PDA

View Full Version : Verschil ??



Anonymous
16-01-2005, 16:31
Wat is nu in nederland het verschil tussen kickboksen en muay thai ??

Biiyen
16-01-2005, 16:50
Een A Partij Kickboksen gaat over 7 rondes van 2 minuten en is zonder clinchen en knieën. Is hier in Nederland en Europa in populariteit ingehaald door Muay Thai. In Frankrijk wordt er wel nog veel gekickbokst.

Een A Partij Muay Thai gaat over 5 rondes van 3 en is met clinchen en knieën + thaise muziek tijdens het gevecht.

Octavius
16-01-2005, 17:10
Een A partij kickboks en het is een wereldtitel partij dan is het 12x2 min Dit telt ook voor Full-Contact.

Fr3ddy
16-01-2005, 18:34
In mijn ogen is het precies hetzelfde

Nickuraba
16-01-2005, 18:44
Een A Partij Kickboksen gaat over 7 rondes van 2 minuten en is zonder clinchen en knieën. Is hier in Nederland en Europa in populariteit ingehaald door Muay Thai. In Frankrijk wordt er wel nog veel gekickbokst.

Een A Partij Muay Thai gaat over 5 rondes van 3 en is met clinchen en knieën + thaise muziek tijdens het gevecht.

bij kickboksen toch ook geen lowkicks?

}|^-_-^|{
16-01-2005, 18:59
Een A Partij Kickboksen gaat over 7 rondes van 2 minuten en is zonder clinchen en knieën. Is hier in Nederland en Europa in populariteit ingehaald door Muay Thai. In Frankrijk wordt er wel nog veel gekickbokst.

Een A Partij Muay Thai gaat over 5 rondes van 3 en is met clinchen en knieën + thaise muziek tijdens het gevecht.

bij kickboksen toch ook geen lowkicks?

en bij boksen geen stoten naar het hoofd... :twak:

even zonder gekheid: jij bedoelt wat fred royers altijd 'full contact' noemt.

payap
16-01-2005, 19:33
Eigenlijk is kick boxing de japanse benaming voor muay thai toen zij het uit thailand naar japan hadden gehaald. Er waren maar enkele kleine verschillen in aangebracht maar men wou het een westerse naam geven.

Maar als er een partij muay thai plaats vindt in nederland is het (op enkele uitzonderingen na) op andere regels dan het muay thai in Thailand. Heel anders vooral bij de puntentelling.

In mijn ogen is het dan geen echt muay thai meer. muay thai is een thaise sport en moet je op hun regels vechten. als je dit heel ver aanpast moet je het geen muay thai meer noemen. kick boxing dus ?

Zo ver ik weet heeft alleen de WPKL de thaise regels in nederland met wat speling op de ellebogen.

Marc
16-01-2005, 19:55
klopt

Anonymous
17-01-2005, 08:50
ik hoor verschillende dinge hier :|

Jay Hoov
17-01-2005, 09:11
Kickboxen is zonder knieen!!!

A-team
17-01-2005, 10:11
Kickboxen is voor mietjes en Thai boxen voor de echte kerels :mrgreen:

Biiyen
17-01-2005, 10:20
Kickboxen is zonder knieen!!!

hmm ja en nee. Het is zoals eerder in dit topic is aangegeven, kickboksen in zijn oorspronkelijke vorm is in Europa niet meer zoveel. Het is in Europa verder ontwikkeld tot een westerste (Nederlandse) kickboks stijl. Het Muay Thai zoals wij dat hier en nu in de rest van Europa kennen.

De echte Muay Thai stijl kennen wij hier in Europa bijna niet. Dat is een van de mooie zaken altijd. De battles tussen Thai met hun specifieke stijl tegen de Westerse kickboks stijl.

Kickboksen in Nederland is dan dus wel degelijk met knieën, alleen besteden wij veel meer aandacht aan boksen en zijn de Thai heersers in goed clinchen en de keiharde frontkicks.

