PDA

View Full Version : van Taekwondo over naar Kickboksen



LJ Silver
11-12-2004, 17:02
Heeft iemand hier ervaring mee?
De technieken zijn compleet anders wat vinden jullie pro's en negativie kanten voor de switch ?

Dennuz
11-12-2004, 17:13
De snelheid en souplesse is een groot voordeel dat je mee neemt, en ook zullen veel kick/thaiboksers ook niet weten wat ze met sommige trappen aanmoeten, wat jou ook weer een voordeel geeft.

ICON
11-12-2004, 17:55
ik ben overgestapt van kempo naar Kickboxen.

leningheid en dergelijke is n voordeel. alleen de trappen en stoten die ik met kempo gebruikte doe ik helemaal nix meer mee, k vond t eigenlijk gewoon n leuk opstapje naar t echte werk..

milan
11-12-2004, 18:27
nou bij taekwondo gebruik je het meeste met de benen dus dat is zeker een voordeel, alleen zul je de technieken hier anders van moeten gebruiken. bv gesprongen trappen zijn taboe en zullen weinig effect hebben.
het nadeel van taekwondo zijn de stoot technieken en de dekking. dat zal wel wat aanpassing vergen

payap
11-12-2004, 18:31
Ben zelf ooit van Karate naar Kickboksen gegaan.

Denk dat je een groot voordeel heb met je gevarieerde en hoge trappen.

Nadeel dat ze nu ook op je benen gaan trappen en je je handen bij je bolletje moet houden. Dat kan ff wennen zijn ! Maar dat merk je snel zat denk ik :mrgreen:

Biiyen
11-12-2004, 18:37
Ben zelf ooit van Karate naar Kickboksen gegaan.

Denk dat je een groot voordeel heb met je gevarieerde en hoge trappen.

Nadeel dat ze nu ook op je benen gaan trappen en je je handen bij je bolletje moet houden. Dat kan ff wennen zijn ! Maar dat merk je snel zat denk ik :mrgreen:

das wel een herkenbaar stukje tekst!

Ik zelf ben van het omspringen moeten afkicken, je ligt telkens op de grond als ze op je benen schoppen. Toch is Thai/Kickboxing wel veel harder en ook gevarieerder om te doen.

harry
11-12-2004, 18:41
Stefan Tapilatu is van oorsprong ook een taekwondoka.
Damn wat is die gast snel, dat slaat echt helemaal nergens meer op... ongeloofelijk wat hij met zijn benen doet :?

kyokushin
11-12-2004, 19:11
als ik me niet vergis heeft peter aerts eerst ook teakwondo gedaan

Silat
11-12-2004, 19:17
Bas rutten ook.

http://sportsnavi.yahoo.co.jp/fight/k1/photo/200412/04/a02/pict/pict07.jpg
En of die gesprongen trappen effect hebben. Alleen nu moet je gaan leren om het doel van die trap te veranderen van scoren naar uitschakelen.

Verder heb je al genoeg inzicht, snelheid, lenigheid.
Ik ben ook MT ernaast gaan doen. Erg genieten is dat. :P

Dutch Dynamite
11-12-2004, 19:19
Zelf heb ik tot aan de zwarte slip Taekwondo gegaan en daarna ben ik gaan boksen. Daar merkte al dat ik op het gebied van boksen ECHT nog veel te leren had. Daarna de overstap gemaakt naar Muay Thai/Kickboksen. Wat direct opviel is dat trappen met de wreef meteen wordt afgeleerd wat wennen is en verder is het blokken van lowkicks helemaal nieuw. Met hoge trappen en achterwaartse trappen lig je weer vooruit, maar gebruik die niet al te veel.

karate
14-12-2004, 13:32
Ben zelf ooit van Karate naar Kickboksen gegaan.

Denk dat je een groot voordeel heb met je gevarieerde en hoge trappen.

Nadeel dat ze nu ook op je benen gaan trappen en je je handen bij je bolletje moet houden. Dat kan ff wennen zijn ! Maar dat merk je snel zat denk ik :mrgreen: beste vriend als je lang op karate heb gezeten weet je dat je benen hard genoeg zij voor het kickboksen en de voordeel is dat vaak een karateka een stuk harder kan trapen dan een kickbokser via karate zul je meer kracht in je been kunne zette door de training die je krijg en dat soort training krijg je nie bij kickboksen want dat heb ik zelf ook gedaan

Iwan
14-12-2004, 13:36
Heb anders toch al aardig wat karateka's in de dojo gehad hoor, maar ze trappen echt niet harder dan mijn thaiboksers. Denk niet dat het aan de sport ligt, maar aan de persoon die trapt.

En mijns inziens zijn het toch echt de kickboksers die de K1 domineren hoor, en niet de karateka's.
Want als iemand full time kickbokst maar ooit een blauwe maandag aan karate heeft gedaan dan is tie dus gewoon een kickbokser of zie ik dat verkeerd?

Fr3ddy
14-12-2004, 13:44
Heb anders toch al aardig wat karateka's in de dojo gehad hoor, maar ze trappen echt niet harder dan mijn thaiboksers. Denk niet dat het aan de sport ligt, maar aan de persoon die trapt.
Helemaal mee eens..

En LJ handen bij je bolletje he! :wink:

Mutlu
14-12-2004, 15:19
Heb vanaf mijn 6e tot mijn 16e Taek-won-do gedaan!
Een goede basis sport voor trappen, maar begon op het eind saai te worden toen je allemaal poemsei's moest leren!
Je moet bij het thai-boxen gewoon opnieuw beginnen, zonder dat je taek-won-do gaat toepassen, want door t-w-d leer je anders staan met je voeten, slechte dekking, weinig stoot kracht en manier waarop je moet stoten! Thai-box is echt een heel ander spelletje, T-w-d is meer afstand sport, en als iemand in de buurt komt weet je niet gauw wat je moet doen! Thai-box kan je completer maken!
Als je alles leert van het thai-boxen heb je de trappen VEEL SNELLER onder de knie, plus kun je ze harder en mooier maken (denk ik))!
Bij mij heeft het zeker goed geholpen, en ben erg blij dat ik de sport heb gedaan!

Ryu
14-12-2004, 16:02
LJ<
ga je stoppen met TKD?

en voor de rest.. zucht...... die discussie , maar ik kan het niet laten het toch nog maar een keer te zeggen.Het ligt aan de persoon hard trappen is gewoon massa x snelheid (en techniek moet ook goed zijn) dan trap je hard. de sport maakt geen ruk uit.
freddy en iwan zijn dus correct

LJ Silver
14-12-2004, 16:51
LJ, ga je stoppen met TKD?

Ja dat reizen schiet echt niet op. En dat kickboks spul :wink: hebben we hier ook, dus kan ik gewoon op de fiets.

Biiyen
14-12-2004, 16:53
LJ, ga je stoppen met TKD?

Ja dat reizen schiet echt niet op. En dat kickboks spul :wink: hebben we hier ook, dus kan ik gewoon op de fiets.

hier is et precies andersom! 3 TKD scholen maar voor Muay Thai moet ik 3x in de week 40 minuten in de auto.... Maar ik heb het er voor over.

RisingSun
14-12-2004, 17:10
Ben zelf ooit van Karate naar Kickboksen gegaan.

Denk dat je een groot voordeel heb met je gevarieerde en hoge trappen.

Nadeel dat ze nu ook op je benen gaan trappen en je je handen bij je bolletje moet houden. Dat kan ff wennen zijn ! Maar dat merk je snel zat denk ik :mrgreen:

haha daar ben jij paar maandjes terug nog achter gekomen he chris :wink:

ROIDRAGE
14-12-2004, 19:38
lol @ Ryu. die gaat trippen als et over tkd gaat

ICON
14-12-2004, 19:46
LJ<
ga je stoppen met TKD?

en voor de rest.. zucht...... die discussie , maar ik kan het niet laten het toch nog maar een keer te zeggen.Het ligt aan de persoon hard trappen is gewoon massa x snelheid (en techniek moet ook goed zijn) dan trap je hard. de sport maakt geen ruk uit.
freddy en iwan zijn dus correct

maar ben je t er niet mee eens dat Thaiboksen een completere sport is?? als ik wedstrijden tkd zie op televisie , dan hebbe nze de handen bij hun broekzak zitten, dat hoef je bij n echt gevecht( bijvoorbeeld op straat) toch niet te doen, dan heb je aan je thaiboks houding toch wat meer denk ik! kin op de borst handen bij je hoofd etc.. of denk je daar anders over?

Ryu
14-12-2004, 21:01
@marb, ik ga nooit trippen als het over taekwondo gaat, maar vind die standaard discussie altijd zo irriant over hard trappen en mensen die denken dat dat iets met de sport te maken heeft terwijl het aan de persoon ligt.

kickboxen is verder ook wel cool lj, ik weet dat je TKD cooler vindt, maar als het je reizen er niet voor over hebt dan moet je toch blijven bewegen he ..

@icon je hebt het over sport. ik ben niet taekwondo gaan doen om op straat te vechten of dat ik zo compleet mogelijk wil zijn in trappen stoten worstelen etc....
Ik vind het gewoon een mooie sport en hou van die wedstrijden. Als je goed wilt leren slaan, ga je boksen.
Wil je goed leren trappen ga je taekwondo doen, wil je een beetje van beide muay thai, wil je grondvechten bjj... etc..

Straat vechten is anders ookal doe je muay thai, taekwondo of bjj...., je kan gewoon een stok pakken en gaan slaan of in het kruis trappen of iemand zn ogen uitsteken als hij op de grond ligt. Dat leer je bij al deze disciplines niet dus daar doe ik het niet voor..

ohja en PS dat handen laag vind ik inderdaad ook slecht en doe ik zelf niet en wordt ons ook niet aangeleerd. Dat is gewoon copieer gedrag. Een paar toppers doen het en de rest doet het na omdat die toppers zo goed zijn.
Het is niet logisch...
Ze gaan meer van het princiepe uit dat ze niet geraakt worden op hun hoofd met een trap en ontwijken zo.. dat is immers beter dan afwerken(beter iemand mis laten trappen of slaan dan raken) maar beide is nog beter, ontwijken en voor de zekerheid je hand erbij.

Nu ga ik trainen het was me weer een verhaal :lol:

adios

ICON
14-12-2004, 21:08
@marb, ik ga nooit trippen als het over taekwondo gaat, maar vind die standaard discussie altijd zo irriant over hard trappen en mensen die denken dat dat iets met de sport te maken heeft terwijl het aan de persoon ligt.

kickboxen is verder ook wel cool lj, ik weet dat je TKD cooler vindt, maar als het je reizen er niet voor over hebt dan moet je toch blijven bewegen he ..

@icon je hebt het over sport. ik ben niet taekwondo gaan doen om op straat te vechten of dat ik zo compleet mogelijk wil zijn in trappen stoten worstelen etc....
Ik vind het gewoon een mooie sport en hou van die wedstrijden. Als je goed wilt leren slaan, ga je boksen.
Wil je goed leren trappen ga je taekwondo doen, wil je een beetje van beide muay thai, wil je grondvechten bjj... etc..

Straat vechten is anders ookal doe je muay thai, taekwondo of bjj...., je kan gewoon een stok pakken en gaan slaan of in het kruis trappen of iemand zn ogen uitsteken als hij op de grond ligt. Dat leer je bij al deze disciplines niet dus daar doe ik het niet voor..

ohja en PS dat handen laag vind ik inderdaad ook slecht en doe ik zelf niet en wordt ons ook niet aangeleerd. Dat is gewoon copieer gedrag. Een paar toppers doen het en de rest doet het na omdat die toppers zo goed zijn.
Het is niet logisch...
Ze gaan meer van het princiepe uit dat ze niet geraakt worden op hun hoofd met een trap en ontwijken zo.. dat is immers beter dan afwerken(beter iemand mis laten trappen of slaan dan raken) maar beide is nog beter, ontwijken en voor de zekerheid je hand erbij.

Nu ga ik trainen het was me weer een verhaal :lol:

adios

ja ik ben ook niet gaan thaiboksen omdat ik t op straat uit wil proberen, maar ik bedoelde dus alleen dat t mij effectiever leek dan tkd. maar ik heb t dus alleen op tv gezien, waar ze dus hun handen laag houden. Als jij traint met je handen wel goed in de dekking dan heb ik dus n verkeerd beeld van TKD. als je maar plezier hebt :thumbs:

Ryu
14-12-2004, 21:12
precies plezier ...thats my point verder leer je over het algemeen bij vechtsport veel dingen die overeen komen. Fighting spirit, doorzettingsvermogen, conditie etc..
effectiever is dus een beetje de verkeerde omschrijving. Op muay thai regels is muay thai effectiever op tkd regels is taekwondo effectiever en op straat trainen we niet voor dus je hebt gelijk als je maar plezier hebt! :wink: 8)

payap
14-12-2004, 21:33
@ rising sun


haha daar ben jij paar maandjes terug nog achter gekomen he chris

:oops:

Dat heet conditie !

maaruuhh krijg ik nog mn revanche ? t is altijd bij dat ene partijtje gebleven en je bent nooit meer op maandag gekomen :?

payap
14-12-2004, 21:41
@ Karate

bij het karate kon ik veel sneller trappen maar niet zo hard. gebruik nu nog vaak het linkerbeen die ik voor heb dan en dan een snelle trap ermee naar het hoofd te geven.

Bij het thaiboksen leerde ik hard te trappen door bv het hele lichaam erin te gooien. en die low kicks werd ik gek van de eerste tijd. alles wat ik deed had ik weer zn beuk te pakken op mn been.

by the way de karate stijl was wado ryu.

ROIDRAGE
14-12-2004, 23:24
effectiever is dus een beetje de verkeerde omschrijving. Op muay thai regels is muay thai effectiever op tkd regels is taekwondo effectiever


Tai Chi is op Tai Chi regels effectiever :roll: . Vind ik persoonlijk niet zo'n goede vergelijking, ryu.
aangezien het bij TKD geen stoten naar het hoofd mogen, je mag niet knieƫn. bij een TKD clinch word er niet vastgepakt. geen lowkicks.
dit zijn volgens mij wel elementen die het realiteitsgehalte wel verhogen.
tKD is volgens mij meer een spel. ze gaan altijd voor de punten. Muay Thai is meer KO gebasseerd

Ryu
14-12-2004, 23:43
tai chi is inderdaad op tai chi regels effectiever :roll: marb is correct :lol:

Klopt taekwondo is een spel,. maar wel een gevaarlijk spel waarbij je fullcontact mag trappen en stoten en ook KO kan gaan. Je kan gaan voor punten of KO dus je hebt keuze. Door de punten heeft het meer een spel element klopt.
Zo kunnen we blijven doorgaan marb, hebben we vaak genoeg gedaan lol ...
Als iemand in de mount zit en de gene onder mag ze ballen niet ff flink omdraaien verlaagt het realiteitsgehalte weer..

en de de regels... stoten met blote vuisten naar het hoofd is te link dus dat mag uiterraard alleen naar het lichaam, met clinchen pak je regel matig vast maar niet om de nek...
maar laten we nou niet van alle vechtsporten alle regels gaan opnoemen..

ik vind het mooit geweest ik ga pitten adios en welterusten everybody.

p.s. marloes got kicked the shit outta her in fight master ;) maar dat is offtopic :mrgreen:

Anonymous
14-12-2004, 23:49
marloes got kicked the shit outta her???????? sorry vriend heb je ff goed gekeken, wie rende naar achter??

payap
15-12-2004, 00:08
marloes got kicked the shit outta her in fight master

:?

Ze jaagde nu de een kop grotere en veel zwaardere en fysiek sterkere (man - vrouw) tegenstander al de hele mat over.

Wat als marloes ook haar low kicks had mogen maken? en haar knieen? en mogen clinchen? en echte bokstechnieken?

voor mij was zij de winnaar.

En voor Lucia Rijker ook !!!!! En dat zegt genoeg!

payap
15-12-2004, 00:10
Overigens wil ik zeggen dat iedereen de (vecht)sport moet doen de hij/zij het leukste vind en het meeste plezier en voldoening in vindt.

Plezier is het belangrijkste van sport!

The Twister
15-12-2004, 00:59
Taekwondo en Muay Thai zijn beide mooie sporten om naar te kijken en om het te beoefenen. Maar ff back to the topic....

Pluspunten van TKD naar MT : Lenigheid, explosiviteit en reactiesnelheid
Minpunten van TKD naar MT : Lage incasseringsgehalte en lage dekking

Pluspunten van MT naar TKD : Stootkracht, hoge incasseringsgehalte en fysiek sterker.
Minpunten van MT naar TKD : Explosiviteit is minder.

Een achterwaartse trap (Dwit Chagi) en neerwaartse hieltrap (Naeryo Chagi) zijn effectieve trappen om af en toe te gebruiken.

OESH !!!! :maskills:

remco pardoel
15-12-2004, 09:34
ik geef les in taekwon-do en thai boksen
beide sporten hebben hun voor en na delen..
het ligt eraan waar jij je in thuis voelt en open staat om te leren...

van beide sporten kan je leren en je kan appels en peren echt niet gaan vergelijken ..

Mickey
15-12-2004, 09:46
Ik heb een keer meegetrained met Ryu en dacht ook dat ik met de kickbox ervaring die ik had een heel eind zou komen tegen een TKD-ka.

Ik was er zelfs zo zeker van dat Ryu en ik er een weddenschapje op hebben gezet.
Well.. dat viel dus ff vies tegen.. en het koste me dan ook een keer burgerking
trakteren.. ;)

Het kwam er in mijn geval op neer dat ik misschien wel technieken had kunnen
uitvoeren die verboden zijn bij TKD, zoals lowkicks, gesprongen knieen en takedowns.. Feit blijft dat Ik desalniettemin toch een aantal maal een scheenbeen
in mn nek zou hebben gehad. TKDkas zijn eng explosief..

Als iemand die Kickboxed ben je sterk geneigd om wat statischer te vechten
en soms ook vanuit de counter dingen te doen. Als je dat probeert bij TKD..
Goddamnit.. Ze komen van alle kanten.. ;)

Bottom line is: TKDka doen dingen waar een MT vechter moeite mee zou hebben
en andersom. Wie in een confrontation zou winnen zou afhangen van de vechter
en niet van de stijl..

Ryu
15-12-2004, 09:50
mickey=correct 8)

Iwan
15-12-2004, 09:52
Alleereerst heb zelf ook aan TKD gedaan.
Maar zet dan een Tae Kwandoka en een Thaibokser maar eens in de kooi weg, dan weet ik dus echt wel op wie ik mijn geld zet...

Ryu
15-12-2004, 10:25
en zelfs dan zou het nog aan de persoon liggen..
kijk maar naar dat voorbeeld, je hebt een filmpje van een kickboxer die een taekwondo kaar in elkaar trapt, iedereen roept dat het een slechte tkdka is. En je hebt een filmpje waarbij een taekwondoka een muay thai boxer kick ass geeft in de ring! Ze roepen dan weer dat die kickboxer niet goed is....
blijft dus weer niet aan de stijl liggen maar aan de persoon

LJ Silver
05-03-2005, 15:46
Nou 2 maanden verder...

Idd dat handen bij je bolletje houden, is toch heeeeel erg wennen.
en die knietjes in de clinch...bwah heel misselijk !

maar daarintegen, de achterwaardse trap zit er elke keer in en ook de ax kick zijn ze niet op gerekend.

Beetje jammer dat er tijdens de lessen bijna geen aandacht word gegeven aan trappen behalven de standaart low en high kick.

Chico
05-03-2005, 16:18
Alleereerst heb zelf ook aan TKD gedaan.
Maar zet dan een Tae Kwandoka en een Thaibokser maar eens in de kooi weg, dan weet ik dus echt wel op wie ik mijn geld zet...
hier ben ik het wel mee eens...

winnen ligt in principe niet aan de stijl maar aan de vechter... maar in een omgeving met weinig tot geen bescherming (tkd zijn helemaal ingepakt in de beelden die ik heb gezien) en weinig regels ga ik toch in veel gevallen naar kickboxen, mt of mma...

Wandfc
05-03-2005, 16:29
Zelf heb ik tot aan de zwarte slip Taekwondo gegaan en daarna ben ik gaan boksen. Daar merkte al dat ik op het gebied van boksen ECHT nog veel te leren had. Daarna de overstap gemaakt naar Muay Thai/Kickboksen. Wat direct opviel is dat trappen met de wreef meteen wordt afgeleerd wat wennen is en verder is het blokken van lowkicks helemaal nieuw. Met hoge trappen en achterwaartse trappen lig je weer vooruit, maar gebruik die niet al te veel.


Eigenlijk hetzelfde verhaal bij mij. Ik heb zelf aan taekwondo en boksen gedaan voordat ik ben gaan kickboksen. Het combineren van trappen met stoten vindt ik het moeilijkst. Maar dit geldt waarschijnlijk niet alleen voor de mensen die overgestapt zijn van taekwondo naar kickboksen.

ROIDRAGE
05-03-2005, 16:40
Alleereerst heb zelf ook aan TKD gedaan.
Maar zet dan een Tae Kwandoka en een Thaibokser maar eens in de kooi weg, dan weet ik dus echt wel op wie ik mijn geld zet...

dan wed ik met Iwan mee :wink:

Biiyen
05-03-2005, 16:53
Nou 2 maanden verder...

Idd dat handen bij je bolletje houden, is toch heeeeel erg wennen.
en die knietjes in de clinch...bwah heel misselijk !

maar daarintegen, de achterwaardse trap zit er elke keer in en ook de ax kick zijn ze niet op gerekend.

Beetje jammer dat er tijdens de lessen bijna geen aandacht word gegeven aan trappen behalven de standaart low en high kick.

hehe dat heb ik ook altijd bij het sparren! Als ik een ax kick erin smijt of een achterwaartse trap dan weten ze idd vaak niet wat ze moeten doen.

En aandacht aan trappen komt wel LJ! Het vervelende van Muay Thai trappen is dat ze vanuit de heup moeten worden ingedraaid. Voordat je dat als beginner echt goed onder de knie hebt ben je maanden zo niet een jaar verder. Bij de gevorderde groep krijg je meer trappen, reken daar maar op!

Toch vind Thaiboksen leuker dan TKD, maar das persoonlijk natuurlijk.

Silat
05-03-2005, 20:09
Hier een leuk voorbeeldje van hoe het ook kan lopen met MT vs TKD

Het ligt dus geheel aan de vechter en wat en hoe je gewend bent te trainen.


http://d13.yousendit.com/D/3J9XXQ2QD8UYE1IMIXXLG5X1MT/tkd_vs_muay_thai_(full-contact).wmv

http://s13.yousendit.com/d.aspx?id=3J9XXQ2QD8UYE1IMIXXLG5X1MT