PDA

View Full Version : pindakaas



de highlander
01-11-2004, 19:14
hey mensen,

eff een vraag over pindakaas.
ik train kracht altijd tussen de middag op mijn werk en daarna ga ik dus lunchen en dan eet ik 2 broodjes pindakaas.
maar nu mijn vraag ik weet dat er wel aardig wat eitjes inzitten maar het is ook erg vet.
en volgens mij zijn dat slechte vetten.
mijn vraag is wat doet mijn lichaam op dat moment (dus na zware arbeid)
met die "slechte" vetten.
en zouden jullie me afraden om pindakaas na de training te eten?
ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.

greeetz the highlander

redjuh
01-11-2004, 20:34
vetten in noten zijn toch juist goed man!

Gulo gulo
01-11-2004, 21:11
De vetten in pindakaas zijn overwegend meervoudig onverzadigd, dus dat zijn de goede vetten.

Zelf zou ik alleen na de training voor yoghurt, kwark of iets anders dat makkelijker verteerbaar is.

Unregistered
02-11-2004, 01:33
De mate van verzadigdheid zegt niets over de goedheid van de vetten. Je kunt wel een dieet hebben dat puur bestaat uit onverzadigde vetten, maar als de verhouding omega 6 : omega 3 niet goed is, kom je er nog niet ver mee imo. Ook wat omega 9 toevoegen als het lukt. Omega 9 maakt oa de spier insulinegevoeliger, terwijl het de insulinegevoeligheid van vet omlaag brengt. IDEAAL! Aan de andere kant, verzadigde vetten zijn ook niet ALTIJD slecht. Verzadigde vetten zijn bijv grotendeels verantwoordelijk voor het onderhouden/ laten stijgen van onze natuurlijke testosteron spiegels. Iets waar onverzadigde vetten minder invloed om hebben. Je kunt het nog gecompliceerder maken dan dat, maar hebben we nu niets aan. Dingen liggen meestal veel ingewikkelder dan je denkt!

Wat pindakaas betreft, eet er zoveel van als je wilt, zolang je vetten maar in verhouding blijven. Zou overigens wel een pindakaas nemen die niet veel toegevoegde suikers bevat. Zeker niet de pindakazen nemen die verminderd zijn in vet, dan zijn ze meestal weer vermeerder qua suiker.

Na de training zou ik liever gaan voor een mix van Whey eiwitten / dextrose. Of snelle koolhydraten / eiwitten drinken tijdens het trainen, en een maaltijd van complexe KH/EW.

Unregistered
02-11-2004, 01:37
Trouwens, Redjuh, pinda's vallen niet onder de noten maar onder de peulvruchten

redjuh
02-11-2004, 10:28
oh... ik vreet me het schompes aan die dingen... that makes me a peulenkop i guess...

Elysium
02-11-2004, 11:59
Unregitered say's it all... :thumbs:

Anonymous
02-11-2004, 12:59
Pindakaas is lekker en daar moet je heel
heel heel erg veel van vreten, doe ik ook!

de highlander
02-11-2004, 18:35
thanx voor de info jongens :thumbs:
en unreggy laat ik nou net de pindakaas eten die is verminderd in vet :oops:
maar nu ik dit weet gaat het goed komen.

greeeetz the highlander

Unregistered
02-11-2004, 20:00
thanx voor de info jongens
en unreggy laat ik nou net de pindakaas eten die is verminderd in vet
maar nu ik dit weet gaat het goed komen.

greeeetz the highlander


NP dude, dan doe je het toch de volgende keer goed! Als ik alle dingen zou opschrijven die ik verkeerd heb gedaan, zou ik morgen nog bezig zijn. Succes!

En Elysium, happy birthday bro

bquiroga
02-11-2004, 21:43
De mate van verzadigdheid zegt niets over de goedheid van de vetten. Je kunt wel een dieet hebben dat puur bestaat uit onverzadigde vetten, maar als de verhouding omega 6 : omega 3 niet goed is, kom je er nog niet ver mee imo. Ook wat omega 9 toevoegen als het lukt. Omega 9 maakt oa de spier insulinegevoeliger, terwijl het de insulinegevoeligheid van vet omlaag brengt. IDEAAL! Aan de andere kant, verzadigde vetten zijn ook niet ALTIJD slecht. Verzadigde vetten zijn bijv grotendeels verantwoordelijk voor het onderhouden/ laten stijgen van onze natuurlijke testosteron spiegels. Iets waar onverzadigde vetten minder invloed om hebben. Je kunt het nog gecompliceerder maken dan dat, maar hebben we nu niets aan. Dingen liggen meestal veel ingewikkelder dan je denkt!


hmm.. misschien tijd voor een sticky/faq over vetten en de juiste verhouding ervan?

Unregistered
02-11-2004, 23:53
Tja de meningen zijn er een beetje over verdeeld (de verhoudingen), maar teveel naar 1 kant is nooit goed (de verhouding van omega 6 tot 3). Persoonlijk weet ik niet echt of het echt in een FAQ hoeft te staan, tis meer een detail, maar op de langere termijn het wel in je voordeel werken.

Anonymous
05-12-2004, 23:18
Op zich is pindakaas wel gezond, maar de gotere fabrikanten moeten er altijd weer rotzooi in stoppen. In de bekendere merken zitten meestal geharde plantaardige vetten. Dit betekend dat het transvetten zijn die heel slecht voor je zijn.

Ik heb net even gezocht en hier een pagina met meer informatie over die transvetten: http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=16156

Het is gewoon om de houdbaarheid te verlengen dat ze het erin stoppen, de gezondheid van de koper boets ze geen flikker zoals altijd. Ik ben nog op zoek naar een pindakaasmerk zonder transvetten, misschien eens in een natuurwinkel gaan kijken.

AllRound
05-12-2004, 23:20
Oeps, vergeten in te loggen. De post hierboven was dus van mij...

Unregistered
06-12-2004, 00:23
Klopt.

Normale ongezouten pinda's neem ik dan meestal ook.

lil´kickboxer
09-12-2004, 12:19
Pindakaas is ongelofelijk gezond ! Geloof de bakerpraatjes niet die zeggen dat in lijken de pindakaas nog aan de darmen verkleefd zat ! Dat is allemaal maar vuile lasterpraat. Hoewel, misschien was het een Calvé-eter ?
Anyway, lees hier waarom je altijd zo'n trek hebt in pindakaas en waarom pindakaas je potentie bevorderd.

Supergezond ! Begin jaren negentig was er een half NJN-kamp ziek. Niet dat ik daarbij was hoor ! Anyway, er werd gedacht aan voedselvergiftiging maar dat kon niet gerijmd worden met de situatie. Er was geen enkel gerecht dat alleen door de zieken gegeten was. Verder speurwerk liet zien dat de mensen die nog gezond waren, de pindakaas-eters van het kamp waren ! Een pot pindakaas a day keeps the doctor away !

Maar even serieus !
"Pindakaas staat in de top-10 van voedingsmiddelen waarnaar men nogal eens verlangt, en dat is eigenlijk geen wonder. Pindakaas is een rijke bron van B-vitaminen. Wanneer u nogal vaak naar de pindakaaspot grijpt, kan het zijn dat u onder spanning staat en dat u onvoldoende B-vitaminen binnenkrijgt. 50 gram pindakaas bevat echter al gauw een kleine 300 caloriën."(Het Grote Vitaminenboek, Elmar BV Rijswijk)

Pindakaas is trouwens uiterst rijk aan eiwitten en vetten. Het schijnt in sommige Afrikaanse landen een belangrijke plaats in het voedselpakket in te nemen. Het is voor zover ik weet ook de meest compacte bron aan calorieën die je in de supermarkt kunt kopen.
In Pinda's zitten ook vitamines en calcium, erg goed voor je.

Als je precies wilt weten wat er in pinda's zit kun je eens op bezoek bij het USDA. Die hebben databases vol met de mafste voedingswaren. Daar ben je het snelst via deze link, met dank aan Karel uit Tjechie. Maar wat betekenen al die stofjes dan? Een bloemlezing:

Vitamine B1
Bevordert je geestelijk welzijn, de groei, vertering van vnl koolhydraten. Belangrijk voor de stofwisseling van met name de grote hersenen, de centrale zenuwknopen en de spieren van het hart. Tegen lucht- en zeeziekte. Aangeraden bij spanningen. Gebrek leidt tot beri-beri, een teveel van B1 plas je gewoon weer uit.

Vitamine F
Dat is gewoon een verzamelnaam voor onverzadigde vetzuren. Tegen afzetting van cholesterol in de bloedvaten, gezonde huid en mooi haar en 'helpt bij het afslanken door verzadigde vetten te verbranden' (?).

Inositol
Een van de B-vitaminen. Kalmerend, belangrijk voor de voeding van de hersencellen., verlaagt cholesterol in je bloed. Tekort geeft eczeem.

Niacine (B3)
Ook wel bekend als nicotinezuur (dat is wat anders dan nicotine!), niacinamide en nicotinamide. Deze kun je zelf maken als je maar B1, B2 en B6 tegelijk binnenkrijgt. Een tekort leidt tot negatieve persoonlijkheidsveranderingen (wat dat ook moge zijn -C.). Essentieel voor de vorming van geslachts- en andere hormonen ! Mooie huid, vermindert migraine, reduceert cholesterol en nog zowat.
Misschien komt hier het gerucht vandaan dat pindakaas goed is voor je potentie?

Resveratrol
Inderdaad, resveratrol. Daar had ik ook nog nooit van gehoord dus je hoeft je niet te schamen.
Het informatiebureau Amerikaanse pinda's in Amsterdam schrijft dat 'recent onderzoek van het Peanut Institute in de Verenigde Staten' (Het klinkt mij in de oren als het Zwitserse Vitamineninstituut, :-) ) deze gezonde stof in pinda's heeft aangetoond. De stof was al bekend uit druiven (en dus rode wijn). Hoewel wetenschappers nog niet precies weten hoe resveratrol onze gezondheid beinvloedt, wordt aangenomen dat de stof als antioxidant fungeert en de oxidatie van het 'slechte' cholesterol in de bloedvaten tegengaat. Antioxidanten zoals resveratrol en vitamine E (dat ook in pinda's aanwezig is) zouden het risico op hart- en vaatziekten, maar ook op kanker, verlagen.
Een ons pinda's bevat ongeveer evenveel resveratrol als drie kilo druiven (zo'n 250 microgram).

Kinderpindakaas
Edah is de eerste die ik ken die een kinderpindakaas op de markt heeft gezet (1998). Er staat groot op: EXTRA SMEU�g, en kleiner: zoet. Ik citeer verder: 'Edah winkelmerk Extra Smeuïge pindakaas is helemaal glad van struktuur en heeft een heerlijke zoete smaak. Hierdoor is het ook bijzonder geschikt voor kleinere kinderen en als basis voor (oosterse) sauzen. Het bevat een groot aantal belangrijke bouwstoffen en is vrij van conserveringsmiddelen en emulgatoren.'
Ik moet trouwens het gebruik voor pindasaus afraden; het bindt niet goed, de saus stort in. PCD is veel goedkoper en veel geschikter, en heeft nog de echte pinda-smaak.
Maar je moet het zelf weten hoor...

Gemanipuleerde pindakaas
C1000 bracht april 1998 nieuwe broodsmeersels op de markt, tegen bodemprijzen. En daar zat een reden achter; in de nieuwe Selectie chocopasta en Selectie pindakaas zat gemanipuleerde soja verwerkt (meer hierover). In maart 2002 was de pindakaas trouwens weer normaal.
De C1000 verkoopt trouwens ook biologische pindakaas, maar die pindakaas-keurder van ze die in de reclame optreedt heeft duidelijk een andere smaak dan ik...

Zelfde pindakaas, ander etiket
Aan de ingrediëntendeclaratie en andere dingen op het etiket kun je zien dat je in plaats van Albert Heyn net zo goed het Kwaliteitsmerk kunt kopen. Zelfde ingrediënten en precies dezelfde voedingswaarde ! Hoewel het de moeite waard zou zijn eens de proef op de som te nemen met een smaaktest. Wie doet dat ?
Verder lijken PCD, Swartberg en Quino wel heel erg op elkaar !
Toevoegingen graag emailen !

Ingrediënten:
Merk pinda's pl. oliën & vetten zout suiker dextrose .
AH X X X - X
Bioorganic (C1000) X X zee - - glucosepoeder
C1000 Selectie X X X - X voorheen met gen-soja!
Calvé X X X - -
Calve met stukjes noot X X X - X
Edah X X X - - Emulgator E471
Edah Kinderpindakaas X X X - X zie toelichting
Euroshopper X X X X - tarwebloem, lecithine, melkeiwit
Fair Trade X X X - X 'met Afrikaanse Pinda's'
Horizon X - - - -
Jori X - zee - -
Krekeltje X X X
Kwaliteitsmerk X X X - X
Lisette X X X X - melkeiwitten, tarwebloem, lecithine
Machandel X - - - -
Monki X - zee - - biologisch geteeld !!
PCD X X X X -
Quino X X X X - vet niet plantaardig?
Ritchy X X X - - emulgator
Superieur X X X - - emulgator E471
Swartberg 'Smeuïger' X X X X -


Voedingswaarde (per 100 g) Merk kCal kJ eiwit koolhydraten vet
AH naturel/stukjes 670 2800 22 14 59
Bioorganic (C1000) 622 2612 24 19 50
C1000 661 2776 22,0 14,0 59,0
Calvé 655 2760 25 11 58
Calvé met stukkies 645 2700 24 15 55
Edah - - 25 11 57
Edah kinder 650 2670 17 14 58
Fair Trade - - - - -
Krekeltje 640 2640 26 12 54
Kwaliteitsmerk 670 2800 22 14 59
Konmar - 2720 25 11 57
Horizon 623 2617 28 13 51
Lisette . - - - -
Machandel - 2617 28 13 51
Monki . 2580 28 13 51
PCD 637 2677 28 11 53
Quino 637 2677 28 11 53
Superieur 660 2720 25 11 57
Swartberg 'smeuïger' 637 2677 28 11 53
Pindakaas schijnt zelfs goed voor de lijn te zijn!
Studenten low-budget dieet: Bruin brood met pindakaas en sinaasappels zijn genoeg voor een verantwoorde dagelijkse hoeveelheid vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen.

Marielle van der Krol

Reactie Chris: ik zou daar op zijn minst B12 bij doen, wat vaak is toegevoegd aan biergist en marmite.





Leveranciers Merk Adres Barcode *)
AH Zaandam 10400
Bioorganic(C1000) Ecogrand B.V. Barneveld / Skal 1646 16099
C1000 C1000 Cons.service, Postbus 325, 3800 AH Amersfoort, [email protected]. Gratis telnr. 0800-0230363 10408
Calvé van den Bergh Nederland / Calvé, Antwoordnr. 226,
3000 VB Rotterdam. Gratis telnr. 0800-0223266 12100
Edah Bel gratis: 0800-0506 26900
Euroshopper Marvelo b.v. te Zaandam 12500
Fair Trade Fair Trade Organisatie,Postbus 115,4100 AC Culemborg 0345 545151 11741
Horizon, Monki Horizon natuurvoeding, Postbus 77,
3400 AB IJsselstein 12439
Jori Jori Food, Postbus 466, 3500 AL Utrecht 12439
Krekeltje Krekeltje, Posubus 300, 3430 AH Nieuwegein 12439
Machandel Machandel BV Haulerwijk, 13938
Molenaartje
Kwaliteitsmerk Kw. Konsumentenservice, Postbus 325, 3800 AH Amersfoort, 06-0220303 10408
Lisette Marvelo b.v., Zaandam 12500
Mastersign:Ritchy(Konmar) - 26900
PCD Swartberg (zie hoeronder) 10411
Quino C.I.V. Superunie B.A., Postbus 80, 4153 ZH Beesd 10624
Skippy Best foods division CPC international Inc. Englewoods Cliffs, NJ 07632-9976 comments and questions: 1-800-338-8831 .
Swartberg Swartberg levensmiddelen fabrieken b.v., Postbus 59105, 3008 PC Rotterdam 10411


*) Het 3e t/m 7e cijfer van de streepjescode geeft de fabrikant aan. Aan de streepjescode zie je dat Monki, Jori, Krekeltje en Horizon waarschijnlijk van dezelfde producent komen, ook al heeft Jori een eigen adres. Doeke Zanstra meldde dat het huismerk 'Perfekt' hetzelfde is als AH. Het is o.a. bij de Maxis te koop. Lisette en Euroshopper zijn identiek. Volgens Ronald is C1000 pindakaas 't zelfde als Spar pindakaas.
Wie weet moest ik ook eens een prijsonderzoekje doen maar dan wordt het zo serieus....

http://www.hieris.info/over/pindakaas/pindvoed.html

Anonymous
18-10-2005, 21:44
Jori pindakaas bestaat uit iets anders dan alleen 100% pinda's gezien de klachten die ik kreeg van Jori. Het laagje olie op de bovenkant zou ook uit sojaolie kunnen bestaan...Soja olie kan lijden to bloedend tandvlees.

A.F.
19-10-2005, 11:36
Calvé all the way :lol: