PDA

View Full Version : Nieuw trainingschema? [hellup]



Ton
19-11-2004, 01:35
De voorgaande +/- 8 weken heb ik onderstaand schema gebruik, bij het trainen van mijn bovenlichaam.
Dit schema had Shytown een poos geleden opgesteld met behulp van jullie.
Mijn vraag nu. Omdat het nu na 8 weken trainen tijd wordt voor een nieuw schema, welke oefeningen zouden jullie uiterraard vervangen, en welke blijven noodzakelijk staan?

vele malen dank :thumbs:

Huidig schema:
SCHEMA 1 DUWEND (BORST, TRICEPS, VOORKANT/MIDDEN SCHOUDER)

Borst:
benchpress 3x10
incline dumlell press 3x10
standing flyes 2x10 (cable)
fly 2x10 (dumbell)

Voorkant/ midden schouder
Shoulder Press 3x10 (dumbell) /Mili Press
Front Raise (dumbell) 2x10
Upright Row (barbell) 3x10

Triceps
JM Press 2x10
Pusdown (cable) 3x10

SCHEMA 2 TREKKEND RUG, ACHTERKANT SCHOUDERS EN BICEPS

RUG
Lat Pulley 8x10 (meerdere variaties)
Shrug 2x10
Cambered Bar Lying Row 3x10
Barbell bent over row 2x10
Seated Row 2x10 (straight back)

ACHTERKANT SCHOUDERS
Rear Lateral Raise

BICEPS
Biceps Curl 3x10 (barbell)
Hammer Curl 3x10 (dumbell)
Cable Supine Curl 2x10

Unregistered
19-11-2004, 01:42
Benen? Je moet snappen dat bij bijv stoten de meeste kracht uit de romp en benen komt en niet uit je armen.

Wat is het orginele topic?

Waarom sets van 10 herhalingen? Waarom alleen de lats/ traps zonder de onderrug, en nog belangijker de rotatie van de romp bij het trainen van de (boven) rug. Flyes voor een gevechtsporter? Isolatie haalt niet veel uit imo. 8 setjes lat pulleys? Zoveel setjes biceps voor een gevechtsporter?

Dit is dus typisch een BB'er schema en heeft niet veel met Martial Arts te maken.

Ton
19-11-2004, 01:57
Hmm, ff iets duidelijk maken, ben een groot vechtsport fan, beoefen het alleen niet (meer). Daarnaast train ik veel met mn mountainbike, voetbal en andere duursporten.

Krachtraining ben ik ook wel intensief mee bezig, vooral omdat ik meer kracht en massa wil.

Been training zijn voor mij sqauten en andere oefeningen per 'apparaat', maar niet te serieus omdat ik deze al veel train met voetbal, mountainbiken enz... aangezien ik daar ook meerdere malen per week serieuse wedstrijden en trainingen mee heb, is dit voor mij moeilijk te combineren, ivm herstel (zware benen, spierpijn) Klinkt misschien raar.

Mijn doel is dus met krachtraining te bereiken, kracht en massa (natuurlijk heb ik al aan voeding gedacht, en ben daar al geruime tijd serieus mee bezig)

ohja, originele thread van het trainingsschema:
http://www.ma-skills.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2221&highlight=trainingsschema

Elysium
19-11-2004, 12:47
Verander es je sets naar 10* 8* 6*..als je massa wil trainen. Begin es met ipv Bench press, Dumbell bench press te doen..Pull over er bij voor de borst en standing flys eruit.

Schouders zou ik upright row eruit en Dumbell press supinated erin.

Triceps : French press, kick back en cable underhand pull

Rug: Seated row (wide pull), DB one arm row en cable straight arm pull down (dat is op de knieën) 3 oefeningen zijn genoeg voor de rug..

Shrugs zou ik bij de achterkant vd schouders steken, en bent over lateral raises.

Biceps: Barbell curl, preacher curl en concentration curl misschien?

En ik mis ook nog benen, voetbal of niet, je moet ze zowieso trainen! Verminder dan de intentie..En abs, waar zijn die?

bquiroga
19-11-2004, 20:51
Als je veel aan mountainbiken doet, dan is het juist belangrijk om krachttraining voor je benen te doen om minder blessuregevoelig te worden. Dit kan je dan op de fiets doen (veel intervalletjes op een zeer zwaar verzet) of met gewichten.

Unregistered
20-11-2004, 02:04
Verander es je sets naar 10* 8* 6*..als je massa wil trainen. Begin es met ipv Bench press, Dumbell bench press te doen..Pull over er bij voor de borst en standing flys eruit.

Schouders zou ik upright row eruit en Dumbell press supinated erin.

Triceps : French press, kick back en cable underhand pull

Rug: Seated row (wide pull), DB one arm row en cable straight arm pull down (dat is op de knieën) 3 oefeningen zijn genoeg voor de rug..

Shrugs zou ik bij de achterkant vd schouders steken, en bent over lateral raises.

Biceps: Barbell curl, preacher curl en concentration curl misschien?

En ik mis ook nog benen, voetbal of niet, je moet ze zowieso trainen! Verminder dan de intentie..En abs, waar zijn die?

You're missing the point! Hij wil FUNCTIONEEEL trainen, niet voor puur massa, en ook niet als bber.

Biceps hoef je niet zoveel te trainen, voor functionaliteit is het niet echt belangrijk. Voor functionaliteit vind ik het belangrijk dat je sneller wordt, en sterker. Hoe komen jullie in GODSNAAM op het idee om als athleet als bber te trainen? Omdat iedereen het doet?

Zorg iig dat je regelmatig piekt, dat je strength endurance traint dmv hoge sets met lage reps (3 - 6) met een rustperiode van ongeveer 30 seconden. Submaximale gewichten gebruiken.

Verder alle soorten snelheid trainen, strength-speed, speed-strength, en voor voetbal is speed endurance ook zeer fijn.

Vooral richten de achterkant van het lichaam, dat geeft de grootste carryover naar de sport toe, dus kuit, hams, glutes, onderrug, lats, traps, achterkant schouder, triceps.

Abs FUNCTIONEEL trainen, dus in alle richtingen, dus vanuit bewegingen vanuit de heup, vanuit het torso, zijwaartse bewegingen (waarbij je trouwens voornamelijk de quadratus lomborum traint), en natuurlijk statisch trainen omdat je deze spier vaak isometrisch gebruikt.

Anaerobisch uithoudingsvermogen trainen. Ben trouwens vrij groot voorstander om dit te doen met ballistische oefeningen, omdat IRL het ook vaak zo voorkomt, en omdat dit de gewrichten goed sterk maakt, dus bijv dmv one arm db cleans/ one arm db snatches, side presses etc.

Verder het CZS goed trainen, zeker elke week wat lifts op 90 % of meer van je max er in hebben zitten. Bijna alles wordt uiteindelijk beinvloed door het CZS en door je kracht, snelheid gaat omhoog, anaerobisch uithoudingsvermogen wordt makkelijker verhoogd, herstel bij sub maximale prestaties gaat verschrikkelijk omhoog, etc etc.

Voeg me anders maar toe op MSN Ton, wil je graag helpen.

Elysium
20-11-2004, 10:56
Krachtraining ben ik ook wel intensief mee bezig, vooral omdat ik meer kracht en massa wil.

Mijn doel is dus met krachtraining te bereiken, kracht en massa (natuurlijk heb ik al aan voeding gedacht, en ben daar al geruime tijd serieus mee bezig)


Oeps, sorry dude...had hier mis gelezen dan :oops:

Shytown
20-11-2004, 14:08
Ton, heb je met het eerste schema nog enige progressie geboekt?

Ikzelf merk vooral dat het slopen van borstspier zijn vruchten afwerpt, en dan met name de standing fly. Waarom die er juist uit halen?

Top Ton dat jij deze topic start, ik zat idd ook alweer bijna aan mijn "wissel"

Shytown
20-11-2004, 14:10
Voeg me anders maar toe op MSN Ton, wil je graag helpen.


Unreggy, ik denk dat meerdere mensen baat bij jouw advies kunnen hebben dus misschien kan je vanuit het "eerste schema" gaan sleutelen?

Unregistered
20-11-2004, 16:48
Bijv:

Maandag:
Speed squats tot een box, 50 % van je squat 1RM, 12 sets, 2 reps, 45 sec tussen de sets

Deadlift: 5 zware singles op 90 % van je 1RM, rustperiode 3 - 5 min
(week 2 sumo deadlift, week 3 full squat)

Clean (voorslaan), 8 sets van 4 reps, 70 % van je 1RM, 30 seconden rust
(week 2 squat onder parralel, week 3 deadlift)

Romanian Deadlift 5 sets van 5 reps (ongeveer 2 reps van falen af), 2 min rust
(week 2 sumo romanians, week 3 snatch gripped deadlift)

Side bends 3 sets 8 reps, 2 reps van falen af, 2 min rust
(week 2 windmill, week 3 Barbell twists)

Woensdag:
Speed bench, 50 % van je 1RM bench, 8 sets, 3 reps, 45 sec rust

Close grip bench 5 zware singles
(week 2 bench press, week 3 wide grip bench press)

Bent over rows 8 sets 4 reps, 30 sec rust, 70 % van je 1RM
(week 2 seated row, week 3 chin ups (eventuuel extra gewicht, wanneer dit niet mogelijk is lat pulldown gebruken).

High pulls 5 sets 5 reps, 2 reps van falen af, 2 min rust
(week 2 snatch gripped high pulls, week 3 hang cleans)

Pushpress 3 * 8, 2 reps van falen, 2 min rust

Donderdag:

(hoge reps sets niet tot falen!!)

Full squat 5 * 5, 2 min rust, 2 reps van falen
(week 2 sumo squats, week 3 bent leg goodmornings)

Below Parralel squats 2 * 30 reps
(week 2 deadlifts, week 3 snatch grip deadlifts)

One arm dumbell snatch 3 sets 30 reps

Dumbell clean 3 sets 30 reps

Leg raises 1 * 15, Situps 1 * 15

Bodyweight squats 2 sets van 3 minuten

Vrijdag (liefst Zaterdag)

Powerjerk 5 sets 5 reps, 2 reps van falen af, 2 min rust
(week 2 pushpress, week 3 staande dumbell press)

Dumbell presses (liefst op stability ball, anders op bankje) 2 sets 20 reps

Dumbell rows 3 sets 30 reps

Dumbell curls 1 * 15, wrist curls 1 * 15, reverse wrist curls 1 * 15

Ook hier de hoge rep sets niet tot falen!!

Dit schema cycled oefeningen, dus elke week andere oefeningen, en bij week 4 de oef van week 1 weer, etc. Om de 8 weken 1 week complete rust, of om de 3 weken 1 week rustiger aan

Unregistered
20-11-2004, 16:50
Verder zou je op je off dagen nog plymetrics en sprints kunnen toevoegen, en extra oefeningetjes voor snelheid.

Dit is dus een voorbeeld van een 4 daags schema, 3 weeks zou ik ook ff kunnen verzinnen als het niet goed uitkomt Ton?

Ben er wel ff mee bezig geweest, dus kom maar op met die reps :wink: :roll:

Unregistered
20-11-2004, 16:51
Oefeningen die je niet kent, zeg de naam maar fftjes, dan post ik wel wat foto's...

Unregistered
20-11-2004, 16:53
Overigens, borstspieren hebben niet zoveel effect op je stootkracht dan je denkt. Uit onderzoek is gebleken dan 3/4!! van je stootkracht uit het lichaamsgewicht, de romp en de heup komen, de rest vooral uit het bovenlichaam. Van dat 1/4 deel komt ook nog eens een groot deel uit de triceps .. blijft niet veel over voor de borst.

Unregistered
20-11-2004, 16:57
Overigens, dit schema is nog zeer simplistisch, maar het duurt gewoon te lang om een compleet schema hier uit te typen, zou ook vele kantjes begeven als je met alles rekening zou houden

Biiyen
20-11-2004, 17:17
:thumbs: @ Unreg

Ton
20-11-2004, 20:02
YOU'RE THE MAN UNREGGY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :thumbs: :thumbs:

Kom net uit de voetbal kantine, dus neem er morgen een goede kijk op deze post, en dan ga ik het ff helemaal bekijken wat ik snap en wat niet !!

Maar, Unregistered, echt SUPER dat je dit doet !! :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Unregistered
20-11-2004, 21:11
Nee niet door westside, absoluut niet. Heeft er ook weinig mee te maken. Tis trouwens niet westside die het massaal gebruik van speed methodes gebruikt, maar de russen al in de jaren 70 en daarna. Lees supertraining van Verkoshansky en Siff maar eens. De mainstream kent idd bijna alleen westside als het op het functioneel trainen van snelheid aangaat.

Unregistered
20-11-2004, 21:14
Zijn eigenlijks nog wel meer dingen die je kunt toepassen, accomodating resistance met banden of kettingen etc, GPP training, maar meestal is dat overtraining gezien het feit dat Ton ook nog bezig is met voetbal.

bquiroga
20-11-2004, 23:12
Overigens, borstspieren hebben niet zoveel effect op je stootkracht dan je denkt. Uit onderzoek is gebleken dan 3/4!! van je stootkracht uit het lichaamsgewicht, de romp en de heup komen, de rest vooral uit het bovenlichaam. Van dat 1/4 deel komt ook nog eens een groot deel uit de triceps .. blijft niet veel over voor de borst.

Meer verwijzingen naar dit soort onderzoeken, fysiologische kijk op (M)MA, zijn hardstikke welkom :thumbs:

Unregistered
20-11-2004, 23:39
@ Ton, uit recent onderzoek blijkt trouwens dat voetbal vooral anaerobisch is, 20 % van de tijd wordt gebruikt als rennen of sprinten. De andere 80 % van de tijd sta je, loop je of jog je. De 20 % van het rennen was de bepalende factor voor het resultaat van het spel. Snel sprinten, met goede techniek, en er snel van herstellen zijn daarom heel erg belanrijk om bij voetbal een betere speler te worden. Om een goede sprinter te worden is het daarom ook heel belangrijk dat je je dynamische flexibiliteit (mobiliteit) verbeterd. Verder blijkt dat 3 % van het spel per speler wordt gebruikt met de bal. Je mag nog zo goed met de bal zijn, maar looptechniek, positionering en kracht zijn ook van wezenlijk belang.

Unregistered
20-11-2004, 23:41
Meer verwijzingen naar dit soort onderzoeken, fysiologische kijk op (M)MA, zijn hardstikke welkom :thumbs:

Speed, onderlichaam en romp zijn de king :thumbs:

Ton
23-11-2004, 23:26
Bijv:

Maandag:
Speed squats tot een box, 50 % van je squat 1RM, 12 sets, 2 reps, 45 sec tussen de sets

Deadlift: 5 zware singles op 90 % van je 1RM, rustperiode 3 - 5 min
(week 2 sumo deadlift, week 3 full squat)

Clean (voorslaan), 8 sets van 4 reps, 70 % van je 1RM, 30 seconden rust
(week 2 squat onder parralel, week 3 deadlift)

Romanian Deadlift 5 sets van 5 reps (ongeveer 2 reps van falen af), 2 min rust
(week 2 sumo romanians, week 3 snatch gripped deadlift)

Side bends 3 sets 8 reps, 2 reps van falen af, 2 min rust
(week 2 windmill, week 3 Barbell twists)

Woensdag:
Speed bench, 50 % van je 1RM bench, 8 sets, 3 reps, 45 sec rust

Close grip bench 5 zware singles
(week 2 bench press, week 3 wide grip bench press)

Bent over rows 8 sets 4 reps, 30 sec rust, 70 % van je 1RM
(week 2 seated row, week 3 chin ups (eventuuel extra gewicht, wanneer dit niet mogelijk is lat pulldown gebruken).

High pulls 5 sets 5 reps, 2 reps van falen af, 2 min rust
(week 2 snatch gripped high pulls, week 3 hang cleans)

Pushpress 3 * 8, 2 reps van falen, 2 min rust

Donderdag:

(hoge reps sets niet tot falen!!)

Full squat 5 * 5, 2 min rust, 2 reps van falen
(week 2 sumo squats, week 3 bent leg goodmornings)

Below Parralel squats 2 * 30 reps
(week 2 deadlifts, week 3 snatch grip deadlifts)

One arm dumbell snatch 3 sets 30 reps

Dumbell clean 3 sets 30 reps

Leg raises 1 * 15, Situps 1 * 15

Bodyweight squats 2 sets van 3 minuten

Vrijdag (liefst Zaterdag)

Powerjerk 5 sets 5 reps, 2 reps van falen af, 2 min rust
(week 2 pushpress, week 3 staande dumbell press)

Dumbell presses (liefst op stability ball, anders op bankje) 2 sets 20 reps

Dumbell rows 3 sets 30 reps

Dumbell curls 1 * 15, wrist curls 1 * 15, reverse wrist curls 1 * 15

Ook hier de hoge rep sets niet tot falen!!

Dit schema cycled oefeningen, dus elke week andere oefeningen, en bij week 4 de oef van week 1 weer, etc. Om de 8 weken 1 week complete rust, of om de 3 weken 1 week rustiger aan

Dit is wel een schema met erg veel oefeningen die ik nog nooit geprobeerd heb nee :) Daarom ook nog niet helemaal duidelijk hoe ze in zn werk gaan. Kheb voor de meesten wel plaatjes kunnen vinden hoe het moet. Hoe zit dit schema met kracht/massa winnen? wat ik eigenlijk toch ook wel graag zou willen zien bij mezelf
Trouwens train ik 3 keer in de week krachtraining. Hoe zou ik dit het best dan kunnen aanpakken?

nog enkele korte vragen over de oefeningen:
Speed squats tot een box wat word hier precies mee bedoeld?
Clean (voorslaan), ?
Speed bench Is dit bench press op snelheid?
bent leg goodmornings ?
Powerjerk ?

Sorry voor mijn fucking N00b vragen :oops: Maar dit gaat volgens mij wel een moeilijk schema worden voor mij...

Iig al 1000 maal dank voor de moeite die je tot zover al genomen hebt, echt TOP :thumbs:

Unregistered
24-11-2004, 01:15
Functionele kracht winnen, snelheid en anaerobisch uithoudingsvermogen, krachtuithoudingsvermogen etc. Massa pak je wanneer je goed eet.

Speed squats tot een box:
Squats, tot een box, bijv een bankje, het liefst onder parralel. Daar pauseer je 1 of 2 seconden op en dan begin je met de concentrische contractie. Dit breekt dus de overgang van essentrisch en concentrisch af, en haalt de spanning tjidelijk van de heup. Wanneer je weer omhoog gaat is de beweging heel erg explosief.

Speed werk wordt trouwens meestal gedaan in lage reps, 2 in de squat (2 omdat je een walkout hebt), en 3 in de bench (bijna geen "walkout'). Na de 2e rep in de squat en 3e rep in de bench gaat de snelheid van de stang omlaag, dus is de winst qua snelheid per rep minder optimaal.

Clean:
http://www.coachesinfo.com/gfx/articles/strength/ms3-fig2a.gif

Deze oefening is ook gericht op kracht / snelheid.

Speed bench is hetzelfde principe als de squat, je maakt 8 setjes van 3, SNELLE negatieve contractie en snelle positieve contractie. NERGENS MAAR DAN OOK NERGENS ONNODIG DE NEGATIEVE FASE VAN EEN LIFT VERTFAGEN. Dat is misschien handig voor bodybuilding, maar je hebt er niet veel aan wanneer je erg snel en sterk wilt worden.

(bent leg) goodmorning:
Bent leg omdat je deze oefening niet met "bijna gestrekte benen" uitvoert. Dat is de arch back goodmorning. Je hebt verschillende soorten GM's.
De versie in dit schema is dus de bent leg goodmorning, zou niet met een al te zwaar gewicht beginnen hier, eerst ff rustig aan en aan de beweging wennen. De oefening is vooral gericht op de posterior chain (achterkant lichaam), en met name de hamstrings kont en onderrug. Daar zitten ook vaak de zwakke plekken van de meeste athleten, en succes van een athleet is veel meer afhankelijk van de achterkant van het lichaam dan van de voorkant.

http://asp.elitefts.com/images/upload/qa/GMSQ2.gif

Powerjerk:
Dit is de laatste fase van de clean and Jerk,

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/CleanAndJerk.html

Deze oefening is dus alleen het UITSTOTEN van de barbell. Zie de animatie van de link hierboven.

Unregistered
24-11-2004, 01:18
Voor 3 keer in de week zou ik ook ff een schema kunnen maken, duurt wel ff, zit wat denkwerk in, maar zal kijken wat ik kan doen

Unregistered
24-11-2004, 01:30
Jerk:

Adjust the grip if necessary. Inhale and position chest high with torso tight. Keeping pressure on the heels, dip the body by bending the knees and ankles slightly. Explosively drive upward with the legs, driving the barbell up off the shoulders. Drop body downward and split one foot forward and the other backward as fast as possible while vigorously extending the arms overhead.
The split position places the front shin vertical to the floor with the front foot flat on the floor. The rear knee is slightly bent with the rear foot positioned on the toes. The bar should be positioned directly over the ears at arms length with the back straight.
Push up with both legs. Position feet side by side by bringing the front foot back part way and then the rear foot forward.

Shytown
24-11-2004, 17:33
Voor 3 keer in de week zou ik ook ff een schema kunnen maken, duurt wel ff, zit wat denkwerk in, maar zal kijken wat ik kan doen


Daar heb ik zeker oren naar...... :thumbs:

marc181982
24-11-2004, 19:23
bijv voor een full-body workout welke 2 spiergroepen moet je de 1e x pakken en welke de 2e x? ik kom niet meer aan mn 4 daagse trainings schema toe

Unregistered
24-11-2004, 22:16
Wat je ook zou kunnen doen is gewoon dit schema pakken, en nemen:

Week 1, Maandag: dag 1
Week 1 ,Woensdag: dag 2
Week 1 ,Vrijdag: dag 3
Week 2, Maandag: dag 4
Week 2, Woensdag: weer bij dag 1 beginnen, en dan steeds repeaten.

Is ook makkelijker vol te houden wanneer je al veel andere sporten doet.

Shytown
29-11-2004, 21:46
Voor 3 keer in de week zou ik ook ff een schema kunnen maken, duurt wel ff, zit wat denkwerk in, maar zal kijken wat ik kan doen


Unteggy, wil je hier nog eens naar kijken? Alvast bedankt...

En waar is LOCO eigenlijk?

Unregistered
29-11-2004, 23:55
LOCO is afwezig.. persoonlijke redenen.. denk dat ie over een tijdje wel weer terug is.

Ton hier komt het schema!

Maandag:

Speed squats tot een box, 10 sets van 2 herhalingen op 60 % van je maximum, 45 seconden rust ertussen. Denk aan snelle uitvoering hier!!

Pushpress: 5 zware singles op 90 % van je max ongeveer, 3 tot 5 minuten rust tussen de sets ( week 2 wijde bench, week 3 smalle grip bench)

Bent over row: 8 sets van 4 reps op 70 % van je max, 1 minuut rust tussen de sets
(week 2 dumbell row, week 3 cable row)

Dumbell presses: 2 sets van 20 reps, 2 min rust
(week 2 close grip bench, week 3 reverse grip bench)

One arm dumbell snatches: 2 sets van 20 reps (per hand), 2 min rust
(week 2 2 dumbell cleans, week 3 side press)

Lying leg raises 2 sets van 15
(week 2 cable crunch, week 3 side bends)

Woensdag:
Deadlift: 5 zware singles op 90 %, 3 - 5 min rust tussen de sets
(week 2 Lage box squat, week 3 Bend over goodmorning)

Bench press: 8 sets van 4 op 70 %, 1 min rust

Chest supported Dumbell rows (ondersteuning borst kun je krijgen door met je borst op een 30 graden incline bankje te liggen, en van daaruit rowen): 5 sets van 5 reps met een gewicht dat je ongeveer 7 keer kan.

Romanian deadlifts: 3 sets van 8 reps, gewicht dat je 10 a 12 keer kan, 2 min rust
(week 2 arch back goodmornings, week 3 sumo deadlifts)

Side press: 2 sets van 30 reps (ongeveer 5 reps van falen af)

Hanging leg raises 1 set, 15 reps
(week 2 side bends, week 3 situps (vanuit holling van de rug beginnen!)

Vrijdag:
Speed bench 8 sets van 3 reps, 45 seconden rust tussen de sets, 60 % van je 1RM
(focussen op snelheid)

Bend over Goodmorning 5 sets van 5 met een gewicht dat je voor 7 reps aankan, 2 min rust tussen de sets (week 2 full squat, week 3 Deadlift waarbij je op een verhoging staat van ongeveer 5 cm, bijv 2 rubbermatjes)

Parralel squats 1 set van 20 met een gewicht dat je ongeveer 22 keer aankan, dus niet tot falen! (week 2 sumo squats, week 3 romanian deadlifts)

Military press 2 sets van 20 reps met een 22 RM ongeveer, rust 2 min lang tussen de sets
(week 2 dumbell press, week 3 Bent over row)

Zecher squat 1 sets van 30 reps, week 2 hyperextensions, week 3 full squats), met een gewicht dat je ongeveer 40 keer aankan.

Cable crunch 1 * 15

Unregistered
29-11-2004, 23:57
Vindt overigens het 4 daagse schema wel beter. Persoonlijk als je voelt dat het overtrainnig is, rustiger aandoen met de zware singles, en er misschien 2 a 3 doen ipv 5. Luisteren naar je lichaam, en niet tot falen gaan!

Succes!

marc181982
30-11-2004, 20:45
ziet er goed uit, wel veel been oefeningen, squat till ya puke :wink:

Unregistered
30-11-2004, 21:02
In balans. Benen kan je meer trainen omdat het grotere spieren zijn. Benen + middel = 70 % van je spieren.

LOCO
01-12-2004, 00:19
En waar is LOCO eigenlijk?

Lees het forum nog wel vrij regelmatig door, maar heb op dit moment door persoonlijke omstandigheden (zoals unreggy al zei) niet echt de rust/tijd/puf/energie/etc etc om diep in te gaan op dingen. Unreggy doet het hier ook opperbest, (mischien af en toe te veel/extreem ineens voor "onervaren mensen" ) dus dat gaat allemaal goed komen. Tnx for asking though,.....

Osu

LOCO

Shytown
01-12-2004, 13:58
Loco, bedankt voor je reactie en wens je alle sterkte toe.

Respect.

Ton
01-12-2004, 14:15
Vindt overigens het 4 daagse schema wel beter. Persoonlijk als je voelt dat het overtrainnig is, rustiger aandoen met de zware singles, en er misschien 2 a 3 doen ipv 5. Luisteren naar je lichaam, en niet tot falen gaan!

Succes!

thnx Unreggy ! Ik ga hier zeker mee proberen te starten. Hoewel, zoals Loco ook zeg, zijn dit misschien iets te veel 'extreem' nieuwe oefeningen in een schema voor mij, misschien is het beter om met iets meer gestandaardiseerde oefeningen te werken, maar probeer er iig mee te starten en dan kijk ik wel welke oefeningen ik onder de knie krijg, en wat niet :thumbs:

ps. Loco ook van mijn kant sterkte/succes met je eigen !!

Shytown
01-12-2004, 15:35
thnx Unreggy ! Ik ga hier zeker mee proberen te starten. Hoewel, zoals Loco ook zeg, zijn dit misschien iets te veel 'extreem' nieuwe oefeningen in een schema voor mij, misschien is het beter om met iets meer gestandaardiseerde oefeningen te werken, maar probeer er iig mee te starten en dan kijk ik wel welke oefeningen ik onder de knie krijg, en wat niet


Idd, ik heb liever een vast schema met standaard oefeningen, makkelijker te onthouden

Unregistered
01-12-2004, 20:56
Juist het doorwisselen van oefeningen zorgt ervoor dat het CZS fris blijft, en je minder snel overtraint. Ook omdat alle oefening qua beweging / coordinatie anders zijn zal moet je lichaam continue blijven aanpassen omdat het motor patroon steeds anders is. Daarom zorgt het voor continuele vooruitgang. Hoe meer oefeningen, hoe beter de werkcapatiteit en GPP (General Physical Preparedeness) voor gevechtsport.

Ik ben dan ook ABSOLUUT niet een voorstander van puur gestandadiseerde oefeningen.

LOCO
03-12-2004, 00:47
Unreggy, hoewel ik mee kan gaan in je verhaal, speelt er hier mijns inziens een aantal andere factoren mee. Kennis, Ervaring, Tijd, Begeleiding, Doel, en Doel-inzicht.
Kennis: Denk dat de meesten hier een te beperkte kennis van oefeningen (o.a. het hoe en waarom van een bepaalde oefening, inzicht in werking van spieren mbt de gemaakte beweging en dus ook inzicht in het verschil tussen 2 "dezelfde" oefeningen, en ook inzicht/kennis van verschillende oefeningen) hebben om er zo makkelijk mee te spelen als jij en ik (en volgens mij ook nog wel enkele anderen hier).
Ervaring: Idem, denk dat de meesten te weinig ervaring hebben met verschillende oefeningen.
Tijd: Te weinig mogelijkheid om een optimaal schema te houden, en ook te weinig tijd om veel na te lezen. (hier speelt doel-inzicht ook voor een deel mee)
Begeleiding: Denk dat wij allebei wel kunnen zeggen dat onze ervaring in het algemeen bij de meeste sportscholen gewoon RUK is. De basis dingen kennen ze meestal nog wel (helaas niet altijd) maar daar houd het vaak op. Denk ook dat de meesten hier niet persoonlijk begeleid worden in hun fitness/kracht training, en zelf de ervaring en kennis missen om zichzelf te begeleiden bij nieuwe/moeilijkere oefeningen.
Doel en doel-inzicht: Doel zal vaak zijn "een beetje extra" (ja, lekker vaag omschreven ;) ) Dus niet zo duidelijk als bijvoorbeeld voor jou jou doel is. Ook het behalen van het doel (inzicht in de mogelijkheid het doel te behalen) is vaak niet duidelijk en "onzuiver". Hiermee bedoel ik, dat men andere mensen ziet die hetzelfde doen, hetzelfde "simpele schema", en het er ook goed op doen (hoewel die mischien er verder niks bij naast doen en deze jongens wel, of gewoon door andere factoren als eten. rust, overbelasting, andere persoonlijke factoren het gewoon wat makkelijker lijken te halen). "Dus als een relatief simpel schema bij hun werkt, zal een soortgelijk simpel schema ook bij mij werken. "

Over het algemeen zal je iemand die begint met fitness/krachttraining/bb ook laten beginnen met standaard oefeningen die je eerst in moet slijpen, later komen er pas meer specialistische oefeningen bij. Een simpele standaard oefening als een goede squat of bankdrukken is voor de meeste mensen al moeilijk om goed uit te voeren/goed aan te leren. Je kan bijvoorbeeld met patienten beginnen met 4 oefeningen die je in laten we zeggen 20 minuten aanleert. Als je ze 2 dagen later vraagt om de oefeningen te laten zien zullen ze vaak 1 a 2 (of meer) van die oefeningen niet geheel correct uitvoeren (of zelfs een oefening vergeten). Als je 6 behandelingen achter elkaar dezelfde oefeningen doet, en je doet er elke behandeling 1 oefening bij (dus op laatst heb je 9 oefeningen) dan zul je zien dat ze daarin nog fouten maken, zelfs nog wel in een oefening die ze de eerste behandeling geleerd hebben. Hetzelfde geld voor het werken met gewichten of apparaten. Dus om dan iemand met beperkte kennis en ervaring van de materie een schema te laten doen waar veel "specialistische" oefeningen in zitten, zonder dat er iemand naast staat die ze erin begeleid............. gaat helaas niet werken.

Ik hoor je nou zeggen: Ja, maar ik doe het toch ook? Ja, er zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn. Jij hebt duidelijk een doel voor ogen, jij hebt ontzettend (extreem?? ;) ) veel informatie tot je genomen, en ja, jij bent goed in staat om aan te voelen of "te zien" of je een oefening goed uitvoert. Helaas geld dit voor de meeste mensen d niet.

Dit alles is absoluut geen aanval op jou, maar dat weet je denk ik. Het schema van jou op zich vind ik super, maar denk niet dat het erg geschikt is voor iemand met beperkte ervaring en kennis, en een redelijk beperkt doel.

Mocht ik hierboven dingen dubbel gepost hebben of vage typfouten gemaakt hebben (betrapte me er een paar keer op),...... ben gewoon moe dus excuse me for it ;)

Osu

LOCO


p.s. Unreggy, kom je denk ik een dezer dagen (lees volgende week) wel weer eenkeer tegen,......... babbelen we weer ff bij

Unregistered
03-12-2004, 11:45
Hmmm. Ben het absoluut niet met je eens, maarja jij bekijkt het idd vanuit een ander oogpunt. Oude lineare programma's vind ik veel te simplistisch, en ook absoluut neit goed betrekking hebben op gevechtsport. Het voordeel ligt juist in het grote aantal oefeningen, en de wijde hoeveelheid eigenschappen (kracht, snelheid, etc) die worden getraint. Als je ooit nog eens tijd hebt, lees dit eens door, gaat over de tegenstelling tussen linear en conjugate periodiseren. http://www.elitefts.com/documents/TomMyslinski.pdf

Op het punt van begeleiding / kennis ben ik het wel met je eens.

Maarja misschien dan toch vanavond maar eens een simpeler schema bedenken voor de beginners van de sport? Denk dat we het dan allemaal blij zijn :D

Unregistered
03-12-2004, 11:46
Thx for posting mate..

Shytown
03-12-2004, 13:22
Unreggy, hoewel ik mee kan gaan in je verhaal, speelt er hier mijns inziens een aantal andere factoren mee. Kennis, Ervaring, Tijd, Begeleiding, Doel, en Doel-inzicht


Ik ben ervan overtuigd dat het schema wat je hebt opgesteld een zeer goed schema is, dat staat buiten kijf. Maar zoals Loco al aangeeft is het, voor mij althans, niet praktisch. Dankzij soomigen van jullie komt er veel kennis binnen op dit forum (bedankt daarvoor!!) maar ik vraag me idd af in hoerverre de oefeningen met de juiste begeleiding mogelijk zijn op mijn sportschool. Ik kies dan liever voor een iets makkelijker/mindergevarieerd schema met telkens een paar nieuwe oefeningen waarin ik dan nog wel begeleid kan worden dan allemaal nieuwe oefeningen.
Ik weet niet wat Ton zijn ervaringen zijn, maar het schema wat de vorige keer is opgesteld werkt prima bij mij. Omdat ik 2 á 3 x per week aan vechtsport doe is het voor mij ook meer ondersteuning dan dat ik groot wil worden, dus wat dat betreft bevatten jouw posts goede informatie over trainingsmethoden en zou het dan ook erg waarderen als je een ietwat gemakkelijker schema voor 3 dagen kon bedenken met een paar"basis oefeningen + paar nieuwe oefeningen.

Alvast bedankt Unreggy, maar ook LOCO!

Unregistered
03-12-2004, 18:05
NP.. zal wel een nieuwe maken met wat meer "normale" oefeningen, wat iets meer van toepassing is op gevechtsport dan het BB schema van hierboven.

Shytown
03-12-2004, 19:59
Alvast bedankt Unreggy!

Shytown
07-12-2004, 01:32
TTT

Unregistered
07-12-2004, 23:38
Wat betekend dat? TTT?

Moet ik opschieten? :D

Maarja nog ff geduld.. morgen ben ik vrij dus

Shytown
07-12-2004, 23:59
TTT= to the top, m.a.w. dat de topic niet wegzakt. Doe rustig aan, en alvast bedankt voor je moeite! Het word zeker gewaardeerd!

Shytown
09-12-2004, 12:24
Unreggy,

ik vroeg me eigenlijk af waarom de schema's die jij tot nu toe gemaakt hebt meerdere spiergroepen trainen, terwijl het oorspronkelijke schema zich richtte op een paar groepen. Heeft dat een reden?

Unregistered
09-12-2004, 21:14
Ten eerste omdat het minder druk geeft aan het CZS en meer aan de spier, dus minder kans op overtraining. Ook oa omdat je minder tot falen gaat. Ten tweede omdat je meerdere spieren tegelijk gebruikt, zwaardere gewichten gebruikt, en daardoor ook meer stabiliteit/ balans opbouwt. Ook leer je de spieren samen te gebruiken ipv ze te isoleren wat nooit voorkomt in normale sporten, behalve BB. Ook spreken full body, of iig compound oefeningen (bewegingen in meerdere gewrichten) meer motor eenheden aan, wat een optimalere groei voor het CZS betekent. Ook verbeterd het de hormoon respons, wat ook belangrijk is voor je groei.

De enige reden waarom je BB schema's zou gebruiken is.. nouja omdat je een bodybuilder wilt worden. Zoniet, niet van dat soort schema's gebruiken.

Shytown
10-12-2004, 21:46
Unreggy,

Is het nog gelukt met het schema? Ik wil maandag beginnen met ene nieuw schema. Mocht het niet lukken, dan ga ik zelf wat in mekaar draaien.

Alvast bedankt voor je moeite!

Unregistered
15-12-2004, 00:06
Maandag:
Squat: 5 zware singles op 90 % van je 1RM, 3 - 5 min rust tussen de sets

Deadlift : 20 sets van 1 met 10 - 20 seconden rust tussen de sets

Staande dumbell press boven het hoofd: 3 * 15 met je 20 RM

Bent over dumbell row: 8 sets van 3 reps, 45 seconden rust tussen de sets, gewicht dat je 4 a 5 keer kunt heffen.

Dumbell bench press: 3 * 20

Side bends 2 * 10

Woensdag:
Close grip bench press: 5 * 5 met een gewicht dat je ongeveer 7 keer kunt heffen, 2 min rust tussen de sets

Full Squat: 5 * 5 met een gewicht dat je ongeveer 7 keer kunt heffen

Bent over row: 5 * 5 met een gewicht dat je ongeveer 7 keer kunt heffen.

Power upright rowing: 3 * 8, 1 * 20

Kneeling crunch 2 * 8, 1 * 50

Vrijdag:
Bench press: 5 zware singles op 90 % van je 1 RM met 3 - 5 min rust tussen de sets.

Goodmorning: 3 * 20 met een gewicht dat je ongeveer 25 keer kan heffen

Deadlift: 20 sets van 1 met 10 - 20 seconden rust tussen de sets

One arm rows: 3 * 8 met je 10 RM, 1 * 50

Lying leg raises 2 * 15

Unregistered
15-12-2004, 00:08
Power upright rowing:

http://www.t-nation.com/img/photos/04-011-training/image018.jpg

http://www.t-nation.com/img/photos/04-011-training/image016.jpg

Unregistered
15-12-2004, 00:08
Mja sorry dat het wat te laat is Shytown.

Shytown
16-12-2004, 00:19
Mja sorry dat het wat te laat is Shytown.

No problemo...ben nu te moe maar ga er morgen serieus naar kijken!

Dankjewel Unreggy voor al je moeite!

Grote donkere man
16-12-2004, 16:55
Power upright rowing:

http://www.t-nation.com/img/photos/04-011-training/image018.jpg

http://www.t-nation.com/img/photos/04-011-training/image016.jpg

Okay, zo te zien weet je waar over je praat dus kan ik in vaktermen overgaan.

Abductie moet toch gepaard gaan met exorotatie en niet met endorotatie, endorotatie geeft afknelling van de slijmbeursen.
Wat is de meerwaarde van deze oefening ten opzichte van side lateral raises?

Unregistered
16-12-2004, 17:42
Er is hier sprake van exorotatie in de concentrische fase?

De meerwaarde? Veel meer spiergroepen worden aangesproken -> betere hormoonafgifte, beter effect voor coordinatie / balans, betere krachtwinst, uiteindelijk betere werking CZS.

Lateral raises zijn isolerend, en isolatie komt in sporten NIET voor, waarom zou je er naar trainen? Is gewoon idioot om bij MMA laterals te gaan doen imo

LOCO
17-12-2004, 01:54
Vind overigens de endorotatie in dit plaatje wel meevallen. Denk ook dat het "afknellen van de slijmbeursen" nog wel redelijk meevalt, zijn erg veel factoren die mee spelen, met als belangrijkste het bewegingsverloop in het gewricht (o.a. afhankelijk van rotatiecomponenten en de verglijding in het gewricht). Er van uit gaande dat er geen pathologisch bewegingsbeinvloeding is zal een oefening als poweruprightrowing (mits goed uitgevoerd) niet veel kwaad kunnen. Ook bij mensen die hersteld zijn van een schouderblessure zal het over het algemeen wel meevallen met de overbelasting van slijmbeursen of pezen (mits nogmaals de techniek goed uitgevoerd word en de belastingsopbouw goed gecontroleerd word).
En daarbij aan de andere kant: Hoeveel mensen zijn er niet die klachten of zelfs blessures opgelopen hebben door een oefening als de neck press (of behind neck press) ? Je zit daar wel in een exorotatie, maar over algemeen in een extreme exorotatie. Voor de powerpress geld deels hetzelfde, als je hem uitvoert met een extreme endorotatie zou je mogelijk klachten kunnen krijgen.

Ik denk dat er gewoon te veel factoren meespelen die bepalen of een bepaalde oefening wel of niet geschikt is voor iemand. Als je abductie maakt en je ellebogen in een hoek van 90 graden houd, dan kun je een aardige endorotatie maken (tot 80 a 90 graden) zonder problemen bij gezonde mensen. Als je dan kijkt naar de endorotatie component die je ziet in de 2e foto dan is die best minimaal te noemen.

Wat betreft isolatie. Side laterals probeert dan wel voornamelijk te isoleren, maar daarnaast heb je toch hulp nodig van andere stabiliserende spieren nodig (denk maar aan o.a. schouder zelf, schouderblad, en daarmee ook hoofd en rug/romp (en als je het echt door wil voeren zul je zelfs op een heeeeeeeel minmaal nivo je benen en onderbeen/voetspieren iets beinvloeden (ervan uitgaande dat je hem in stand doet))

zo, en nu ik het vuurtje weer een beetje opgestookt heb :twisted: ga ik maar naar bed voor verdiende slaap :D

Grote donkere man
17-12-2004, 14:41
Er is hier sprake van exorotatie in de concentrische fase?

Nee, en dat is juist mijn punt, in de concentrische fase MOET je juist exoroteren bij abductie.


