PDA

View Full Version : Cutman.



Ronald
01-01-2005, 22:38
Tijdens bokswedstrijden is er altijd wel een cutman aanwezig, speciaal om tijdens de wedstrijd de verwondingen aan het gezicht te verzorgen. Zo'n man maakt vaak nog geen eens onderdeel uit van een team maar wordt speciaal voor een wedstrijd ingehuurd.

Bij MMA zie je volgens mij zelden of nooit een cutman in de hoek. Meestal is het gewoon het begeleidingsteam van de vechter die e.e.a. weer oplapt. Iemand een idee waarom hier zo weinig aandacht aan besteed wordt?

Ik snap natuurlijk wel dat het aantal treffers op het hoofd bij een bokswedstrijd vele malen groter is dan bij een MMA match, maar toch, soms zou het misschien net het verschil kunnen maken tussen winst en verlies... ook bij MMA.

Ronny
01-01-2005, 23:14
wauw.....je brengt een interessante discussie op gang.............................................. .................................................. .................................................. .....................
.................................................. .................................................. ...................................hoop je :|

Ronald
01-01-2005, 23:32
wauw.....je brengt een interessante discussie op gang
Ik ben in ieder geval alvast ontzettend blij met jouw geweldige aandeel daarin :? .

Ronny
01-01-2005, 23:37
:mrgreen:

Anonymous
02-01-2005, 00:19
Wij gebruiken dit overigens wel hoor. Vooral in A-partijen waar de belangen hoger zijn. Een cutman heeft een hele belangrijke rol en kan winst/verlies-bepalend zijn. Soms echter heeft een cutman ook geen zin meer (geen wonderen) maar zwellingen en kleine scheuren zijn redelijk te verhelpen.

micha
02-01-2005, 00:27
ik denk dat de cornerpeople ervaren genoeg zijn om een snee op te lappen . ik denk ook dat ze bij mma langer laten doorgaan en als een wond te groot is dan beslist de dokter. zie Herring vs Fedor

PigDog
02-01-2005, 02:56
Het heeft met een aantal factoren te maken: Een topwedstrijd boksen gaat over een tiental miljoenen dollars wat het prijzengeld is. Zo'n bokser gaat niet het risico lopen dat hij er uit moet met een medische interventie, terwijl een goede cutman het had kunnen voorkomen. Dan is er dus een markt voor een goeie cutman. Hier mogen er zelfs op grote gala's soms maar 2 man mee in de hoek (2h2h bijvoorbeeld)
Dan worden er spullen als coagulant (bloedstelper) gebruikt, die alleen (nog) in Amerika wettig gedeponeerd zijn, zoals Avithene. Dat wordt in de chirurgie gebruikt om aderlijke bloedingen mee te stelpen. Dat is hier niet eens een bekend middel.
En dan moet de ringarts nog bekend zijn met het fenomeen cutman, de ringartsen hier zijn er niet mee bekend, en zullen ook het oordeel van een cutman niet mee laten wegen in hun overweging om door te laten vechten.
Als een dokter de wedstrijd laat stoppen om de wond te bekijken, kijkt in de US de cutman mee, en beloofd er nog iets van te maken, de volgende ronde-pauze (of niet, natuurlijk...dan is het gauw afgelopen). De dokter daar vertrouwd op het oordeel van een goeie cutman. Hier in Europa zou hij zich nogal gepasseerd voelen, en sneller op zijn eigen oordeel afgaan. Ik heb ook het idee dat ze bij het boksen veel langer laten doorgaan, juist door de cutmen, en bij MMA dus eerder medisch ingrijpen. In Europa zeker.

Als het echt grote geld gaat spelen -a la K-1- dan zal het fenomeen cutman snel van zich doen laten spreken.
Dan ga ik ook eens wat verdienen :lol:

Micha: het verschil tussen een prof. cutman (bij het US-pro boksen) en het oplappen van de cornermen bij MMA is hetzelfde als neptieten halen bij de plastische chirurg, of bij de slager om de hoek :mrgreen:

Een goede cutman verdient tonnen

redjuh
02-01-2005, 03:01
maarre fedor vs nog 2... was er echtwel een cutman

sportfan
02-01-2005, 11:00
Inderdaad pigdog heeft gelijk een handdoek en wat vaseline is geen cutman. Eigenlijk geldt; hoe hoger de belangen hoe meer de vraag naar een (goede!) cutman!

Tonnen verdienen zal in europa/japan wat minder zijn t.o.v. de heavyweight bouts in de VS maar inderdaad is de cutman een hele belangrijke factor.

Overigens zie je wel eens op de Duitse TV tijdens de Sauerland evenementen cutmen in de hoek staan.

Daarbij moet aangemerkt worden dat een ongeschonden record in het boksen van evident belang is om ooit in aanmerking te komen voor een titlebout. Elke verloren partij ook door med int of tko schaadt het record. In het mma en muay thai werkt dat anders.

En Micha bij MMA gaan ze niet langer door hoor. Het gaat erom dat er geen bloed in het oog komt van de vechter. Oppervlakkig bloed maakt niet zo veel uit in het profboksen hoor.

Overigens ben ik niet bekend met de middelen die Pigdog hier opnoemt maar wel degelijk geintereseerd (PM?). Wij moeten ons met de meest omslachtige smoezen bij winkels voor chirurgen behelpen met een tube huidlijm.....

BP
02-01-2005, 11:17
Volgens mij is in Nederland Team Schreiber een van de weinige met een cutman of in dit geval een cutwoman in de vorm van Irma Verhoeff die hiervoor speciaal naar "school" geweest is.Ik heb haar verschillende malen scheuren dicht zien maken, overigens ook van vechters van andere scholen zoals op het laatste Ringsgala in Utrecht bij Diender en Dimitris.

Nickuraba
02-01-2005, 12:23
maarre fedor vs nog 2... was er echtwel een cutman

daar kon die weinig aan doen.. maar ronald heeft wel gelijk IMO. In MMA zou het juist handig zijn omdat je met de freefight-gloves meer schade aanricht aan het gezichtoppervlak. Daarnaast is het niet alleen zo dat je in boksen meer klappen naar het hoofd krijgt, maar er wordt ook een paar keer zoveel verdient

Ronald
02-01-2005, 14:11
Dan worden er spullen als coagulant (bloedstelper) gebruikt, die alleen (nog) in Amerika wettig gedeponeerd zijn, zoals Avithene. Dat wordt in de chirurgie gebruikt om aderlijke bloedingen mee te stelpen. Dat is hier niet eens een bekend middel.
Is dat niet zo'n hormoon preparaat?

Anonymous
02-01-2005, 16:36
Volgens mij is in Nederland Team Schreiber een van de weinige met een cutman of in dit geval een cutwoman in de vorm van Irma Verhoeff die hiervoor speciaal naar "school" geweest is.Ik heb haar verschillende malen scheuren dicht zien maken, overigens ook van vechters van andere scholen zoals op het laatste Ringsgala in Utrecht bij Diender en Dimitris.

Kan ze jouw scheur niet dichtmaken dan :lol:

}|^-_-^|{
02-01-2005, 17:45
Volgens mij is in Nederland Team Schreiber een van de weinige met een cutman of in dit geval een cutwoman in de vorm van Irma Verhoeff die hiervoor speciaal naar "school" geweest is.Ik heb haar verschillende malen scheuren dicht zien maken, overigens ook van vechters van andere scholen zoals op het laatste Ringsgala in Utrecht bij Diender en Dimitris.

Kan ze jouw scheur niet dichtmaken dan :lol:

LMFAO
muhahahahaha :lol:

Anonymous
03-01-2005, 14:56
Volgens mij is in Nederland Team Schreiber een van de weinige met een cutman of in dit geval een cutwoman in de vorm van Irma Verhoeff die hiervoor speciaal naar "school" geweest is.Ik heb haar verschillende malen scheuren dicht zien maken, overigens ook van vechters van andere scholen zoals op het laatste Ringsgala in Utrecht bij Diender en Dimitris.

Kan ze jouw scheur niet dichtmaken dan :lol:

Of die extreem zwakke plek op jouw wenkbrauw???

Anonymous
03-01-2005, 14:56
Volgens mij is in Nederland Team Schreiber een van de weinige met een cutman of in dit geval een cutwoman in de vorm van Irma Verhoeff die hiervoor speciaal naar "school" geweest is.Ik heb haar verschillende malen scheuren dicht zien maken, overigens ook van vechters van andere scholen zoals op het laatste Ringsgala in Utrecht bij Diender en Dimitris.

Kan ze jouw scheur niet dichtmaken dan :lol:

LMFAO
muhahahahaha :lol:

Niet zo stom lachen, bijgoochem

}|^-_-^|{
03-01-2005, 15:34
sorry...

Octavius
03-01-2005, 15:45
Een cutman krijgt een redelijk deel van de gage. In de States zijn vele van hun gewoon arts. Zo had Mike Tyson een hele bekende cutman.

Zoals er al gezegd is, in boksen is er meer $$$ en dan kan je zo 'cutman' inhuren of opnemen in je team. Dat is eenmaal in de MMA en thaiboks scene niet het geval.

Een goede cutman is idd goud waard. Zag nog een wedstijd op tv. Die kerl had een ei op ze oog dat niet normaal was. Cutman drukte hem in de rust effe weg en hij was weg ook.

Wat ook nog veel vergeten word is een goede masseur die je voor en na een wedstrijd helpt.

The Bulldog
03-01-2005, 16:37
:twisted: INderdaad een goed punt :twisted:

Gaat het hier om de vraag hoe intergreren we deze mensen op gala`s die Thai/kick boksen en MMA betreffen?

Is het niet zo dat deze mensen in te huren zijn door een bond die een gala verzorgt.
Deze Arts/cutter is dan onpartijdig net als de ring arts.

Ik snap dat het weer geld kost en dat dan drukt op de winst van een galapromoter.
Maar gezien er via deze weg partijen langer zouden kunnen duren en daardoor interessanter worden voor plubliek komen er misschien ook meer toeschouwers en is het kostenplaatje ook weer recht getrokken.

Het is misschien te simpel gedacht en dergelijke, maar er zou toch een mogelijkheid moeten kunnen zijn in die richting.

Wat ik lees betreft Irma Verhoef....dat ze ook voor een ander team haar kennis ter beschikking stelde op een gala..... dat noem ik hart voor de sport.... :thumbs:

PigDog
03-01-2005, 19:28
Dan worden er spullen als coagulant (bloedstelper) gebruikt, die alleen (nog) in Amerika wettig gedeponeerd zijn, zoals Avithene. Dat wordt in de chirurgie gebruikt om aderlijke bloedingen mee te stelpen. Dat is hier niet eens een bekend middel.
Is dat niet zo'n hormoon preparaat?

Avithene en Thrombine zijn bloedstelpers, eigenlijk een soort eiwitten die heel snel een korstje vormen op de wond. De één in een bloedende wond, de ander in een droge wond. Beiden zijn alleen in Amerika in gebruik, hier in Europa gebruiken ze o.a Churgigel, een gelijksoortig middel, maar minder snel. Je hebt maar 1 minuut, dus....

De duitse cutmen werken nog met Adrenaline, maar dat is niet werkzaam genoeg voor heftig bloedende oogwonden. Een bloedneus krijg je er prima mee dicht, maar in Duitsland zijn het prutsers vergeleken met de Amerikanen.

Sportfan = correct. Het gaat erom dat de vechter geen bloed in het oog krijgt, waardoor het zicht belemmerd wordt, en de tegenstander een onevenredig voordeel krijgt. Oogwonden opzichzelf zijn geen reden tot stoppen in de profboks-sport, tenzij er spierweefsel is gescheurd, wat zou resulteren in blijvend letsel, zoals een lodderoog, of altijd verbaasd blijven kijken, iets wat bij plastische vrouwen al geen uitzondering meer is :wink:

Hier in NL zijn de ringartsen al geneigd de partij te stoppen als er teveel bloed vloeit, iets wat in Amerika geen reden is voor onderbreking; immer, de cutman kan daar wat aan doen.

Voor meer info:

http://www.thecutman.com/corner.htm en kijk dan vooral op de pagina's van de artsen (MD's)

Over Irma's kunde kan ik niks zeggen, ik wist niet dat ze deze kwaliteiten bezat. Als het wel zo is, wil ik wel eens met haar praten.

MZN
03-01-2005, 20:06
Hebben ze bij de ufc niet steeds die Leon Tabs rondlopen?

sportfan
03-01-2005, 20:41
:twisted: INderdaad een goed punt :twisted:

Gaat het hier om de vraag hoe intergreren we deze mensen op gala`s die Thai/kick boksen en MMA betreffen?

Is het niet zo dat deze mensen in te huren zijn door een bond die een gala verzorgt.
Deze Arts/cutter is dan onpartijdig net als de ring arts.

Ik snap dat het weer geld kost en dat dan drukt op de winst van een galapromoter.
Maar gezien er via deze weg partijen langer zouden kunnen duren en daardoor interessanter worden voor plubliek komen er misschien ook meer toeschouwers en is het kostenplaatje ook weer recht getrokken.

Het is misschien te simpel gedacht en dergelijke, maar er zou toch een mogelijkheid moeten kunnen zijn in die richting.

Wat ik lees betreft Irma Verhoef....dat ze ook voor een ander team haar kennis ter beschikking stelde op een gala..... dat noem ik hart voor de sport.... :thumbs:

Een cutman is niet in dienst van de bond of promotor maar behoort tot het verzorgingsteam van een vechter tijdens de wedstrijd. Een vechter/manager/trainer bepaalt dat en een cutman KAN het verschil maken tussen winst en verlies.

The Bulldog
04-01-2005, 16:04
:twisted: duidelijk.... :twisted:

Ik bedoelde ook met het hardop denken of op de manier die ik beschreef een optie ontstaat de sport verder te helpen.
Ik lees n.m.l. dat het eigenlijk een must is....toch.....????

Misschien is het zo een opzet die zou kunnen gaan werken...
Hoe het op dit moment is me duidelijk door de uitleg die ik heb gelezen, maar ook in de sport moeten we progressief zijn toch....
Als we de dingen laten zoals ze zijn is het stilstand....en stilstand is achteruitgang heb ik ooit eens van een wijs persoon geleerd....

ous...