PDA

View Full Version : Judo en passiviteit.



Ronald
23-01-2005, 11:55
Bij judo wordt passiviteit vaak bestraft. Als je niet aanvalt krijg je al snel een rolletje (strafpunt) en wanneer een partij de volle lengte duurt zonder dat er gescoord is gaat de winst naar de meest aanvallende vechter.

Toch is er bij het grondvechten één ding waar ik me altijd erg aan stoor maar wat bij judoën de normaalste zaak van de wereld is. Een vechter komt op de grond, en om zich te verdedigen gaat hij plat op z'n buik liggen, kind op de borst, z'n ellebogen tegen z'n ribben en z'n handen langs z'n kin. Gewoon stijf blijven liggen en helemaal niets doen. Damn wat een maffe verdediging :? . Elk tournooi zie je dit weer volop gebeuren.

Zou het niet tijd worden dat dit ook wordt bestraft, net als bij staande passiviteit?

TheSkindo
23-01-2005, 12:30
Tja. zo heeft elke sport zijn "loopholes" wat ikk ook irri vind is dat vechters tegenwoordig vaak puur voor de punten gaan en niet meer voor de sub. heb je een super vette partij met een gast die voor subs blijt gaan en de ander wint "want hij had 1 guardpass gemaakt" :|

HUNTER
23-01-2005, 14:27
Ik heb daar al een oplossing voor bedacht, en we hebben er op de sportschool ook wel eens wat toernooitjes mee gedraaid; namelijk dat er ook houdgrepen gemaakt kunnen worden als iemand op zn buik ligt (een soort backmount dus). Zo dwing je de vechters dus om ook op de grond actief te blijven, ze kunnen immers niet meer verdedigen door op hun buik te gaan liggen. We hebben er echt super positieve reacties op gehad, ook vand e vechters.

Ik heb hierover wel eens een balletje opgegooid bij de JBN, maar die zien er vooralsnog niets in.... :(

Justinian
23-01-2005, 15:36
Ik heb daar al een oplossing voor bedacht, en we hebben er op de sportschool ook wel eens wat toernooitjes mee gedraaid; namelijk dat er ook houdgrepen gemaakt kunnen worden als iemand op zn buik ligt (een soort backmount dus).
Die regel bestaat al, maar dan bij het Jiu Jitsu fighting system. Zou de sport en het grondwerk zeker ten goede komen als deze regel ook in het judo zou worden ingevoerd.

Ronald
23-01-2005, 15:49
M'n zoontje heeft er ook een oplossing voor: vanuit de backmount een rare naked choke aanleggen. Hij heeft er al een paar keer een partij mee beslist. Die choke wordt in het judo vrij weinig gebruikt waardoor de tegenstander er niet op bedacht is. Als je 'm echter aan ziet komen is ie weer redelijk goed te blokken.

Maar wat ik vooral vreemd vind is het principe wat gehanteerd wordt: passiviteit wordt bestrafd, behalve als het op de grond plaatsvindt.

mossad
23-01-2005, 16:11
Ik vind dat het grondgevecht ook wel iets meer tijd mag krijgen. Op de OS vond ik het vaak te snel afgebroken. Ik wil graag zien hoe de absolute judo elite het op de grond er vanaf brengt.

Aaronk
23-01-2005, 16:15
een goede judoka is een rearanked in de tijd regels bijna niet op te krijgen

Justinian
23-01-2005, 16:21
een goede judoka is een rearanked in de tijd regels bijna niet op te krijgen
Heb je weer gedronken Karels?

Aaronk
23-01-2005, 16:35
ik zit hier op een totaal vreemd toetsenbord meneer van der wallen.
maar wat ik wou zeggen met zo weinig grondtijd en het pak. is een rear naked choke echt moeilijk te krijgen

lunatic
23-01-2005, 17:10
Je krijgt tegenwoordig idd weinig tijd om op de grond te vechten.
Het op je buik liggen hoort nou eenmaal bij het judo, Je hebt een houdgreep als je iemand op zijn rug kan leggen en er een cotrole over hebt.

Ik denk niet dat baclmounts of dergelijke ooit zal worden ingevoerd als een houdgreep ofzo, al helemaal niet in Nederland want daar besteden ze amper tijd aan het grondvechten (in wedstrijen). Zodra men op de grond komt en er gebeurt heeeel ff nix dan zegt de scheid al stop.
Beetje jammer he

Aaronk
23-01-2005, 17:15
judo is judo
worstelen is worstelen
boksen is boksen.

ik snap de topic niet eens

Justinian
23-01-2005, 18:21
judo is judo
worstelen is worstelen
boksen is boksen.
Yep, en regels willen nog wel eens worden bijgesteld.

Ronald
23-01-2005, 18:59
Het op je buik liggen hoort nou eenmaal bij het judo, Je hebt een houdgreep als je iemand op zijn rug kan leggen en er een cotrole over hebt.

Ik denk niet dat baclmounts of dergelijke ooit zal worden ingevoerd als een houdgreep ofzo, al helemaal niet in Nederland want daar besteden ze amper tijd aan het grondvechten (in wedstrijen). Zodra men op de grond komt en er gebeurt heeeel ff nix dan zegt de scheid al stop.
Beetje jammer he
Ze hoeven van nog geen eens een backmount als houdgreep te rekenen, maar een shido geven als iemand zo op de grond gaat liggen zo naar mijn idee terecht zijn. Passiever dan dat kan bijna niet.

Jochem
23-01-2005, 19:44
van 1910-1940 was Judo bijna hetzelfde als tegenwoordig Braziliaans jiu jitsu. Bijna alle partijen werden beslist op de grond. het is pas sinds judo een olympische sport is niet meer toegestaan(lang), vanwege spektakel schijnbaar.

Aaronk
23-01-2005, 20:17
judo is judo
worstelen is worstelen
boksen is boksen.
Yep, en regels willen nog wel eens worden bijgesteld.

alleen omdat backmount gevaarlijk is? clinchen ook laten we bij gaan knieen

Anonymous
23-01-2005, 20:43
Het op je buik liggen hoort nou eenmaal bij het judo, Je hebt een houdgreep als je iemand op zijn rug kan leggen en er een cotrole over hebt.

Ik denk niet dat baclmounts of dergelijke ooit zal worden ingevoerd als een houdgreep ofzo, al helemaal niet in Nederland want daar besteden ze amper tijd aan het grondvechten (in wedstrijen). Zodra men op de grond komt en er gebeurt heeeel ff nix dan zegt de scheid al stop.
Beetje jammer he
Ze hoeven van nog geen eens een backmount als houdgreep te rekenen, maar een shido geven als iemand zo op de grond gaat liggen zo naar mijn idee terecht zijn. Passiever dan dat kan bijna niet.

Zit wel wat in. moeten ze de ander maar in de guard nemen :)

lunatic
23-01-2005, 20:44
Was ik hierboven