PDA

View Full Version : Koningshuis kost 95 miljoen per jaar



Sjaak
23-10-2004, 20:26
In 2005 zijn de kosten voor het Koninklijk Huis beraamd op 95 miljoen euro. Dit bedrag ligt tien miljoen euro hoger dan de begroting die tijdens prinsjesdag werd gepresenteerd. Het forse verschil komt doordat een aanzienlijk deel van de kosten van het zilveren jubileum van Beatrix volgend jaar niet waren meegenomen.

Dat blijkt uit een brief van minister Zalm, die aanstaande maandag naar de Tweede Kamer zal gaan. De kosten van het zilveren jubileum zijn beraamd op 8,4 miljoen. Verder waren de kosten van de Rijksvoorlichtingsdienst (135.000 euro) en overige personele kosten (850.000 euro) niet meegenomen in de begroting. Onduidelijk is waarom.

Het bedrag wat de koninklijke familie aan uitkering krijgt is een kleine fractie van de totale begroting. Zij krijgen in totaal 6,2 miljoen euro. De grootste kostenpost is de beveiliging van de paleizen: 32 miljoen euro. Dat is exclusief de persoonsbeveiliging die op 6,8 miljoen komt.

In 2005 zijn de kosten voor het Koninklijk Huis beraamd op 95 miljoen euro. Dit bedrag ligt tien miljoen euro hoger dan de begroting die tijdens prinsjesdag werd gepresenteerd. Het forse verschil komt doordat een aanzienlijk deel van de kosten van het zilveren jubileum van Beatrix volgend jaar niet waren meegenomen.

Dat blijkt uit een brief van minister Zalm, die aanstaande maandag naar de Tweede Kamer zal gaan. De kosten van het zilveren jubileum zijn beraamd op 8,4 miljoen. Verder waren de kosten van de Rijksvoorlichtingsdienst (135.000 euro) en overige personele kosten (850.000 euro) niet meegenomen in de begroting. Onduidelijk is waarom.

Het bedrag wat de koninklijke familie aan uitkering krijgt is een kleine fractie van de totale begroting. Zij krijgen in totaal 6,2 miljoen euro. De grootste kostenpost is de beveiliging van de paleizen: 32 miljoen euro. Dat is exclusief de persoonsbeveiliging die op 6,8 miljoen komt.

:shock: AFSCHAFFEN DIE HAP

harry
23-10-2004, 20:49
Damn Sjaak...
Gaat nie goed...
Ik wordt het steeds minder oneens met jou
:roll: :roll: :roll:

}|^-_-^|{
23-10-2004, 20:50
beveiligen van een president kost ook een hoop geld, daarbij opgeteld de verkiezingen iedere vier jaar, die steeds amerikaanser zullen worden... de koningin heeft oude contacten liggen over de hele wereld, die een president steeds zal moeten maken als hij gekozen wordt....

Sjaak
23-10-2004, 20:53
beveiligen van een president kost ook een hoop geld, daarbij opgeteld de verkiezingen iedere vier jaar, die steeds amerikaanser zullen worden... de koningin heeft oude contacten liggen over de hele wereld, die een president steeds zal moeten maken als hij gekozen wordt....

ja en ...... :?

Is dit een reden waarom "wij" de belastingbetalers bijna 100 MILJOEN EURO's moeten opbrengen voor "oude" kontakten :lol:

}|^-_-^|{
23-10-2004, 20:55
die oude contacten zijn economisch erg interessant sjaak. er is nooit uitgerekend wat die contacten ons opbrengen.

Sjaak
23-10-2004, 21:01
die oude contacten zijn economisch erg interessant sjaak. er is nooit uitgerekend wat die contacten ons opbrengen.

Wat versta jij onder intressant Paul ?

En "opleveren" lijkt me moeilijk te staven met feiten :?
Is het volgens jou meer dan 100 Miljoen euro ?

}|^-_-^|{
23-10-2004, 21:04
als de koningin bijvoorbeeld naar china gaat, een land waar een leider vaak een stuk langer dan 4 jaar zit en waarbij een goed contact van levensbelang is voor de economie, bijvoorbeeld voor de hoogovens, gaat er een groep zakenlui mee om contracten af te sluiten met chinese bedrijven en met de chinese overheid.
dat soort contacten bedoel ik, en inderdaad, het is moeilijk uit te zoeken, maar misschien zou het interessant zijn om dat te doen, want ik ben wel nieuwsgierig...

