PDA

View Full Version : Professionele vechtsporters 'trainen' commmandotroepen



NormaR
18-04-2005, 10:24
Ik las dit in een artikel in het Parool van afgelopen zaterdag over het vertrek van Nederlandse commandotroepen naar Afghanistan. Het artikel ging over wat deze troepen zoal kunnen. Zij moeten o.a. kunnen incasseren en voor dat onderdeel worden blijkbaar Gilbert Yvel, Orhan Delibas en Don Diego Poeder regelmatig ingehuurd. Mijn nekharen gingen met name enigszins overeind staan van het volgende (ik tik dit even lettelijk over);


Incasseren leren ze ook van bijvoorbeeld meervoudig wereldkampioen freefight Gilbert Yvel. Ze worden flink opgefokt zonder te weten wat, of beter gezegd: wie, hun te wachten staat. Dan stuurt de instructeur de man een ruimte in waar de kooivechter zich bevindt. Die heeft de intructie het gevecht te rekken, zodat de commando flink moet incasseren. Het eindigt vaak met een blauw oog, een bloedneus of een gebroken rib, want tegen een professionele kooivechter maak je geen kans. Ook de boksers Orhan Delibas en Don Diego Poederworden vaak door het Korps Commandotroepen ingehuurd als tegenstander.

Er staat bij dat dit artikel goeddeels ontleend is aan De Legerkoerier en de Defensiekrant.

Oftewel, als dit klopt dan wordt je als professionele vechtsporter dus betaald om iemand, die geen schijn van kans tegen je heeft, systematisch en met beleid te mishandelen. Dat moet je ook maar kunnen.... :shock:

Ik vroeg me dus af of er meer vechtsporters zijn die daar niet zo'n moeite mee zouden hebben. Aaron? Sjaak? Justinianus? Mickey?

}|^-_-^|{
18-04-2005, 10:27
ach ja...

NESCIO
18-04-2005, 10:33
lol, ben je helemaal opgefokt staat wanderlei daar naar je te staren.....

a.s.c.
18-04-2005, 10:42
Ik vind het wel lachen... :lol: ik weet dat ik niet bij de commando's ga :wink:

Anonymous
18-04-2005, 10:52
volgens mij gaat het er ook hard aan toe als crocop met zijn trainingen bij de anti-terreur brigade bezig is...

Deuce
18-04-2005, 11:08
Heb gilbert er ooit over geinterviewd na een artikel van prive, zijn antwoord:

"Ik kreeg daar 120 euro voor als ze dat lieten plaatsen, ik ben eigenlijk maar 1x daar geweest omdat een vriend van me erbij zit. Ik mocht ze dan opwachten in een of ander hok, en als ze kwamen dan pakte ik ze toch altijd op hun lever..."

NormaR
18-04-2005, 11:16
Heb gilbert er ooit over geinterviewd na een artikel van prive, zijn antwoord:

"Ik kreeg daar 120 euro voor als ze dat lieten plaatsen, ik ben eigenlijk maar 1x daar geweest omdat een vriend van me erbij zit. Ik mocht ze dan opwachten in een of ander hok, en als ze kwamen dan pakte ik ze toch altijd op hun lever..."

Vind ik toch iets prettiger klinken dan 'bloedneus, blauw oog en gebroken rib'. Neergaan op je lever is wel pijnlijk maar dat kun je als kickboks recreant ook wel meemaken (weet ik alles van :mrgreen: ).

Deuce
18-04-2005, 11:22
Ach die lui van de commandos zullen echt niet zeggen dat er alleen maar geaaid wordt, en mocht er ooit 1x zoiets gebeurd zijn dan zal dat zogenaamd "gewoon zijn".

En zelfs het parool kan mooie verhaaltjes schrijven, tis al zo'n saaie krant :wink:

bryan
18-04-2005, 11:26
lijkt me wel cool om te doen als ik prof vechter zou zijn...

Dennis
18-04-2005, 12:17
Kunnen ze niet hetzelfde doen voor voetbalvandalen!!

Ronald
18-04-2005, 12:17
Oftewel, als dit klopt dan wordt je als professionele vechtsporter dus betaald om iemand, die geen schijn van kans tegen je heeft, systematisch en met beleid te mishandelen. Dat moet je ook maar kunnen.... :shock:
Ze worden getrained. Een nuanceverschil maar toch wel degelijk wat anders; ook om te doen lijkt me.

Sjaak
18-04-2005, 14:12
Ik las dit in een artikel in het Parool van afgelopen zaterdag over het vertrek van Nederlandse commandotroepen naar Afghanistan. Het artikel ging over wat deze troepen zoal kunnen. Zij moeten o.a. kunnen incasseren en voor dat onderdeel worden blijkbaar Gilbert Yvel, Orhan Delibas en Don Diego Poeder regelmatig ingehuurd. Mijn nekharen gingen met name enigszins overeind staan van het volgende (ik tik dit even lettelijk over);


Incasseren leren ze ook van bijvoorbeeld meervoudig wereldkampioen freefight Gilbert Yvel. Ze worden flink opgefokt zonder te weten wat, of beter gezegd: wie, hun te wachten staat. Dan stuurt de instructeur de man een ruimte in waar de kooivechter zich bevindt. Die heeft de intructie het gevecht te rekken, zodat de commando flink moet incasseren. Het eindigt vaak met een blauw oog, een bloedneus of een gebroken rib, want tegen een professionele kooivechter maak je geen kans. Ook de boksers Orhan Delibas en Don Diego Poederworden vaak door het Korps Commandotroepen ingehuurd als tegenstander.

Er staat bij dat dit artikel goeddeels ontleend is aan De Legerkoerier en de Defensiekrant.

Oftewel, als dit klopt dan wordt je als professionele vechtsporter dus betaald om iemand, die geen schijn van kans tegen je heeft, systematisch en met beleid te mishandelen. Dat moet je ook maar kunnen.... :shock:

Ik vroeg me dus af of er meer vechtsporters zijn die daar niet zo'n moeite mee zouden hebben. Aaron? Sjaak? Justinianus? Mickey?

Dit is pure boulevard journalistiek, ik weet (bijna) zeker dat geen enkele welgerespecteerde vechtsporter of leraar zich voor deze praktijken leent en zoals zo vaak zal de pers hier zwaar overdrijven vanwege alle vooroordelen over onze vechtsport. Iemand klaarstomen of trainen is een heel groot verschil met iemand "mishandelen" en met "incasseren" is helemaal niks mis. Stelletje eikels bij die krant zeg, want dit is weer koren op de molen van de "leken" :x

m.g
18-04-2005, 14:17
Ik heb er ook aleens wat over gelzen in de Nieuwe revu, maar of het waar is weet ik niet... Zou inderdaad wel eens dikke test zijn of je een beetje doorzettings vermogen hebt!! :twak:

Nickuraba
18-04-2005, 17:12
het gaat wel hard geloof mij, die karitnachov of hoe dan ook, inzijn highlight zie je ook een stukie trainen :shock:

Ronny
18-04-2005, 17:22
sjaak, dit gebeurt wel degelijk. Een bekende van mij zit bij het arrestatie/team en heeft in duitsland in een training moeten vechten in een kooi.

Ja in een kooi ja. hij hield het ongeveer 2 minuten vol voordat ie KO ging. Degene tegen wie hij moest vechten kende hij niet en was ook een stuk groter dan hij. (hij is ong. 85 kilo) De mannen waren met z'n 3en en wisselde elkaar steeds af.

}|^-_-^|{
18-04-2005, 17:25
hoe je het ook wendt of keert, het staat wel weer in de krant

Ronny
18-04-2005, 17:38
mooi toch :thumbs:

}|^-_-^|{
18-04-2005, 17:50
mooi toch :thumbs:

dit geeft weer een duidelijk beeld van het wereldje. ook dit forum ontkomt niet aan de varkens die hier luchtig over doen....

Deuce
18-04-2005, 17:55
erm.....ik zie de negativiteit niet over dit stuk?

The Bulldog
18-04-2005, 18:00
Jongens het ging hierbij niet om het incasseren.

Het ging hierbij om het feit dat de militairen in opleiding, met iedereen het gevecht aan moeten durfen gaan..

In dit geval dus algemeen bekende vechtsporters..

Het wordt compleet uit zijn verband getrokken zo...

de highlander
18-04-2005, 19:09
Dit artikel is zeker waar.
het verhaal wat ik heb gehoord (uit zeer betrouwbare bron) is dat tijdens een oefening in de opleiding bij het kct opeens een cursist in een hok gegooid wordt met een proffesionele vechter (heb eigenlijk nog nooit namen van deze vechters gehoord) deze cursist is op dat moment zo moe en naar de klote en dan willen de instructeurs kijken wat hij doet tegen een tegenstander die veel sterker is als hij (verdedigt hij alleen of valt hij aan of doet hij helemaal niks)
dat is de essentie van dit gebeuren.
omdat die mannen van het kct in situaties zullen komen waarin ze altijd de zwakkere zullen zijn.
want ze zijn altijd zelfstandig en heeeel ver van eigen troepen aan het werk.

Ossie
18-04-2005, 21:12
Ik zie ook niet echt de negativiteit van dit stuk in.
Ik denk dat het idd. wel is overdreven, maar ik vind niet dat dit de naam van de vechtsport schaadt.

Ronny
18-04-2005, 23:03
mooi toch :thumbs:

dit geeft weer een duidelijk beeld van het wereldje. ook dit forum ontkomt niet aan de varkens die hier luchtig over doen....

het gaat hier niet over moord, maar over training van commando´s

Mickey
19-04-2005, 07:50
Sounds like easy money to me..
Waarom niet?

Anonymous
19-04-2005, 10:52
en dan moet je als cursist toevallig aan BJJ hebben gedaan en die 'kooivechter' binnen een minuut laten kloppen op een armklem.

dan ben je wel 'de man' in je groep hahaha...

a.s.c.
19-04-2005, 10:58
dat vroeg ik me ook al af, gelden bij die boksers ook mma regels voor het gevecht, als je een beetje bjj'er, worstelaar of judoka hebt kunnen ze best een kans hebben tegen die boksers die volgens mij niet op de grond trainen :twisted:

NormaR
19-04-2005, 11:17
Dat het voor die commando's een goeie test is dat zal best wel en ik vind het ook geen slechte reclame voor de sport of zo. Waar het mij om gaat is dat je toch wel een bepaalde meedogenloosheid moet hebben (om het maar eens tactvol uit te drukken :mrgreen: ) om zo'n vermoeide en waarschijnlijk in vechtsport onervaren leerling-commando dan hard aan te gaan pakken. Het deed me een beetje denken aan een Jean Claude Vandamme film hoewel Jean Claude Vandamme in de rol van cadet in zo'n situatie de kooivechter dan alle hoeken laat zien :D .

a.s.c.
19-04-2005, 11:21
dat vroeg ik me ook al af, gelden bij die boksers ook mma regels voor het gevecht, als je een beetje bjj'er, worstelaar of judoka hebt kunnen ze best een kans hebben tegen die boksers die volgens mij niet op de grond trainen :twisted:

heb je wel gezien over welke boksers ze het hebben??? :twak:

tuurlijk het zijn toppers heb je helemaal gelijk in, maar als je niet kan grondvechten of sprawlen kan het altijd verkeerd gaan, zeker bij iemand van hun eigen gewicht die BJJ, worstelen of Judo kan het best wel eens naar de grond gaan en dan moet ik het nog zien zeker als ze daar ongetraind zijn.

NESCIO
19-04-2005, 11:30
pcies gelijk shooten...

PigDog
19-04-2005, 15:17
Het gebeurt al jaren, het is een manier om tijdens de opleiding (voorselectie) te bekijken hoe de vechtbereidheid van de persoon is. Het is dus geen zaak om maar iemand KO te joekelen, het gevecht moet inderdaad wat gerekt worden om de kwaliteiten van de persoon te laten uitkomen. Natuurlijk gebeurd dit niet als de man nog lekker fris is, hij wordt eerst afgemat met oefeningen en slaaptekort, dan in een ruimte gestopt waar hij moet vechten. Dat ze proffessionele vechters hebben ingehuurd is alleen maar goed, die weten (althans worden geacht) tenminste wat ze doen, en zullen blessures zo vermijden. Een blauw oog of bloedneus daargelaten.

Bij de BSB KMAR wordt (of werd) het intern gedaan door vechters uit eigen gelederen, dat is inderdaad wat amateuristischer.

En natuurlijk: hoe populairder de bloedsporten, hoe meer kans de profs hebben om tegen een goeie vechter te staan, en zelf ook wat mee te krijgen. :)

Emilio
19-04-2005, 15:43
Lijkt me wel naar als je dan Fedor treft en hij ff zn GnP op je loslaat... :(

Anonymous
19-04-2005, 16:06
Lijkt me wel naar als je dan Fedor treft en hij ff zn GnP op je loslaat... :(

ja, en gefrustreerde miltair vervolgens naar z'n M16 grijpt....

D22ntjuh
19-04-2005, 16:33
hej kom op zeg het zijn wel commando's en bsb bijv dat zijn de hardste militairen (zo worden ze geacht) van het leger...

dus ze zullen heus wel tegen een stootje kunnen..

Anonymous
19-04-2005, 16:39
hej kom op zeg het zijn wel commando's en bsb bijv dat zijn de hardste militairen (zo worden ze geacht) van het leger...

dus ze zullen heus wel tegen een stootje kunnen..

heb je weleens naar Full Metal Jacket gekeken... :lol:

RNLMC
19-04-2005, 16:45
kan best waar zijn maar 1 ding weet ik bijna zeker en dat is dat don diego poeder zoiets niet zou doen.

ik zeg overigens niet dat ik het niet vind kunnen, ik vind het goed

D22ntjuh
19-04-2005, 17:21
jah die film heb ik gezien maar daar gaat het mis met de begeleiding bij de mariniers wordt er goed gelet op de mannen en zullen ze vast wel zien als er eentje doordraaid denk je niet?
en je kan natuurlijk ook te ver gaan...

Sjaak
19-04-2005, 17:43
Ik ben volgende maand te gast bij de mariniers in de kazerne te Doorn en ik zal is vragen aan de desbetreffende sergeant-major daar of dit werkelijk zo is.

Jochem
19-04-2005, 18:02
volgens mij vinden die commandos dat alleen maar gaaf. achteraf dan :)

RisingSun
19-04-2005, 18:13
volgens mij vinden die commandos dat alleen maar gaaf. achteraf dan :)
precies, ik ben k.o geschopt door een trap van Gilbert Yvel in mn lever waarna ze me letterlijk konden opvegen van de mat, maar achteraf wel vet dat ik gevochten heb tegen hem! ja toch!

PigDog
19-04-2005, 18:48
Ik ben volgende maand te gast bij de mariniers in de kazerne te Doorn en ik zal is vragen aan de desbetreffende sergeant-major daar of dit werkelijk zo is.

Ja Sjaak, dat is net zoiets als vragen aan een karateka om een judo kata te doen.
Commando's zijn geen mariniers, en beiden vinden het een belediging om door elkaar gehaald te worden.

Trouwens, nog even voor het onbegrip: het is bedoeld om de vechtbereidheid van de commando te testen. Dit kan je niet schriftelijk doen, of zo, hij moet dus echt in een situatie terechtkomen waar gevochten wordt. De profi-vechters worden goed geinstrueerd tot hoe ver ze mogen gaan, en voor hun is het dus geen wedstrijd. Het is best wel moeilijk om in een gevecht "maatwerk" te leveren, daarom worden juist goede profs gevraagd, en van hun wordt ook het één en ander verwacht. Niet dat ze uit hun dak gaan.....
Dus ook Poeder zou zoiets moeten kunnen, om maar een voorbeeld te noemen....

Mike
19-04-2005, 19:00
big deal ...........


leuk toch en t lijkt me ook zeer nuttig.

Al die commotie begrijp ik niet. Het gaat om de training van commando's dat zijn doorgaans geen mietjes en ze zijn ook niet gedwongen commmando te worden. Dus waarom dit slecht voor de sport is ontgaat me volledig.......

Leuke manier om een extra zakcentje te verdienen voor vechters :thumbs:

Robert
19-04-2005, 19:17
Lijkt me best hard om zo afgemat in de kooi te worden gegooid.
Maar het zal een dondersgoede training zijn mentaal en fysiek.
Dat je idg niet je angsten laat zien tegenover je vijand.

Maar laten ze dan ff Bas Rutten achter de deur laten wachten voor die soldaatjes, dat zal dan wel wat worden haha. :twak:

Gulo gulo
19-04-2005, 19:22
Niet te moeilijk over doen, hoe harder je zweet tijdens het trainen hoe minder je bloed als het om het echt werk gaat.

Pigdog heeft gelijk, je hebt eerst al uren een speed-march gedaan, daarna een paar keer de stormbaan en als je dan echt niet meer kan, wordt je in de kooi gegooid. Het is ook niet zo zeer om te leren incasseren, het is om te zien wie er tot het gaatje gaat. Als je helemaal leeg en op bent moet je op de een of andere manier toch de moed en de energie vinden om door te gaan.

Robbie
19-04-2005, 19:42
ze spreken wel steeds over commando's maar aan de zwarte baretten te zien in de krant gaan er meer Mariniers dan Comando's naar afganisthan!!!!

Sjaak
19-04-2005, 20:27
Ik ben volgende maand te gast bij de mariniers in de kazerne te Doorn en ik zal is vragen aan de desbetreffende sergeant-major daar of dit werkelijk zo is.

Commando's zijn geen mariniers, en beiden vinden het een belediging om door elkaar gehaald te worden.



Klopt inderdaad wat je zegt maar beide zijn mannetjesputters hoor :thumbs: