PDA

View Full Version : Interview met Lex Wybenga



Highline
06-03-2005, 00:20
bron: www.man-magazine.nl

Lex Wybenga is een vriendelijke jongen die er een beetje studikoos uitziet maar in de ring verandert in een vechter met een killerinstinct. Ik zocht contact met Lex om hem het hemd van zijn lijf te vragen voor een interview van mijn o zo geliefde Man-magazine


Ben jij met kickboksen begonnen bij KB Arnhem?
Ik ben in Ede bij Physical begonnen en heb daar heel even getraind en ben daarna naar KB Arnhem gegaan.

Hoe lang was dat geleden?
Ik ben ongeveer 11 jaar geleden met kickboksen maar trainde toen maar 1 keer in de week. In 1997 ben ik intensief gaan trainen en heb dat jaar ook mijn eerste partij gevochten.

Had jij hiervoor al andere sporten gedaan?
Ik heb een tijdje op voetbal, judo en karata (tevens bij Fred) gezeten maar dit is allemaal voor korte duur geweest.

Hoe ziet een trainingsweek van jou eruit ?
Ik train gemiddeld twee keer per dag, 1 x in de ochtend en 1 x in de avond. De trainingen die ik in een week doe zijn hardlopen (interval en duur), krachttraining, rondjes draaien op de pads en op de kussens en de normale kickbox trainingen. Ik heb elke week ook één dag dat ik helemaal niks doe en lekker van mijn rust geniet.

In welke klasse vecht jij momenteel?
Ik vecht momenteel in de A klasse tot 86kg. Mijn gewicht varieert wel tussen de 83kg en de 86kg.

Wanneer was je laatste partij en hoe is die verlopen?
Mijn laatste partij vocht ik 13 november in Heerlen tegen Yusuf Belmikdam. De partij verliep heel goed en ik had een mooie punten voorsprong opgebouwd.... maar, helaas kreeg ik in de vierde ronde een onopzettelijke elleboog op mijn neus en mocht van de ring arts niet meer door. Verloren op medische interventie.

Heb jij een vaste trainingspartner?
Ik train veel met Raymond Staring, iemand die de meeste van ons wel kennen en op het moment de wereldtitel houder van de WFCA. Ook train ik veel met Benjey Zimmerman, dit is een zeer getalenteerde zwaargewicht die denk ik nog een hoop aan het kickbox publiek zal laten zien en met een aantal jaar ook nog wel eens in het K1 gezien kan worden.

Het is een tijdje stil geweest rondom jou, kwam dit vanwege een blessure?
Ik vocht ongeveer twee jaar geleden een B partij tegen Eric Zowa en toen brak ik door een hoge trap mijn ellepijp. Mijn herstel heeft toen 1,5 jaar geduurd en gaf een hoop complicaties mee. Maar gelukkig doet die het weer helemaal en kan ik weer lekker aan de bak.

Hoe verliep de revalidatieperiode?
Slecht, maar dit kwam mede door dat ik te gemotiveerd was om weer te trainen en al met mijn arm in het gips aan het hardlopen was.

Baalde je niet dat je een tijd niet actief kon zijn in de sportschool?
Dat ik niet kon sporten was verschrikkelijk frustrerend voor mij en dat was ook te merken in mijn humeur. Ik heb een aantal keer geprobeerd om te gaan sporten maar merkten dat mijn herstel er alleen maar langer door duurde. In deze periode ben ik ook 96 kg komen te wegen conditioneel erg verzwakt.

Heb je naast het kickboksen ook andere hobby’s?
Ik heb een hond en graag met mijn hond het bos in om te wandelen.

Wat voor band heb je met Fred Rooyers ?
Ik heb met Fred een heel goede band maar dit komt natuurlijk ook omdat we elkaar al lang kennen. Ik trainde al bij hem met karate toen ik een jaar of tien was.

Wat vind je van zijn kwaliteiten als voormalig vechter?
Hij is een tacties hele goede vechter en weet zijn achterwaartse levertrap altijd verschrikkelijk goed te plaatsen. Ook weet hij nu steeds iedere wedstrijdvechter moe te maken puur op tactiek en routine.

Heb je wel eens met hem gesproken over het kickboksen van vroeger?
Natuurlijk heb ik het wel eens met hem over zijn wedstrijden gehad en over de de dingen die hij in zijn carrière mee heeft gemaakt. Uit zijn ervaringen kunnen wij als pupillen natuurlijk heel veel leren.

Wat is er karakteristiek aan de stijl van KB-arnhem?
Veel combineren en eindige met een lowkick.

Aan welke tegenstander heb jij nare herinneringen overgehouden?
Aan Badr Hari... Ik heb twee keer tegen hem gevochten en twee keer van hem verloren. Dit zijn ook de enige twee keer dat ik door een tko heb verloren.

Tegen wie zou je graag willen vechten en waarom deze keuze?
Het maakt mij niet zoveel uit tegen wie ik vecht en wil overal gewoon een leuke sportieve en voor het publiek aantrekkelijke pot van maken. Ik vecht in maart tegen Mourad Bouzidi en hier kijk ik wel naar uit. Mourad is namelijk een sportieve jongen die erg allround is. Ik denk dat wij er een leuke pot van gaan maken.

Welke twee vechters zouden voor jou een droom matchmaking zijn?
Ik zou Ramon Dekker wel een keer live willen zien vechten en tegen wie maakt dan niet zoveel uit.

Simson vs Mes part III in de arena is een kraker waar iedereen naar kijkt wie gaat er volgens jou met de overwinning naar huis?
Ik denk Simson.

Heb je een bepaald patroon wat je volgt op de dag van de wedstrijd?
Nee, het enige wat ik doe is rustig aan en ik span me die dag niet te veel in maar ik heb geen patroon dat ik volg.

Ben jij een vechter die zeer gespannen is of relaxed?
Ik ben de week voor de wedstrijd erg gespannen en op de dag word ik steeds relaxter en ga lekker ontspannen de ring in.

Wat is je favoriete techniek?
Ik heb geen favoriete techniek maar ik boks het liefst.

Wat zijn jou ambities in de sport?
Ik sport voor mijn plezier en ik blijf dus vechten tot dat ik het niet meer leuk vindt. In die periode probeer ik zoveel mogelijk te bereiken.

Hoe zie jij het kickboksen over 5 jaar?
Ik denk dat het kickboksen in Nederland dan een stuk populairder is en dat meer mensen de sport begrijpen. Nu het K1 en de K1 max al meer op tv komt merk je dat de interesse van mensen er ook steeds meer voor komt. Maar er zullen toch altijd mensen zijn die ons niet zien als sporters.

Met welk merk handschoenen train jij?
Ik heb verschillende handschoenen maar train het liefst met windy’s of cusley

Ben je meer een technische of een karaktervechter?
Karakter.

Lex Wybenga is vechter die ik graag aan het werk zie, een vechter die naast actie ook een stevige dosis vechtlust in de schaal legt. Ook als het hem even tegen zit worden alle zeilen bijgezet om te overleven in die ring en daarom is hij in mij ogen een fighter met een “hart�. Lex veel succes met je carrière en ik hoop je nog vaak te mogen bewonderen in de ring. [/b]

Ronny
06-03-2005, 04:47
leuk lex.

phranq
06-03-2005, 09:59
naais :thumbs:

Wheelie
06-03-2005, 12:30
Leuk interview

skiediem
06-03-2005, 13:28
Heb jij een vaste trainingspartner?
Ik train veel met Raymond Staring, iemand die de meeste van ons wel kennen en op het moment de wereldtitel houder van de WFCA. Ook train ik veel met Benjey Zimmerman, dit is een zeer getalenteerde zwaargewicht die denk ik nog een hoop aan het kickbox publiek zal laten zien en met een aantal jaar ook nog wel eens in het K1 gezien kan worden.
Dit stukje is echt om serieus te nemen !

Fr3ddy
06-03-2005, 15:37
Leuk interview! :thumbs:

Wybenga
07-03-2005, 10:27
Heb jij een vaste trainingspartner?
Ik train veel met Raymond Staring, iemand die de meeste van ons wel kennen en op het moment de wereldtitel houder van de WFCA. Ook train ik veel met Benjey Zimmerman, dit is een zeer getalenteerde zwaargewicht die denk ik nog een hoop aan het kickbox publiek zal laten zien en met een aantal jaar ook nog wel eens in het K1 gezien kan worden.
Dit stukje is echt om serieus te nemen !

Was toch op verzoek van jouw :wink: