PDA

View Full Version : Interview Patrick Erikson



Highline
07-11-2004, 23:51
http://www.newsline.be/nl/interviews.php

Deze maand hadden we een uitgebreid gesprek met een naam die respect afdwingt, namelijk Chakuriki vechter Patrik Erikson. Z’n bijnaam “The Viking� staat op zijn lijf geschreven. Deze Zweedse vechter staat bekend voor zijn karakter en doorzettingsvermogen in de ring. Een man met een al lange carrière. Ongeveer 65 partijen heeft hij al op zijn naam gezet. Tijd om deze sympathieke man wat vraagjes te stellen.


Hi Patrik, hoe gaat het?

Met mij alles goed, druk bezig met het opbouwen van Superpro in Scandinavië, echt leuk om te doen.

Wanneer ben je met vechtsporten begonnen en wanneer begon je met competitie?

Ik begon in feite met boksen, ik was 13 toen. Op 15 jarige leeftijd deed ik de overstap naar het thaiboksen. M’n eerste partij vocht ik op m’n 17de. Ik werd Zweeds kampioen op m’n 20st.

Trainde je altijd bij Tom Harinck?

Nadat ik Zweeds kampioen werd ben ik een tijdje door Thailand getrokken om er bij verschillende gyms te trainen. Toen ik terug kwam deed ik de stap naar Amsterdam waar ik bij Chakuriki terechtkwam, ik ben er nu nog steeds.

Hoe is het om met een man als Sensei Harinck te trainen?

Tom Harinck kan het beste uit een vechter halen, hij maakte me tot de vechter die ik nu ben. De trainingen zijn keihard. Je kan er altijd trainen met topvechters en dat helpt. Je blijft scherp door constant met toppers samen te werken.

Je hebt een prachtige staat van dienst in de ring, wat is voor jou je beste herinnering ooit?

Ik vocht in Italië tegen Saimai die toen Thaise kampioen was, was hard maar echt een mooie partij. Ook m’n partij met de Amerikaan Danny Steele in Puerto Rico was echt top. Ook de eerste keer dat ik in Nederland vocht was echt speciaal. Ik vocht toen tegen Ivan Meenis. Volgens mij heb ik toen m’n beste partij ooit gedraaid.

Naast die goeie herinneringen misschien ook het tegenovergestelde?? Slechtste herinnering ooit?

Soms zette ik een slechte partij neer door verschillende redenen, soms door blessures, soms gewoon door een tekort aan motivatie. De partij in Rotterdam tegen Basha Valon was een van die mindere partijen waar de combinatie van blessures en tekort aan motivatie ervoor zorgde dat ik een slecht resultaat neerzette.

Vorig seizoen stond je met Malaipet Sitprapom in de ring, een partij dat je op enkele dagen tijd aannam en dit dan nog in de superleague. Kan je ons hier iets meer over vertellen?

Ik was in vergadering met Dennis Krauweel toen hij me plots vertelde dat Dede die normaal ging vechten tegen Malaipet misschien verstek ging moeten laten wegens blessure. Dit was de week voor de wedstrijd. Ik zei direct dat ik wel zou invallen maar toen werd verteld dat Dede nog een paar dagen nodig had om te beslissen. Vijf dagen voor de wedstrijd werd ik opgebeld omdat uiteindelijk Dede echt niet kon vechten. Ik was niet echt voorbereid maar ik ben altijd wel bereid om een partij te knokken. Het werd uiteindelijk een goeie partij die ik weliswaar verloor op punten maar het was 5 rondes genieten.

Je vocht intussen al vier keer in de superleague, wat vind je ervan?

Ik denk dat Superleague nog enorm gaat groeien, het is echt een serieuze goeie organisatie, ik ben er één en al voor.

Hoe lang denk je er nog mee door te gaan, hoe lang zien we Patrik Erikson nog in een ring?

Het einde van m’n carrière is in zicht. Ik bedoel, ik heb enorm veel problemen met mijn scheenbeen. Mijn rechtse is er het ergst aan toe, 15cm die zo terug opent bij het minste contact. Ik denk dat m’n volgende partij wel eens m’n afscheidspartij zou kunnen worden.

Wat wordt je leven na je wedstrijdcarrière?

Zoals ik eerder zei, ben ik met Superpro druk bezig en dat zal ik zeker nog uitbreiden eenmaal m’n carrière voorbij is. Neem maar een kijkje op onze site www.superpro.se . Ook is mijn vrouw met een shop begonnen en natuurlijk zal ik ook daar een handje toesteken.

Superpro opstarten, alleen materiaal aan de man brengen of zijn er nog andere plannen?

Wel, de verkoop is in een korte tijd enorm gestegen en dat is ook de bedoeling maar verwacht ook maar iets in de richting van management en organisatie.

Hoe ben je bij Superpro terecht gekomen?

Dennis Krauweel is een goede vriend van me, regelmatig was Dennis samen met ons in Japan waar we ideeën wisselden over de toekomst. Scandinavië op mij nemen zag ik wel zitten en zo zijn we gestart en ik beklaag het me nog geen seconde. Superpro groeit enorm in Scandinavië dus kan niet beter.

Waar woon je op dit moment?

Ik woon in Amsterdam!!

Getrouwd, kinderen?

Ik ben getrouwd en heb twéé schattige dochters.

Hoe is het thai & kickboksen & MMA scene in Zweden? Namen die we in de gaten moeten houden?

Jurgen Krut, Larry Lindwall & Martin Holm die wij sponseren en promoten, die jongens doen het zeker niet slecht. Je zult ze zeker aan het werk zien dit seizoen in Nederland.

En Nederland, welke mensen zie jij doorbreken tot het hoogste niveau?

Een jongen die enorme vooruitgang boekt is Chakuriki vechter Menno Dijkstraa, ik denk dat we deze jongen veel gaan zien in de toekomst.

Heb je ooit een partij gedraaid in België, en zo ja, tegen wie?

In 2000 vocht ik tegen Yigin Osman in de Expo Hal in Brussel…en die won ik ook.

Wat zijn je favoriete vechters in België?

ChiKO Swerts is het laatste jaar enorm geëvolueerd vind ik en ik was ook enorm verrast door de power en techniek van Basha Valon.

Wanneer mogen we jou terug in de ring verwachten?

Ik weet het echt niet. Veel zal te maken hebben met m’n scheenbeen.

Is er een kans dat we Patrik Erikson ooit in een MMA partij aan het werk gaan zien?

Ik ben niet zo’n MMA liefhebber maar zeg nooit , nooit.

Heb je na al die partijen nog één iemand speciaal die je zou willen ontmoeten in de ring?

IK denk dat ik m’n deel wel gehad heb, ik stond al tegen zoveel toppers van over de gehele wereld dus nee, niemand die op m’n lijstje staat.

Nog iets toe te voegen voor onze lezers hier in België?

Ik hoop wat Zweedse vechters te zien schitteren in België in de toekomst, ik ben er dan zeker ook bij..



Bedankt voor je tijd Patrik.

Highline
07-11-2004, 23:52
http://www.newsline.be/images/interviews/0704/01.jpg

http://www.newsline.be/images/interviews/0704/02.jpg