PDA

View Full Version : Het chauvinisme van Studio Sport



Robbie
17-03-2005, 00:16
FEITEN OVER STUDIO SPORT!!!

'Niemand kan ons ervan beschuldigen er oranje spelen van te maken', zegt de hoofdredacteur. Maar daar denken sommige kijkers toch echt heel anders over.

De NOS heeft sportschoolhouder Bert Kops dinsdag tot op het Atheense terras van Mart Smeets horen donderen. Onbegrijpelijk is het, een schande en belachelijk bovendien.

Urenlang wordt er op de Olympische Spelen geworsteld, urenlang zendt Studio Sport dagelijks uit en wat krijgt Kops, zelf ooit deelnemer aan de spelen, te zien? 'Hooguit een minuutje van de finalepartijen.' En dan hebben we het dus wel over worstelen. 'Een van de oudste, een van de edelste en een van de mooiste olympische sporten.'

Het gemor over Studio Sport, en de daarin gemaakte keuzen, is niet van vandaag of gisteren. Voetbal is immers koning in Nederland. Maar met de olympische sporten als het podium van al die andere sporten, is de wrevel nog groter. Piet van der Kruk: 'Het is vooral Nederland wat de klok slaat bij Studio Sport. Van de sporten waaraan we niet meedoen, krijg je niets te zien, hooguit een berichtje.' In 1968 vertegenwoordigde Van der Kruk Nederland als gewichtheffer op de spelen van Mexico. In 2004 becommentarieert hij deze sport voor Eurosport, maar hij zal geen landgenoot gewichten zien heffen. In 1972 werd Bert Kops uitgezonden naar de spelen van München, nu is hij sportschoolhouder in Amsterdam. Zijn opvolgers hebben het in de race naar Athene niet gered.

Laat Studio Sport zich inderdaad leiden door chauvinisme? 'Ach', antwoordt Ben Spaai, directeur van het Nederlandse handbalverbond (NHV), 'ik snap dat wel.' Ook de handballers en -sters hebben zich niet gekwalificeerd, en dus kon Spaai op zijn klompen aanvoelen dat hij elders aan zijn trekken moest komen.

Voordat hij dinsdagmorgen naar het NHV-kantoor vertrok heeft hij eerst het video-apparaat geprogrammeerd. 'Kwartfinale, Duitsland tegen Spanje, rechtstreeks op de Duitse televisie.' Spaai vindt het logisch dat Studio Sport dinsdag kiest voor vrouwenhockey en baanwielrennen. 'Ik kan me er wel naar om maken, maar dat helpt toch niets.'

Maarten Nooter is hoofdredacteur van Studio Sport. Hij zegt: 'Niemand kan ons ervan beschuldigen er oranje spelen van te maken.' Elke dag ligt het programma op Nederland 2 open met drie vragen als leidraad: is het een belangrijke sport, doet er een Nederlander mee, valt er een beslissing? 'Maandagavond zonden we de laatste groepswedstrijd uit van het Nederlands hockeyteam tegen Australië. Op een gegeven moment laten we dat lopen voor de atletiekfinale 800 meter vrouwen. De hockeymannen waren al geplaatst en daar viel een beslissing in een belangrijke sport. Met andere woorden: we hebben oog voor de Nederlanders, maar we hebben ook oog voor de breedte van het evenement. Natuurlijk botst dat wel eens.'

Van der Kruk: 'Afgelopen zondag heb ik naar Studio Sport zitten kijken. Misschien vijf minuten gewichtheffen gezien, maar wel de hele dag herhalingen van die finales die 's ochtends vroeg al waren geroeid.'

Nooter: 'Zondag was niet zo'n druk programma en dan vallen er gaten in zo'n uitzending. En we hebben dus wel van 's morgens vroeg zeven uur tot voorbij middernacht uitgezonden. Niet zo gek dus dat die roeiers een paar keer voorbijkomen.'

Wie in zijn olympische vraatzucht niet gehinderd wil worden door nationalisme, kan overigens terecht bij Eurosport. Van der Kruk: 'Wij hoeven nergens rekening mee te houden, alleen met de sport.' In alle Europese landen wordt precies hetzelfde programma uitgezonden, alleen het commentaar verschilt per taalgebied.

Piet van der Kruk heeft al een kleine twintig uur zijn deskundigheid laten schijnen over gewichtheffen. 'Alleen voor zoiets als een zwemfinale wordt er dan overgeschakeld. Maar kleiduivenschieten krijgt bij Eurosport echt geen voorrang.'

Sjaak
17-03-2005, 00:20
De NOS heeft sportschoolhouder Bert Kops dinsdag tot op het Atheense terras van Mart Smeets horen donderen. Onbegrijpelijk is het, een schande en belachelijk bovendien.


Ik zal is kort commentaar geven : Bertje heeft 100 % gelijk !

ashi-waza
17-03-2005, 00:51
Ik weet niet of het chauvinisme is maar ik vind in ieder geval wel dat Bert gelijk heeft (ik denk ook dat het heeft te maken met de liefde voor de sport) . Het is hetzelfde geval als met judo en dan praat ik nog niet eens over de andere kleinere sporten. Het draait puur en alleen om geld. In het voetbal, in zijn algemeenheid, daar gaat tegenwwordig zoveel geld in om dat de "kleinere sporten", als worstelen en judo daar bij lange na niet aan kunnen tippen, hoe frustrerend dat ook is. We mogen tegenwoordig blij zijn met een zender als Eurosport die in ieder geval uitzendingen doet van vechtsporten (K-1, MMA, Judo, Worstelen etc.) dus laten we ons alsjeblieft hard blijven maken voor de vechtsport.

NTT-FX
17-03-2005, 02:08
De tv bobo's gaan pas over op ander kijkmateriaal als de kijkcijfers teruglopen...
Aangezien 3/4 van het nederlandse klapvee altijd naar dezelfde pulp kijkt word dat een lastig verhaal...

Logisch dat men enkel en alleen kiest voor items die zeker weten brood op de plank brengen en niet misschien.
We mogen denk ik in onze handjes knijpen dat er nog redelijk wat judo op tv is te spotten maar buiten dat is het een grote kliek.

Dhr. Kops maakt zich misschien dan wel terecht kwaad maar in dit geval toch echt de verkeerde kant uit.

Wat dat betreft zit je in de VS veel beter met al die abo zenders ; betaal je wel voor maar dan krijg je tenminste tv waar je om vraagt...

Ufuk
17-03-2005, 13:15
Misschien een beetje off-topic, maar ik las dat Bert in 1972 in Munchen uitkwam. Dat was tevens het jaar waarop de Israeliërs op de Olympische Spelen gegijzeld en gedood werden. Een vraagje naar Bert:

Hoe ervaarde je jij, als Olympisch deelnemer, zo'n gebeurtenis?

Robbie
17-03-2005, 13:27
Misschien een beetje off-topic, maar ik las dat Bert in 1972 in Munchen uitkwam. Dat was tevens het jaar waarop de Israeliërs op de Olympische Spelen gegijzeld en gedood werden. Een vraagje naar Bert:

Hoe ervaarde je jij, als Olympisch deelnemer, zo'n gebeurtenis?

Oei pijnlijk onderwerp Bert was als worstelaar op de spelen en trainde met de israeliers die zijn doodgeschoten (was een maatje)!!!!

Bert heeft zich terug getrokken van de spelen in Munchen!!!!!!!

Robbie
17-03-2005, 15:18
Beter je huiswerk doen AUB Bert was verleden jaar HOT item in het nieuws omdat hij een comeback had in de worstelsport.

Zowat iedere krant en tv zender had aandacht hiervoor mede omwat
hij heeft meegemaakt op de spelen dat hij zo nauw betrokken was bij
de Israeliers

ashihara
18-03-2005, 11:18
ach na de zomer hebben ze dr zeker meer tijd voor bij studio sport :wink:

Mack
18-03-2005, 13:54
ach na de zomer hebben ze dr zeker meer tijd voor bij studio sport :wink:

Ja precies, ben benieuwd waarmee ze het dan gaan vullen..

Ossie
18-03-2005, 18:06
Het is niet meer dan logisch eigenlijk dat daar weinig aandacht voor is.
Het gaat allemaal om de kijkcijfers, hoeveel mensen malen er nu om dat bijvoorbeeld worstelen niet wordt uitgezonden? Mensen willen zien waar Nederland goed in is, en dat wordt uitgezonden. Zo werkt het niet alleen in Nederland, zo werkt het in de hele wereld.

Wat ik veel erger vindt, is dat bijvoorbeeld Dennis van der Geest na de Olympische Spelen niet van t.v. te slaan is, met zijn bronzen medaille.
Maar mensen als Bonjasky, Hoost en Aerts nauwelijks op t.v. komen, terwijl zij ook de besten zijn in hun sporten. Er is nota bene vrijwel niets over Bonjasky vermeld in verschillende media nadat hij de K1 finale heeft gewoonen dit jaar. Dus het heeft weinig met chauvinisme te maken, maar gewoon met waar vraag naar is.

Marco (scheids)
18-03-2005, 18:35
Er is nota bene vrijwel niets over Bonjasky vermeld in verschillende media nadat hij de K1 finale heeft gewoonen dit jaar. Dus het heeft weinig met chauvinisme te maken, maar gewoon met waar vraag naar is.

Toch wel .... heeft in alle landelijke dagbladen gestaan .... is al een hele vooruitgang !!! nu de TV nog ....

Anonymous
18-03-2005, 20:15
Er is nota bene vrijwel niets over Bonjasky vermeld in verschillende media nadat hij de K1 finale heeft gewoonen dit jaar. Dus het heeft weinig met chauvinisme te maken, maar gewoon met waar vraag naar is.

Toch wel .... heeft in alle landelijke dagbladen gestaan .... is al een hele vooruitgang !!! nu de TV nog ....


Okee klopt, er heeft idd. wel iets in de dagbladen gestaan, maar ik vind niet dat hij de erkenning heeft gekregen die hij verdiend heeft.
Hij is wereldkampioen. Als Nederland ook maar een oefenwedstrijd wint, krijgen ze al veel meer aandacht. Dat is ook wel logisch, aangezien dat de populairste sport hier is. Maar eerlijk tegenover andere sporten is het niet.

Hopelijk aanstaand jaar weer een Nederlandse winaar, en dan een artikel erover op het nieuws.

Marc
18-03-2005, 21:03
k1 niet op de tv heeft te maken met contracten.
Worstelen etc. niet uitzenden heeft mede te maken met de arrogantie van de heren van Studio Sport en ik denk dat als Mart Smeets hier commentaar bij zou geven je nog maar moet afwachten hoe zijn bui is ivm de stemming en lading van zijn commentaar.

Jarno
18-03-2005, 21:19
Mart Smeets is alleen geil op schaatsen, voetbal en zn eigen spelletje basketbal je moet eens horen als de man een wedstrijd uit Amerika mag verslaan . Sprak hier net mn vader over die zei dat dit nog meeviel maar dat het vroeger met motorracen in de tijd van Boet van Dulmen en Jack Middelburg nog erger met hem was.

Maupie
18-03-2005, 22:37
Mart Smeets is alleen geil op schaatsen, voetbal en zn eigen spelletje basketbal je moet eens horen als de man een wedstrijd uit Amerika mag verslaan . Sprak hier net mn vader over die zei dat dit nog meeviel maar dat het vroeger met motorracen in de tijd van Boet van Dulmen en Jack Middelburg nog erger met hem was.

vergeet de Tour de France niet

remco pardoel
18-03-2005, 23:52
het nederlandse worstelen heeft mondiaal niks in de pap te brokkelen...
HELAAS....( voordat we daar een discussie over krijgen)
dus zal het ook weinig aandacht krijg van Smeets en zijn consorten.

Ik denk dat de schiuld deels bij de NOS ligt dat het worstelen in Nederland niet van de grond komt en zijn respect krijgt. meer zendtijd betekend meer bekendheid.

Zie K-1 en eurosport ....

Judo heeft altijd medailles op de grote toernooien en nu is het voor het eerst dat we een normale manier in de picture komen sinds 1960. Tijdens de laatste spelen van Athene.
Alleen jammer dat men dan ook niet de Europacup volgt met KenAmJu.
Dat is nog mooier om te kijken en leuker om te veslaan.
Binnen een uur 8 punten. Dat kom je in het voetbal, dat sinds 1988 geen aansprekende titel meer heeft binnen gehaald, niet tegen . dat een wedstrijd meer als 8 punten gescoord worden.

en dat terwijl er 60.000 mensen lid van de bond zijn en meer dan 200.000 mensen aan judo doen. in totaal zullen alle gevechts sporten een groep hebben van meer 300.000 - 350.000 mensen.

Ossie
19-03-2005, 01:18
Ik snap niet waarom Smeets nog niet ontslagen is bij Studio Sport......

Ik zeg niet dat ik het beter kan, maar om maar een voorbeeld te noemen (beetje vreemd voorbeeld misschien maar ja) ooit het interview van hem met DJ Tiesto gezien nadat Tiesto bij de Olympische Spelen had gedraaid????? Smeets wist niet eens wie Tiesto was, wat ie deed en wat ie daar eigenlijk kwam doen! Als je iemand interviewt, neem je in mijn ogen minimaal de moeite om erachter te komen wie diegene nu is en wat hij/zij eigenlijk doet. Anders kun je toch ook geen interview houden?