PDA

View Full Version : ik heb hulp nodig..(Yamato Damashi)...



maartenjackie
03-03-2005, 20:04
2 jaar geleden had ik op Shooto gepost dat ik wel een Yamato Damashi tattoo wilde ( tattoo van Enson inoue en andere japanse en niet japanse vechters.) nadat ik dat had gepost vertelde me iemand het verhaal achter deze tattoo, kan iemand mij vertellen wat het precies inhoud?? ik weet wel de positieve dingen zoals Samurai spirit en never give up, maar de negatieve dingen weet ik niet meer. ik vind het namelijk een erg vette tat om te laten zetten. maar een negatief iets wil ik niet op mn lichaam


respont please

arigato

migyur
03-03-2005, 20:12
lol, ik kan me dit nog herrinneren en volgens mij werd die gezegde ook gebruikt in de 2de WO...

maartenjackie
03-03-2005, 20:17
haha ja zoiets schiet me ook weer te binnen

Jochem
03-03-2005, 20:43
Early moral custom must be coercive custom. But as many habits, at first painfully formed under compulsion only, become easy through constant repetition, and at last automatic, so the conduct compelled through many generations by religious and civil authority, tends eventually to become almost instinctive. Much depends, no doubt, upon the degree to which religious compulsion is hindered by exterior causes,--by long-protracted war, for example,--and in Old Japan there was interference extraordinary. Nevertheless, the influence of Shintô accomplished wonderful things,--evolved a national type of character worthy, in many ways, of earnest admiration. The ethical sentiment developed in that character differed widely from our own; but it was exactly adapted to the social requirements. For this national type of moral character was invented the name Yamato-damashi (or Yamato-gokoro),--the Soul of Yamato (or Heart of Yamato),--the appellation of the old province of Yamato, seat of the early emperors, being figuratively used for the entire country. We might correctly, though less literally, interpret the expression Yamato-damashi as "The Soul of Old Japan."

Jochem
03-03-2005, 20:44
Yamato (yah-mah-to) an old name for Japan which means east-mountain
Yamato damashi () the Japanese spirit, especially when referring to national pride or fighting
Yamato Damashi () the soul of Japan. Japanese national pride.

hope it helps :)

Anonymous
03-03-2005, 21:13
yamato damashii is een term afkomstig uit de geschriften van samurai musashi myamoto. de term is, net als de rest van het bushido-gedachtegoed, gruwelijk misbruikt door keizerlijk japan in de 2e wereldoorlog.
yamato damashii werd synoniem met japanse wereldsuperioriteit. opoffering voor het japanse vaderland etc.

net als bijvoorbeeld de term 'kamikaze'. deze term werd eerst gebruikt als naam voor de heilige storm die het japanse eiland tegen zeerovers en invasiemachten beschermde. in de 2e wereldoorlog gebruikte de keizer 'kamikaze' voor de zelfmoordpiloten die hun leven opofferden voor hem. (de keizer werd immers gezien als god op aarde). een misbruik van het originele woord voor oorlog.

enson inoue ging het karakter 'yamato damashii' gebruiken, omdat hij vond dat het tweede karakter van het woord er wel tof uitzag (!!! echt waar, zie zijn interview in fightsport magazine). hij had geen idee wat het eigenlijk betekende. toen de japanse pers hem verweet een rechts extremist te zijn (want yamato damashii refereert aan imperialistisch keizerlijk japan) schrok hij zich de pleuris en ging de achtergronden van die term uitzoeken. toen kwam hij op de geschriften van musashi (grootste japanse zwaardvechter ooit).

sindsdien houdt hij musashi's betekenis van yamato damashii aan: samurai spirit, etc. daar is op zich niets mis mee.

echter, als je een yamato damashii tattoo op je lijf hebt, en je komt een japanner tegen die niet bekend is met enson inoue, dan denkt hij waarschijnlijk: "wat een westerse idioot".

het equivalent is als een japanner de term 'sieg heil' zou laten tattoeren. sieg heil is een groet, alleen heeft deze term in ww2 natuurlijk een HELE nare bijbetekenis gekregen. dan kan die japanner natuurlijk bij hoog en laag beweren dat hetzelfde als 'vrede zij met u' betekent, en dat is ook zo, maar het is ook een nazi groet geworden.

dus, denk er es even goed over na.

Highline
03-03-2005, 21:21
kan je dat logo eens posten want ik heb geen idee hoe het eruit moet zien :roll:

Tsuki
03-03-2005, 21:32
wel grappig ik wil die tattoo ook al een tijdje

Jochem
03-03-2005, 23:27
google images misschien? :p

http://www.pridefc.com/pride2004/fighters/I/imgs/fighters_i05.jpg

denk deze? of staat ie op zijn rug :P

Reversal of Dan
04-03-2005, 00:31
http://www.fokaidamashii.com/multimedia/gallery001/001.jpg

http://www.fokaidamashii.com/multimedia/gallery001/013.jpg

maartenjackie
05-03-2005, 13:26
ok dan thanx, zonde dat zo'n mooie tattoo verneukt word,