PDA

View Full Version : Moslimjongeren zijn boos en gefrustreerd



Guru
16-12-2004, 17:48
Moslimjongeren zijn boos en gefrustreerd
bron: Nederlands Dagblad, 15 december 2004
door Robbert Salome en Perdiep Ramesar

DEN HAAG - De opvattingen van veel islamitische jongeren zijn de laatste jaren onmiskenbaar verhard. Hoeveel Haagse jongeren bereid zijn geweld te gebruiken voor hun idealen weet niemand, maar dát ze er zijn, betwist ook niemand. ,,Als je constant wordt aangevallen, schiet je vanzelf in de verdediging.''


,,Het is nu niet mogelijk om de jihad te voeren. De overmacht van de vijand, het Westen, is te groot.'' Terwijl Abdelkarim met zijn vingers aan zijn zwarte baard plukt, spreekt hij vrijuit. Abdelkarim staat vierkant achter zijn woorden. ,,Zodra een vertrouweling de opdracht geeft, dan is de tijd daar. Het martelaarschap is niets anders dan een aanbidding van Allah.''

De Hagenaar van Marokkaanse komaf - een twintiger - erkent de Nederlandse wet niet, de democratie evenmin. ,,Nederland en haar democratie zijn ongelovig. De wetten van dit land zijn door mensen gemaakt, niet door Allah. Alleen zijn wetten zijn volmaakt.''

Abdelkarim doet er daarom alles aan om ongelovigen en dwalende moslims uit te nodigen tot de islam. ,,Of ze dat accepteren is aan hen. We hebben niet de macht en de kracht mensen te dwingen, zeker hier niet. Daarom geen geweld. Niet nu.''

Op de vloerbedekking van de El Fath Moskee aan de Wouwermanstraat in Den Haag verdedigt Abdelkarim zijn mening. Een oudere moskeeganger maant hem tot voorzichtigheid, zeker tegenover journalisten. Abdelkarim neemt geen blad voor de mond. Hij is overtuigd van zijn gelijk, of eigenlijk: van het gelijk van zijn geloof, de islam.

Nederland kent meer Abdelkarims. Al houden de meesten er minder uitgesproken opvattingen op na dan hij, veel moslimjongeren steken hun mening niet onder stoelen of banken. De Koran bepaalt de wet- en regelgeving, niet de wetten van een land. De Tweede-Kamerleden Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders worden verketterd. Om de dood van Theo van Gogh wordt niet getreurd.

De opvattingen van veel islamitische jongeren zijn verhard na de aanslagen van 11 september 2001 in Amerika en de moord op Theo van Gogh, een maand geleden. Ze hebben het gevoel te worden gehinderd in het uitoefenen van hun religie, te worden vernederd. Wie de islam afbrandt, mag alles zeggen. Moslims wordt de mond gesnoerd.

Moskee

Moslimjongeren voelen zich niet geaccepteerd en trekken zich terug in het geloof, zo blijkt uit gesprekken met tientallen jongeren, moskeegangers en vooraanstaande mensen uit de islamitische gemeenschap in Den Haag. Moskeeën worden de laatste jaren door steeds meer jongeren bezocht.

,,Als je een bepaalde groep steeds onder druk zet, zet je die groep in een hokje. De islam is dan het antwoord; in het geloof zitten de helden van de jongens'', vertelt S. Khadjé, docent aan het Haagse islamitische studiecentrum Dar-al-'Ilm. ,,Jongeren gaan zoeken op het internet en op forums. Het gaat erom wie je dan voor je krijgt. Ze worden gemanipuleerd.''

,,Als je je aangevallen voelt, schiet je in de verdediging. Jongeren hier zijn keihard met hun studie bezig, maar ze worden als crimineel afgeschilderd. Er is een soort boosheid ontstaan.''

,,Iedereen gaat daar anders mee om. Sommige jongens gingen zich ineens anders gedragen en anders kleden. Ook lieten ze hun baard staan,'' zeggen H. Kaderouch en M. Zirar. De twee moslima's waren betrokken bij de oprichting van de Marokkaanse studentenvereniging Massive.

Geen van de gesprekspartners kan aangeven hoeveel jongeren zo extreem denken als Abdelkarim. Schattingen lopen uiteen van enkele jongeren tot tientallen. Gesteld kan worden dat het gaat om meer dan een handvol. Dat een kleine groep bereid is geweld te gebruiken, wordt door vrijwel alle gesprekspartners beaamd.

Orthodox

A. El Yalte vertelt in een kamer op de eerste etage van de orthodoxe As Soennah moskee aan de Fruitweg over de toenemende aandacht van jongeren voor de islam. El Yalte is van Marokkaanse komaf. Hij is docent aan een islamitische middelbare school in Rotterdam en is medevoorzitter van jongerenvereniging El Yaqeen van de moskee. De website van El Yaqeen wordt dagelijks door vijf- tot zevenhonderd mensen bezocht.

El Yalte werd eind vorig jaar aangesproken door Marokkaanse jongeren die hij in de moskee nooit was tegengekomen. Zij bleken te zijn benaderd door sjeik Abu Khaled, de vermoedelijke geestelijk leider van de Hofstadgroep, die volgens het Openbaar Ministerie voorbereidingen trof voor moordaanslagen op Nederlandse politici. Zeven vermoedelijke leden van het terreurnetwerk werden vorige maand aangehouden.

De jongeren vroegen El Yalte over het gebruik van geweld uit naam van de islam en het afzweren van de democratie. El Yalte zei hen tegen geweld te zijn: ,,Ik wens vurig dat iedereen moslim wordt, maar zal daarvoor geen geweld gebruiken.''

,,Misschien komt er een moment dat een moslim niet meer in Nederland kan leven. Dan moeten we onze spullen pakken en weggaan, geen revolutie ontketenen. We hebben ons aan de wet te houden, ook al zijn we het misschien niet met alles eens.''

El Yalte is overtuigd moslim en streng in de leer, zo blijkt. Terwijl de als radicaal bekendstaande imam Fawaz achter El Yalte op zijn computer e-mails beantwoordt, vertelt de twintiger - gekleed in een traditionele jalaba, getooid met baard - over de islam.

,,De term fundamentalist vind ik een geuzennaam. Ik ben er trots op zo genoemd te worden, omdat ik terugga naar de fundamenten van de islam. Ik zou willen oproepen die te bestuderen en vast te houden aan de zuivere islam. De Koran is volmaakt, perfect en compleet.''

Kleding

Voor interpretatie is in de islam veel ruimte, zegt El Yalte, maar lang niet altijd: ,,Bijvoorbeeld wanneer het gaat over de kleding van vrouwen. De Koran is daar heel duidelijk in. Bij vrouwen mogen alleen hun handen en gezicht zichtbaar zijn. De rest van hun lichaam moet bedekt zijn met wijde kleding. Dat hebben we te accepteren. De islam is de overgave aan de wil van God.''

Niet alleen El Yalte hoorde van de aanwezigheid van sjeik Abu Khaled in de stad. S. Tegoui, voorzitter van de Marokkaanse jongerenvereniging De Vuist, sprak kort na de aanhouding van zeven vermoedelijke leden van de Hofstadgroep met jongeren over de Syriër, die zij bij naam kennen. Ze bleken met hem te hebben gesproken.

De jongeren die Tegoui sprak, bleken niet vatbaar voor de extremistische opvattingen. ,,Er zijn ook in Den Haag ongetwijfeld jongeren met extremistische gedachten,'' zegt hij. ,,Je hoort steeds meer woede, woede, woede. Mensen als Theo van Gogh, Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders worden gezien als de grote haatzaaiers.''

Volgens minister Remkes van Binnenlandse Zaken telt Nederland duizenden moslims die sympathiseren met extremisten en radicalen. In de brief die Remkes na de moord op columnist en filmmaker Van Gogh aan de Tweede Kamer schreef, stelt hij: ,,Het aantal personen en netwerken in Nederland dat in termen van actief daadwerkelijk geweld denkt en handelt, is beperkt. Maar de voedingsbodem waaruit daarvoor geput wordt, is breder.''

Dat ook Den Haag niet gevrijwaard bleef van moslimextremisten bleek op 10 november. In een bovenwoning aan de Antheunisstraat in hartje Laakkwartier wilde een arrestatieteam twee mannen aanhouden: Jason W. en Ismail A., vermoedelijke moslimextremisten. De verdachten gooiden een handgranaat naar het arrestatieteam en konden pas na een veertien uur durende belegering worden ingerekend. Den Haag werd voor het eerst geconfronteerd met radicale moslims. En hoe.

Zorgen

Mensen uit de moslimgemeenschap maken zich al langer zorgen over jongeren met extreme ideeën die in de stad rondlopen. ,,Bij de meesten blijft het bij schelden, maar op een gegeven moment knapt er iets,'' zegt De Vuist-voorzitter Tegoui. ,,Ik kan begrijpen dat ze doorslaan. De moord op Van Gogh zag je aankomen. Iedereen had het erover.''

El Yalte vindt net als veel andere islamitische jongeren dat moslims in Nederland in het uitoefenen van hun geloof worden gehinderd. ,,Veel jongeren die de weg van het geloof willen bewandelen, worden gediscrimineerd. Dat zal bij bepaalde personen frustraties opwekken,'' zegt hij.

,,Ik ben zelf bijna geweigerd voor mijn opleiding aan de universiteit van Leiden, omdat ik een vrouwelijk lid van de toetsingscommissie geen hand wilde geven. Ik kan me voorstellen dat zulke gebeurtenissen de trigger zijn voor extremistische daden.''

Hij spreekt van een tegenbeweging die in de islamitische wereld ontstaat. ,,We moeten terugkeren naar de islam. Er staan mensen op die zeggen dat we daarvoor geweld moeten gebruiken, dat we westerse regimes omver moeten werpen. Er zijn zeker ook jongeren die bereid zijn geweld te gebruiken, maar op dit moment kunnen we het beste in smeekbeden vragen de situatie te veranderen.''

Voorzitter Bel Haj van de El Islam Moskee aan de Van der Vennestraat in de wijk Transvaalkwartier werd enkele weken geleden geconfronteerd met radicale moslims. Twee Marokkaanse jongeren verstoorden de preek van de imam. Ze riepen de moskeegangers op zijn woorden in twijfel te trekken. Hij zou niet de ware islam preken. De jongeren zijn ook in enkele andere Haagse moskeeën geweest. In alle gebedshuizen is hun de toegang ontzegd.

,,Bij ons is het aantal jongeren de afgelopen jaren gestegen'', zegt Bel Haj. ,,Onze imam stimuleert het integreren, maar een andere imam kan jongeren ook tot fanatici maken. Het zijn niet de Marokkaanse, maar bijvoorbeeld Egyptische en Syrische imams die hiervoor verantwoordelijk zijn. Ik zie jongens veranderen die hier weggaan en naar bepaalde andere moskeeën in de stad gaan. Ik weet niet hoe het komt, dat dat zo snel gaat.''

Ronselen

Bel Haj wil de moskeeën die hij bedoelt niet bij naam noemen uit angst voor represailles: ,,Ik ben al eens bedreigd. Hij benadrukt overigens, evenals vrijwel alle andere geïnterviewden, dat het ronselen van jongeren voor de gewapende strijd - als dat in de stad al gebeurt - zeker niet in moskeeën plaatsheeft. Wel zijn zij natuurlijk een ontmoetingsplaats voor mensen die verschillende stromingen binnen de islam aanhangen.''

Abdelkarim roept in een van de moskeeën, de El Fath in de Wouwermanstraat, op tot sabr (geduld). ,,We worden voortdurend beledigd en kunnen hier niet meedraaien. Ik probeer hier te overleven tot de dag des oordeels komt. Als Nederlanders van ons afblijven, zullen we ook van hen afblijven. Ze moeten ons respecteren, dan zullen we hen tot het ware geloof proberen te brengen. Ik kan niet iemand respecteren die niet op de ware weg is. Maar het komt goed, Als Allah het wil.''

Guru
16-12-2004, 17:49
El Fath Moskee aan de Wouwermanstraat, As Soennah moskee aan de Fruitweg,El Islam Moskee aan de Van der Vennestraat

Mooie oplossing denk ik zo.
Drie Moskeeen in een omtrek van nog geen 500 vierkantemeter in het Haagsche Schilderswijk. Tussen deze drie Moskeeen in bevindt zich één kerk, leeg en afgesloten als herinnering aan het oude schilderswijk.
De Moskeeen slokken alle drie bergen subsidies op terwijl de bezoekers verzuipen in de uitkeringen waarmee zij achtelijken in het land van herkomst onderhouden. Deze broeihaard van extremisme is niet zo moeilijk te bestrijden. Trek de subsidies en uitkeringen in en zet deze jongeren ergens aan het werk onder een streng overheidsregiem. Wie niet meedoet, rot maar op.

ashi76
16-12-2004, 17:54
Dit soort gasten mogen van mij ter plekke een nekschot krijgen. :twak:

Parasieten !

Moslim, jood, christen is imo allemaal best, maar dit gaat echt nergens over.
Ik ken de koran niet, maar ik geloof nooit dat deze denkbeelden daarin gepredikt worden.

max mulder shihan
16-12-2004, 18:17
Tja,ik voel mij ook wel eens miskent, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan maar
een politiek of religieus standpunt inneem en dan extreme dingen ga doen.Om maar eens met de woorden van G .W te spreken ,Ik heb niets tegen de islam ik heb wat tegen de uitwassen van de islam. Voor mij geld dat ik tegen elke uitwas van welk geloof of politieke aard dan ook ben.

Biiyen
16-12-2004, 18:26
Tja dat heet actie reactie.....Vinden jullie het verassend dan?

Anonymous
16-12-2004, 18:31
Tja dat heet actie reactie.....Vinden jullie het verassend dan?

Met andere woorden: het is onze schuld dat ze niet sporen? :?

max mulder shihan
16-12-2004, 18:38
Tja dat heet actie reactie.....Vinden jullie het verassend dan?

Leg een uit wat je hier precies mee bedoeld aub

Guru
16-12-2004, 18:52
Tja dat heet actie reactie.....Vinden jullie het verassend dan?

Het verast mij geenzins, dat er een groot aantal van dit soort lui niet zijn geintegreerd in een westerse cultuur en zich laten vervallen in een achtergestelde cultuur die zich laat propaganderen door haat en valse overtuigingen die totaal niet overeenkomen met de realiteit.

Biiyen
16-12-2004, 19:18
Tja dat heet actie reactie.....Vinden jullie het verassend dan?

Leg een uit wat je hier precies mee bedoeld aub

Als ik ergens zou wonen en de mensen aldaar zouden tot aan de televisie toe continu de Nederlandse nationaliteit tot op het bot afkraken. Elke dag weer moeten horen dat je een "kut Hollander" bent. dan zou ik me daar als Nederlander ook niet meer thuisvoelen, ik zou me er zelfs aan ergeren. En wat dan als ik in dat "vreemde" land geboren zou zijn? Kan ik dan wel zo gemakkelijk terug naar mijn "eigen" land? Neen, vaak kan dat helemaal niet. Persoonlijk zou ik niet in de situatie van de allochtoon anno 2004 willen zitten.

Dat incident waar B3 Lik3 M3 een tijdje terug tegen aan liep is eigenlijk geen incident meer maar een probleem. Ik zie het zelf ook om me heen gebeuren.

Dat is de rede dat ik het niet verassend vind dat steeds meer allochtonen zich niet meer thuis voelen in Nederland. De uitwassen daarvan keur ik echter af. Iedereen die ook maar een aanslag pleegt of er ook maar voor 1% verantwoordelijk voor is moet weg of voor heel lang de cel in.

eylem
16-12-2004, 19:34
Ik vind het gewoon de grootste onzin aller tijden, wetten van allah en al slaat natuurlijk nergens op!! die mensen interpreteren het zoals ze zelf wensen! niemand gelooft toch dat allah tegen de moslims zegt, jongens word maar lekker extreem en ga de 'ongelovigen' uitmoorden!

Het extreme van geen enkel geloof is goed! of het nu de islam is of wat anders! en mensen het land uitschoppen is zon simpel antwoord, je schopt de blanke racisten toch ook niet gelijk t land uit! ik kan me goed herinneren dat er een allochtoonse familie verbrand is thuis, zonder enige reden.......

veel van die extreme moslims hebben namelijk ook een nederlanders nationaliteit en werken, maar het jammere is dat ze nog steeds met de gedachten van hun voorouders leven 30 jaar terug! het geloof ontwikkelt zich niet mee bij hun, dat is het probleem.

ashi76
16-12-2004, 19:50
@ Raziel...

Als mij dat zou gebeuren zou ik heel hard gaan bewijzen dat die mensen uit hun nek lullen.
Iets wat ik tot op heden nog niet heb zien gebeuren.

Eer zijn zelfs een flink aantal moskeen die de moord op Van Gogh niet eens veroordelen :twak:

Wat ik niet raar vind is dat er "mensen" zijn die vervolgens deze moskeen in de fik proberen te steken.

(Voor de duidelijkheid: Niet dat ik dat laatste een normale oplossing vind !)

TheSkindo
16-12-2004, 20:06
Dat is de rede dat ik het niet verassend vind dat steeds meer allochtonen zich niet meer thuis voelen in Nederland.

Ik voel me als Nederlander niet meer thuis in Nederland. Ik ben geheel voor respect hebben voor andere geloofsovertuigingen enzo, maar wel tot een bepaald punt. Als het tegenover de waarden, normen en wetten van een land staatvind ik niet dat het er thuis hoort. Ga dan lekker naar en plek waar dat wel zo is. Voel je je vast ook meer welkom. [/url]

Anonymous
16-12-2004, 20:12
@ Raziel...

Als mij dat zou gebeuren zou ik heel hard gaan bewijzen dat die mensen uit hun nek lullen.
Iets wat ik tot op heden nog niet heb zien gebeuren.

doe dan even je ogen open want die groeperingen zijn er wel degelijk mee bezig om dit te veroordelen en dit te laten merken in de pers enzo.. maar dat wordt dan weer afgeschilderd door jou als 'jezelf indekken' ofzo wat er toen was met die Moskee'en in A'dam waar ik een topic over opende die nu samen met de gemeente radicale gaan aangeven.
Ik kan hun ook wel beetje begrijpen.... Hier ben ik een italiaan, daar ben ik een NL'der.....wat ben ik nu eigenlijk ga je je dan afvragen....... als mensen in een hoekie gedrukt worden ga je gegarandeerd dit soort reacties krijgen... en niet alleen met moslims...

eylem
16-12-2004, 20:28
@ Raziel...


Eer zijn zelfs een flink aantal moskeen die de moord op Van Gogh niet eens veroordelen :twak:

Wat ik niet raar vind is dat er "mensen" zijn die vervolgens deze moskeen in de fik proberen te steken.

(Voor de duidelijkheid: Niet dat ik dat laatste een normale oplossing vind !)

Het is wel raar dat er moskeen zijn die de moord niet veroordelen, maar het is niet raar dat er moskeen/scholen in brand worden gestoken????

dat is we degelijk raar!! dit is ook een uiting van extremisme! het hoeft nie alleen een moord door een radicale moslim te zijn!

Nickuraba
16-12-2004, 22:16
Op mijn opleiding ga ik praktisch alleen maar met allochtonen om (jaah de rest is kak da moet ik niet) en de meeste zijn wel islamitisch! Vaak gaat het gesprek hier wel over maar ik ben het ook wel over sommige punten met ze eens. Theo van Gogh en H.Ali verkondigde ook bullshit en extremisme in hun promofilmpie. Dat van dat incest, dan generaliseer je de hele Islamitische samenleving met incest, das ook niet correct. Er zijn ook fouten met dat filmpje gemaakt, ik keek hem met arjan, en beide vonden we sommige dingen politiek niet correct. Zeker vind ik het zwak voor een kamerlid om zo haar positie te gebruiken om een persoonlijke vendetta uit te vechten. Op de opleiding zelf moet ik zeggen is wel een rare houding richting de allochtonen, veel gescheiden, en men behandeldt je als lucht! Zelfs als NLer die met ze omgaat, voel je je tamelijk genegeerd. Nu snap ik dat ze daar ook een x goed zat van worden (de bovenlaag) want die doen wel hun best, en leren, intergreren, praten zelfs beter nederlands dan MIJ :wink: maargoed die begrijpen tenminste dat de dialoog een prima wapen is. Helaas zijn er wel veel kansloze in de allochtone samenleving, en die zien eerder geweld als een wapen tegen negatieve tot hun gerichte dialogen. Men moet elkaar gewoon een beetje meer leren accepteren.

Anonymous
17-12-2004, 17:53
El Fath Moskee aan de Wouwermanstraat, As Soennah moskee aan de Fruitweg,El Islam Moskee aan de Van der Vennestraat

Mooie oplossing denk ik zo.
Drie Moskeeen in een omtrek van nog geen 500 vierkantemeter in het Haagsche Schilderswijk. Tussen deze drie Moskeeen in bevindt zich één kerk, leeg en afgesloten als herinnering aan het oude schilderswijk.
De Moskeeen slokken alle drie bergen subsidies op terwijl de bezoekers verzuipen in de uitkeringen waarmee zij achtelijken in het land van herkomst onderhouden. Deze broeihaard van extremisme is niet zo moeilijk te bestrijden. Trek de subsidies en uitkeringen in en zet deze jongeren ergens aan het werk onder een streng overheidsregiem. Wie niet meedoet, rot maar op.


Wat een BULLSHIT!!!
Je weet er helemaal niets van alle drie de moskeeen slokken subsiedie op je weet er echt geen een donder van.
Wist je dat in Nederland alleen de mollukse moskeeen gesubsideerd worden! en geen een ander moskee
Waar ik woon wonen 1300 turken wij hebben zelf geld ingezameld ( 243000 gulden toen) en de gemeente heeft niets maar dan ook niets betaalt wij heebben een oude schoolgebouw van de gemeente gekocht je moet niet lullen dat de moskeeen subsidie krijgen dat is helemaal niet waar
Bij de opening van onze moskee hadden we alle nederlanders die in de buurt van onze moskee wonen uitgenodigd en onze moeders zussen en vrouwen hadden allemaal hapjes klaargemaakt voor deze mensen en de nederlanders hadden weer geld bij mekaar gelegt als wijk voor de moskee en daarvan hadden ze een radio gekocht voor in het theehuis van de moskee.
De burgemeester kwam de moskee openen en een praatje houden bla bla bla net of dat de gemeeente het had betaalt.
Je moet goed weten dat er in Nederland maar 1 moskee staat die door de overheid is betaalt en die staat in WAALWIJK van de grote mollukse gemeenschap daar. Mollukkers kregen hem betaalt door de overheid omdat hun verleden met de indishe oorlog ofzo te maken had ik weet het niet precies maar andere moskkeeen krijgen absoluut geen subsidie alles moet zelf betaalt worden.
Bijna elke vrijdag middag gebed komt er wel iemand uit een andere stad om geld in te zamelen voor een nieuwe moskee elders en we zijn allemaal gulle gevers als het om ons geloof gaat dus absoluut geen subsidie domhoofd!

max mulder shihan
17-12-2004, 18:34
Dus volgens jou vloeit er geen subsidiegeld naar moskeeen ?

Biiyen
17-12-2004, 20:40
El Fath Moskee aan de Wouwermanstraat, As Soennah moskee aan de Fruitweg,El Islam Moskee aan de Van der Vennestraat

Mooie oplossing denk ik zo.
Drie Moskeeen in een omtrek van nog geen 500 vierkantemeter in het Haagsche Schilderswijk. Tussen deze drie Moskeeen in bevindt zich één kerk, leeg en afgesloten als herinnering aan het oude schilderswijk.
De Moskeeen slokken alle drie bergen subsidies op terwijl de bezoekers verzuipen in de uitkeringen waarmee zij achtelijken in het land van herkomst onderhouden. Deze broeihaard van extremisme is niet zo moeilijk te bestrijden. Trek de subsidies en uitkeringen in en zet deze jongeren ergens aan het werk onder een streng overheidsregiem. Wie niet meedoet, rot maar op.



Wat een BULLSHIT!!!
Je weet er helemaal niets van alle drie de moskeeen slokken subsiedie op je weet er echt geen een donder van.
Wist je dat in Nederland alleen de mollukse moskeeen gesubsideerd worden! en geen een ander moskee
Waar ik woon wonen 1300 turken wij hebben zelf geld ingezameld ( 243000 gulden toen) en de gemeente heeft niets maar dan ook niets betaalt wij heebben een oude schoolgebouw van de gemeente gekocht je moet niet lullen dat de moskeeen subsidie krijgen dat is helemaal niet waar
Bij de opening van onze moskee hadden we alle nederlanders die in de buurt van onze moskee wonen uitgenodigd en onze moeders zussen en vrouwen hadden allemaal hapjes klaargemaakt voor deze mensen en de nederlanders hadden weer geld bij mekaar gelegt als wijk voor de moskee en daarvan hadden ze een radio gekocht voor in het theehuis van de moskee.
De burgemeester kwam de moskee openen en een praatje houden bla bla bla net of dat de gemeeente het had betaalt.
Je moet goed weten dat er in Nederland maar 1 moskee staat die door de overheid is betaalt en die staat in WAALWIJK van de grote mollukse gemeenschap daar. Mollukkers kregen hem betaalt door de overheid omdat hun verleden met de indishe oorlog ofzo te maken had ik weet het niet precies maar andere moskkeeen krijgen absoluut geen subsidie alles moet zelf betaalt worden.
Bijna elke vrijdag middag gebed komt er wel iemand uit een andere stad om geld in te zamelen voor een nieuwe moskee elders en we zijn allemaal gulle gevers als het om ons geloof gaat dus absoluut geen subsidie domhoofd!

Jullie zijn beide niet goed wijs. :twak: :twak:

Moslim ... Er gaan wel degelijk subsidies naar islamitische moskeeën en instellingen. Het is een leugen om dat te bestrijden en dat weet jij ook wel. De subsidies gaan naar Islamitische organisaties die dat geld weer investeren in moskeeën en gebedsruimtes. Dat jullie moskee geen subsidie heeft gekregen zal wel komen omdat jullie niet werden gedekt door een Islamitische organisatie.

mossad
18-12-2004, 01:24
Ik word zo moe van verhalen van groepen die zich 'in een hoek gedrukt' voelen. Ik heb nog nooit iemand in NL horen zeggen dat alle moslims slecht zijn(zelf extremisten niet). Er zijn onder blanke Nederlanders juist grote meningsverschillen over allochtonen, moslims en probleemjongeren. Moslims die bij iedere gelegenheid roepen dat ze in een hoek gedrukt worden moeten eens nagaan hoe dat overkomt bij mensen die iedereen met respect behandelen. Mensen die nog nooit iemand gediscrimineerd hebben en mensen die moslims in de politiek of in de media verdedigen. Ze willen zelf niet over één kam geschoren worden, dan moeten ze dat bij anderen ook niet doen.

Niet moslims moeten echter begrijpen dat moslims een minderheid zijn en die zijn over het algemeen gevoeliger. Ook moeten niet-moslims begrijpen dat er ook Nederlanders zijn die wél discrimineren en respectloos zijn tegenover moslims. De verhalen van allochtonen die geen werk krijgen of geweigerd worden in een discotheek zijn ook niet verzonnen.

Wat ik tenslotte ook raar vind, is dat wanneer een Marokkaan en/of moslim een misdaad pleegt, wil men daar als Marokkaan/moslim niet op aangesproken worden(zelfs niet als een misdaad uitdrukkelijk gelinkt is met de Islam). Wanneer er in de pers over probleemjongeren van Marokkaanse afkomst wordt gesproken voelt de hele GEMEENSCHAP zich aangesproken. Ook presenteert men zich vaak als gemeenschap(Islamitisch of Marokkaans of Turks). Ik begrijp heel goed dat een Marokkaan niet afgerekend wil worden op het wangedrag van een andere Marokkaan. Maar gedraag je dan als een individu en niet als lid van een gemeenschap. Want als je je als gemeenschap presenteert moet je ook de lasten daar van meenemen en rekenschap afleggen voor het wangedrag van een lid van die gemeenschap.

Ik zeg: HOU OP MET GEMEENSCHAPPEN EN GA GEWOON OM MET MENSEN DIE JE LEUK VINDT EN DIE BIJ JE PASSEN ONGEACHT HUN GELOOF, KLEUR, AFKOMST OF WAT DAN OOK.

Silat
18-12-2004, 09:12
goeie post mossad!!!

Mickey
18-12-2004, 10:51
Damn Mossad!
Well put!! :thumbs:

MrMiyagi
18-12-2004, 13:03
Ik zeg: HOU OP MET GEMEENSCHAPPEN EN GA GEWOON OM MET MENSEN DIE JE LEUK VINDT EN DIE BIJ JE PASSEN ONGEACHT HUN GELOOF, KLEUR, AFKOMST OF WAT DAN OOK.

Helemaal mee eens :thumbs:

max mulder shihan
18-12-2004, 13:48
Mossad spreekt hier ware woorden :thumbs:

Muay Thai Elite
18-12-2004, 14:29
Pfffff de eindeloze discussie: 1 ding is zeker: er zijn maar bar weinig buitenlanders echt BLIJ dat ze in Nederland wonen....

Silat
18-12-2004, 15:20
nou laat ze dan vertrekken.

Muay Thai Elite
18-12-2004, 15:27
My point exactly... Graag of niet, zoals het oude spreekwoord luidt.

Guru
20-12-2004, 10:52
Er rest mij nog enkel dit te zeggen....

"Ik heb er zin an, at your service!