PDA

View Full Version : Hoort een 8 count thuis in MMA?



Ronald
31-01-2005, 12:10
Wat vinden jullie: hoort een 8 count thuis in MMA? (De discussie onstaat eigenlijk n.a.v. de partij van Xander, die op het Multi Media Forum staat.)

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Een gevecht mag van mij zo realistisch mogelijk zijn als voor de sporters verantwoord is. Een 8 count haalt voor mij wat van dat realisme af. M.a.w. óf het is verantwoord om door te gaan óf je moet stoppen, maar rusten is er niet bij (enige uitzondering is tussen de ronden).

Voor amateurpartijen vind ik het zelf iets anders liggen. Daar wil je ook zoveel mogelijk ervaring opdoen. Een 8 count kan de partij verlengen. Bovendien mag je met amateurs ook wel iets meer voorzichtigheid in acht nemen en minder de grenzen opzoeken.

Voor een rope-escape geldt naar mijn idee eigenlijk een beetje hetzelfde.

Italian*Berlusconi*
31-01-2005, 12:17
Nee.... ik vind het best gevaarlijk.. .helemaal met kleine handschoentjes..... een goeie down is toch een kleine hersenschudding... nee hoor, zoals het nu gaat (voornamelijk in Pride) vind ik het perfect!!
En trouwens bij submissions heb je ook geen 8 counts dus wel zo eerlijk...

Aaronk
31-01-2005, 12:18
GEEN 8 count. liever wat stoten erbij op de grond en partij over dan een 8 count en nog meer slaag.
Hoe langer je de partij rekt hoe meer hoofdtrauma.

En wat je amateurs aanleert moeten ze later weer afleren. geen 8 counts en rope escapes voor hun

phranq
31-01-2005, 12:25
Ik denk dat beide z'n voor en nadelen zullen hebben...ik ben het er niet mee eens dat een partij rekken na een down meer schade hoeft aan te richten dan wanneer je na die down er nog een paar rake klappen overheen krijgt.....maar goed, vind het een vrij grijs gebied..

@Berlusconi: met die 8 tellen geef je een vechter rust nadat deze is aangeslagen....dus 8 tellen bij submissions vind ik een vreemde vergelijking...

HUNTER
31-01-2005, 12:26
aaron = correct.

rope escapes zijn helemaal crap. Dan zou ik liever staande rope escapes zien. Als je staande in mekaar wordt gerost, kost het je 1 down, maar mag je op de grond verder vechten in een positie die jij graag wil :mrgreen:

phranq
31-01-2005, 12:28
Dan zou ik liever staande rope escapes zien. Als je staande in mekaar wordt gerost, kost het je 1 down, maar mag je op de grond verder vechten in een positie die jij graag wil :mrgreen:

Neej, dat lijkt me helemaal nix!!

mossad
31-01-2005, 12:29
Ben het met Ronald eens dat het minder realistisch wordt. Een gevecht moet je zonder hulp van de scheids kunnen winnen.
Ook vind ik het argument van hersenschade een goede. Bij bokser onstaat vaak hersentrauma doordat ze meerdere malen 8 tellen krijgen en daarna weer in elkaar gebeukt worden.

phranq
31-01-2005, 12:31
Een gevecht moet je zonder hulp van de scheids kunnen winnen.

Als een vechter 8 tellen krijgt is dat de verdienste van de andere vechter die zijn tegenstander aan slaat en geen kadootje van een scheids imo.

Jay Hoov
31-01-2005, 12:34
Een gevecht moet je zonder hulp van de scheids kunnen winnen.

Als een vechter 8 tellen krijgt is dat de verdienste van de andere vechter die zijn tegenstander aan slaat en geen kadootje van een scheids.

:P

Wheelie
31-01-2005, 12:39
Een gevecht moet je zonder hulp van de scheids kunnen winnen.

Als een vechter 8 tellen krijgt is dat de verdienste van de andere vechter die zijn tegenstander aan slaat en geen kadootje van een scheids.

soms wel ;)

phranq
31-01-2005, 12:41
Een gevecht moet je zonder hulp van de scheids kunnen winnen.

Als een vechter 8 tellen krijgt is dat de verdienste van de andere vechter die zijn tegenstander aan slaat en geen kadootje van een scheids.

soms wel ;)

Zelfde kan gebeuren zonder 8 count regel...het gevecht kan ook té vroeg gestopt worden door de scheids....;)

mossad
31-01-2005, 12:50
Toch is het hulp van de scheids. Op straat is die knock down ook een verdienste van de andere vechter maar dan krijg je geen 8 tellen. Als de scheids er niet tussen springt wordt de aangeslagen vechter ko geslagen. Geen kadootje dus maar wel hulp.

HUNTER
31-01-2005, 12:53
Op straat is die knock down ook een verdienste van de andere vechter maar dan krijg je geen 8 tellen


waarom nou weer de vergelijking met de straat?? Guard vechten doe je ook niet op straat....... Damn we praten hier over sport hoor :twak:

phranq
31-01-2005, 12:58
Toch is het hulp van de scheids. Op straat is die knock down ook een verdienste van de andere vechter maar dan krijg je geen 8 tellen. Als de scheids er niet tussen springt wordt de aangeslagen vechter ko geslagen. Geen kadootje dus maar wel hulp.

Nix hulp, dat zijn regels...en op straat zijn er geen regels...beetje vreemde vergelijking...

mossad
31-01-2005, 13:07
Het gaat bij MMA om een zo realistisch mogelijk gevecht te hebben. Man tegen man en zoveel als mogelijk is toegestaan. Laten we eerlijk zijn, vechtsporten zijn verzonnen om op straat uit de voeten te kunnen. Er zijn regels om de krachten in een sport te kunnen meten. De 8 tellen zou voor mij afdoen aan het realistische van een gevecht.

mossad
31-01-2005, 13:08
Toch is het hulp van de scheids. Op straat is die knock down ook een verdienste van de andere vechter maar dan krijg je geen 8 tellen. Als de scheids er niet tussen springt wordt de aangeslagen vechter ko geslagen. Geen kadootje dus maar wel hulp.

Nix hulp, dat zijn regels...en op straat zijn er geen regels...beetje vreemde vergelijking...

Het is wel hulp. Dat het in een regel vastgelegd kan zijn veranderd daar niet aan. De scheids redt je van een KO en geeft je de kans te herstellen.

Aaronk
31-01-2005, 13:12
ik denk dat we de traditie van gracie (god) familie in ere moeten houden en uit moeten gaan van het vale tudo concept

phranq
31-01-2005, 13:35
8 tellen in een mma partij worden natuurlijk anders geteld dan in een mt partij. Als je tegenstander 8 tellen krijgt in een mma partij dan sta je idd 1-0 voor en kun je consolideren. Dus je hebt niet de ronde in je zak maar de partij als je 1-0 voor staat.

phranq
31-01-2005, 13:36
Toch is het hulp van de scheids. Op straat is die knock down ook een verdienste van de andere vechter maar dan krijg je geen 8 tellen. Als de scheids er niet tussen springt wordt de aangeslagen vechter ko geslagen. Geen kadootje dus maar wel hulp.

Nix hulp, dat zijn regels...en op straat zijn er geen regels...beetje vreemde vergelijking...

Het is wel hulp. Dat het in een regel vastgelegd kan zijn veranderd daar niet aan. De scheids redt je van een KO en geeft je de kans te herstellen.

Is dat de verdienste van de scheids of van de vechter als de regels daarover duidelijk zijn?

phranq
31-01-2005, 13:53
Dat is de inschatting van de scheids op dat moment rik, je tegenstander aanslaan en hem 8 tellen bezorgen vindt ik in principe de verdienste van de vechter en absoluut een punt voorsprong waard. Als je tegenstander een gele kaart krijgt vanwege een verboden handeling sta je ook 1-0 voor en kun je ook de pot op slot proberen te gooien....

mossad
31-01-2005, 14:29
Toch is het hulp van de scheids. Op straat is die knock down ook een verdienste van de andere vechter maar dan krijg je geen 8 tellen. Als de scheids er niet tussen springt wordt de aangeslagen vechter ko geslagen. Geen kadootje dus maar wel hulp.

