PDA

View Full Version : Interview met Mario Borzic



Highline
08-03-2005, 01:19
bron: man-magazine

Op het vorige Ringsgala stond een partij die bijzonder mijn aandacht trok, de confrontatie tussen Mario Borzic en Stefan Klever, beide vechters met een identieke stijl van vechten. Door blessureleed moest Mario Borzic deze partij aan zicj voorbij laten gaan wat hem aan het hart lag. Gelukkig hebben de heren promotors van Rings op het komende gala de partij tussen Stefan Klever en Mario Borzic weer op de line up geplaatst met als inzet de Nederlandse titel -90 kg. Dank zij Tyrone Spong kwam ik met Mario in contact voor een interview.

Hoe maak je het Mario ?
Ik maak het vrij goed, dank je.. Kan natuurlijk altijd een tonnetje of 2,3 beter, maar naar omstandigheden mag ik niet klagen. Ik heb vrij druk met de dagelijkse beslommeringen des levens zoals werk, trainen en natuurlijk mijn familie, vriendin Victoria en mijn favoriete vechter: mijn hond Macho.

Ben je helemaal van je blessure hersteld?
Ik heb de laatste tijd inderdaad veel blessureleed gekend, jammer genoeg. Van de blessure waar jij het over hebt, ben ik helemaal hersteld, maar ik kamp nog wel met een aantal lichamelijke “obstructies�, maar gelukkig niets onoverkomelijks

Wat voor blessure was dat?
Ik heb mijn kleine teen van mijn rechtervoet eind vorig jaar tot 2 keer toe gebroken…. Dat was niet prettig kan ik je vertellen

Hoe graag wil jij die Nederlandse titel tot 90 kilo in je bezit hebben?
Kijk, ik vecht tegen Klever 3 april as. Om de titel tot 85 kilo. Het maakt mij niet uit welke gordel, ik wil gewoon kampioen worden. Basta! Ik draai nu al een tijdje mee, ben er een poosje noodgedwongen uit geweest en ik ben terug gekomen en die titel zie ik als een kroon op mijn werk, voor al mijn bloed, zweet en stiekem een beetje tranen…. ahahhahaah

Op 3 april aanstaande gaat het eindelijk gebeuren de confrontatie tussen jou en Stefan Klever, hoe zie jij deze “clash� tegemoet ?
Met veel vertrouwen. Ik heb respect voor de vechter Klever, als mens ken ik hem niet en op die avond is dat ook niet belangrijk. Die avond telt maar 1 ding: Die belt! De partij is al 2x eerder uitgesteld, het moest nu maar eens een keertje gebeuren. Ik denk dat het een knalpartij wordt.

Het is alweer een jaar geleden dat je weer de ring in gaat, ben je dan niet een beetje roestig qua wedstrijdritme?
Ja, dat was voor mij ook een aandachtspunt. De planning was, in overleg met mijn trainer Lucien Carbin, om vaker te vechten. Ook muay thai, maar ik heb vorig jaar veel blessureleed gekend en dus heb ik lang niet gevochten. Ik speelde nog met de gedachte om eind februari nog een partij te draaien, maar na overleg met de trainer is besloten om ons in eerste instantie volledig te richten op deze titelstrijd.

Hoe vaak in de week ben jij bij FFC te vinden(trainingschema)
Ik train zo’n 5x in de week bij FFC en daarnaast loop ik ongeveer 2x in de week hard op het strand of in de duinen. Dit laatste doe ik vaak met Macho, mijn hond, omdat hij het beste in mij naar boven weet te halen.

Wat doe je voor de kost ?
Financieel adviseur bij een grote verzekeraar.

Krijgen we een gevecht te zien wat op de grond wordt uitgevochten of staand zal worden beslist?
Wat mij betreft geen geknuffel, maar vuurwerk.

Je bent je carrière begonnen bij Nijman en van Halderen maar hebt later de overstap gemaakt naar FFC, kan je ook aangeven waarom je deze overstap heb gemaakt?
Nee, ik ben ooit begonnen op 15-jarige leeftijd bij Tom Vorswijk in Beverwijk. Heb daar ongeveer 3 jaar getraind. Ook thaibokspartijen gedraaid. Toen een tijdje zelf les gegeven omdat mijn toenmalige trainer noodgedwongen stopte… Toen werd ik op mijn 20ste door Dick Vrij gevraagd om weer een potje te knokken: free fighting. Ik wist niet eens precies wat het was, maar ik dacht: He, waarom niet? Toen ben ik gaan trainen bij Lucien Carbin die toen nog les gaf bij sportcentrum Kops. Dit deed ik met een maatje van me die me elke ochtend op kwam pikken met de auto (ik had zelf nog geen rijbewijs). Toen heb ik samen met Rodney Faverus en Yvel bij gru getraind. Ik was meteen onder de indruk van het technische vernuft van Carbin. Ik zou ook nooit zijn weggegaan als die maat van me niet stopte met trainen en ik dus zonder vervoer kwam te zitten. Ik woonde toen. in Beverwijk. Dick Vrij en Hans Nijman boden mij aan bij hun te komen trainen en daar was ik ze dan ook zeer dankbaar voor, maar ik vond het verschrikkelijk om afscheid te moeten nemen van Carbin. Ik vond het een vorm van verraad, maar ik kon toen moeilijk anders. Toen ik na mijn comeback weer kon knokken, hoefde ik niet lang na te denken waar ik wilde gaan trainen: FFC

Is het voor jou een meerwaarde om te trainen met vechters als Alistair Overeem en sinds kort Rodney Faverus ?
Aan iedereen heb je wat bij je sportschool, niet alleen heb je iets aan klinkende namen, maar je bent een team met heel FFC. Zonder team ben ik niets… Een team houdt mij scherp, maakt me hongerig en zonodig pijnigt een team mij….. Dat heet groeien…Al ben ik blij dat Rodney weer thuis is gekomen, want hij is naast een aardige gozer ook nog eens een goede knokker.

Als je de vechtstijl van Mario Borzic zou moeten omschrijven in tien woorden welke zouden dat dan zijn ?
Lokaliseren, concentreren, richten, vuren in een hoog tempo.

Zou jij ook een kooigevecht of mixfight aannemen?
Kooigevecht hoeft van mij niet zo, mixfight lijkt me wel leuk al zijn de Rings regels voor een vechter als ik wel beter.

Omdat de confrontatie met Stefan Klever op het programma staat wordt je dan extra hard aangepakt door Lucien Carbin ?
Gru pakt je inderdaad individueel aan en let op je zwakke punten en probeert deze er uit te halen. Deze man heeft een zeer scherp oog voor detail. Ongekend. Ik heb een hoop trainers aan het werk gezien, maar dit is echt ongekend.

Wie is je vaste trainingspartner bij FFC ?
Ik train vaak met Tyrone Spong, omdat wij vaak in elkaar het beste boven weten te halen. Deze jongen is pas 19 jaar en kickt gewoon zwaar ass… als wij samen trainen is het alle zeilen bij en alarmfase rood! Soms gaat het iets te pittig, maar hij is onontbeerlijk in mijn voorbereiding. Ook met Imro “Murder� kan ik heerlijk trainen, een superaardige gozer, maar de grootste ‘true warrior’die ik ooit heb ontmoet….Rodney Faverus, terug op zijn oude honk die een vracht aan ervaring meebrengt….Terrence Oosterling, Donk en Jermaine Shephard, 3 B-vechters van FFC, waar ik ook graag mee train…..

Kortom: ik heb iedereen van FFC nodig om te groeien…. Van de recreant tot de professional.

Jouw laatste gevecht in Utrecht was er een om nooit te vergeten vooral de opkomst was er eentje die nog veel mensen zullen heugen, kunnen we op 3 april weer zo een stukje Kroatische Folklore verwachten?
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar dat is 3 april het minst belangrijke.

De titel Croatia’s finest heb je die op een beauty contest gewonnen of toebedeeld gekregen van vrouwlijk schoon?
Hahahahaha….. ik keek in de spiegel en dacht: You hansom mo’fucka……… Nee hoor, geboren uit een grap.

Vind jij jezelf meer een macho of gewoon ijdel ?
Eigenlijk meer een ruwe bolster, blanke pit- type…. Maar soms ook een beetje macho en een tikkeltje ijdel. Als ik de ring in ga, moet mijn haar wel goed zitten. hahahaaa


Wat is je favoriete techniek en waarom juist deze?
Ik hou van allround: trappen boksen knieën, als ze er door neergaan, is dat mijn favoriete techniek voor een tijd

Vind jij het belangrijk om de laatste partijen van Stefan Klever terug te zien en dan een analyse te maken voor je gameplan?
Ik bekijk wel een bandje, maar ik ga uit van eigen kracht…

Er staan het komend seizoen ons een paar mooie gala’s te wachten met een heftige matchmaking, naar welk gala kijk jij uit en waarom dit gala ?
9 april lijkt me een leuk gala in de RAI waar Tyrone en Murder ook vechten….

Tegen welke vechter zou jij dolgraag willen vechten na je partij tegen Stefan ?
Het maakt mij niet uit

Hoe ziet jou avond voor het gevecht eruit ?
Honderden scenario’s doornemen in je hoofd over mogelijke situaties in de partij waar achteraf nooit iets van klopt…. Beetje relaxen, goed eten en natuurlijk handjes boven de dekens hahahahaha…….

Wie is jou favoriete vechter en waarom juist deze vechter ?
1. Mijn hond Macho die geen voorbereiding nodig heeft voor een knokpartijtje
2. Ernesto Hoost, een groot ambassadeur van de sport
3. Peter Aerts, om zijn no mercy-stijl vroeger
4. Tyrone Spong, het grootste thaibokstalent dat rond loopt, in mijn ogen
5. Imro Murder Main, de ultieme vechtmachine….

Voorheen vechters als Lucien Carbin, Ramon Dekkers

Mario is een vechter die zekerheid uitstraalt en nadenkt over elk detailvan
het gevecht. Gelukkig kan hij honderd procent fit beginnen aan de strijd
met Stefan Klever, wat zeker nodig zal zijn omdat deze in eigen huis alles op alles zal zetten om Mario te verslaan en met de titel weg te lopen.

Op 3 April as kan Mario Borizc zijn gooi naar de Nederlandse titel bekronen met de mooie gordel die deze titel symboliseert. Ik kan alleen maar concluderen dat de man er klaar voor is en zeer hard heeft getraind voor deze confrontatie. Mario veel succes!

Marco
08-03-2005, 11:59
ik wens hem ook veel succes, wat een pech met die shitblessures, maar hij lijkt me mentaal behoorlijk sterk dus die blessures vergeet hij wel. Ik heb een aantal partijen gezien van Mario en het is elke keer weer vuurwerk en die Klever is ook geen mietje dus dat wordt nog wat daar in utrecht !

}|^-_-^|{
08-03-2005, 16:15
Buiten het feit dat Mario een sympathieke vechter is, is hij ook nog eens onwaarschijnlijk gedreven. Stefan Klever gaat een zware dobber krijgen aan een blessurevrije Borzic. :thumbs:

Fr3ddy
08-03-2005, 19:01
Boric is een topper! :thumbs:

Maupie
08-03-2005, 20:20
Toppartij !! ik kijk er al heel lang naar uit. :thumbs: