PDA

View Full Version : Vogelmens met patent op de vliegende knie



Dalgliesh
10-02-2005, 11:55
Dat is de titel van een halve pagina groot interview met Remy Bonjasky.
Is een leuk stuk, met wat verhalen over het "geleefd" worden in Japan, de commercie en show gebeuren van de K-1 en hoe hij in de sport terrecht is gekomen. Nu is er 1 alinea die mij steekt.

"Veel mensendenken dat K-1 vechters onbehouwen beulen zijn, die ook buiten de ring de vreselijkste dingen doen"
'Natuurlijk lopen er jongens tussen diewel eens wat uitvreten, maar die heb je in het voetbal toch ook?'
Nu hij toch bezig is met het uit de wereld helpen van misverstanden: K1 is dus geen freefighting, waar het bloed rijkelijk vloeit en kemphanen elkaar vaak als wilde beesten te lijf gaan. 'Alle K1-regels zijn gebundeld in een duimendik boek dat de vechters door en door kennen. en zo gaat het interview weer even verder.

Wat ik hier heb overgenomen, staat letterlijk in de Volkskrant van Donderdag 10 februari, maar komt dt echt uit remy zijn mond, ik hoop het niet.

Anonymous
10-02-2005, 11:59
Kan me niet voorstellen dat hij het letterlijk zo gezegd heeft.

Boem Boem
10-02-2005, 12:04
Kan me niet voorstellen dat hij het letterlijk zo gezegd heeft.

Dennuz=correct! Zijn woorden zullen wel verdraaid zijn.....

redjuh
10-02-2005, 12:07
delete

bras
10-02-2005, 12:08
lijkt me niet, mag hopen van niet!

redjuh
10-02-2005, 12:11
ik denk dat de zin die jij in het rood hebt weergegeven een soort resume is van de schrijver van het artikel.hij snapt er iig niks van in zijn poging de k1 te humaniseren...

Dalgliesh
10-02-2005, 12:20
Het staat toch letterlijk zo in de Volkskrant! Dus niks delete!

Roob
10-02-2005, 12:28
Heel vreemd! Kan me niet voorstellen dat remy zoiets zegt! Ik neem aan dat remy wel beter weet... :roll:

Emilio
10-02-2005, 12:29
lijkt me sterk dat hij dat zelf heeft gezegt. Hij weet dondersgoed dat Free fight toch echt wel wat anders is dan zonder regels eroplos rammen.
vooral met die combinatie die K1 nu met het mma heeft zal hij hiervan op de hoogte zijn.

Reken maar op dat de journalist in dit geval er gewoon geen verstand van heeft.

}|^-_-^|{
10-02-2005, 12:44
ernesto hoost heeft in de nrc van december 2003 ook dingen over freefight gezegd die echt niet goed zijn (tenminste, hij wordt geciteerd en dat is later niet gerectificeerd, dus we mogen redelijkerwijs aannemen dat het uit zijn mond komt) voor de sport. als dit de teneur wordt: "we gaan k1 ten koste van freefight in het zonnetje zetten", dan is dat niet best...

in dit geval is er inderdaad sprake van een resumerend stukje van de auteur.

}|^-_-^|{
10-02-2005, 12:49
hier het hele stuk


Vogelmens met patent op de vliegende knie ; Vechter Remy Bonjasky (29) is een grootheid in het K1, er is zelfs een speelgoedpoppetje van hem gemaakt

VAN ONZE VERSLAGGEVER MARK MISERUS

De glamourwereld van het K1, de in Japan immens populaire vechtsport, is een grote parallel met het leven van titelhouder Remy Bonjasky. Prive-geluk prevaleert voor de Surinaamse Amsterdammer boven materieel succes.

De zoektocht naar een dure villa met een enorme lap grond blijkt tevergeefs. Voor Remy Bonjasky volstaat een rijtjeshuis in een Almeerse nieuwbouwwijk. Opsmuk is hem vreemd. Het K1, de smeltkroes van diverse vechtsporten, gaat prat op glitter en glamour, niet hij.

Nuchter houdt de Surinaamse Amsterdammer zich staande in de in het Verre Oosten immens populaire sport, die al sinds de oprichting door Nederlanders als Ernesto Hoost en Peter Aerts wordt gedomineerd. Daar gaat het televisietoestel 's ochtends aan en pas uit als de laatste K1-wedstrijd achter de rug is.

Begin december prolongeerde Bonjasky zijn K1-titel door in het kolkende Tokyo Dome de Japanner Musashi te verslaan. Hij verdiende 400 duizend dollar (313 duizend euro), maar vooral roem met zijn overwinning.

Hij liet zich evenwel niet verleiden tot dure aankopen en parkeerde het prijzengeld op zijn spaarrekening. Voor de 29-jarige Bonjasky prevaleert de voorspoed van zijn gezin boven materieel welslagen. 'Als het thuis goed gaat, zie je dat bij mij terug in de ring.'

Het enige dat blinkt in zijn woonkamer zijn de kolossale trofeeen die hij dankt aan zijn overwinningen. Al is de laatste beker die hij won een stuk bescheidener van formaat dan die van 2003. 'Het K1 is zeker aan het bezuinigen', lacht zijn vrouw Melissa.

'Vogelmens' noemen ze Bonjasky in Japan. Maar ook panter, of supervogel. Hij dankt de koosnamen aan zijn voornaamste wapen, de vliegende knie. Als de reus na een aanloop of uit stand met zijn knie richting hoofd of lichaam van zijn tegenstander zweeft, is verweer zo goed als nutteloos.

Trotser is Bonjasky op zijn 'officiele' bijnaam. Want in alles betoont hij zich een flying gentleman. Op de bank relativeert hij het leven, in keurige kleding gestoken en met een modieus brilletje op de neus. Alleen zijn indrukwekkende postuur (1.93 meter, 104 kilo) doet denken aan de krachtpatser die hij in de ring is.

In alle rust, maar zonder wrok, ontkracht hij de vooroordelen waarmee hij zo vaak wordt geconfronteerd. 'Veel mensen denken dat K1-vechters onbehouwen beulen zijn, die ook buiten de ring de vreselijkste dingen doen. Natuurlijk lopen er jongens tussen die wel eens wat uitvreten, maar die heb je in het voetbal toch ook?'

Nu hij toch bezig is met het uit de wereld helpen van misverstanden: K1 is dus geen freefighting, waar het bloed rijkelijk vloeit en kemphanen elkaar vaak als wilde beesten te lijf gaan. 'Alle K1-regels zijn gebundeld in een duimendik boek dat de vechters door en door kennen. De arbitrage houdt scherp in de gaten wat wel en niet mag.' Het enige dat hij niet kan ontkennen is dat K1 gepaard gaat met een hoog showgehalte.

De omstandigheden in het Tokyo Dome waren in alle opzichten bombastisch. Veel en vooral uitzinnige fans, stampend basgedreun en een onafgebroken stoet mediavertegenwoordigers. 'Je wordt geleefd', schetst Bonjasky de lange dagen. 'Als je net wakker bent, staan er al journalisten voor de deur van je hotelkamer. Ze willen alles van je weten.'

Fans worden nooit zonder Bonjasky's handtekening weggestuurd. Behalve vlak voor de wedstrijd. 'Vroeger maakte ik het liefst met iedereen een praatje, ik vond het allemaal prachtig. Totdat iemand me uitlegde dat ik daarmee mijn concentratie verstoor. Sindsdien loop ik in een rechte lijn van de catacomben naar de ring. Alles om me heen is donker, alleen mijn tegenstander is verlicht. Zo zie ik het.'

Melissa tovert een plastic mini-Bonjasky - te koop in de betere Japanse speelgoedwinkels - tevoorschijn uit de speelgoedla van zoontje Cassius. Het jochie is vernoemd naar Remy's idool en voorbeeld Cassius Clay, alias Mohammed Ali. 'Zijn mentaliteit is die van een winnaar. We lijken wel wat op elkaar.'

Van verliezen hield de in Paramaribo geboren Bonjasky - hij verhuisde op zijn vijfde met zijn familie naar Tilburg - al niet toen hij nog voetbalde. De verdediger had talent, maar was net niet goed genoeg voor de profs. Bij de talentendagen van Ajax sneuvelde hij steevast een ronde te vroeg.

Een beenbreuk - 'iemand gleed keihard van achteren op me in, ik dacht: moet dat nu zo?' - zette hem aan het denken. Hij stopte met voetbal en ging met twee vrienden kijken bij de Amsterdamse sportschool Mejiro Gym, waar Bonjasky's trainer Andre Mannaart zelf nog trainde.

Van het drietal haalde alleen Bonjasky de top. Eerst als kickbokser, later als K1-vechter. Zijn eerste K1-jaar werd hij nog gesponsord door een vriend, die al snel overtuigd was van zijn talent. Bonjasky verblufte de wereld door de groten der aarde te kijk te zetten als kleuters. De voormalige bankmedewerker en netwerkcoordinator kan nu rondkomen van prijzengeld en sponsoring.

Over zes jaar stopt hij met vechten en richt hij zich waarschijnlijk op de begeleiding van jong talent, hoewel hij eigenlijk van iets heel anders droomt. Bonjasky: 'Ik zou graag in een film spelen. Geen vechtfilm, want dan kom je nooit meer van dat stempel af, maar een mooie thriller of zo. Ik zie veel acteurs van wie ik denk: jij kunt echt niet acteren.'

Melissa knikt. Als of ze wil zeggen dat het niet altijd een pretje is onderuitgezakt een dvd'tje te bekijken met de eeuwige criticus die ze trouwde. Bonjasky glimlacht en gebaart naar zijn K1-trofeeen. 'Een Oscar zou daar best naast passen.'

Remy Bonjasky: 'Natuurlijk lopen er jongens in het K1 rond die weleens wat uitvreten, maar die heb je in het voetbal toch ook?' FOTO KLAAS JAN VAN DER WEIJ

LANGUAGE: DUTCH

LOAD-DATE: February 10, 2005

cactusdre
10-02-2005, 12:50
Als hij dat echt heeft gezegd vind ik het een belachelijke uitspraak.

}|^-_-^|{
10-02-2005, 12:56
even nagezocht: hoost in de nrc van november 2002 (dus niet 2003 zoals ik beweerde):

Hoost verdedigt zijn passie met verve. Noem het K1-vechten dan ook geen commerciele evenknie van het verketterde freefight. Hoost, hoofdschuddend: 'Bij ons mag je bijna alles doen, maar dan alleen staand. Bij freefight mag je op de grond nog doorgaan met slaan en schoppen. Zodra iemand bij ons op de grond terecht komt, stopt het gevecht. Bovendien mag je bij K1 niet op het achterhoofd en het kruis slaan of schoppen. Ik ben wel eens gevraagd voor een freefight-gevecht, maar dat weiger ik. Ik kan niet worstelen en hou niet van vechten met blote handen. Freefight is een veredelde vorm van straatvechten, want op straat gelden ook geen regels.

redjuh
10-02-2005, 12:56
Het staat toch letterlijk zo in de Volkskrant! Dus niks delete!

ik had per abuis 3x hetzelfde gepost door een system error... was niet topic gerelateerd dus. marieke moet ze ff deleten

Wheelie
10-02-2005, 12:57
Zou me echt verbazen als dat Remy's woorden zijn

Nickuraba
10-02-2005, 13:02
zou jammer zijn als men indeed freefight de grond in stampt!
dan wordt het tijd dat men eens bij pride gaat kijken. Welke gasten bij K1 vreten wel eens shit uit dan? vraag ik me eigenlijk zo 1..2..3 af

Thomas
10-02-2005, 13:16
Het zou me niks verbazen. Ernesto Hoost zei ook iets soortgelijks een paar jaar terug. Ze zijn geen fan van freefight, zoveel is duidelijk.

Aan de andere kant zou je toch wel verwachten dat Remy weet dat je bij een freefightwedstrijd niet door mag trappen op de grond en ook niet mag stoten naar het hoofd, dus dat het met dat "bloed dat rijkelijk vloeit" ook wel mee zal vallen i.v.m. een kickbokswedstrijd.

}|^-_-^|{
10-02-2005, 13:24
er zou eens onderzoek gedaan moeten worden naar de schade bij FF en bij kickboksen, ik denk dat de resultaten redelijk verbazingwekkend zullen zijn voor de heren van de K1

Anonymous
10-02-2005, 13:51
ik zie het probleem niet. remy heeft het over freefight. freefight is geen mma.

ik zie freefight = NHB ( no holds barred ) en daar vloei het bloed inderdaad rijkelijk.

als remy nu zou zeggen in mma vloeit het bloed rijkelijk dan klopt het niet. maar dat zegt hij dus niet.

als ze nu eens de mensen leren in nederland wat het verschil is tussen mma en freefight denk ik dat een hoop tramelant de wereld uitgeholpen kan worden.

ugh de wijze silva4life heeft gesproken :)

Ronald
10-02-2005, 14:44
Zoals jullie weten is Remy door de Mixfight.nl members verkozen tot Kickbokser van het jaar 2004. In dat kader hebben Marieke en Sebastiaan zeer binnenkort een interview met hem dat hier geplaatst zal worden. Ze zullen hem de vraag ook voorleggen hoe hij hier nou tegenover staat.

Zijn er sowieso nog andere vragen die jullie graag aan Remy voor zouden willen leggen? Laat maar horen, het kan nu nog... :D

cactusdre
10-02-2005, 14:50
ik zie het probleem niet. remy heeft het over freefight. freefight is geen mma.

ik zie freefight = NHB ( no holds barred ) en daar vloei het bloed inderdaad rijkelijk.

als remy nu zou zeggen in mma vloeit het bloed rijkelijk dan klopt het niet. maar dat zegt hij dus niet.

als ze nu eens de mensen leren in nederland wat het verschil is tussen mma en freefight denk ik dat een hoop tramelant de wereld uitgeholpen kan worden.

ugh de wijze silva4life heeft gesproken :)

Zo wijs ben je niet want op Rings regels worden er ook freefight partijen gevochten en dat is lijkt echt niet op NHB partijen. Ik denk dat je een beetje in de war bent met Cagefighting. :wink:

NESCIO
10-02-2005, 14:53
maakt niet uit wat ie zegt k1 is een freak show aan het worden, klasse dat ie wint maar goed heb liever dat overeem pride wint !!

Italian*Berlusconi*
10-02-2005, 15:01
ik zie het probleem niet. remy heeft het over freefight. freefight is geen mma.

ik zie freefight = NHB ( no holds barred ) en daar vloei het bloed inderdaad rijkelijk.

als remy nu zou zeggen in mma vloeit het bloed rijkelijk dan klopt het niet. maar dat zegt hij dus niet.

als ze nu eens de mensen leren in nederland wat het verschil is tussen mma en freefight denk ik dat een hoop tramelant de wereld uitgeholpen kan worden.

ugh de wijze silva4life heeft gesproken :)

Zo wijs ben je niet want op Rings regels worden er ook freefight partijen gevochten en dat is lijkt echt niet op NHB partijen. Ik denk dat je een beetje in de war bent met Cagefighting. :wink:

niet echt... als je een iemand op straat zal vragen wat is freefight zal die hetzelfde antwoorden. Alleen de 'kenners' weten het verschil en we doen het eigenlijk ook zelf want we blijven het freefight noemen zo'n evenement, met de negatieve publiciteit die daarbij hoort, terecht of onterecht.

Ronald
10-02-2005, 15:33
...en we doen het eigenlijk ook zelf want we blijven het freefight noemen zo'n evenement...
Zelf ben ik overgestapt op de naam "Mixfight" als ik het er met anderen over heb. Heb ook een tijdje MMA geprobeert maar dat resulteert vaak in: "Wat zeg je?".

cactusdre
10-02-2005, 15:34
ik zie het probleem niet. remy heeft het over freefight. freefight is geen mma.

ik zie freefight = NHB ( no holds barred ) en daar vloei het bloed inderdaad rijkelijk.

als remy nu zou zeggen in mma vloeit het bloed rijkelijk dan klopt het niet. maar dat zegt hij dus niet.

als ze nu eens de mensen leren in nederland wat het verschil is tussen mma en freefight denk ik dat een hoop tramelant de wereld uitgeholpen kan worden.

ugh de wijze silva4life heeft gesproken :)

Zo wijs ben je niet want op Rings regels worden er ook freefight partijen gevochten en dat is lijkt echt niet op NHB partijen. Ik denk dat je een beetje in de war bent met Cagefighting. :wink:

niet echt... als je een iemand op straat zal vragen wat is freefight zal die hetzelfde antwoorden. Alleen de 'kenners' weten het verschil en we doen het eigenlijk ook zelf want we blijven het freefight noemen zo'n evenement, met de negatieve publiciteit die daarbij hoort, terecht of onterecht.

Ik dacht dat er alleen maar kenners op mixfight posten.

MZN
10-02-2005, 15:40
ik zie het probleem niet. remy heeft het over freefight. freefight is geen mma.

ik zie freefight = NHB ( no holds barred ) en daar vloei het bloed inderdaad rijkelijk.

als remy nu zou zeggen in mma vloeit het bloed rijkelijk dan klopt het niet. maar dat zegt hij dus niet.

als ze nu eens de mensen leren in nederland wat het verschil is tussen mma en freefight denk ik dat een hoop tramelant de wereld uitgeholpen kan worden.

ugh de wijze silva4life heeft gesproken :)

Zo wijs ben je niet want op Rings regels worden er ook freefight partijen gevochten en dat is lijkt echt niet op NHB partijen. Ik denk dat je een beetje in de war bent met Cagefighting. :wink:

niet echt... als je een iemand op straat zal vragen wat is freefight zal die hetzelfde antwoorden. Alleen de 'kenners' weten het verschil en we doen het eigenlijk ook zelf want we blijven het freefight noemen zo'n evenement, met de negatieve publiciteit die daarbij hoort, terecht of onterecht.

Samengevat komt het er denk ik op neer dat Pride, ufc, I.m.a. enzo MMA is waarin ikzelf geen link zie met veredelde straatgevechten.

Italian*Berlusconi*
10-02-2005, 15:41
...en we doen het eigenlijk ook zelf want we blijven het freefight noemen zo'n evenement...
Zelf ben ik overgestapt op de naam "Mixfight" als ik het er met anderen over heb. Heb ook een tijdje MMA geprobeert maar dat resulteert vaak in: "Wat zeg je?".

yepz... hier hetzelfde... noem het ook maar mixfight of blijf hameren op EM EM AAH.. hahahaha... en dan uitleggen waar dat dan voor staat. Klinkt ook veel sportiever dan freefight of mixfights imo...

Biiyen
10-02-2005, 16:05
"'Alle K1-regels zijn gebundeld in een duimendik boek dat de vechters door en door kennen"

Dan kunnen Bob Sapp en Cyril Abidi waarschijnlijk niet lezen. :mrgreen:

Dalgliesh
10-02-2005, 17:11
"'Alle K1-regels zijn gebundeld in een duimendik boek dat de vechters door en door kennen"

Dan kunnen Bob Sapp en Cyril Abidi waarschijnlijk niet lezen. :mrgreen:
Allemaal in het Japans...

Thomas
10-02-2005, 17:18
"'Alle K1-regels zijn gebundeld in een duimendik boek dat de vechters door en door kennen"

Dan kunnen Bob Sapp en Cyril Abidi waarschijnlijk niet lezen. :mrgreen:
Allemaal in het Japans...

http://www.rechtenforum.nl/forum/images/smiles/icon_takeitdown.gif

Anonymous
10-02-2005, 17:21
Het zal allemaal wel lichtelijk aangedikt zijn. Zonder spektakel verkoop je geen verhalen, toch? Ik geloof nooit dat Remy zo kortaf en naief is - no way.

Muay Thai Elite
10-02-2005, 17:23
Telegraaf.... :roll:

Ronald
10-02-2005, 17:48
Zelf ben ik overgestapt op de naam "Mixfight" als ik het er met anderen over heb. Heb ook een tijdje MMA geprobeert maar dat resulteert vaak in: "Wat zeg je?".

yepz... hier hetzelfde... noem het ook maar mixfight of blijf hameren op EM EM AAH.. hahahaha... en dan uitleggen waar dat dan voor staat. Klinkt ook veel sportiever dan freefight of mixfights imo...
"Mixfight is een mix van verschillende vechtsporten" zeg ik dan. Klinkt toch ook best sportief? :)

ashi76
10-02-2005, 18:53
Het zou mij ook zeer verbazen als dat Remy's woorden zijn. :?

Wheelie
10-02-2005, 19:05
Telegraaf.... :roll:

Volkskrant.... :roll:

ashi76
10-02-2005, 19:15
Ik vind het allebei kutkranten.. maar dat terzijde.

Mike
10-02-2005, 19:18
ik geloof ook niet dat remy er zo over denkt. k denk dat de journalist zelf het een en ander toegevoegd heeft. Komt wel vaker voor, misschien het programma ' de leugen regeert' bellen/mailen als remy straks in t mixfight interview aangeeft dat niet gezegd te hebben. Zo kan je dit verhaal nog een positief staartje geven. dat programma kickt erop journalisten en media op fouten en leugens te betrappen. Misschien is dit wel een leuk onderwerp voor ze.

www.deleugenregeert.nl

Tip ons!
De Leugen Regeert kan niet gemaakt worden zonder uw hulp en alertheid. Heeft u onlangs in de media een leuke (of ergerlijke) flater, miskleun of faux pas gelezen of gezien die geschikt is voor ons programma? Tip ons dan in een mailtje.

[email protected]

Muay Thai Elite
10-02-2005, 19:31
Telegraaf.... :roll:

Volkskrant.... :roll:

Oops, I did it again baby.... Foutje bedankt! :thumbs:

Enne, ik gebruik altijd de term Freefight: die klinkt het bekendst in de oren (van leken) en is toch gewoon de vetste naam? "MMA" klinkt echt niet stoer hoor...

Marc
10-02-2005, 20:03
Hij heeft deze uitspraak echt gedaan. Hij , of zijn manager lezen nl. de interviews voor plaatsing en kunnen corrigeren. Dat is dus niet het geval en dus denk ik zomaar dat hij dit echt heeft gezegt.

}|^-_-^|{
10-02-2005, 23:34
Hij heeft deze uitspraak echt gedaan. Hij , of zijn manager lezen nl. de interviews voor plaatsing en kunnen corrigeren. Dat is dus niet het geval en dus denk ik zomaar dat hij dit echt heeft gezegt.

het staat niet tussen aanhalingstekens, het is dus geen citaat. Bij interviews met de grotere kranten heb je alleen het recht om foute citaten te laten verwijderen, observaties van de auteur krijg je er over het algemeen nevernooitniet uit of je moet vantevoren erg goede afspraken maken.