PDA

View Full Version : Kickboxer Rayen Simson is uit op eerherstel



Highline
24-04-2005, 19:50
van nieuws.nl

Uitgegeven op 24 april 2005 om 13:41 uur, bijgewerkt om 14:25

Kickboxers Rayen Simson en Joerie Mes nemen het in juni in de Amsterdam ArenA voor de derde keer tegen elkaar op. De eerste twee keer stapte Mes als overwinnaar uit de ring. Het is geen geheim dat de vechter van sportschool v.d. Vathorst wraak wil nemen tegen zijn aartsrivaal. Simson heeft echter nog een grote wens: “Ik wil zeker nog een keer nummer één van het Lumpinistadion worden.�

We hebben betrekkelijk weinig van je gehoord het laatste jaar.

“Ik had een longziekte, waarschijnlijk opgelopen op vakantie in Suriname. Ze wisten aanvankelijk niet wat het was of wat ze er mee aanmoesten. Het ging een tijdje op en af met mijn gezondheid, tot ik in het ziekenhuis werd opgenomen. Daarna ging het gelukkig beter. Mijn laatste drie partijen heb ik gewonnen, waaronder die tegen de sterke Thai Panjonsuk.�

Met andere woorden, je bent weer helemaal terug

“Gelukkig wel. Door chronisch luchtgebrek heb ik lange tijd niet goed kunnen trainen. Vandaar dat je lange tijd niets of in elk geval weinig goeds van me gehoord hebt.�

Dat zal inderdaad van invloed zijn geweest op je prestaties. Hoe lang heeft die longziekte je parten gespeeld?

Zo’n 2,5 jaar. Ik ben van nature een knokker, dus bleef ik door gaan. Ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Toen heb ik op een bepaald moment de hoop opgegeven, ik had er geen vertrouwen meer in. Op een gegeven moment kreeg ik zo’n heftige aanval, toen moest ik het ziekenhuis wel in. Misschien dat het zover moest komen, want sinds die tijd gaat het weer goed.�

Nu al een van de meest veelbesproken gevechten van het jaar is Joerie Mes tegen Rayen Simson in de ArenA. Jullie hebben in de media over en weer van alles over elkaar gezegd, de wond lijkt diep te zitten.

“Ik ben niet een type die ruzie heeft met iemand of iets over een ander zou zeggen. De eerste partij verloor ik door mijn longprobleem. Maar die heeft hij gewoon gewonnen, anders had ik niet moeten gaan vechten. Over die tweede partij heb ik zo mijn twijfels. In die partij kreeg ik een onterechte acht tellen. Achteraf ben ik toen naar zijn kleedkamer gegaan. Ook hij zei dat die acht tellen nergens op sloegen, maar dat hij dat als vechter natuurlijk niet tegen de scheidsrechter kon zeggen. Daar heeft ie ook best gelijk in. Maar dan zegt hij achteraf van alles in interviews, dat ik denk, als je het tegen mij kan zeggen, dan kan je ook straight zijn tegen de wereld. Maar hij roept dingen over mij die ik nooit gezegd zou hebben. Ach, hij moet het zelf weten. 12 juni, dan zien we het wel.

Waarom wil je het dan per se een derde keer tegen hem opnemen? Jullie gevecht is inmiddels al zo zwaarbeladen.

“Ik heb aan die eerste twee partijen geen voldoening overgehouden. Als hij nu van me wint, terwijl ik lekker in me vel zit en goed getraind heb, is hij de terechte winnaar. Dan weet ik dat ik tot het uiterste ben gegaan. Wat andere mensen erover denken maakt me eigenlijk niet uit. Het gaat om mezelf. Maar ik zal er voor de volle honderd procent voor gaan.�

Je bent al vijfvoudig wereldkampioen, je hebt al zo’n beetje tegen iedereen gestaan. Wat wil je nog meer uit je carrière halen?

“Ik wil nog één keer een wereldtitel winnen. Ik heb al iemand op het oog om dat te bereiken: tegen Dimitri Shakuta staan. Een heel pittige jongen. Daarnaast zijn we bezig om in Japan te gaan vechten. Als daar iets goeds uitrolt ga ik me daar op concentreren. Ook wil ik nog een keer in Thailand tegen een topper staan. In de tijd dat ik daar veel vocht, was ik de nummer twee op de ranglijst van het Lumpini (het gerenommeerde stadion in Bangkok dat als maatgevend wordt beschouwd, red.). Ik kreeg toen een heel goed aanbod om hier te vechten, en heb toen mijn kans laten liggen om nummer één te worden. Maar ik wil nog zeker een keer nummer één van het Lumpini worden.�

Je hebt naast het kickboxen ook een eigen kapsalon, waar je regelmatig ook zelf de schaar ter hand neemt. Een beetje een vreemde combinatie lijkt me, vechten en knippen.

“Kijk, kickboksen is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Vanaf mijn vijftiende zit ik al in het kappersvak. Toen ik nog op de MEAO zat werkte ik naast school als weekendbaantje in een kapsalon. Nu heb ik mijn eigen zaak, daar ga ik als ik gestopt ben zeker mee door. Verder wil ik misschien mijn eigen sportschool. V.d. Vathorst bestaat al 21 jaar, en we zijn met de gemeente in onderhandeling over een nieuwe ruimte. Dan kan ik het hier misschien overnemen van ome Jan en Tante Henny.�

Je hebt ook nog nauwe banden met Suriname, waar je roots liggen. Je hebt daar een neef die gala’s organiseert, ga je daar in de toekomst nog iets mee doen?

“Dat doen we samen. Vorig jaar hebben we Tyrone Spong daar tegen een jongen uit Curaçao laten vechten. Ik heb er zelf ook al een keer gevochten. Er is daar veel talent, we willen de gala’s daarom groter en vaker organiseren. Daar hebben we sponsors voor nodig, maar dat valt niet mee. Suriname is op zich een rijk land, maar het geld zit bij de verkeerde mensen. En die zijn niet zo gul.�

Jouw bijnaam, Tru Bala, heeft die ook zijn oorsprong in Suriname?

“Ja. Ik heb indiaans- en negerbloed. Tru staat voor de originele inwoners van Suriname, de indianen. Bala betekent in de taal van de weggelopen slaven eigenlijk niets anders dan ‘broer’. Ik heb de indiaan en de neger bij elkaar gebracht en dat is Tru Bala. Dat ben ik, zo voel ik me.�

Als je nu met een opmerking voor eens en altijd een eind zou kunnen maken aan de koude oorlog tussen met Joerie Mes, wat zou je tegen hem willen zeggen?

“Wees jezelf. Zeg gewoon een keer waar het op staat, zonder er omheen te draaien.�

Biiyen
24-04-2005, 19:57
Mooi stukje, hopen dat hij het goed doet tegen Mes. Wordt iig een zware partij voor beide.

Highline
24-04-2005, 20:00
en hier staat het gefilmde interview + trainingsbeelden

http://www.ftv.nl/videoplayer/index.cfm?fuseaction=videolaunch&nbg=ftv&pid=ftv&video_id=180708

Hollandpride
24-04-2005, 20:24
cool highline!

Highline
24-04-2005, 21:46
ik moet toe geven dat ik het via fighttalk had gevonden. ff vergeten om bron vermelding erbij te zetten.

Menno
24-04-2005, 23:11
Bedankt voor het posten Highline! Leuk om een interview met Rayen te zien, hij komt heel relaxed over vind ik.

xXRichardXx
24-04-2005, 23:56
Cool interview (heb t filmpje maar meteen bekeken) :thumbs: Ben benieuwd naar t gevecht!

bryan
25-04-2005, 10:25
thanks highline...ryan traint echt net als een thai..heel cool om te zien... :thumbs:

m.g
25-04-2005, 11:54
Vet stukje... wordt een hele harde pot lijkt me... :maskills:

jojo
25-04-2005, 14:10
echt gaaf om hem zo te horen praten

Jay Hoov
26-04-2005, 12:15
Thanks...naais!!!