PDA

View Full Version : K1 artikel zaterdag Telegraaf



phranq
04-12-2004, 08:23
Uit de Telegraaf van vandaag:

TOPATTRACTIE IN JAPAN

Nederlanders zijn ook in twaalfde K-1 finale favoriet


TOKIO, zaterdag
De twee hoofdrolspelers blijven er zelf betrekkelijk koeltjes onder. Van alle kanten worden Ernesto Hoost en Remy Bonjasky belaagd door tientallen Japanse journalisten, fotografen en cameramensen. Zodra er één ook maar een beetje ruimte laat, springt de volgende katachtig op zijn prooi. De Nederlanders zijn de topattractie in de twaalfde editie van de K-1 Grand Final. Waar Hoost op jacht gaat naar zijn vijfde zege, verdedigt Bonjasky zijn titel in de typische Japanse sport. In het land van de rijzende zon heerst het rood-witblauw.
Even verderop observeert de derde Nederlandse finalist het tafereel van een afstandje. Peter Aerts is een belangrijke outsider, aangezien hij driemaal (1994, 1995, 1998) de beste van de wereld was in de combinatievechtsport.
Alle ogen zijn echter gericht op Hoost en Bonjasky, die in de kwartfinale tegen elkaar uitkomen. In de halve eindstrijd staat wellicht opnieuw een Nederlands onderonsje op het programma. Wint Aerts zijn partij tegen Francois Botha, dan treft hij één van zijn landgenoten.
De 34-jarige Brabander is er vanaf de eerste editie van de K-1-finale bij. „Zoals altijd behoor ik tot de favorieten, maar de laatste jaren word ik geflikt. Zodra ik niet op knockout win, of overduidelijk toon dat ik de beste ben, verlies ik geheid op punten. Dat zal ook deze keer weer het geval zijn�, zucht Aerts.
Het gedrag van de Japanners rond Aerts en ook de andere twee Nederlanders, komt voort uit een soort onmacht. Het land van de vechtsporten stampte namelijk twaalf jaar geleden K-1 uit de grond om een soort Champions League voor vechtsporten te creëren, waarin Japan moest domineren. Dat liep anders, want niet het geboorteland van K-1 leidt de dans, maar het ’nietige’ Nederland. Vandaar ook dat menigeen vraagtekens zet bij de loting, waaruit de partij Bonjasky- Hoost rolde. Daarnaast werden de drie bij elkaar in de poule gestopt, waardoor een Nederlandse finale is uitgesloten.
Die was er vorig jaar ook niet, maar toen won er wel een Nederlander. Bonjasky werd uit het niets K-1-kampioen en lijkt goede papieren te hebben op prolongatie als hij de kwartfinale heelhuids doorkomt. Dat wordt lastig aangezien viervoudig winnaar Hoost hem daarin staat op te wachten. „Het liefst was ik hem niet al in de kwartfinale tegen gekomen. Het gaat zwaar worden en als ik doorga, maakt Peter Aerts het me waarschijnlijk heel lastig in de halve finale�, weet Bonjasky, die in de lobby van zijn hotel in Tokio meteen gevraagd wordt met een Japanse fan op de foto te gaan. Sinds zijn zege van vorig jaar kan de 28-jarige vechter van Mejiro Gym niet meer over straat in Japan zonder dat hij wordt aangesproken.


In de tuin van het hotel vindt hij met zijn charmante vrouw Melissa de rust die hij verlangt een dag voor de grote wedstrijd tegen Hoost in de Tokyo Dome. Het pittige voorjaarszonnetje werkt balsemend op de gemoedstoestand van Bonjasky. „Ik merk dat Remy steeds rustiger wordt naarmate de finaledag dichterbij komt. Hij Hij is meer gefocust en dat is een goed teken�, zegt zijn vrouw Melissa, terwijl ze trots en liefdevol opzij kijkt naar Bonjasky.
Zo’n 24 uur voor de strijd gaan de rivalen Bonjasky en Hoost ontspannen met elkaar om. De 39-jarige Hoost is een icoon in K-1 en ondanks zijn leeftijd nog altijd gevreesd. De afgetrainde kop staat strak van de spanning. Hoost is in Tokio met een missie bezig. „Ik wil mijn titel terug. Ik kan geschiedenis schrijven door voor de vijfde keer kampioen te worden. De kans dat ik dan stop is groot, want het zal voor een ander lastig worden mij in te halen.�
Hoost stelt de vijfde titel in het vooruitzicht met de wetenschap dat hij zich net zo fit voelt als in 1999, toen hij voor de tweede keer won. „Ik ben er echt van overtuigd dat ik ga winnen. Ik heb van Remy begrepen dat hij wil gaan aanvallen. Mijn tactiek zal ik afwegen, maar ik ben zeker niet van plan op zijn aanval te wachten. Ik ga er vol in.�
Bonjasky is van plan Hoost van zijn vijfde titel af te houden. Ook al omdat sinds zijn winst van vorig jaar een plooi moet worden glad getrokken. „Er zijn nogal wat uitspraken gedaan. Dat ik alleen maar zou hebben gewonnen, omdat Ernesto er niet bij was. Ik zal iedereen bewijzen, dat ik ook kan winnen als hij er wel is.�

harry
04-12-2004, 08:50
Geweldig :thumbs: :thumbs: :thumbs:

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2004/12/4/TE/TE_2S_20041204_33/articles/TE_2S_20041204_33_509_2_thumb.jpg

Volgens mij als 1 van de 3 wint:voorpagina

Nicky
04-12-2004, 08:51
Superrrr

jojo
04-12-2004, 09:40
vet gaaf dat ze eindelijk een beetje meer aandacht eraan gaan geven

MB667
04-12-2004, 10:06
Ik wordt hier helemaal gek!

Anonymous
04-12-2004, 18:13
Morgen komt er een follow-up in de zondagskrant. Sprak net de betreffende journalist en die vond het echt een geweldig spektakel. Remy sloeg in de vierde ronde musashi alle kanten op, maar moest schandaligerwijs toch een extra vijfde doen. De jappies hadden toen in de gaten dat nog een gekkigheid K-1 voor eeuwig belachelijk zou maken. Daarnaast was zijn mening dat Hoost op punten eerder van Bonjasky had moeten winnen dan andersom en dat Hoost en de met de jury oneens was.