Sjaak
23-10-2004, 21:16
als de koningin bijvoorbeeld naar china gaat, een land waar een leider vaak een stuk langer dan 4 jaar zit en waarbij een goed contact van levensbelang is voor de economie, bijvoorbeeld voor de hoogovens, gaat er een groep zakenlui mee om contracten af te sluiten met chinese bedrijven en met de chinese overheid.
dat soort contacten bedoel ik, en inderdaad, het is moeilijk uit te zoeken, maar misschien zou het interessant zijn om dat te doen, want ik ben wel nieuwsgierig...

Volgens mij kan je beter een groep zakenlui met Johan Cruijff meesturen want dat is veruit de meest bekende Nederlander in de wereld

kyokushin
23-10-2004, 22:16
maar johan cruijf heeft geen contacten met de leiders van china :wink:

Guru
23-10-2004, 22:17
Helemaal mee eens Sjaak.
Ik pleit ook voor afschaffing of er moet gewoon FIKS bezuinigd worden op het Koningshuis.
95 miljoen euro is gewoonweg schandalig, dat kan veel goedkoper.
En daarnaast vind ik dat het Koningshuis ook vermogensbelasting moeten betalen.
Wat doen die mensen die hele dag?

Wat doet Prins Willem Alexander voor ons burgers?
Met z'n pik achter de computer zeker!

harry
23-10-2004, 22:20
Mmm, ik heb normaal vaak wel een straf standpunt...
Maar bij deze ben ik er nog niet aan uit, beide kanten heeft wel wat...

Ik neig, als ik niet verder kijk, nog steeds naar tegen, maar idd je moet verder kijken...

Ik wacht nog ff hoe deze discussie zich ontwikkeld :roll:

Guru
23-10-2004, 22:22
die oude contacten zijn economisch erg interessant sjaak. er is nooit uitgerekend wat die contacten ons opbrengen.

We leven niet meer in de Middeleeuwen, tegenwoordig zijn internationale bedrijven en multinationals die in de economie de dienst uitmaken.
Nederland kan best volstaan met een President (geen Balke-ellende uiteraard).

Politiek bedrijven is een vuil spel, ongeacht welke kant je staat.
Koningshuis staat meestal achter een huichelachtige kant (Prins Bernard bijv.)

kyokushin
23-10-2004, 22:25
denk toch dat je het koningshuis moet houden is toch een belangrijk deel van de geschiedenis van het land, en het heeft een belangrijke functie als vertegenwoordiger van het land zoals }|^-_-^|{ al beschreef.

HUNTER
24-10-2004, 01:46
sjonge jonge wat is dit nu weer een gemier over die 100 miljoen euro..... lekker belangrijk. Denk je nou echt dat je minder belasting gaat betalen als het koningshuis wordt afgeschaft??? Wake up....

Alle staatsvormen hebben zijn voors en tegens. Om de 4 jaar presidentiele verkiezingen houden kost ook een vermogen. Het is trouwens helemaal zwak om dit soort beslissingen te nemen uit financiele overwegingen en hiermee de principiele argumenten te laten liggen

mark
24-10-2004, 10:34
In 2005 zijn de kosten voor het Koninklijk Huis beraamd op 95 miljoen euro. Dit bedrag ligt tien miljoen euro hoger dan de begroting die tijdens prinsjesdag werd gepresenteerd. Het forse verschil komt doordat een aanzienlijk deel van de kosten van het zilveren jubileum van Beatrix volgend jaar niet waren meegenomen.

Dat blijkt uit een brief van minister Zalm, die aanstaande maandag naar de Tweede Kamer zal gaan. De kosten van het zilveren jubileum zijn beraamd op 8,4 miljoen. Verder waren de kosten van de Rijksvoorlichtingsdienst (135.000 euro) en overige personele kosten (850.000 euro) niet meegenomen in de begroting. Onduidelijk is waarom.

Het bedrag wat de koninklijke familie aan uitkering krijgt is een kleine fractie van de totale begroting. Zij krijgen in totaal 6,2 miljoen euro. De grootste kostenpost is de beveiliging van de paleizen: 32 miljoen euro. Dat is exclusief de persoonsbeveiliging die op 6,8 miljoen komt.

In 2005 zijn de kosten voor het Koninklijk Huis beraamd op 95 miljoen euro. Dit bedrag ligt tien miljoen euro hoger dan de begroting die tijdens prinsjesdag werd gepresenteerd. Het forse verschil komt doordat een aanzienlijk deel van de kosten van het zilveren jubileum van Beatrix volgend jaar niet waren meegenomen.

Dat blijkt uit een brief van minister Zalm, die aanstaande maandag naar de Tweede Kamer zal gaan. De kosten van het zilveren jubileum zijn beraamd op 8,4 miljoen. Verder waren de kosten van de Rijksvoorlichtingsdienst (135.000 euro) en overige personele kosten (850.000 euro) niet meegenomen in de begroting. Onduidelijk is waarom.

