PDA

View Full Version : Interview met Furdjel de Windt



Highline
06-03-2005, 15:42
bron: www.man-magazine.nl

Als ik op een druilige maandagavond mijzelf oppep voor de conditie en zaktraining bij Meijro Gym komt er opeens een klein manneke binnenlopen die mij gelijk al opviel. Een Dennis Rodman type met goudblond haar. Met en quasi blik tikt hij op de zware bokszak en vraagt heb jij al iemand om mee te trainen?

Nee antwoord ik en samen met de kleine Dennis Rodman Look a like onderga ik de loodzware maandagavond training waar Meijro Gym bekend om staat. Als ik een paar weken later aanwezig ben op het gala in Zilvermeeuwen zie ik tot mijn verbazing dat deze Dennis Rodman look a like moet vechten en nog wel een freefight partij.

De ringspeaker kondigt hem aan als Furdjell de Windt.Als het gevecht begint zie ik hoe deze Furdjel zijn tegenstander in het grondgevecht de baas is en de partij domineert en als winnaar de ring mag verlaten. Nu een paar jaar verder is het Dennis Rodman kapsel verdwenen en de overstap naar een andere sportschool gemaakt. Ik maak een afspraak met Furdjel om te vragen hoe het met hem gaat ?

Beste Furdjel hoe gaat het ermee?
Ja hoor met mij gaat alles goed ben weer hard aan het trainen voor me volgende partij. zit nu momenteel lekker in me vel dus kan er hard tegen aan gaan

Het is een tijd stil geweest rondom jou ben je een tijdje gestopt?
Ja, weet je wat het is ik moest op een gegeven moment even een keuze maken tussen werken of naar school gaan. op school deed ik eigenlijk geen moer en zat daar maar voor mijn studiefinanciering (hoewel ik wel altijd goede cijfers had) op een geven moment kwam ik een vriend van me tegen die me een baan aan bood in de Bijlmerbajes. Kijk ook ik heb kinderen en wist dat als ik dit aan zou nemen dat ik een vaste aanstelling zou krijgen dus koos ik voor dat. Ik moest ook een hele tijd ervoor naar de opleiding dus had ik niet echt veel tijd om te trainen. Maar nu ben ik weer terug en ik kom Keihard weer terug!

Wanneer was je laatste optreden in de ring en hoe verliep dit? Was dit de partij tegen Muniz?
Mijn laatste partij was tegen Marco Holkamp 19 oktober 2004 die partij heb ik in 1minuut 15 gewonnen door middel van een armklem. En tja die partij van mij tegen Muniz.... wat kan ik daar over zeggen. Ik ging om echt eerlijk te zijn toch wel met een onzeker gevoel de ring in omdat ik zoiets had van damn ik moet gewoon tegen een grootmeester Braziliaans jui jitsu het enige wat er in me op kwam was .. als hij me maar niet laat kloppen dat vind ik alles goed. Ik merkte dat ik in de wedstrijd steeds meer groeide en vond eerlijk gezegd dat hij een beetje afzwakte. Wel moet ik zeggen dat hij een meesterlijke basis heeft in het grond vechten maar qua kracht kwam hij toch echt te kort. zelf had ik gehoopt dat ik een verlening zou krijgen want ik voelde gewoon dat ik hem kon hebben .. maar helaas heb verloren op beslissing van de jury. Toch heb ik wel iets leuks eraan over gehouden ik mocht in Muniz zijn plaats naar Rusland omdat hij tijdens onze partij geblesseerd was geraakt dus mocht ik in de kooi vechten.Dat was pas een echte ervaring.

Je zou onlangs vechten tegen Pislik om de Nederlandse titel maar deze partij ging niet door, hoe vaak heb je al tegen Pislik gevochten?
Ow hahahha, maak je daar maar geen zorgen over, ik vecht 19 maart tegen pislik dus bij die titel kom ik wel. Ik moet wel eerlijk blijven ik heb echt heel veel respect voor pislik het is gewoon echt een gozer met een vechtershart als je weet dat je tegen pislik vecht dat weet je ook dat je echt aan de bak moet gaan want het is zeker geen koekenbakker! ik heb nu 2 x tegen pislik gevochten 1 x voor een Nederlands titel en 1x voor een Benelux titel deze zijn beide in mijn bezit.

Hoe ziet jij trainingsschema eruit ?
Ik train 5 a 6 dagen in de week 4 x per week grondvechten en 2 x per week Thaiboxen

Op welk onderdeel van je training leg je extra nadruk?
Braziliaans jui jitsu natuurlijk daar ligt mijn hart echt!!

Omschrijf jouw passie voor het MMA ?
Wat ik er echt leuk aan vind is dat het een allround sport is en omdat ik een grondvechter ben vind ik het ook erg leuk als ik echt grondwerk zie. Die Brazilianen die verwennen me echt met hun techniek daar kan je echt heel veel van leren. Ik zelf kijk ook heel veel Braziliaans jui jitsu films en trainingen en als ik iets leuks zie dan onthoud ik het en probeer ik het uit met me vriendin.. die is altijd de klos. Als het bij haar lukt dan probeer ik het tijdens sparren ik ga dan gewoon constant voor die klem of positie als het lukt, geeft het me ook gewoon een kick!

Wie is je favoriete vechter bij Pride ?
Om echt eerlijk te zijn kijk ik echt die wedstrijden waar Brazilianen vechten zoals gracie, ninja enz Maar me favoriet blijft toch Wanderlei Silva die is gewoon te erg voor woorden, dat is pas een killer

Hoe belangrijk vind jij standing skills in verhouding met craplingskills in het MMA ?
Nou om echt eerlijk te zijn ben ik nou een echte grondvechter die zicht staand weet te redden ik denk dat je veel verder zult komen als je een echte grondvechter bent. En helemaal als je veel in het buitenland vecht! Hier in Nederland hebben ze niet zoveel begrip voor het grondvechten tenzij het jongens zijn met grote namen.

Van insiders heb ik gehoord dat je soms een beetje “lui� bent klopt dat?
Hahaha, klootzakken... tja af en toe komt het Surinaamse gevoel naar boven. Maar als ik eenmaal op de plaats van bestemming ben dat komt het wel weer goed hoor. Het zijn gewoon de eerste stappen die het moeilijk maken!

Wie is je trainingspartner?
Ja, ik heb er eigenlijk een paar met wie ik het lekkerst kan trainen.
Dat is natuurlijk een gozer met wie ik samen ben begonnen Windy Hernandez, kan goed met Bob schreiber trainen en Brain "Pinda Nelly" Maulany en natuurlijk niet te vergeten Sergei Gull

Ben jij ook naar Brazilië geweest voor een trainingsstage?
Dat is wel een droom van me die zeker uit gaat komen. Ik heb wel les gekregen hier in Nederland van een professor in BJJ en die heeft me als enigste van Nederland een certificaat gegeven.Wel vertrek ik 27 maart naar Bangkok om daar me Thaibox skills eens op te vijlen

Hoe is het om in Rusland in de kooi te vechten?
TOP !!! Als ik de kans krijg om dat nog eens te doen doe ik het zeker... sterker nog je mag me ervoor wakker maken !Het enige wat ik kan zeggen is dat elke freefighter dit gewoon een keer moet mee maken.

Met welke vechters filosofeer je wel eens over nieuwe technieken in het MMA ?
Windy Hernadez, sinds kort met cadu, Bob Schreiber, Sergei gull en Brain Maulany

Moeten ze de 30 seconden handhaven volgens jou en waarom?
Ik hoopte als dat deze vraag zou komen. Deze regel mogen ze per direct afschaffen. Freefight beteken vrije gevecht. Dat betekent dat je dus allerlei soorten vechtstijlen tegenover elkaar zult zien. Waarom mag een staande vechter wel langer dan 30 sec staand vechten en een grondvechter niet langer dan 30 sec op de grond.

Wanneer kunnen wij je weer in de ring aanschouwen?
Ik heb nu nog alleen 19 maart op me agenda staan tegen pislik en ik denk dat als ik deze partij win dat er wel wat meer deuren voor mij open zullen staan. Wat ik alleen niet begrijp is dat ik 2 x van Pislik heb gewonnen en dat ik mensen nu nog hoor zeggen dat ik me moet bewijzen tegen Pislik ? beetje raar vind je niet?

Je hebt al een tijdje last van een blessure(wat voor blessure en hoe ben je die opgelopen?
Ik had 3 weken voor de partij tegen pislik (14 nov 2004) tijdens sparren een trap op me ribben gehad waarvan het kraakbeen gelijk brak! Ik baalde er vreselijk van maar had gewoon geen keus om de wedstrijd op tijd af te blazen.

Hoe verloopt je herstel, loop je bij een speciale arts ?
Ja redelijk goed eigenlijk ik voel er helemaal niks van. Ik heb 2 x per week bij de fysio een behandeling gehad die me erg heeft geholpen. Ik kan er weer tegen aan

Wat doe je in het dagelijkse leven?
Nou van beroep ben ik Bewaarder in de Bijlmerbajes.
Ik heb 2 kinderen waar ik erg trots op ben Rashaen (5jaar) en Jair (1,5 jaar) Ik sta in het weekend portier bij verschillende discotheken en ik train ook weer keihard dus heb eigenlijk wel een druk leven.

Heb je ook een krachttrainingsschema?
Nee dat nog niet ben er wel weer mee bezig dus misschien dat ik je het de volgende keer kan vertellen

Tegen wie zou jij graag willen vechten en waarom juist deze tegenstander?
Nou hier in Nederland het ik niet echt een tegenstander tegen wie ik zou willen vechten ik heb wel landen waar ik graag zou willen vechten zoals : China, Japan, Brazilië Ik zou het ook wel grappig vinden als ik een keer tegen el Torro zou mogen vechten en waarom weet ik niet gewoon niks te doen.

Van welke vechter zou jij zeker een seminar volgen ?
Rickson gracie , Vitor bellfort, en ik zou gewoon met die Braziliaanse teams meer willen trainen

Als jij werd gevraagd voor een seminar welke technieken zouden dan zeker de revue passeren ?
The Twister dat is nu een van me nieuwe waar ik voor ga en natuurlijk the triangle die blijft me favoriet

Hoe is de vipe bij SchreiberGym, volgens mij is het hard trainen maar voor humor is er ook plaats
Het is gewoon top, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld op een sportschool en voor mij zijn Bob en Irma gewoon meer dan mijn trainers

Anklelock of guilotine en waarom?
Anklelock het is gewoon kicken als je het er bijna vanaf draait dat hij gewoon niet meer op zijn poot kan staan en hinkelend naar de kleedkamer moet.

Wat zijn jouw ambities in de sport ?
Ik wil gewoon alles behalen wat er te behalen valt in de vechtsport wereld! En ik zal er ook gewoon me best voor doen om zo ver mogelijk te komen

Hoe vind jij dat de sport zich heeft ontwikkeld de laatste jaren ?
Ik vind het opzicht goed gaan er komen gewoon heel veel vechters bij dus de sport blijft groeien. En tja zelf denk ik als de media zoveel geld in de vechtsport stoppen zoals ze bij darten doen komen wij ook veel verder. Kijk maar naar remy Bonjaski , Ernesto Hoost en Peter Aerts die zijn gewoon net Micheal Jackson in Japan die kunnen gewoon niet normaal de straat op en als ze terug in Nederland zijn kijk gewoon bijna niemand meer naar hun om ! Er is natuurlijk een ding wat ik wil zeggen tegen de mensen die gala's bezoeken. Laten jullie alstublieft die mongolen thuis die de sfeer bederven op een gala het is niet alleen slecht voor de vechters maar ook voor de media straks zijn we nergens meer welkom!

Het was een waar genoegen een interview met Furdjel te doen alleen zal hij over het gedeelte van Dennis Rodman niet zo blij zijn. Ik hoop dat de blessure van deze sluipschutter op de grond voorspoedig hersteld en dat we hem weer zo snel mogelijk in de ring mogen zien.

Wheelie
06-03-2005, 15:57
Leuk interview met een top vechter

Aaronk
07-03-2005, 12:07
Cool interview

En ik dacht dat ik zijn inspiratie was

Jay Hoov
07-03-2005, 14:46
Mooi..gaat echt oorlog worden tussen die 2!!!

kentaro
07-03-2005, 16:55
Succes in ieder geval tegen Pislik!!!

Jochem
07-03-2005, 17:57
k`heb helaars dat weekend 2 wedstrijden anders kwam ik zeker kijken, hiero in teelbalburg

makavelli
07-03-2005, 18:01
Ik hoop dat we de Windt eens wat meer op de grote gala's gaan zien, hij verdiend het! :thumbs:

Jeru
07-03-2005, 23:04
Furdjel is top!!

Nicky
08-03-2005, 07:23
:thumbs:

Jase
08-03-2005, 14:16
Ik hoop dat we de Windt eens wat meer op de grote gala's gaan zien, hij verdiend het! :thumbs:
Helemaal correct, op 2h2h en op it's showtime hoort ie zeker thuis!