuigen bv. een deksel om de pan van de unoxkar mee af te sluiten enz. Het zal wel dichterlijke vrijheid zijn :roll:

Dacht het niet, iemand van de schrijvende vechtsportpers aldaar aanwezig heeft het mij bevestigd.
:shock: Ik heb buiten een aantal knokpartijen gezien, maar dit is wel heel extreem.

}|^-_-^|{
13-10-2004, 16:48
Wat Thomas zegt is waar, er werd met attributen gevochten, maar ondertussen is me bevestigd dat er geschoten is. Daar zal natuurlijk uitgebreid op ingegaan worden neem ik aan.

Thomas
13-10-2004, 17:06
Na afloop werd er buiten nog geschoten, maar dat schijnt routine te zijn bij dit soort gelegenheden.

Theo van Gogh

Is dit waar ?

volgens mij niet. Er werd wel gevochten met allerhande werktuigen bv. een deksel om de pan van de unoxkar mee af te sluiten enz. Het zal wel dichterlijke vrijheid zijn :roll:

Dacht het niet, iemand van de schrijvende vechtsportpers aldaar aanwezig heeft het mij bevestigd.

de tering. en niemand is opgepakt?

Sjaak
13-10-2004, 17:15
Zijn er dan gasten opgepakt die vochten :roll:

kyokushin
13-10-2004, 17:21
geen goeie reclame.

Tsuki
13-10-2004, 17:24
maakt niet uit hoe je in het nieuws komt als je maar in het nieuws komt word er vaak gezegd in de reclamebranch maar dat lijkt me hier toch niet echt van toepassing

}|^-_-^|{
13-10-2004, 17:29
die theo ......... was te verwachten id, waarom heeft hij er niet bij gezet dattie zelfs ook gigantisch werd uitgefloten

Omdat het hem daar helemaal niet om gaat. Het pijnlijkst is dat ik hem op geen enkel punt ongelijk kan geven. Kan hier en daar wat afzwakken, maar in feite zet hij een treffend beeld neer van hoe het gala er afgelopen zondag uitzag. Ik ga hem uitnodigen om mee te gaan naar de ArenA, om de andere kant van vechtsportnederland te laten zien.

Marco (scheids)
13-10-2004, 17:50
En dat ie met een dikke sigaar in zn mond zit terwijl er werd gevraagt om niet te roken in de zaal ....

sportfan
13-10-2004, 17:55
die theo ......... was te verwachten id, waarom heeft hij er niet bij gezet dattie zelfs ook gigantisch werd uitgefloten

Omdat het hem daar helemaal niet om gaat. Het pijnlijkst is dat ik hem op geen enkel punt ongelijk kan geven. Kan hier en daar wat afzwakken, maar in feite zet hij een treffend beeld neer van hoe het gala er afgelopen zondag uitzag. Ik ga hem uitnodigen om mee te gaan naar de ArenA, om de andere kant van vechtsportnederland te laten zien.

Tja inderdaad mee eens. Ik ben nog nooit naar een gala geweest waar de sfeer zo k.t was. Ik wijt het zelf toch aan het sterrenboksen en de onuitputtelijke voorraad drank die geschonken word in de VIP boxen.

Het fluiten was misschien niet netjes maar ik denk dat dit toch wel een logisch gevolg was van het willen promoten van sterrenboksen tijdens een mixfight/muay thai evenement. Dit hoort in een circus thuis. Ik heb uiteraard niet zelf gefloten maar ik moest eigenlijk wel lachen toen het gebeurde; ik begreep de reactie wel.

Viel me trouwens wel op dat iemand (van de organisatie?) flink begon te fotograferen toen er WEER een vechtpartijtje uitbrak. Wordt daar iets mee gedaan?

Ik denk dat we met z'n allen realistisch moeten zijn en beseffen dat MMA/Muay Thai NOOIT iets zal worden voor de massa (zelfs profboksen is dat niet) en dat de omschreven scene in het stukje van Van Gogh eigenlijk wel klopt...

Valt me nog mee dat hij niet aanhaalt dat de leider van een criminele organisatie (ok ok motorclubje) een prijs uit mag reiken en de reglementen/beslissingen laten we zeggen; onduidelijk waren.

}|^-_-^|{
13-10-2004, 17:58
En dat ie met een dikke sigaar in zn mond zit terwijl er werd gevraagt om niet te roken in de zaal ....

en dat niemand daar wat van zei, omdat er bij niemand wat van gezegd werd als hij of zij een peuk opstak. Het is 1 (EEN) keer gevraagd en dat was na de derde partij, toen de VIPs er nog niet zaten.
Misschien wist hij het dus niet eens.

Guru
13-10-2004, 17:59
Ik ben ook een vechtsportfan, maar ben het er helemaal mee eens.
Theo vertelt waarheden en dikt op sommige punten dat graag aan.
Geen speld tussen te krijgen wat het klopt als een zwerende vinger.

En deze zwerende vinger legt hij keihard op de zere plek..

Ton
13-10-2004, 18:11
Wat }|^-_-^|{ zegt is wel een goed idee, nodig hem uit in de arena en misschien kan hij dan wel inzien dat het er ook fatsoenlijk aan toe kan gaan.

Ik ben zondag niet in de Ahoy geweest, maar als dit stuk echt waarheid is, dan was het wel een héél extreme dag van 'vechtsport' genieten :shock: :?

Guru
13-10-2004, 18:15
Ik ga hem uitnodigen om mee te gaan naar de ArenA, om de andere kant van vechtsportnederland te laten zien.

Het eerste gala in de Arena ging voortreffelijk, maar niet in de parkeergarage na de afloop.....

Too Hot to Handle
13-10-2004, 19:57
IK HAD HIER EERST EEN LAP TEKST GEPLAATST, MAAR DAT PLAATS IK WEL IN DE 2H2H VRAGEN TOPIC.

Jinx
14-10-2004, 10:12
zodra er camera's op een gala verschijnen is het meestal bal op een gala. Toen Catherine Keijl op de Vechtse Banen met haar camera's aanwezig was, was het er ook meer bal dan normaal.

ashihara
14-10-2004, 10:40
Op zicht wel een grappig stukje. Ik denk niet dat camera's problemen uitlokken op een gala.

}|^-_-^|{
14-10-2004, 16:31
dit is een stuk dat mensen gelezen moeten hebben, opdat men niet vergete...

OT
1000e post
/OT

remco pardoel
14-10-2004, 19:50
ik dacht dat van Gogh de personificatie was van de tokkies..
ze zaten samen in een vak
soort bij soort

}|^-_-^|{
14-10-2004, 20:37
Van Gogh is in tegenstelling tot de Tokkies iemand die in zijn leven heel veel bereikt heeft. Waar de Tokkies de personificatie zijn van het lage in de samenleving, de verheerlijking van de asocialiteit, is Van Gogh dit alles niet.
Theo van Gogh is begenadigd regisseur van films die het niveau van Costa duidelijk overstijgen, hij schrijft scenario's waar menig scenarioschrijver een puntje aan kan zuigen en daarnaast weet hij maatschappelijke fenomenen altijd haarscherp te fileren.
Zo ook het fenomeen 'asocialen op een freefightgala'. Met zijn column slaat hij de spijker op zijn kop, niets meer, niets minder..
Iets meer respect voor Van Gogh is wel op zijn plaats Remco.

Ton
02-11-2004, 15:21
TTT voor degene die nog ff wat van van Gogh willen lezen..... :(