De meerwaarde? Veel meer spiergroepen worden aangesproken -> betere hormoonafgifte, beter effect voor coordinatie / balans, betere krachtwinst, uiteindelijk betere werking CZS.

Lateral raises zijn isolerend, en isolatie komt in sporten NIET voor, waarom zou je er naar trainen? Is gewoon idioot om bij MMA laterals te gaan doen imo

Veel meer spieren worden aangesproken???
Als ik een bewegingsanalyse van beide oefeningen maak, is er in beide gevallen sprake van beweging door de sagitale as in het frontale vlak, gezien vanuit het schoudergewricht. Beiden oefeningen zijn dus in principe hetzelfde.
Ik durf zelfs te stellen dat je juist meer spieren gebruikt bij lateral raises. Om extensie vanuit het ellebooggewricht te bewerkstelligen (bij lateral raises) zul je de triceps brachii behoorlijk moeten aanspannen daar in tegen, bij upright rows, de onderarmen gewoon naar beneden hangen .
Als je mij vraagt of upright rows een sportspecifieke oefening zijn voor het MMA? Ik kan me niet voorstellen dat een vechter ooit een andere vechter in een upright row neemt!?


Vind overigens de endorotatie in dit plaatje wel meevallen. Denk ook dat het "afknellen van de slijmbeursen" nog wel redelijk meevalt, zijn erg veel factoren die mee spelen, met als belangrijkste het bewegingsverloop in het gewricht (o.a. afhankelijk van rotatiecomponenten en de verglijding in het gewricht)

LOCO voer eens een abductie vanuit het schoudergewricht uit met de duimen naar beneden (endorotatie) en check de stand van de humerus. Voer nu droog een uprightrow uit en check de stand van je humerus nu.
Hetzelfde toch in beide gevallen, of niet??? Is er dus sprake van endorotatie bij uprightrows, ZEKERS!
Wat er gebeurd bij endorotatie is dat het uitstekende stuk van de caput van de humerus naar boven komt te liggen waardoor de ruimte tussen het acromion en de humerus verkleind word waardoor kans op afknelling alleen maar groter word.
Je kan dit ook zelf voelen:
Lateral raise met duimen naar beneden(abductie+endorotatie), check tot hoe ver je komt en wat je voelt. Doe nu een lateral raise met duimen omhoog(abductie+exorotatie), je merkt dat je nu veel verder komt dan de lateral rais uitgevoerd met duimen naar beneden, bij de lateral raise met duimen naar beneden voel je zelfs de afknelling al.

Een veilige manier om uprights rows te doen bestaat dus niet tenzij je het gewicht trekt tot je navel maar dan moet je je gaan afvragen of dit wel zo'n effectieve oefening is.


Hoeveel mensen zijn er niet die klachten of zelfs blessures opgelopen hebben door een oefening als de neck press (of behind neck press) ? Je zit daar wel in een exorotatie, maar over algemeen in een extreme exorotatie
Een zuivere abductie vind plaats met een anteflexie van 30graden. Dit komt door de stand van het schouderblad, die de humerus naar voren dwingt.
Alle oefeningen uitgevoerd achter het hoofd raad ik ten zeerste af!!!

Elysium
17-12-2004, 15:04
Denk dat er bijna niemand een bal verstaat van wat je wil zeggen..ik toch niet..kan dat ook es zonder die geleerde woorden?

Thx bro :thumbs:

Grote donkere man
17-12-2004, 15:29
Hahaha okay.

Als je je armen zijwaarts heft dan moet dit samen gaan met het naar buiten draaien van je handen plus 30graden voorwaarts heffen.
Bij een uprightrow draai je de handen alsware naar binnen wat weer afknelling geeft in je schouder.
Ik vind de upright row dan ook helemaal geen veilige en functionele oefening.
Dat is een beetje de strekking van het verhaal. .

Unregistered
18-12-2004, 03:55
Veel meer spieren worden aangesproken???
Als ik een bewegingsanalyse van beide oefeningen maak, is er in beide gevallen sprake van beweging door de sagitale as in het frontale vlak, gezien vanuit het schoudergewricht. Beiden oefeningen zijn dus in principe hetzelfde.
Ik durf zelfs te stellen dat je juist meer spieren gebruikt bij lateral raises. Om extensie vanuit het ellebooggewricht te bewerkstelligen (bij lateral raises) zul je de triceps brachii behoorlijk moeten aanspannen daar in tegen, bij upright rows, de onderarmen gewoon naar beneden hangen .
Als je mij vraagt of upright rows een sportspecifieke oefening zijn voor het MMA? Ik kan me niet voorstellen dat een vechter ooit een andere vechter in een upright row neemt!?


En wel in een lateral raise? Het zwaardere gewicht dat je kunt gebruiken bij de rows vergt al meer stabilisatie. Lateral raise is gewoon een oefening waarin je jezelf in een hele zwakke positie zet qua hefbomen. En dat is niet echt praktisch imo. Trouwens, beide bewegingen zijn niet hetzelfde, upright rows hebben ook nog flexie in de elleboog, dus meer spieren imo.

Verder heb je gewelidige punten

Trouwens behind the neck is een disucissiepunt. Met voldoende schouder mobiliteit is dit geen probleem vind ik. Maar dat komt niet veel voor.

Maarja overigens voer ik bijna nooit upricht rows uit, ga veel liever voor de snatch die veel natuurlijker is. Jammergenoeg kunnen 99.9 % van de athleten die oefening niet goed uitvoeren.

Grote donkere man
18-12-2004, 15:18
als je in een zwakke hefboompositie bent dan moet je spieren toch harder werken en dat is toch ook de bedoeling?
flexie in de elleboog??? de stang is behoorlijk stug en die dwingt die flexie af maar dat is niet het gevolg van aanspanning van de biceps. In Joe Weider termen, je onderarmen zijn haken waar het gewicht aanhangt.

Snatch is inderdaad een veel beter oefening, alleen worden al die zogenaamde instructeurs een beetje para als ik dat in de sportschool doe hahahah....

Unregistered
18-12-2004, 21:59
Zwakke hefboompositie overload misschien een paar spieren maar negeert alle andere. En bij een power upright row trek je zeker wel met je armen. In de snatch of bench of alle andere belangrijke oefenignen probeer je toch ook niet in een zwakke positie te gaan zitten?

Maar waar train je voor?

Grote donkere man
20-12-2004, 10:25
Ik ben gewoon een bodybuilder.

Wat is jouw sportachtergrond eigenlijk? ik bedoel meer waar je je kennis vandaan haalt op het gebied van trainen (opleiding etc.).

Unregistered
20-12-2004, 16:57
Van mezelf heb ik die kennis, vooral via internet.

Train voor kracht/ snelheid/ uithouding, meer een mix van conditioning, OL/ PL/ WSM, een heel eigen trainingsstijl

Ton
20-12-2004, 18:14
Klopt het dat dit nieuwe schema zich niet specifiek richt op biceps/triceps, of worden deze spiergroepen voldoende mee getraind tijdens de beschreven oefeningen.

En what about na elke training, een kwartiertje de buikspieren trainen. of kun je deze groep ook beter minder dan 3x in de week trainen?

Octavius
20-12-2004, 18:59
Ik zelf vind uprightrow wel een belating hebben voor de schouders en polsen.
Sideraises doe ik zelf altijd met een gebogen arm, ofwel staand eenarmig ofwel zittend met beide armen.
De grootste fout bij uprightrow en met name zware is dat men de schouders gaat optrekken. Bij sideraises dat ze gaan knijpen in het gewicht en dat de pols onder de elleboog blijft (nek wordt opgetrokken).
Verder heeft GZM gelijk met zijn bewegings analyse.

Waarom zou je niet professionele MMA-ers (met alle respect) zulke moeilijke oefeningen laten doen tewijl je er zelf niet bij bent. Net of een gemiddelde fitness instructeur weet hoe je moet voorslaan.

Unregistered
20-12-2004, 23:11
@ Ton, biceps / triceps worden meegetraint met de andere spiergroepen. Daarnaast zijn ze bijna niet van belang in MMA, dus daarom ook niet ál teveel aandacht eraan.

Klopt maar zo moeilijk is het niet imo. Dit is trouwens ook heeel wat anders dan voorslaan, voorslaan is technisch idd wel zeer moelijk.

LOCO
21-12-2004, 01:19
Vind overigens de endorotatie in dit plaatje wel meevallen. Denk ook dat het "afknellen van de slijmbeursen" nog wel redelijk meevalt, zijn erg veel factoren die mee spelen, met als belangrijkste het bewegingsverloop in het gewricht (o.a. afhankelijk van rotatiecomponenten en de verglijding in het gewricht)

LOCO voer eens een abductie vanuit het schoudergewricht uit met de duimen naar beneden (endorotatie) en check de stand van de humerus. Voer nu droog een uprightrow uit en check de stand van je humerus nu.
Hetzelfde toch in beide gevallen, of niet??? Is er dus sprake van endorotatie bij uprightrows, ZEKERS!
Ik heb ook niet gezegd dat er GEEN endorotatie is. Maar vind de endorotatie wel meevallen bij de upricghtrow zoals uitgevoerd op de foto, bij de abductie met endorotatie die jij voorstelde heb ik veel meer endorotatie in mijn schoudergewricht.
Wat betreft het checken van de stand van mijn humerus, bij upright row heb ik naast de abductiebeweging en de rotatiecomponent die er in zit OOK wat anteversie (of horizontale adductie) in mijn schoudergewricht, de stand van de humerus in het glenohumerale gewricht is dus zeker NIET hetzelfde als bij een lateral raise met endorotatie. Dit zal dus ook invloed hebben op de verglijdingscomponent in de schouder, en daarmee op de gehele beweging van de schouder.
Wat betreft beweging in de schouder(dus het glenohumerale gewricht wat over algemeen word beschouwd als HET schoudergewricht) ACTIEF is abductie slechts tot 90 graden mogelijk, waarna verdere abductie ALLEEN MOGELIJK IS bij gelijktijdige rotatie van de humerus waardoor het tuberculum majus van de humerus achter het acromion langs glijdt. Bij Endorotatie kan de arm slechts 60 graad geabduceerd wroden doordat in die stand de humerus eerder tegen het coracoacromiale ligament stuit. Dit uitgaande van een zuivere beweging. Echter, je hebt te maken met het zogenaamde scapulohumerale ritme, bij iedere 15 graad abductie van de arm heeft 10 graad plaats in het glenohumerale gewricht, en 5 graad door rotatie van de scapula (je schouderblad) op de borstwand. Deze verhouding van humerus : scapula van 2:1 blijft gedurende de gehele abductie bestaan in een soepel ritmisch patroon.



Wat er gebeurd bij endorotatie is dat het uitstekende stuk van de caput van de humerus naar boven komt te liggen waardoor de ruimte tussen het acromion en de humerus verkleind word waardoor kans op afknelling alleen maar groter word.
Kan ik het in grote lijnen wel mee eens zijn, maar vooral omdat het DE KANS is. Dit heeft te maken met een aantal factoren die meespelen. Mijns inziens de belangrijkste factor: De werking (of de afwezigheid daarvan) van de rotatorcuff spieren. Laten we eens kijken naar gecombineerde werking van de rotatorencuff en de deltoideus op het glenohumerale gewricht.
Abductie van de humerus is het gevolg van een gecombineerde werking van de supraspinatus, infraspinatus, subscapularis en teres minor. De supraspinatus abduceert de humerus en trekt de kop van de humerus in de kom, de infraspinatus zorgt voor was ADduktie en verplaatst de kop wat caudaalwaarts (naar beneden) en zorgt voor lichte exorotatie, hierbij geholpen door de teres minor. De subscapularis trekt de kop in de kom, zijn belangrijkste taak is ENDOrotatie van de humerus (dit om dus het schoudergewricht te stabiliseren tijdens de beweging). De deltoideus is (als hij met deze spieren samenwerkt) een abductor. Het draaipunt van de beweging in het gewricht verglijd tijdens de beweging omlaag (doordat bovengenoemde spieren de kop iets omlaag trekken).
Als deze spieren hun werk niet goed doen of niet goed kunnen doen (wat je vaak ziet bij bb ers/fitnessers die hun rotatoren niet goed trainen en toch met zware gewrichten werken) dan kun je begrijpen dat er een probleem optreem met de verglijding in het gewricht (de kop glijd niet tijdig naar beneden, waardoor het gewricht even "vastloopt" met de irritatie en gevolgen van dien) en met overbelasting van enkele van deze spieren (met weer hun (negatieve) invloed op de verglijding binnen het gewricht)

Mijns inziens is over algemeen niet de oefening op zich het grote probleem, maar het feit dat de meeste mensen te vroeg te veel gewicht willen gebruiken, en niet hun rotatoren apart trainen. Daarnaast gaat het ook om de mate van rotatie, bij TE VEEL endorotatie overbelast je de schouder veel sneller. zelfde geld ook beetje voor onderstaande:


Alle oefeningen uitgevoerd achter het hoofd raad ik ten zeerste af!!!
Ik denk dat we het hier allebei eens over zijn :thumbs: . Bij een TE VEEL exorotatie overbelast je de schouder ook veel sneller, dit geld mijns inziens niet alleen voor press oefeningen, maar ook voor lat pully's, zeker bij gebruik van zwaardere gewichten.


Osu

LOCO

Unregistered
21-12-2004, 01:29
Agreed, it's not the exercise that causes injury's... it's the man.

Ton
21-12-2004, 22:59
Maandag:
Squat: 5 zware singles op 90 % van je 1RM, 3 - 5 min rust tussen de sets

Deadlift : 20 sets van 1 met 10 - 20 seconden rust tussen de sets

Staande dumbell press boven het hoofd: 3 * 15 met je 20 RM

Bent over dumbell row: 8 sets van 3 reps, 45 seconden rust tussen de sets, gewicht dat je 4 a 5 keer kunt heffen.

Dumbell bench press: 3 * 20

Side bends 2 * 10

Woensdag:
Close grip bench press: 5 * 5 met een gewicht dat je ongeveer 7 keer kunt heffen, 2 min rust tussen de sets

Full Squat: 5 * 5 met een gewicht dat je ongeveer 7 keer kunt heffen

Bent over row: 5 * 5 met een gewicht dat je ongeveer 7 keer kunt heffen.

Power upright rowing: 3 * 8, 1 * 20

Kneeling crunch 2 * 8, 1 * 50

Vrijdag:
Bench press: 5 zware singles op 90 % van je 1 RM met 3 - 5 min rust tussen de sets.

Goodmorning: 3 * 20 met een gewicht dat je ongeveer 25 keer kan heffen

Deadlift: 20 sets van 1 met 10 - 20 seconden rust tussen de sets

One arm rows: 3 * 8 met je 10 RM, 1 * 50

Lying leg raises 2 * 15

JEETJE, vandaag dus zo getraind heh.... Ik ben KAPOT !

Volgens mij ook iets te gek gedaan, mn linker quadriceps voelt aan als beton :roll:

Die deadlift merk ik trouwens ook aardig in de onderrug, naar mijn weten voer ik hem wel goed uit.

Lekker schema-tje dus... op naar de volgende dag :thumbs:

Grote donkere man
21-12-2004, 23:21
Je kan dit ook zelf voelen:
Lateral raise met duimen naar beneden(abductie+endorotatie), check tot hoe ver je komt en wat je voelt. Doe nu een lateral raise met duimen omhoog(abductie+exorotatie), je merkt dat je nu veel verder komt dan de lateral rais uitgevoerd met duimen naar beneden, bij de lateral raise met duimen naar beneden voel je zelfs de afknelling al.

( plus 30 graden anteflexie, was dat vergeten erbij te zetten)

Maar wat voel jij LOCO als je het hierboven beschrevene uitvoerd?
(Als ik mensen niet met woorden kan overtuigen moet ik ze overtuigen door hun het te laten voelen).
Prachtig verhaal trouwens, ik zie dat je van de ouwe school bent, kreten als anteversie. Wat is jouw opleiding/achtergrond?

Grote donkere man
21-12-2004, 23:27
Die deadlift merk ik trouwens ook aardig in de onderrug, naar mijn weten voer ik hem wel goed uit.

Als je bicepscurls doet en de volgende dag heb je pijn in je biceps dan zeg je, tering ik heb gisteren echt goed mijn biceps getraint.
Als je je onderrug traint en de volgende dag voel je je onderrug dan zeg je, oei ik moet vast iets verkeerds hebben gedaan, ik voel nml mijn onderrug.
Begrijp je waar ik naar toe wil!?!
Tuurlijk zijn er verschillen in pijn maar meestal is het gewoon een logische reactie als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder vind ik het maar een onsamenhangend trainingsprogramma, maar dat is mijn mening.

Ton
22-12-2004, 00:36
Die deadlift merk ik trouwens ook aardig in de onderrug, naar mijn weten voer ik hem wel goed uit.

Als je bicepscurls doet en de volgende dag heb je pijn in je biceps dan zeg je, tering ik heb gisteren echt goed mijn biceps getraint.
Als je je onderrug traint en de volgende dag voel je je onderrug dan zeg je, oei ik moet vast iets verkeerds hebben gedaan, ik voel nml mijn onderrug.
Begrijp je waar ik naar toe wil!?!
Tuurlijk zijn er verschillen in pijn maar meestal is het gewoon een logische reactie als je begrijpt wat ik bedoel.






:thumbs:


Verder vind ik het maar een onsamenhangend trainingsprogramma, maar dat is mijn mening.

Ik ben niet zo in die anatomie termen. maar zou je me in duidelijke taal kunnen uitleggen wat er fout aan is? Ik ben geen BB, maar doe aan een aantal duursporten zoals mountainbiken, voetbal, etc etc... zou natuurlijk wel meer spiermassa willen zien, maar op deze bovengenoemde sporten gerichte trainingswijze lijkt me dan toch het handigst?
Hoe zou jij het trainingsschema aanpassen?

LOCO
22-12-2004, 01:17
Je kan dit ook zelf voelen:
Lateral raise met duimen naar beneden(abductie+endorotatie), check tot hoe ver je komt en wat je voelt. Doe nu een lateral raise met duimen omhoog(abductie+exorotatie), je merkt dat je nu veel verder komt dan de lateral rais uitgevoerd met duimen naar beneden, bij de lateral raise met duimen naar beneden voel je zelfs de afknelling al.

( plus 30 graden anteflexie, was dat vergeten erbij te zetten)

Maar wat voel jij LOCO als je het hierboven beschrevene uitvoerd?
(Als ik mensen niet met woorden kan overtuigen moet ik ze overtuigen door hun het te laten voelen).
Prachtig verhaal trouwens, ik zie dat je van de ouwe school bent, kreten als anteversie. Wat is jouw opleiding/achtergrond?

Ik voel hetzelfde als andere mensen die dit doen. En klopt ook volledig, aangezien je je arm slechts tot 60 graad kan abduceren bij VOLLEDIGE endorotatie. Daar hoef je mij dus niet van te overtuigen, staat ook al in mijn vorige tekst. Ik zeg alleen dat ik de endorotatie in de geplaatste foto wel mee vind vallen (en dat kan ook niet anders want zijn armen zijn meer als 60 graden geabduceerd). OVerigens kan je na bij volledige endorotatie wel met je armen hoger komen dan die 60 graad doordat je schouderblad mee gaat bewegen, maar denk dat ik jou dat niet hoef uit te leggen. Zoals gezegd, ik vind de rotatie in de geplaatste foto wel meevallen, en zolang je geen last hebt tijdens/na het uitvoeren van die oefening is de oefening op zich ook geen probleem (en daar gaat het uiteindelijk om toch? )
Bednkt voor je compliment overigens over het mooie verhaal, is ff snel bij elkaar gezette "samenvatting". Ik vind anteversie wel duidelijk eigenlijk, niet perse "oude school" ;) (wat zou "de jeugd" tegenwoordig zeggen? elevatie of zo? ;) )

We spreken mekaar weer :)

osu

LOCO

LOCO
22-12-2004, 01:21
Als je bicepscurls doet en de volgende dag heb je pijn in je biceps dan zeg je, tering ik heb gisteren echt goed mijn biceps getraint.
Als je je onderrug traint en de volgende dag voel je je onderrug dan zeg je, oei ik moet vast iets verkeerds hebben gedaan, ik voel nml mijn onderrug.
Begrijp je waar ik naar toe wil!?!
Tuurlijk zijn er verschillen in pijn maar meestal is het gewoon een logische reactie als je begrijpt wat ik bedoel.



Leuke vergelijking :thumbs: hier spreekt iemand die gewend is mensen dingen uit te leggen :thumbs:

Osu

LOCO

Unregistered
22-12-2004, 02:26
Cool!

Ton
22-12-2004, 20:15
Verder vind ik het maar een onsamenhangend trainingsprogramma, maar dat is mijn mening.


Ik ben niet zo in die anatomie termen. maar zou je me in duidelijke taal kunnen uitleggen wat er fout aan is? Ik ben geen BB, maar doe aan een aantal duursporten zoals mountainbiken, voetbal, etc etc... zou natuurlijk wel meer spiermassa willen zien, maar op deze bovengenoemde sporten gerichte trainingswijze lijkt me dan toch het handigst?
Hoe zou jij het trainingsschema aanpassen?

TTT

Grote donkere man
23-12-2004, 10:07
:? ?

Ton
23-12-2004, 13:49
ttt = to the top ;)

Grote donkere man
23-12-2004, 15:01
waar wil je voor trainen? mountainbiken of voetballen? eerst ff je doel bepalen.

Shytown
23-12-2004, 23:19
Ik wil trainen voor MMA/vrouwen :mrgreen:

Ton
24-12-2004, 00:55
Ik wil trainen voor MMA/vrouwen :mrgreen:

Haha kijk dat laatste is altijd mooi ;)

Ik wil iig meer spiermassa op doen (eten eten eten, ken ik.. doe ik!), Zowel boven- als onderlichaam. Als dit functioneel gericht op de voetbal bv kan, zou dit helemaal mooi mee genomen zijn :thumbs:

Dus eigenlijk voor mezelf, is mijn grootste doelstelling meer spiermassa.

thnx alvast 8)

Grote donkere man
24-12-2004, 20:47
voetbal is dus duidelijk een bijzaak in deze.
zou je het voor je voetbal willen gebruiken dan moet je offseason je massa kweken, in de voorbereidingsfase en tijdens het seizoen laat je het krachthonk voor wat het is en ga je sportspecifiek bezig zijn. je gewonnen spiermassa fine tunen voor het voetballen zeg maar.

wil je zuiver voor spiermassa gaan dan is het heel simpel.
ma, wo, vr heel je lichaam, per spier 1 oefening, 2 sets tot FALEN min. 8 herhalingen tot max. 12 herhalingen.

Unregistered
25-12-2004, 03:10
Och och och, de tot falen bullshit weer. Het bereiken van concentrisch spierfalen heeft totaal niets met spiergroei uit te staan. Tot falen trainen heeft alleen als gevolg dat je het CZS overbelast, en de spier dus relatief fris laat.

Wat heeft spierfalen uberhaupt met sport specificiteit te doen? Doe jij wel eens in een sport een beweging tot concentrisch spierfalen? Sprint je wel eens tot falen? Spring je wel eens tot falen? 8-12 reps? Wat een BULLSHIT weer. Daarmee spreek je voornamelijk de type II A vezels aan. Type II A vezels hebben een inferieure groeipotentie tov II X. Type II X kan tot 4 keer zo groot worden als II A. In jou training komt dat.... helemaal NIET voor. Zelfs de time under tension bij deze sets iss belachelijk hoog om je goed te doen. Ik zou meer splitsing maken in repzones, zodat je ieder soort spiervezels aanspreekt, en elke eigenschap van het lichaam. T enige wat je bereikt met een TUT van ongeveer 30 seconden is wat uithoudingsvermogen rond die tijdsduur. Kracht gaat niet vooruit omdat CZS niet traint. Niet genoeg power in de oefeningen omdat je niet in lagere percentage rep ranges traint, dus minder kans op het vooruitgang van snelheid. Olympische lifts kunnen op deze manier niet getraint worden, omdat het opitmum daar altijd onder de 6 ligt. Lactaatsysteem wordt niet getraint, spieruithoudingsvermogen wordt niet getraint, acceleratie wordt waarschijnlijk niet getraint. Door het ontbreken van de OLy's waarschijnlijk ook niet de eigenschap om van snel concentrisch naar snel eccentrisch om te keren. Tevens worden er bij deze ene reprange niet genoeg motoreenheden aangesproken om het FUNCTIONEEL te maken voor voetbal. Tevens bouwt dit schema ook geen strength endurance op omdat de rustperioden het niet toelaten. De rustperioden laten dat niet toe vanwege het spierfalen in die herhalingscategorie.

Spierfalen heeft trouwens wel als voordeel dat het een wijdere hoeveelheid motoreenheden uitput waardoor uiteindelijk krachtwinst en spierwinst kunnen bevorderd

Spierfalen betekend tevens dat je niet zon hoog volume aankunt, en volume is toch uiteindelijk een voorwaarde voor voldoende spiergroei. De hoeveelheid volume die jij hier aangeeft is VER onder het optimum of maximum zoals die is aangegeven door de onderzoeker A.S. Prelepin. Je zit veel lager dan dat. En hoger qua herhalingen. In jou geval gaat de bar speed omlaag na 7 herhalingen (précies bij het percentage dat jij aanraadt), waardoor de power output lager wordt, dus minder resultaat!

Unregistered
25-12-2004, 03:11
Referenties nodig over spierfalen en het effect ervan? Hier haal ik nou oa mn info vandaan:

References:

1. Andersen B, Westlund B, Krarup C. Failure of activation of spinal motoneurones after muscle fatigue in healthy subjects studied by transcranial magnetic stimulation. J Physiol. 2003 Aug 15;551(Pt 1):345-56. Epub 2003 Jun 24.

2. Belhaj-Saif A, Fourment A, Maton B. Adaptation of the precentral cortical command to elbow muscle fatigue. Exp Brain Res. 1996 Oct;111(3):405-16.

3. Deschenes MR, Giles JA, Kraemer WJ, et al. Neural factors account for strength decrements observed after short-term muscle unloading. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2002 Feb;282(2):R578-83.

4. Deschenes MR, Judelson DA, Kraemer WJ, et al. Effects of resistance training on neuromuscular junction morphology. Muscle Nerve. 2000 Oct;23(10):1576-81.

5. Deschenes MR, Brewer RE, McCoy RW, Kraemer WJ. Neuromuscular disturbance outlasts other symptoms of exercise-induced muscle damage. J Neurol Sci. 2000 Mar 15;174(2):92-9.

6. Deschenes MR, Maresh CM, Kraemer WJ, et al. The effects of exercise training of different intensities on neuromuscular junction morphology. J Neurocytol. 1993 Aug;22(8):603-15.

7. Deschenes MR, Covault J, Kraemer WJ, Maresh CM. The neuromuscular junction. Muscle fibre type differences, plasticity and adaptability to increased and decreased activity. Sports Med. 1994 Jun;17(6):358-72. Review.

8. Deschenes MR, Kraemer WJ. Performance and physiologic adaptations to resistance training. Am J Phys Med Rehabil. 2002 Nov;81(11 Suppl):S3-16. Review.

9. Deschenes MR, Will KM, Booth FW, Gordon SE. Unlike myofibers, neuromuscular junctions remain stable during prolonged muscle unloading. J Neurol Sci. 2003 Jun 15;210(1-2):5-10.

10. Gandevia SC, Allen GM, Butler JE, Taylor JL. Supraspinal factors in human muscle fatigue: evidence for suboptimal output from the motor cortex. J Physiol. 1996 Jan 15;490 ( Pt 2):529-36.

11. Gandevia SC. Neural control in human muscle fatigue: changes in muscle afferents, motoneurones and motor cortical drive [corrected] Acta Physiol Scand. 1998 Mar;162(3):275-83. Review. Erratum in: Acta Physiol Scand 1998 Jul;163(3):305.

12. Gandevia SC. Spinal and supraspinal factors in human muscle fatigue. Physiol Rev. 2001 Oct;81(4):1725-89. Review.

13. Jones DA. Muscle fatigue due to changes beyond the neuromuscular junction. Ciba Found Symp. 1981;82:178-96.

14. Jones DA. High-and low-frequency fatigue revisited. Acta Physiol Scand. 1996 Mar;156(3):265-70. Review.

15. Kato T, Takeda Y, Tsuji T, Kasai T. Further insights into post-exercise effects on H-reflexes and motor evoked potentials of the flexor carpi radialis muscles. Motor Control. 2003 Jan;7(1):82-99.

16. Lamb GD. Excitation-contraction coupling and fatigue mechanisms in skeletal muscle: studies with mechanically skinned fibres. J Muscle Res Cell Motil. 2002;23(1):81-91. Review.

17. Liepert J, Kotterba S, Tegenthoff M, Malin JP. Central fatigue assessed by transcranial magnetic stimulation. Muscle Nerve. 1996 Nov;19(11):1429-34.

18. Liu JZ, Shan ZY, Zhang LD, Sahgal V, Brown RW, Yue GH. Human brain activation during sustained and intermittent submaximal fatigue muscle contractions: an FMRI study. J Neurophysiol. 2003 Jul;90(1):300-12. Epub 2003 Mar 12.

19. Liu JZ, Dai TH, Sahgal V, Brown RW, Yue GH. Nonlinear cortical modulation of muscle fatigue: a functional MRI study. Brain Res. 2002 Dec 13;957(2):320-9. Erratum in: Brain Res. 2003 May 30;973(2):307.

20. Ljubisavljevic M, Milanovic S, et al. Central changes in muscle fatigue during sustained submaximal isometric voluntary contraction as revealed by transcranial magnetic stimulation. Electroencephalogr Clin Neurophysiol. 1996 Aug;101(4):281-8.

21. Loscher WN, Nordlund MM. Central fatigue and motor cortical excitability during repeated shortening and lengthening actions. Muscle Nerve. 2002 Jun;25(6):864-72.

22. Matyushkin DP, Krivoi II, Drabkina TM. Synaptic feed-backs mediated by potassium ions. Gen Physiol Biophys. 1995 Oct;14(5):369-81. Review.

23. Nielsen JJ, Mohr M, Klarskov C, Kristensen M, Krustrup P, Juel C, Bangsbo J. Effects of high-intensity intermittent training on potassium kinetics and performance in human skeletal muscle. J Physiol. 2003 Nov 21

24. Pasquet B, Carpentier A, Duchateau J, Hainaut K. Muscle fatigue during concentric and eccentric contractions. Muscle Nerve. 2000 Nov;23(11):1727-35.

25. Pitcher JB, Miles TS. Alterations in corticospinal excitability with imposed vs. voluntary fatigue in human hand muscles. J Appl Physiol. 2002 May;92(5):2131-8.

26. Russ DW, Vandenborne K, Binder-Macleod SA. Factors in fatigue during intermittent electrical stimulation of human skeletal muscle. J Appl Physiol. 2002 Aug;93(2):469-78.

27. Sejersted OM, Sjogaard G. Dynamics and consequences of potassium shifts in skeletal muscle and heart during exercise. Physiol Rev. 2000 Oct;80(4):1411-81. Review.

28. Siff, MC. Supertraining. 2002. Supertraining Institute, Denver USA.

29. Taylor JL, Butler JE, Allen GM, Gandevia SC. Changes in motor cortical excitability during human muscle fatigue. J Physiol. 1996 Jan 15;490 ( Pt 2):519-28.

30. Taylor JL, Butler JE, Gandevia SC. Altered responses of human elbow flexors to peripheral-nerve and cortical stimulation during a sustained maximal voluntary contraction. Exp Brain Res. 1999 Jul;127(1):108-15.

31. Todd G, Taylor JL, Gandevia SC. Measurement of voluntary activation of fresh and fatigued human muscles using transcranial magnetic stimulation. J Physiol. 2003 Sep 1;551(Pt 2):661-71. Epub 2003 Aug 08.

32. Wallinga W, Meijer SL, Alberink MJ, Vliek M, Wienk ED, Ypey DL. Modelling action potentials and membrane currents of mammalian skeletal muscle fibres in coherence with potassium concentration changes in the T-tubular system. Eur Biophys J. 1999;28(4):317-29.

33. Zatsiorsky, VI. Science and Practice of Strength Training. 1995. Human Kinetics.

34. Powell JA, Molgo J, Adams DS, Colasante C, Williams A, Bohlen M, Jaimovich E. IP3 receptors and associated Ca2+ signals localize to satellite cells and to components of the neuromuscular junction in skeletal muscle. J Neurosci. 2003 Sep 10;23(23):8185-92.

Unregistered
25-12-2004, 03:27
Fine tunen voor voetbal de spiermassa? Hoe wil je dat doen? Je gebuikt compleet andere eigenschappen van het lichaam. Het meeste ervan gaat verloren. Lineare periodisatie zoals die voorkomt (van een hypertrofie fase overgaan in een een andere fase, bijv sport specefiek, power, absolute kracht) werkt jezelf alleen maar tegen. Spiermassa die op is gebouwd gaat snel weer verloren.

Overigens is het ook totaaal geen functionele spiermassa omdat je op deze manier geen rekening houdt met de andere soorten van kracht die er zijn, accelererende kracht, kracht-snelheid en explosieve kracht. Snelheid en zn verwanten worden NIET getraint. Soorten van uithoudingsvermogen mbt voetbal ook NIET. Hoe wil ga je dit gaan oplossen met dit schema?

Grote donkere man
27-12-2004, 13:47
In conclusion the study showed that a maximal transcranial magnetic stimulus fails to activate spinal MNs immediately after fatiguing exercise. This depression in corticospinal actions on spinal MNs may involve inhibitory events at a motor cortical level while, at the same time, increased probability of repeated MN activation may provide a compensatory mechanism and indicate complex interactions between failure of activation and increased excitability during sustained voluntary activity. :shock:

Beste Cain Marko, leg mij nou eens uit wat hier staat aangezien dit 1 van de bronnen is waar jij claimt je info uit te halen.
Of heb je je bronnen rechtstreeks geknipt en geplakt uit de volgende thread?
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=207128&page=1&pp=30&highlight=hit+studies
Je bent dus gewoon aan het papagaaien uit andere threads, :stiekemerd die je bent :mrgreen:
Dat idee had ik al maar nu heb je dat bevestigd, door steeds maar weer iedereen proberen te overbluffen met al je opsommingen van diverse termen e.d. hahaha je leek wel een tellsell reclame :lol:
weet nu wel beter 8)

Unregistered
27-12-2004, 15:25
Haha nee :wink:

De studie die jij aanhaalt is deze:

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/551/1/345

BB.com lees ik nauwelijks trouwens. Dat artikel van Kyle dat jij daar aanhaalt is wel aardig. Opsommingen van diverse termen die ik niet begrijp? Vraag maar wat je niet begrijpt, opnieuw, ik kan het UITSTEKEND toepassen op mezelf. Zit niet voor niets boven de NL records in mijn leeftijds en gewichtsklasse :wink:

Unregistered
27-12-2004, 15:37
ALLES wat daarboven uitgelegd is in mn eigen woorden kan ik uitleggen. Ieder woordje, iedere gedachte erachter.

Jij bent hier degene die mijn schema zoals ik dat aan Ton voorstelde onsamenhangend noemde, ZONDER ENKELE motivatie.

Daarna stel je je eigen schema voor, ik heb er commentaar op, en jij hebt GEEN commentaar terug. En dan ben ik een tell sell reclame!?

Grote donkere man
27-12-2004, 16:20
Amazinggggggggggggggggggg Mike :mrgreen:

Grote donkere man
27-12-2004, 16:36
Maar gelukkig is 5x 90% 1RM helemaaaaaaaaaaaaaaaal niet belastend voor het CZS. :mrgreen: denk nou ff na man :?
Heb je wel eens van de 6 trainingsprincipes gehoord? (Silat, uit je hoofd) Als je daarvan uitgaat is dat trainingsprogramma onsamenhangend ja.
Besides het doel van Ton is spiermassa, dat voetbal was bijzaak. maw is mijn schema dan ook helemaal niet sportspecifiek bedoeld, duh....

Fine tunen? Je gaat je dan richten op de bi-articulaire spieren en tenslotte ga je gewoon voetballen, hoe meer sportspecifieker kun je zijn dan door gewoon een balletje te gaan trappen.
het toverwoord is: PERIODISATIE.

Shytown
27-12-2004, 16:43
Ik raak helemaal in de war hiervan.

Ton
27-12-2004, 17:56
Shytown, je bent niet de enige ;)

Anonymous
27-12-2004, 21:29
6 trainingsprincipes? nooit van gehoord.

Hehehee die grap van Mike is wel lachen :mrgreen:

6 reps zijn idd zeer zwaar voor het CZS. Het voordeel ervan is dat het wél allemaal qualiteitreps zijn, wat je niet hebt wanneer je dicht bij falen zit, omdat dan de bar speed bij dat percentage omlaag gaat, dus de totale power. Bij een hoog percentage voor singles blijft de EXPLOSIVITEIT hoog. Lees anders dit ff door: http://www.elitefts.com/documents/TomMyslinski.pdf

Het gaat over het feit dat conjugate periodisatie veeel beter is dan een lineare planning.

Trouwens je zóu gelijk kunnen hebben op het punt van sport specificiteit. Daar zit ik nog over te denken en ben ik nog niet uit :). Tuurlijk is voetbal het alle sport specefiekste wat er maar is, maar het punt ligt hem gewoon in het feit dat jou training zo verschrikkelijk anders is dan voetbal, andere belasting van het CZS, andere energiesystemen, andere spiervezels, etc. Daar ligt vooral mijn puntje van commentaar.

Maar kerel, kun je me ff die 6 trainingsprincipes opsturen (van je opleiding waarschijnlijk :mrgreen: )

Anonymous
27-12-2004, 21:30
Bovenstaande was gepost door mij, Unregistered

Grote donkere man
28-12-2004, 12:53
conjugawattuh...??? WTF betekend dat nou weer??? lineaire planning??? come on, speak dutch man... :shock: :roll:

over je pdf-je: het onderzoek baseert zich op het feit dat de russen meer medailles halen tijdens de goodwill games dan de amerikanen??? Volgens mij moet een plausibel onderzoek twee homogene groepen vergelijken die elk volgens een ander principe trainen binnen een bepaald tijdsbestek.
Dat de russen meer medailles haalde ligt volgens mij meer aan het feit dat ze betere anabole steriodes gebruiken. :mrgreen:

"6 reps zijn idd zeer zwaar voor het CZS", oh....nu mag het wel dus???

Mijn god, mijn schema IS NIET SPORTSPECIFIEK!!! IK ZEG TOCH DAT HET DOEL HYPERTROFIE (SPIERMASSA) IS EN VOETBAL TE VERWAARLOZEN IS!!! YOEHOE...YOEHOEEEE KAN JE ME HOREN?!?

de zes trainingsprincipes, je hebt toch internet? ff googlen, ben je goed in.
besides ff het geheugen van Silat opfrissen.

http://www.lijfsportenmiddelen.nl/menu_items/index.php?id=76&nid=166

Octavius
28-12-2004, 13:51
ik kan het UITSTEKEND toepassen op mezelf. Zit niet voor niets boven de NL records in mijn leeftijds en gewichtsklasse :wink:

Zoals je zegt, goed toepassen op je zelf. Elke persoon is anders.
Als je boven die records zit waarom doe je dan geen NK mee?

Unregistered
28-12-2004, 15:52
Idd hij wil meer massa, maar hij zegt ook dat het functioneel moet zijn. Wat voor belachelijke stelling is het trouwens om te zeggen dat de russen betere roids hadden? De amerikanen zijn verreweg de grootste gebruikers, niet de russen. Het feit over die medailles ligt imo aan de superieure periodisatie.

Dat jij de terminologie van de sport niet kent, kan IK niets aan doen, maar dan moet je er niet ieamand op gaan flamen.

Ton zegt overigens ook dat hij het liefst gaint mbt tot voetbal.

En dan Octavius, het maakt me eigenlijks niets uit of ik zon medaille heb. Ben al op meerdere PL wedstrijden geweest, en vind dat gezeur van die shirtjes gewoon uit de hand lopen.

Unregistered
28-12-2004, 15:54
Trouwens, als je dat HELE PDF´je had gelezen, wist je wat het verschil tussen conjugate en lineare periodisatie was...

Shytown
28-12-2004, 20:58
Unreggy, in hoeverre is het 3-daagse schema specifiek voor voetbal? is het ook toe te passen voor kickboksen/MMA?

Unregistered
28-12-2004, 21:11
Hey tis meer algemeen gericht op voorbereiding en verbetering van een athleet. Er worden verschillende soorten kracht en snelheid mee getraint, en ook een stukje uithoudingsvermogen dat bij anaerobische sporten voorkomt. Écht specefiek is het niet, maar dat is naar mijn mening ook nog niet echt nodig. Je zou dit bijv ook in season kunnen hanteren imo.

Het doel is je dus algemeen sterker, sneller en met minder nadruk een beter uithoudingsvermogen te geven voor je sport. Echt specefiek moet je op het veld maar doen imo :)

Hoop dat je ik vraag beantwoord heb?

Shytown
28-12-2004, 21:39
Het doel is je dus algemeen sterker, sneller en met minder nadruk een beter uithoudingsvermogen te geven voor je sport. Echt specefiek moet je op het veld maar doen imo


Ik doe niet aan voetbal maar aan kickboksen/MMA. Mijn vraag is dus eigenlijk of het laatste schema wat je hebt gepost ook voor mij bruikbaar is.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Unregistered
29-12-2004, 00:46
Tuurlijk! Tis meer algemeen hé..

Ach, ik haal gekken zoals Ton of jou altjid door mekaar :D

Shytown
29-12-2004, 01:16
Ach, ik haal gekken zoals Ton of jou altjid door mekaar

:mrgreen:

Thanx voor je reactie. Wat zou er aan toegevoegd moeten worden als je het meer specifiek wilt maken voor MMA/Kickboksen?

Unregistered
29-12-2004, 03:21
Meer lineare snelheid bij het bovenlichaam, en ook onderlichaam. Mja das dan ook wéér niet echte krachttraining. Dan ga je al sportspecefiek bezig. Denk dat je op deze manier een heel eind kunt komen, en verder je normale training aan kunt gaan passen.