Octavius
17-01-2005, 12:12
Thai-boksen (europees):
Rondes: 5x3 min. knieen, clinchen (ellebogen verschilt per bond).
Kleding: korte broek
Bescherming: (verschilt per bond)

Muay-Thai (traditioneel):
Rondes: 5x3 min. knieen, clinchen en ellebogen.
Kleidng: Korte broek

Kickboksen:
Rondes: 7x2 of 12x2 min. Geen knieen, ellebogen en clinchen.
Kleding: Korte of lange broek (verschilt per bond)
Bescherming: 'Voetjes' (verschilt per bond)

Full-Contact/Amerikaans kickboks:
Rondes: 7x2 of 12x2 min. Geen knieen, ellebogen, clinchen en trappen onder de gordel.
Kleding: Lange broek
Bescherming: 'Voetjes' en scheenbescherming

Savate/Boxe Francaise
Rondes: 5x2 min. Geen knieen, clinchen en ellebogen. Geen blokkeringen met de schenen en geen trappen met de schenen.
Kleding: "Sallopete", schoenen.

Bij alle stijen is het dragen van een tok en bitje verplicht.

Anonymous
17-01-2005, 13:36
Bijna correct, alleen thaiboksen (europees) wordt in Nederland ook wel kickboksen genoemt. Denk ook aan de Nederlandse Kick-Boks Bond (NKBB), die deze regels hanteerd. Je zou dit het Europees Thai- of Kickboksen kunnen noemen. Het kickboksen wat Octavius beschrijft zou je Amerikaans Kickboksen kunnen noemen.

payap
17-01-2005, 14:14
Volgens mij is het zo onoverzichtelijk geworden door al die bonden en al die aanpassingen die zij weer op de regels doen.

VB : Laatst zat ik bij 2h2h toen plots iemand een waarschuwing kreeg voor een spinning backfist in een kick/thaibokspartij (5x3). Volg al 20 jr de ringsporten en zover ik wist mocht dit altijd.

Wat wij nu omschrijven als kickboksen is volgens mij een vervolg op wat vroeger het wka kickboksen was en waar nederland met oa kaman, royers, brilleman groot succes mee had. dat was 5, 7, 9 of 12 x 2 min met voetbeschermers en vaak een lange broek. En heel lang nog met 8 verplichte hoge trappen.

Heb hier een oude zendokan waar wat uitleg over de vormen staat :

van oorsprong heb je het muay thai zoals in thailand wordt gevochten. Japanse kyokushinkai vechters onder leiding van de legendarische Kenji Kurosaki namen dit mee naar Japan en noemde het daar kickboxing de regels waren identiek aan de thaise en men had er worpen uit het judo aan toegevoegd.

in 1976 werd in nederland het eerste gala gehouden op de japanse regels (dus kickboxing) door de knieen na het hoofd en elleboogstoten werd het een bloedbad met vele blessure's. Hierdoor kwam er al snel een verbod op die technieken naar hoofd en nek.

in de VS had men iets nieuws uitgevonden dacht men en men combineerde boksen met de trappen uit het karate. Dit is wat men nu nog full contactnoemt en de PKA was de grote bond.

Na verloop van tijd stapte er een groep uit de PKA omdat zij de regels te beperkt vonden en richtte de WKA op om meer wereldwijd te fungeren.

Hierin was het nu ook toegestaan om lowkicks te maken een de buitenkant van het been. Dit heette WKA kickboxing. Dit systeem werd een wereldwijd succes met oa vechters als Urquidez, Don Wilson en Kaman bv

In Nederland had je de NKBB die op japanse kickboxing was geschoold. Thom Harinck stapte uit deze bond en richtte de MTBN op. Zijn doel was zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke Muay Thai te zitten. Dit werd toen veel omschreven als Thaiboksen

Bij een partij in nederland werd ook een puntentelling van 1 punt per rake techniek toegepast ipv per ronde in thailand. Ook werd elke techniek even zwaar beoordeeld en niet zoals in thailand waar knieen en trappen zwaarder worden beloond.

Dit leidde ook vaak tot uitslagen die niet door iedereen werd begrepen.

bv uit zendokan over de partij Kaman vs Payap ( 8) ) de uitslag waar kaman als winnaar werd uitgeroepen is verklaarbaar. Hij raakte zijn tegenstander meer en maakte zo meer punten. Zou je echter de partij per ronde beoordelen zoals in thailand dan had de uitslag er wel eens heel anders uitkunnen zien. ook de partij van Simson vs Pajonsuk had door die verschillende regels kwade gezichten tot gevolg.