Nix hulp, dat zijn regels...en op straat zijn er geen regels...beetje vreemde vergelijking...

Het is wel hulp. Dat het in een regel vastgelegd kan zijn veranderd daar niet aan. De scheids redt je van een KO en geeft je de kans te herstellen.

Is dat de verdienste van de scheids of van de vechter als de regels daarover duidelijk zijn?

Het gaat niet om verdienste. Ik ben het met je eens dat iemand 8 tellen bezorgen de verdienste is van de vechter. Maar dat staat hier buiten. Ik vind dat, als een scheids moet ingrijpen, de partij afgelopen moet zijn. Je moet een wedstrijd kunnen winnen zonder inmenging van de scheids. Althans dat vind ik het mooiste. En net zoals het woord rope-escape al zegt is het een ontsnapping en een tweede kans. Dat geldt ook voor inmenging van de scheidsrechter om iemand te redden van een KO. De vechter krijgt door inmenging van de scheids een tweede kans. Als dat de regel is, prima. Ik ben echter niet voor die regel.

phranq
31-01-2005, 15:09
@ Mossad, duidelijk verhaal. En zit wel wat in ook....

Jochem
31-01-2005, 15:34
Ik ben zwaar tegen, ik vindt het net zoiets als een timeout in hardlopen, even stoppen omdat er iemand moe is? dont think so!

Heb je net een voordeel behaalt waarmee je kunt winnen, wordt dat afgepakt. je wordt dus gestraft omdat je beter bent, of de ander een fout maakt. onterecht!

phranq
31-01-2005, 15:40
Heb je net een voordeel behaalt waarmee je kunt winnen, wordt dat afgepakt. je wordt dus gestraft omdat je beter bent, of de ander een fout maakt. onterecht!

Daar ben ik het weer niet mee eens, als een vechter in een mma partij 8 tellen krijgt dan staat z'n tegenstander met 1-0 voor en wint ie de partij.

Nicky
31-01-2005, 16:41
Nee

Nickuraba
31-01-2005, 17:01
nee geen 8 count, dan grijpt men maar gewoon in!

The Satan
31-01-2005, 17:10
8 tellen vind t publiek leuker denk ik maar voor de vechter is t niet goed!!!!
Zelf hoeft t niet van mij geef mij maar pride regels of de regels van de ufc!!!!!!!! :twisted: :twisted:

Nickuraba
31-01-2005, 17:18
UFC is wel wat strenger, veel tegenstanders worden neergebeukt maar zodra ze op de grond meteen weer bij zijn, is het afgelopen. Kijk maar na arlovski vs cabbage! cabbage is helemaal bij als die de grond raakt, en boem einde wedstrijd KO. In pride werd wandy 1x keihard de grond in gebeukt door hunt, hij had zijn benen achter in zijn nek, en dat ging wel door. Heeft ook voordelen dus!

redjuh
31-01-2005, 17:44
als iemand mount zit en aan het stoten is om de wedstrijd te beslissen en er wordt gebreakt voor een 8 count vind ik het zware bull shit.
ook als iemand staand neergaat, heeft degene die op dat moment de aanvaller was, het recht om de partij af te maken. niks 8 count!

cactusdre
31-01-2005, 18:54
Het gaat bij MMA om een zo realistisch mogelijk gevecht te hebben. Man tegen man en zoveel als mogelijk is toegestaan. Laten we eerlijk zijn, vechtsporten zijn verzonnen om op straat uit de voeten te kunnen. Er zijn regels om de krachten in een sport te kunnen meten. De 8 tellen zou voor mij afdoen aan het realistische van een gevecht.

