PDA

View Full Version : Gevangene braver in luxe cel



phranq
03-02-2005, 15:40
Uit de Telegraaf van vandaag, het moet niet gekker worden imo....jullie mening?

AMSTERDAM, donderdag
Gevangenen die in nieuwe luxe cellencomplexen worden ondergebracht blijken zich veel beter te gedragen. Ze vernielen nauwelijks nog wat en zijn veel minder agressief ten opzichte van bewaarders.
De resultaten van de eerste ultramoderne cellencomplexen, met multimedia technozuilen voor spelletjes en ander vertier, wijzen uit dat er door politie en justitie duizenden euro’s worden bespaard op reparaties van deuren en toiletten.
Ook bewaarders hebben aangegeven zich veiliger te voelen, omdat de verveling en woede minder vaak op het personeel worden botgevierd als de gevangenen zich op de technische mogelijkheden kunnen storten. In minder luxe cellen nemen het geweld en de agressie tegen bewaarders en meubilair juist hand over hand toe.

Kalmerend
In ons land worden steeds meer cellen voorzien van allerlei luxe voorzieningen. Binnenkort zullen er bijvoorbeeld ook in Leeuwarden dergelijke hypermoderne cellen worden gebouwd.
In Amsterdam, waar de politie sinds enkele jaren de beschikking heeft over super-deluxe politiecellen, blijft het reparatiewerk momenteel beperkt tot wat schilderwerk en het gebruikelijke onderhoud, waar voorheen fiks geïnvesteerd moest worden na woedeuitbarstingen van gedetineerden. „De invoering van technozuilen had als bedoeling de vernielzucht tegen te gaan en dat het in de praktijk ook zo uitvalt, is mooi�, zegt woordvoerder Remco Gerretsen van de Amsterdamse politie.
De technozuil bestaat uit een roestvrijstalen plaat waarin een scherm, luidspreker, camera en intercom zitten gemonteerd. Er kunnen spelletjes op worden gedaan en televisie gekeken. Het geheel kan bovendien naar behoefte worden gecombineerd met andere in de cel gewenste functies, zoals bijvoorbeeld het instellen van verlichting en verwarming, het doen van alarmoproepen, een krant, intranet of cameraobservatie.
Gebleken is dat de irritatie en vernielzucht afnemen door de afleiding en het feit dat gedetineerden zelf de controle hebben over het instellen van verlichting en verwarming in hun cel.

Joris
03-02-2005, 16:02
ow shit ik schaam me dood :oops: , ik heb al die tijd gedacht dat ze daar zaten of zijn/haar straf uittezitten

ik ben ook soms zo dom :twak:

cactusdre
03-02-2005, 16:20
Sluit mij maar op in het Amstel Hotel.