Het was toen al aardig ingewikkeld maar met de val van de wka en de afsplitsingen ervan en de teloorgang van het PKA werd het al onoverzichtelijker door allerlei nwe bonden.

In Nederland weten we ondertussen ook dat hier nu tig bonden zijn die het niet makkelijker maken.

Als je nu naar nederland kijkt dan kan je zeggen dat bv de WPKL muay thai doet wat zo dicht mogelijk bij de thaise regels ligt. zij noemen dit muay thai. Zij hebben ook kickboksen en dat is een vervolg meer van het oude wka kickboksen.

Wat je echter bij ander bonden vaak ziet is dat zij iets muay thai noemen wat weinig met de thaise versie van doen heeft. dit is eigenlijk meer wat de nkbb vroeger kickboksen noemde (uit de japanse oorsprong) hier worden geen ellebogen toegestaan, maar ook een hele andere telling dan in het thaise muay thai (bv punten ipv ronde's)

Wat nu dan kickboksen wordt genoemd tegenwoordig is het vervolg op de wka kickboxing. Al het andere noemt men maar muay thai. Simson vs Pajonsuk was bv een muay thai partij. maar denk dat Pajonsuk zn wenkbrauwen nog wel eens zal fronsen als ze hem dit zeggen.

Als men nu een gala organiseerd zeg men al dat de partij zal gaan op de echte thaise muay thai regels zoals bv bij de nwe it's showtime.

lekker ingewikkeld allemaal.

Italian*Berlusconi*
17-01-2005, 14:25
kijk...dit is info waar je wat aan hebt!! top stukkie!! :thumbs:

Octavius
17-01-2005, 14:28
Bijna correct, alleen thaiboksen (europees) wordt in Nederland ook wel kickboksen genoemt. Denk ook aan de Nederlandse Kick-Boks Bond (NKBB), die deze regels hanteerd. Je zou dit het Europees Thai- of Kickboksen kunnen noemen. Het kickboksen wat Octavius beschrijft zou je Amerikaans Kickboksen kunnen noemen.

Amerikaanskickboks is Full-Contact.
Kickboks is kickboks, Alleen hebben ze het hier door elkaar gehaald Thaiboks is met knieen en clinch, kickboks zonder.
De NKBB noemt het thai/kickboks. Maar het echte kickboks is zonder clinch en knieen.

WKA is vooral kickboks.
ISKA is vooral Full-Contact. (Perry Ubeda doet dit nu) Bij Full-contact ben je verplicht om 7 trappen te maken per ronde.

Muay Thai Elite
17-01-2005, 14:42
Ik denk dat het juist allemaal erg simpel is:

Kickboksen = thaiboksen (Muay Thai) zonder knieen, clinchen en lowkicks....

Biiyen
17-01-2005, 14:53
Ik denk dat het juist allemaal erg simpel is:

Kickboksen = thaiboksen (Muay Thai) zonder knieen, clinchen en lowkicks....

Kickboksen is met lowkicks hoor

full contact is zonder lowkicks en met scheenplaten en schoentjes.

zeer verwarrend allemaal....Maar het is wel zo dat als iemand je vraagt wat je aan sport doet je zegt "kickboksen" terwijl het eigenlijk Muay Thai is. Maar niet het traditionele Muay Thai zoals in Thailand maar het verwesterde Muay Thai...... ja toch...?

Muay Thai Elite
17-01-2005, 15:09
Raziel = correct....

Ik zeg altijd dat ik op Thaiboksen zit... En dan leg ik het als volgt uit:

Het is de oosterse, hardere versie van kickboksen, met knieen en ellebogen.

Dan zijn de meesten wel stil, en snappen ze het ook wel... ;)

Bovendien, als je tennist, zeg je toch ook niet dat je op badminton zit. Ik beoefen Muay Thai, dus geen kickboksen......

Emilio
17-01-2005, 19:17
Het enige wat ik kut vind van het kijken naar muay thai dat je elke x die klotemuziek moet aanhoren! :D