Op straat ga je voor je "tegenstander" zijn kloten. Ogen uitsteken en bijten zijn dan ook erg efficient maar dat kan in MMA niet. ik vind het prima dat je er zo over denkt maar als de meeste mensen MMa niet beschouwen als sport met regels worden de gala's gewoon weer verboden door mevrouw Terpstra.

mossad
31-01-2005, 19:00
Het gaat bij MMA om een zo realistisch mogelijk gevecht te hebben. Man tegen man en zoveel als mogelijk is toegestaan. Laten we eerlijk zijn, vechtsporten zijn verzonnen om op straat uit de voeten te kunnen. Er zijn regels om de krachten in een sport te kunnen meten. De 8 tellen zou voor mij afdoen aan het realistische van een gevecht.

Op straat ga je voor je "tegenstander" zijn kloten. Ogen uitsteken en bijten zijn dan ook erg efficient maar dat kan in MMA niet. ik vind het prima dat je er zo over denkt maar als de meeste mensen MMa niet beschouwen als sport met regels worden de gala's gewoon weer verboden door mevrouw Terpstra.

Ik zie het uiteraard wel als een sport, maar wel een speciale sport. Er is een reden dat Crocop en Fedor zeggen dat ze absoluut niet willen dat hun kinderen dezelfde sport als pappie gaan doen. Het gaat namelijk om een gevecht. Een gevecht met eer en sportiviteit. Ik zie graag dat zo'n gevecht een echt gevecht zoveel mogelijk benadert. Wat het voor mij sport maakt is het eergevoel, de training die erin gaat zitten, gewichtsklasses en gelijkwaardige tegenstanders en onderling respect.

Emilio
31-01-2005, 21:45
ik vind het niet erin passen. Het is toch juist van groot belang om iemand eerst flink aan te slaan met een stoot om hem vervolgens neer te halen met een takedown.

cactusdre
01-02-2005, 10:01
Het gaat bij MMA om een zo realistisch mogelijk gevecht te hebben. Man tegen man en zoveel als mogelijk is toegestaan. Laten we eerlijk zijn, vechtsporten zijn verzonnen om op straat uit de voeten te kunnen. Er zijn regels om de krachten in een sport te kunnen meten. De 8 tellen zou voor mij afdoen aan het realistische van een gevecht.

Op straat ga je voor je "tegenstander" zijn kloten. Ogen uitsteken en bijten zijn dan ook erg efficient maar dat kan in MMA niet. ik vind het prima dat je er zo over denkt maar als de meeste mensen MMa niet beschouwen als sport met regels worden de gala's gewoon weer verboden door mevrouw Terpstra.

Ik zie het uiteraard wel als een sport, maar wel een speciale sport. Er is een reden dat Crocop en Fedor zeggen dat ze absoluut niet willen dat hun kinderen dezelfde sport als pappie gaan doen. Het gaat namelijk om een gevecht. Een gevecht met eer en sportiviteit. Ik zie graag dat zo'n gevecht een echt gevecht zoveel mogelijk benadert. Wat het voor mij sport maakt is het eergevoel, de training die erin gaat zitten, gewichtsklasses en gelijkwaardige tegenstanders en onderling respect.

Dat begrijp ik. Maar bij een gevecht op straat gaat het niet om eer maar om overleven. Er moet dus wel een duidelijk verschil zijn.

Jay Hoov
01-02-2005, 10:23
Ik vind dat de scheids moet bepalen wanneer het over is...Laat die 8 tellen maar thuis, over is over!!!
Die 8 tellen zijn juist gevaarlijk voor de vechter........Ko is KO!!!

Fr3ddy
01-02-2005, 12:51
Inderdaad KO = KO , zo.. dit was mijn bijdrage aan deze uiterst boeiende topic :mrgreen:

Jay Hoov
01-02-2005, 13:00
Inderdaad KO = KO , zo.. dit was mijn bijdrage aan deze uiterst boeiende topic :mrgreen:

DE MAN VAN WEINIG WOORDEN!!!!