PDA

View Full Version : Wat vinden wij hiervan ?



Nicky
03-02-2005, 07:32
'Dochter Balkenende hoort op school'

Premier Jan Peter Balkenende geeft een slecht voorbeeld door zijn zesjarige dochter Amelie een week van school te houden. Dat zegt Nicole Stadhouder van de Landelijke Vereniging van Leerplichtambtenaren (LVLA). Balkenende neemt zijn vrouw en dochter deze week mee naar de Antillen en Aruba, waar hij een kennismakingsbezoek aflegt.

Het reisje van Amelie tijdens een normale schoolweek lijkt volgens de LVLA sterk op 'luxeverzuim'. De Leerplichtwet geeft twee acceptabele redenen voor verzuim. Een kind mag mee op vakantie als ouders onder geen beding tijdens de schoolvakanties vrij kunnen nemen. Daarnaast wordt verzuim wegens 'gewichtige omstandigheden', zoals bijvoorbeeld een begrafenis, gehonoreerd. Balkenende hangt volgens Stadhouder een boete boven het hoofd van 45 euro per dag.

Boetes kunnen door de rechter worden verhoogd indien deze het idee heeft dat de boete wordt ingecalculeerd. Hardleerse ouders kunnen zelfs een maand celstraf krijgen, hoewel dat zelden gebeurt. De gemeentevoorlichter van Capelle aan den IJssel, waar Amelie Balkenende op school zit, houdt het vooralsnog op 'bijzondere omstandigheden'. Hij meent dat de schooldirecteur per situatie kan bepalen of er sprake is van gewichtige omstandigheden. Wel moet een school verantwoording afleggen aan de leerplichtambtenaar.

B3 lik3 M3
03-02-2005, 07:35
De bak in met JP!!

Justinian
03-02-2005, 07:49
Ik kan er niet zo mee zitten om eerlijk te zijn. Het meisje is 6 jaar. Waar zou ze meer leren op school of tijdens een bezoek aan de Antillen en Aruba samen met de minister president? Lijkt me duidelijk dat dit onder ‘gewichtige omstandigheden’ te scharen valt.

TommySoprano
03-02-2005, 08:04
precies.... mocht ik later kinderen hebben dan neem ik die(als t zo uitkomt) echt wel mee op vakantie!!!!!!ok regels zijn regels maar als t niet regelmatig gebeurd dan heb ik er GEEN problemen mee........ :thumbs:

Kim
03-02-2005, 08:07
ik vind het een slechte zaak als je je kind een week bij oma laat logeren bijvoorbeeld, neem dat kind lekker mee man!

TommySoprano
03-02-2005, 08:16
ik vind het een slechte zaak als je je kind een week bij oma laat logeren bijvoorbeeld, neem dat kind lekker mee man!

nou kim dat zou ook kunnen hoor ik heb vroeger heeeeel veel bij mn oma geslapen....jammergenoeg zit ze nu in een tehuis :cry:

Kim
03-02-2005, 08:20
Ah tis zonde!

TommySoprano
03-02-2005, 08:21
:lol: best......

mama
03-02-2005, 09:11
eh een kind boven de 4 jaar is leerplichtig. dus ook het kind van Balkebende.
als een kind 6 is kan het in groep 3 zitten, dus mist wel degelijk dingen op school.
Als ik Max van school wil houden omdat ik een week op vakantie zou willen buiten de vakantie krijg ik ook geen toestemming van school.

Maar goed omdat nu in de krant of waar dan ook te melden hoeft van mij niet.

Justinian
03-02-2005, 09:35
eh een kind boven de 4 jaar is leerplichtig. dus ook het kind van Balkebende.
als een kind 6 is kan het in groep 3 zitten, dus mist wel degelijk dingen op school.
Als ik Max van school wil houden omdat ik een week op vakantie zou willen buiten de vakantie krijg ik ook geen toestemming van school.
Natuurlijk mist het kind wel wat, maar kijk eens wat het kind er in dit geval voor terug krijgt! Een week (?) op stap met de minister president. Ik denk dat wanneer één van mijn kinderen de kans zou krijgen om een week met de minister president op stap te kunnen, ze daar zeker toestemming van school voor zouden krijgen. Mijns inziens dus zeker ‘gewichtige omstandigheden’. Enne, als je een beetje handig bent dan kun je je kinderen wel twee weken van school houden mét toestemming van school (zoals ik deed afgelopen zomer).

ashihara
03-02-2005, 09:38
Als je een kind een dag onterecht van school haald dan moet je eens zien wat voor problemen je hebt als "gewone burger".

mama
03-02-2005, 09:39
ja goed. dat snap ik wel
maar hoe vaak gebeurt dat?
neem aan dat ie wel vaker "reisjes" heeft.
Ja ik weet het dat als je het handig speelt je je kids van school kan houden.
maar vind ook dat als je minister president bent je een "voorbeeld functie" hebt. Dus dat je zoiets niet moet doen.
Maar goed dit is mijn mening...........

Justinian
03-02-2005, 09:50
Als je een kind een dag onterecht van school haald dan moet je eens zien wat voor problemen je hebt als "gewone burger".
Ook al papa Ashi? :lol:

Heihachi
03-02-2005, 09:51
eh een kind boven de 4 jaar is leerplichtig. dus ook het kind van Balkebende.
als een kind 6 is kan het in groep 3 zitten, dus mist wel degelijk dingen op school.
Als ik Max van school wil houden omdat ik een week op vakantie zou willen buiten de vakantie krijg ik ook geen toestemming van school.

Maar goed omdat nu in de krant of waar dan ook te melden hoeft van mij niet.

Ik ben `t wel met Marieke eens eigenlijk.
Zeker leert het kind ook veel tijdens zo`n weekje op stap met de minister president, maar ik vraag me af of je het zo moet zien. `t Is per slot van rekening toch haar vader, niet? Op die manier zal zij haar vader zien denk ik en niet zozeer als MP lijkt me.

redjuh
03-02-2005, 09:56
kinderen die met hun ouders 2 maanden naar hun geboorteland willen, waardoor zij een week van school missen, krijgen ook 99 van de 100 x toestemming... zie het probleem niet.

mama
03-02-2005, 10:17
waarvoor zijn er dan vast gestelde vakanties..........?
als je je kind gewoon mee neemt op vakantie als het jou uitkomt.

mijn ouders waren vroeger ook regelmatig voor mijn vader zijn werk weg. Wij bleven gewoon thuis. Mijn opa en oma waren bij ons in huis. Heb er echt geen verkeerde jeugd door gehad.

redjuh
03-02-2005, 10:22
tja als onze vakantie eenmaal anders dan de geplande datums beter uit kwam, meldde mijn moeder ons ook wel eens gewoon een week ziek, en vanaf de vakantiebestemming belde ze dan ook vaak nog een keer met hoe het ging enzo. was wel geinig...toch nog een beetje stiekem

Justinian
03-02-2005, 10:26
waarvoor zijn er dan vast gestelde vakanties..........?
als je je kind gewoon mee neemt op vakantie als het jou uitkomt.

mijn ouders waren vroeger ook regelmatig voor mijn vader zijn werk weg. Wij bleven gewoon thuis. Mijn opa en oma waren bij ons in huis. Heb er echt geen verkeerde jeugd door gehad.
Tja, zo zijn de regels, maar op de regels zijn ook een tweetal uitzonderingen. Als je onder de uitzondering valt dan is het dus geen probleem.

Afgelopen jaar waren wij drie jaar niet op vakantie geweest (zwaar gestrest) en het werd dus echt hard tijd dat we er eens even tussenuit gingen. Als we iets later zouden vertrekken dan zou ons dat bijna €1000,-- schelen en dus zouden we dan niet op vakantie kunnen. Mijn vrouw heeft haar familie dus drie jaar niet gezien en het de keuze was voor ons dan ook niet zo moeilijk. In de laatste weken voor de zomervakantie wordt er toch bijna niks meer gedaan (zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de lerares). Je kunt zeggen wat je wilt, maar dan laat ik me de vakantie in verband met voorstaande zeker niet door mijn neus boren ;)

max mulder shihan
03-02-2005, 11:34
Het zal allemaal best wel, maar de leerplicht wet is er voor iedereen , gelijke monniken gelijke kappen.

Justinian
03-02-2005, 12:13
Het zal allemaal best wel, maar de leerplicht wet is er voor iedereen , gelijke monniken gelijke kappen.
Yep, de uitzondering geldt ook voor hem.

Ton
03-02-2005, 14:23
Ach zie het als een cultureel uitje voor haar. Ze leerd wat van andere culturen/landen, misschien discuseerd ze al mee over de problemen die deze wereld kent... Of is ze gewoon zo ontzettend irritant dat ze haar maar al te graag een week willen missen op school... Of ze gaat al naar het HBO en heeft net haar tentamen week dr opzitten, gevolgt door een weekje vrij, en gaat dus met Paps en Mams mee naar de Antillen....

Tja en zo kun je verder gaan...
Conclusie, het maakt mij dus geen zak uit wat JP allemaal met zijn kind doet... (euh niet te letterlijk opvatten heh :shock: )

mama
03-02-2005, 16:55
nee het klopt Roy dat ze idd de laatste week voor de vakantie niets doen...........
Daar val ik ook niet over. maar dit is midden in het school jaar. En ik zie nu aan kinderen om me heen die in groep 3 zitten dat ze echt heel veel leren in 1 week.

Maar goed, ik denk er zo over. En iedereen moet doen wat hem/haar het beste lijkt voor zijn/haar kind.

Gulo gulo
03-02-2005, 18:20
nee het klopt Roy dat ze idd de laatste week voor de vakantie niets doen...........
Daar val ik ook niet over. maar dit is midden in het school jaar. En ik zie nu aan kinderen om me heen die in groep 3 zitten dat ze echt heel veel leren in 1 week.

Maar goed, ik denk er zo over. En iedereen moet doen wat hem/haar het beste lijkt voor zijn/haar kind.

Mama is right, nu komen natuurlijk de opmerkingen. Waar leert mijn kind meer op de ski-piste of op school. Pa mag dan de MP zijn maar dat wil nog niet zeggen dat zij even mee mag.