Het bedrag wat de koninklijke familie aan uitkering krijgt is een kleine fractie van de totale begroting. Zij krijgen in totaal 6,2 miljoen euro. De grootste kostenpost is de beveiliging van de paleizen: 32 miljoen euro. Dat is exclusief de persoonsbeveiliging die op 6,8 miljoen komt.

:shock: AFSCHAFFEN DIE HAP



Inderdaad is dit iets wat nu echt eens moet worden afgeschaft.
Deze maffia familie staat al tijden boven de wet en ons zogenaamde staatshoofd is niet-democratisch gekozen, maar bij de geboorte aangewezen.
Dit kan toch niet waar zijn ... maar het gebeurt echt.

En dan willen sommigen in Nederland serieus meestemmen over wie er in de VS de president wordt hahahahahahaha ! (Let eerst eens op je eigen ondemocratisch gekozen staatshoofd in Nederland.)

Echter zie ik dit niet snel verwijnen helaas ... want ze hebben daar iets moois op gevonden, namelijk het lintje. Een ieder die in dit land iets voorstelt krijgt meteen een lintje opgespeld van Het Huis.
En zo worden de mensen die er iets tegen kunnen beginnen direct ingepalmd door Het Huis en op deze wijze uitgeschakeld.

Een paar dagen terug zag ik dat de Argentijnse asielzoekster Maxima (paspoort geregeld mama van de bruidegom goed he ?) lid is geworden van de Raad van State. Daar heb je in dit land toch wel wat bagage voor nodig om dat te bereiken, en 30 jaar ervaring in bestuurlijke functies.
En zij kan zo instappen....Wie legt mij dit uit ??
Wie kan dit uitleggen aan Gumus ?? Ik niet.


Triest maar waar. Als je een waar democraat bent, kun je niet anders zijn dan tegen.
Dat het "Zo Leuk" is, kan geen argument zijn.
Het leuke van dit koningshuis toch echt ver te zoeken.

mark
24-10-2004, 10:43
sjonge jonge wat is dit nu weer een gemier over die 100 miljoen euro..... lekker belangrijk. Denk je nou echt dat je minder belasting gaat betalen als het koningshuis wordt afgeschaft??? Wake up....

Alle staatsvormen hebben zijn voors en tegens. Om de 4 jaar presidentiele verkiezingen houden kost ook een vermogen. Het is trouwens helemaal zwak om dit soort beslissingen te nemen uit financiele overwegingen en hiermee de principiele argumenten te laten liggen

Als je argumenten wil:
Vriendjes politiek, het ene schandaal na het andere, Lockheed affaire, paspoort geregeld van asielzoekster Maxima door mama van de bruidegom, ieder jaar 100 miljoen EURO, en vooral: een on-democratisch gekozen staatshoofd. Dat komt heel dicht in de buurt van een dictatuur.
Het probleem van de monarchisten is dat ze de waarheid niet onder ogen willen of kunnen zien. Ze zijn teveel oranje gekleurd hun leven, waardoor ze op dit punt in ieder geval niet meer rationeel en democratisch kunnen denken.

Zeker, het parlement wordt democratisch gekozen. Maar dat interesseert me geen lor. Het gaat mij om de baas, niet om de leden van het parlement. En die baas is baas omdat hij/zij als baas wordt geboren.
En daar is weinig democratisch aan. (is dit wel een argument?)

ashihara
24-10-2004, 11:39
Ik vind dat er wel mag worden bezuinigd op het koningshuis. Iedereen in Nederland moet tegenwoordig geld inleveren en gezien hoe deze mensen leven vind ik dat het wel wat rustiger mag.

Gulo gulo
24-10-2004, 12:00
Bezuinigen is goed, afschaffen vind ik overtrokken.

Anonymous
24-10-2004, 13:23
als de koningin bijvoorbeeld naar china gaat, een land waar een leider vaak een stuk langer dan 4 jaar zit en waarbij een goed contact van levensbelang is voor de economie, bijvoorbeeld voor de hoogovens, gaat er een groep zakenlui mee om contracten af te sluiten met chinese bedrijven en met de chinese overheid.
dat soort contacten bedoel ik, en inderdaad, het is moeilijk uit te zoeken, maar misschien zou het interessant zijn om dat te doen, want ik ben wel nieuwsgierig...

Hou nou toch op, met dit gezwam proberen ze het koningshuis al jaren te verdedigen. Die zakenlui moeten eens volwassen worden en zich op eigen kracht kunnen redden. Anders ben je het niet waard om jezelf zakenman te noemen.

En die zogenaamde zakenlui gaan net zo graag met een president mee hoor hahahaha...

mark
24-10-2004, 13:28
Helemaal mee eens Sjaak.
Ik pleit ook voor afschaffing of er moet gewoon FIKS bezuinigd worden op het Koningshuis.
95 miljoen euro is gewoonweg schandalig, dat kan veel goedkoper.
En daarnaast vind ik dat het Koningshuis ook vermogensbelasting moeten betalen.
Wat doen die mensen die hele dag?

Wat doet Prins Willem Alexander voor ons burgers?
Met z'n pik achter de computer zeker!

Wat ze de hele dag doen....ik hoop dat ze lezen op dit forum, dan weten ze hoe er over ze gedacht wordt. Het is geldverslindend tuig wat het al ruim 200 jaar volhoud.

200x100 miljoen p/jaar = 20 miljard als ze nog 200 jaar blijven !!!!
Dat is 45 MILJARD GULDEN FOR THE NEXT 200 !!!!!!!

}|^-_-^|{
24-10-2004, 13:29
jammer dat een president iedere 4 jaar contacten moet leggen, terwijl de koningin 20 jaar op dezelfde plek zit.

maak ff een accountje aan, of maak ff een dvdtje van it's showtime

mark
24-10-2004, 13:32
jammer dat een president iedere 4 jaar contacten moet leggen, terwijl de koningin 20 jaar op dezelfde plek zit.

maak ff een accountje aan, of maak ff een dvdtje van it's showtime

Is natuurlijk onzin, je kan een president ook voor 8 jaar aanstellen. Of voor 4 jaar, als hij zijn best doet mag hij weer 4 jaar blijven.

Het gaat om het feit dat we een ondemocratisch staatshoofd hebben in dit land. En al het gezwam eromheen zijn details, het gaat om democratie.
Ik bemerk dat niet iedereen dat hoog in het vaandel heeft.
Dat stelt mij teleur.

mark
24-10-2004, 13:36
jammer dat een president iedere 4 jaar contacten moet leggen, terwijl de koningin 20 jaar op dezelfde plek zit.

maak ff een accountje aan, of maak ff een dvdtje van it's showtime


Eigenlijk zeg je het wel goed zo....ze zit hoofdzakelijk op haar reet op dezelfde plek, wanneer is ze voor het laatst met zakenmensen naar China geweest ?? De laatste Nederlander die die kant op ging (z-Korea) was Guus Hiddink, met heel wat zakenmensen bij zich. Niet de Koningin, die zat waarschijnlijk in Lech te genieten van haar wintersportje.

}|^-_-^|{
24-10-2004, 13:38
lol @ mark die er een principezaak van maakt.

mark
24-10-2004, 13:54
lol @ mark die er een principezaak van maakt.

Voor 100 miljoen maak ik ergens wel een principezaak van ja...
Je kan er een hoop bijstands- of werklozenuitkeringen van betalen.

Sjaak
24-10-2004, 17:02
Effe of-topic, Maxima is cool :thumbs:

Zanshin
25-10-2004, 13:06
flink inkorten die hap, kunnen we weer meer geld in bijv, de gezondheiszorg steken, of veilgheid, etc. Ik vindt trouwens zowiezo dat ze het niet verdienen, als namelijk de pleuris uitbreekt zijn zij de eerste die vertrokken zijn. Laten ze eerst maar eens wat doen vor dit land, inplaats van alleen maar mooie praatjes houden, of uitstapjes maken want meer dan dat is het toch echt niet, naar mijn mening.

Dr. O ja joh?
25-10-2004, 16:40
Weg met het koningshuis. Dan kunnen jullie mij tot president benoemen :d

Mike
25-10-2004, 17:21
van mij mogen ze 95 miljoen opmaken hoor

verschil moet er zijn he :wink:

MB667
26-10-2004, 12:12
Voor mij mogen ze ook weg, heb je niks aan, ze willen nix met ons te maken hebben, maar ze innen wel geld van ons, wat we ook voor andere dingen goed kunnen gebruiken. Zo willen ze binnenkort een prive-feestje gaan geven,kosten: 1200000 Euro.

Wij moeten bezuinigen, terwijl zij verdienen zo veel geld. Waarom moeten we hun eigenlijk nog geld geven. Ze zijn allemaal al lang multi miljonair!

Biiyen
26-10-2004, 12:26
Ik ben altijd al geweest voor het afschaffen van die onzin. Die oranje zwaai zuigers. En het gaat me niet eens omdat ze veel geld kosten want ik wil niet eens weten wat zwervers, junks en ander tuig jaarlijks kost. Het gaat mij erom dat ze geen enkele functie hebben. Het enige dat ze doen is zwaaien naar domme mensen die zijn blijven hangen in een of ander sprookjesboek.

Alleen al onze euro-achterkant is een rede om die hele zooi op te doeken.

}|^-_-^|{
26-10-2004, 12:32
lol @ mark die er een principezaak van maakt.

Voor 100 miljoen maak ik ergens wel een principezaak van ja...
Je kan er een hoop bijstands- of werklozenuitkeringen van betalen.

hmz, heb je nog niet gehoord over de joint strike fighter (850 miljoen euro), betuwelijn (4,7 miljard) en meer van dat soort overheidsdingetjes, daar moet je je dan wel HEEL erg druk over maken! :wink:

max mulder shihan
26-10-2004, 13:24
Het word ,als ik het hier zo lees tijd voor een andere politiek systeem . maar wat dan ,een dictator ligt niet zo in de Nederlandse voksaard. wat dan? Ben benieuwd

Mike
26-10-2004, 13:34
koningshuis is cool :thumbs:

Biiyen
26-10-2004, 13:54
Ik ben voor een politiek systeem waarbij ik de keuze heb uit een aantal presidents kandidaten. Van elke politieke club 1, die wordt gekozen door de eigen achterban waarbij elke stem gelijkwaardig is. hoe ze dat intern regelen zal me een zorg zijn.

Alle president kandidaten komen op de landelijke kieslijst. Dus ik kies rechtsstreeks op de president en de club waarvan hij lid is krijg ik er gratis en voor niets bij. Ik kies dus voor A, B, C, D, E of F want er gaan een boel partijen op de schop. Of ze fuseren maar is mij om het even. De eerste keer mogen wat mij betreft alle partijen meedoen maar de top 6 houdt bestaansrecht en rest stopt er maar mee en zoekt maar een reguliere baan.

De club van de president is de grootste partij maar hoeft geen meerderheids coalitie te sluiten. Het moet maar zorgen dat het door de jaren heen zijn meerderheid krijgt door goede plannen te maken en steun te krijgen van de minderheids partijen. Dit is heel eerlijk omdat je wel met goede plannen moet komen om iets er doorheen te krijgen. Het nadeel is dat zaken langer gaan duren maar het voordeel is dat waanzins regels zo als er hier in Nederland in overvloed zijn geen doorgang meer krijgen.

Daarnaast zou het fijn zijn als Nederland wordt opgedeeld in 4 of 5 districten met aan het hoofd een districtshoofd die verantwoordelijk is voor zijn district. Deze man rapporteerd alleen aan de president en heeft hoogste bevoegdheid binnen zijn district. Dit districthoofd is uiteraard kiesbaar en volgens dezelfde regels als bij de president.

Dus op een bepaalde dag kies ik 1 president en 1 districthoofd.

Anonymous
01-11-2004, 20:21
lol @ mark die er een principezaak van maakt.

Voor 100 miljoen maak ik ergens wel een principezaak van ja...
Je kan er een hoop bijstands- of werklozenuitkeringen van betalen.

hmz, heb je nog niet gehoord over de joint strike fighter (850 miljoen euro), betuwelijn (4,7 miljard) en meer van dat soort overheidsdingetjes, daar moet je je dan wel HEEL erg druk over maken! :wink:

Inderdaad maak ik mij daar woedend over, het is 1000x erger dan die 95 miljoen.
Die 850 miljoen zij slechts ontwikkelingskosten....de order zelf bedraagt 13 miljard euro en daar heeft niemand het over !!! SCHANDE !!!!!!

mark
01-11-2004, 20:25
lol @ mark die er een principezaak van maakt.

Voor 100 miljoen maak ik ergens wel een principezaak van ja...
Je kan er een hoop bijstands- of werklozenuitkeringen van betalen.

hmz, heb je nog niet gehoord over de joint strike fighter (850 miljoen euro), betuwelijn (4,7 miljard) en meer van dat soort overheidsdingetjes, daar moet je je dan wel HEEL erg druk over maken! :wink:


Inderdaad maak ik mij daar woedend over, het is 1000x erger dan die 95 miljoen.
Die 850 miljoen zij slechts ontwikkelingskosten....de order zelf bedraagt 13 miljard euro en daar heeft niemand het over !!! SCHANDE !!!!!!

Sukebe Daihyou
02-11-2004, 00:33
AFSCHAFFEN!!!! POPPENKAST!!!!! HALLO??? TEST..TEST..ok..ja..nee dat had ik niet door..draai ff lager..ja..zo..nee..hoger..ja..ok..TeSt