PDA

View Full Version : Interview met Karim Mrabet



Highline
03-12-2004, 13:12
van kickbox.nl

Op een zondagmiddag heb ik een gesprek met Karim Mrabet en ga ik mee naar een sportzaal in Ede waar hij lesgeeft onder de naam Mrabet's Gym.
De 26-jarige, 1 meter 95 lange marokkaan, is voor velen geen onbekende in de Muay Thai wereld. Karim begint op 12 jarige leeftijd met kickboksen en weet menige titel in de wacht te slepen. In januari 2003 bereikt hij een hoogtepunt in zijn kickboks carriere en wint de wereldtitel WFCA in de gewichtsklasse tot 86 kg. Daarna werd het redelijk stil rondom de persoon Mrabet. Hoe gaat het nu eigenlijk met hem en zullen wij hem nog eens terug zien in de ring? Lees hieronder de stand van zaken...

Karim, het is lang geleden dat we iets van jou hebben gehoord. De laatste partij die je hebt gedraaid was in Maart op het Killerdome gala in Amsterdam. Wat kan je je nog herinneren van deze partij?
Wat ik me kan herinneren was dat ik in die tijd weg ben gegaan bij Bully’s Gym en eigenlijk te kort daarna een wedstrijd heb aangenomen.

Je kwam toen uit voor Mike’s Gym, je eerste en enige partij via Mike. Je ging in Amsterdam trainen nadat je na 13 jaar lief en leed bij Bully’s Gym het voor gezien hield. Waarom ben je eigenlijk weggegaan bij Bully’s en wat heeft die verandering met jou gedaan?
Als je ergens al heel lang traint, kan het gebeuren dat je geen groei capaciteit meer hebt. Ik was in die periode ook druk met het organiseren van gala’s en kreeg een soort burn-out, waardoor de hongerigheid eigenlijk even bij mij is weggeweest. Een omschakeling of een verandering kan heel veel met je doen. Ik maakte toen de overstap naar Mike’s Gym in Amsterdam. De trainingen bij Mike’s Gym zijn goed, maar het was zeg maar niet mijn soort training. Bovendien hakt een reisafstand van 90 km er aardig in als je 2x per dag wil trainen.

Ben je van mening dat je heel close moet zijn met je trainer, wil je op top niveau kunnen vechten?
Ja, een trainer moet je goed kunnen motiveren en stimuleren. Een trainer moet het beste uit je halen, daarnaast moet je natuurlijk zelf ook de nodige discipline opbrengen.


Ik denk dat veel mensen de partijen tegen Badr Hari en Saki nog niet zijn vergeten. Als je terugkijkt op de 50 partijen die je hebt gevochten, tegen wie zou je het liefste nog een rematch willen?
Tsja, ik denk niet dat hij dat doet maar dat is Martin van Emmen. Ik was tijdens die partij gewoon genaaid om het maar even grof te zeggen. Die parttij klopte gewoon niet. Hij zat toen al als scheidsrechter in de NKBB, zijn trainer die werkte ook bij de NKBB. Die avond gebeurden er zulke rare dingen. Normaal gesproken als iemand 3x 8 tellen krijgt in een ronde, dan heb je de partij gewonnen. Die avond duurde die 8 tellen wel een minuut en lieten ze de partij gewoon weer doorgaan. Ik kan er nog kwaad om worden als ik eraan terug denk en die videoband bekijk. Dus ik zou heel graag nog een keer tegen hem willen vechten, maar dan via een andere bond. Bijvoorbeeld op WFCA regels, dat is naar mijn mening op dit moment de beste bond.

Je bent laatst gespot op het muay thai gala in Almere, veel mensen dachten dat je Badr Hari was. Qua uiterlijk hebben jullie wel iets van elkaar weg, wat vind jij daar nou van?
Ja, wat ik daar van vind? Het is niet dat ik op hem wil lijken ofzo! Ik kan er ook niks aan doen dat mensen dat vinden.

Je hebt wel eens tegen Badr gevochten, wat was de uitkomst van die partij?
Het was toen in de periode van de Ramadan. Bovendien bleek de dag van tevoren tijdens de weging dat ik 2.5 kilo te zwaar was. Ik heb me toen letterlijk kapot gerend en gezweet om gewicht kwijt te raken. Toen ik de volgende dag de partij moest draaien zat ik niet 100% in de wedstrijd, ik had de dag daarvoor teveel energie verbruikt en tussen de weging en de wedstrijd zelf heb ik mezelf niet meer volledig op kunnen laden. Dit is niet om Badr af te zeiken ofzo, maar voor mezelf was het tijdens de ramadan heel moeilijk om op gewicht te blijven omdat je heel onregelmatig eet. Die partij heb ik verloren op punten.

Zou je tegen Badr een rematch willen?
Tuurlijk, ik ga voor hem niet aan de kant.Ik zou wel graag een rematch tegen hem willen.

Saki in combinatie met Mrabet is ook een veelbesproken onderwerp geweest, je hebt de wereldtitel destijds van hem gewonnen. Hoe sta je tegenover Saki, kunnen we nog iets verwachten op dat gebied?
Het staat tussen mij en Saki op dit moment 1-1. De eerste partij tussen Saki en mij was een hele spectaculaire partij, met veel emotie. Als ik mensen spreek dan hebben ze het nog steeds over deze partij. Dus als er een promoter is die ons nog tegenover elkaar wil zien staan, dan neem ik dat bij deze aan.

Je bent onlangs gestart met Mrabet’s Gym in Ede, is dat de reden dat we de laatste tijd weinig van je hebben gehoord op wedstrijd gebied?
Ja, ik heb de smaak van het lesgeven goed te pakken. Momenteel komt het niet echt goed uit om zelf intensief te trainen en wedstrijden te draaien. Zodra de gelegenheid zich voordoet wil ik mij er weer volledig voor inzetten.

Hoe lang ben je nu bezig met lesgeven en heb je eventuele plannen met vechters die bij jou trainen?
Ik geef nu zo’n 4 maanden les. De jongens die bij mij trainen zijn allemaal even serieus. Je ziet dat ze discipline hebben en daar wil je dan wat voor terug doen, dus ik zet me voor hun ook 100% in. Wat vaak gebeurt is dat trainers leerlingen al heel gauw de ring in doen, maar ik wil het stapvoets gewijs aanpakken.Ze mogen van mij pas wedstrijden gaan draaien als ze daar echt klaar voor zijn, fysiek en mentaal.

Zitten er veel talenten in jouw groep?
Ja, er zitten een aantal bij die veel potentie hebben. Maar dat mag geen reden zijn om de een meer aandacht te geven dan de ander. Iedereen is voor mij gelijk.

Op welke dagen kunnen mensen bij jou komen trainen?
Iedereen is van harte welkom om te komen trainen. Omdat de zaal waar ik lesgeef in Ede zit, ligt het natuurlijk het meest voor de hand dat ik me richt op leerlingen uit Ede, Veenendaal en omstreken. Op dit moment zijn er lessen op woensdag en zondag, en verder ben ik bezig met extra dagen om ook de wedstrijd jongens apart les te kunnen geven.

Bedankt voor dit gesprek Karim en namens Kickbox.nl veel succes gewenst met Mrabet’s Gym. We gaan je ongetwijfeld binnenkort weer in de ring terugzien. Als het niet als vechter is dan is het als verzorger!
Jullie ook bedankt voor dit interview en de reclame

RisingSun
03-12-2004, 18:05
Haha leuk interview, Karim is uitsmijter in markthuys in veenendaal waar ik elk weekend wel een x kom, aardige jongen!

Nickuraba
03-12-2004, 18:28
hij heeft een goede ""lesgeef" mentaliteit! toppie! :thumbs: