PDA

View Full Version : Crimineel kan pistool declareren



Impulse
24-01-2005, 20:13
Uitgegeven: 24 januari 2005 08:18

AMSTERDAM - Criminelen hoeven wapens of andere middelen die zij bij het plegen van een misdrijf gebruiken, niet altijd zelf te betalen. Dat meldt De Telegraaf maandag.

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) kunnen kosten die een directe relatie hebben met het strafbare feit worden gedeclareerd. "Kosten die een crimineel anders niet gemaakt zou hebben", aldus een woordvoerder van het OM in de krant.

Vorige week kreeg een 46-jarige man uit Roermond een 'vergoeding' van tweeduizend euro voor de aanschaf van het pistool dat hij gebruikte bij een bankoverval. De man moest de buit van 6.600 euro terugbetalen. De kosten voor de aanschaf van het gebruikte wapen werden hiervan afgetrokken. De regeling geldt ook voor andere vergrijpen. Zo kunnen hennepkwekers de kosten voor huur van een loods en aanschaf van plantjes terugkrijgen.

dit is toch te maf voor woorden :shock:

max mulder shihan
24-01-2005, 20:20
:evil:

Wheelie
24-01-2005, 20:24
Ik las het, ongelovelijk maar waar :twak:

Impulse
24-01-2005, 20:26
Nederlandse wetten......... zal ze helaas nooit begrijpen. Kom elke keer weer andere dingen tegen wat krom is :roll:

Wheelie
24-01-2005, 20:27
Hier het hele stuk:

Justitie vergoedt onkosten overvaller

Misdadiger kan pistool declareren

Van een onzer verslaggevers


BREDA, maandag
Criminelen kunnen de kosten van het plegen van een misdrijf aftrekken van de winst die het strafbaar feit oplevert.
Zo kreeg een 46-jarige man uit Roermond deze week van de rechtbank een vergoeding van 2000 euro voor het pistool dat hij had gebruikt om een bank in het Brabantse Chaam te overvallen.
De verdachte werd veroordeeld tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van vier jaar. Ook moet hij de buit van 6600 euro terugbetalen, maar de kosten voor de aanschaf van het wapen worden van dit bedrag afgetrokken. De man had tijdens de rechtszitting verklaard dat hij het pistool destijds voor ruim tweeduizend euro op de kop had getikt.

Kosten
Volgens directeur Gerard Sta van het Bureau Ontnemingen Openbaar Ministerie is het inderdaad mogelijk dat een crimineel kosten die zijn gemaakt voor het plegen van een strafbaar feit, in mindering kan brengen. „Het gaat om kosten die een directe relatie hebben met het strafbare feit. Kosten dus die een crimineel anders niet gemaakt zou hebben. Een tweede voorwaarde is dat het strafbare feit voltooid moet zijn�, aldus Sta.
De wet gaat er volgens Sta vanuit dat de financiële situatie van de bankovervaller na ’afrekening’ met Justitie hetzelfde moet zijn als voor de overval. „De overvaller van de bank in Chaam moest dat wapen aanschaffen om die bank te kunnen beroven. Het klinkt misschien een beetje raar, maar zo is de wet.�
Directeur Sta geeft nog een ander voorbeeld: „Als er een hennepplantage wordt opgerold kan de kweker aangeven welke onkosten hij heeft gemaakt.


Bij de berekening door het OM van de ontnemingvordering wordt eerst gekeken hoeveel de kweker heeft verdiend. Dus zoveel oogsten, zoveel planten en prijs van de verkoop op de drugsmarkt. De onkosten die de kweker heeft opgegeven worden door ons op de winst in mindering gebracht.�
Hierbij kan gedacht worden aan de huur van de loods en de kosten die zijn gemaakt voor aanschaf van de plantjes.

Boekhouding
Sta: „Dit is altijd een punt van discussie, daar criminelen geen boekhouding bijhouden die we zo in kunnen kijken. In dat geval ga je uit van de marktwaarde van een hennepplant dan wel een pistool.� Wanneer de onkosten hoger zijn dan de winst die het strafbare feit heeft opgeleverd, vervalt de vordering aan het adres van de crimineel.
Een 26-jarige baliemedewerkster die vorig jaar bij een bankoverval in Tilburg in haar been werd geschoten, spreekt van een schande.
Ze is sinds kort pas weer voor halve dagen op therapeutische basis aan het werk. „Wanneer ik hoor dat een overvaller zijn gekochte wapen in rekening kan brengen, word ik droevig en boos tegelijk. Dit kan alleen maar weer in Nederland. Het OM stelt dat criminelen er niet op achteruit mogen gaan en hecht waarde aan de beginsituatie. Die wordt voor de slachtoffers in ieder geval nooit meer hetzelfde.�

Impulse
24-01-2005, 20:29
:maskills: :evil: :shock: :twak:

Anonymous
24-01-2005, 20:29
Roermondse Justitie is GOED!!!! Ze hebben mij immers vrijgesproken!!!!!!

WIEW

redjuh
24-01-2005, 20:29
idd niet normaal. maar ja... hoort een beetje bij ons landje he?

Impulse
24-01-2005, 20:35
idd niet normaal. maar ja... hoort een beetje bij ons landje he?

ach ja er moet toch 1 land zijn na amerika die uit springt met rare wetten

Octavius
24-01-2005, 20:43
:|

ICON
24-01-2005, 22:56
ik kan me al niet meer druk maken om dit kut land. echt ik hoorde t vanmiddag en ik moest er gewoon om lachen zo triest is t

Judas
24-01-2005, 23:13
Hhahaa. Dacht dat het een grap was

Joris
25-01-2005, 00:58
dit is geen grap ?


:evil:

harry
25-01-2005, 08:37
ik kan me al niet meer druk maken om dit kut land. echt ik hoorde t vanmiddag en ik moest er gewoon om lachen zo triest is t

Geloof je nou echt dat het ergens anders minder is?

Octavius(wandelende enciclopedy met huidige gegevens :wink: )help eens met gegevens aub :roll:

Heb een tijdje terrug hier iets over gezien/gelezen en het was in nogal wat landen bizzar...

cactusdre
25-01-2005, 13:27
Af en toe voel ik me echt een sukkel. Je probeert alles volgens de regels te doen terwijl de regering het je zo moeilijk mogelijk probeert te maken. Misdaad loont in Nederland.

KO TKO
25-01-2005, 17:34
:shock: :? BELACHELIJK !!!!!

max mulder shihan
25-01-2005, 17:39
We WORDEN HIER STEEDS GEKKER, moet je eens zonder achterlicht rondrijden op je fiets lijkt het wel of je de zwaarste crimineel van europa bent. :evil:

Muay Thai Elite
25-01-2005, 17:49
Nou geweren zijn best duur hoor!

Sjaak
25-01-2005, 22:16
Ze zijn hier in Nederland compleet van het padje af :evil:

WAANZIN ten top :twak:

Octavius
25-01-2005, 22:23
Moet je dan de officiele factuur hebben. Kan je ook het lidmaatschap van de schietclub terugkrijgen. Trainingskamp in Libie?

Nickuraba
25-01-2005, 22:42
komop zeg!...
waar blijft justi met zijn reply :lol:

Joris
30-01-2005, 16:42
dus als ik met een opgevoerde scooter door de politie aangehouden wordt en hij wordt in beslag genomen kan ik ook het geld van de scooter/verzekeringen enz terug vragen :D

(btw dit is bijvoorbeeld, ik heb geen scooter)

Leon
31-01-2005, 15:01
hahah wij zijn best wel brak, ik denk dat ik dit ook maar eens ga proberen met zowel
pistooltje spelen alsmede wietjes kweken en er dan veel voor declareren

Italian*Berlusconi*
31-01-2005, 21:09
zo hoort het ook...
Heb toch betaald voor dat ding?? :twisted: :twisted:

Leon
01-02-2005, 14:04
ja man, daar gaat veel tijd en moeite inzitten voordat je zo'n loodschieter hebt!!!
dat mag inderdaad best beloond worden! :thumbs: