PDA

View Full Version : Europese grondwet



Sjaak
26-04-2005, 08:41
Gewoon effe een test onder de leden wie voor is en wie tegen.

Mickey
26-04-2005, 09:42
Hij werkt?

Sjaak
26-04-2005, 09:51
Tegen

Mickey
26-04-2005, 09:51
Democratisch?? Dus mooi niet.. Democratie gaat uit van gelijkheid.
De grootste landen hebben in dit geval de meeste stemmen en zullen dus altijd hun zin kunnen doordrijven..

Oftewel als Duitsland en Frankrijk een blok vormen samen kan de rest
doen wat zij willen. Waarom zouden we dat willen?

Bovendien maak ik me ernstig zorgen om wat er gaat gebeuren
als er belangrijke beslissingen moeten worden gemaakt vanuit brussel
over ons landje..

En ik heb idd geen zin om straks naar de conservatieve / bekrompen pijpen te dansen van een paar ouwe moffen ;)

Ik ben dus zwaar tegen.

Sjaak
26-04-2005, 09:53
Democratisch?? Dus mooi niet.. Democratie gaat uit van gelijkheid.
De grootste landen hebben in dit geval de meeste stemmen en zullen dus altijd hun zin kunnen doordrijven..

Oftewel als Duitsland en Frankrijk een blok vormen samen kan de rest
doen wat zij willen. Waarom zouden we dat willen?

Bovendien maak ik me ernstig zorgen om wat er gaat gebeuren
als er belangrijke beslissingen moeten worden gemaakt vanuit brussel
over ons landje..

En ik heb idd geen zin om straks naar de conservatieve / bekrompen pijpen te dansen van een paar ouwe moffen ;)

Ik ben dus zwaar tegen.

100 % mee eens :thumbs:

Mickey
26-04-2005, 09:54
Democratisch?? Dus mooi niet.. Democratie gaat uit van gelijkheid.
De grootste landen hebben in dit geval de meeste stemmen en zullen dus altijd hun zin kunnen doordrijven..

Oftewel als Duitsland en Frankrijk een blok vormen samen kan de rest
doen wat zij willen. Waarom zouden we dat willen?

Bovendien maak ik me ernstig zorgen om wat er gaat gebeuren
als er belangrijke beslissingen moeten worden gemaakt vanuit brussel
over ons landje..

En ik heb idd geen zin om straks naar de conservatieve / bekrompen pijpen te dansen van een paar ouwe moffen ;)

Ik ben dus zwaar tegen.

100 % mee eens :thumbs:

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! We zitten politiek volgens mij
voor het eerst in de geschiedenis van vechtsportfora op 1 lijn.. ;) :maskills:

Dennis
26-04-2005, 09:54
Ik heb nog geen idee, moet er nog eerst iets over lezen.

Weet iemand een goede samenvatting om door te lezen?

Mickey
26-04-2005, 09:58
Zo conservatief zijn die moffen echt niet hoor mickey, bovendien is onze economie al een jaar of dertig bijna volledig afhankelijk van die moffen, dus what's different?
Met gelijkheid bedoelde ik naar inwoners niet naar land, dus is het ook democratisch gezien logisch dat een land met meer inwoners ook een grotere stem heeft.

Ik denk dat het gewoon geen goed idee is om de afstand tussen volk en bestuur nog groter te maken. We hebben nu al een "management-gap"
tussen regering en volk..

Straks wordt het helemaal bestuur vanuit een Ivoren Toren zonder
enig idee wat er onder het volk leeft.

Hoe zou jij het vinden als er straks wordt besloten over hoeveel jij en ik aan ziekenkosten kunnen dragen door een knakker die hooguit 1 of 2 x in Den Haag is geweest en de rest uit raportjes haalt?

}|^-_-^|{
26-04-2005, 09:59
Ik heb voor gestemd. Heb het grootste deel gelezen en er staat werkelijk niets raars in. Grootste verandering is eigenlijk dat er geen veto meer is bij belangrijke onderwerpen, maar meeste stemmen gelden. Hoewel dat wat nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor ons softdrugs en prostitutie beleid, is het wel democratisch.

ennuh, wat vind je van het totale alleenrecht van de Europese bank om beslissingen te nemen over het beleid van alle landen? En dan vooral het feit dat de Europese Centrale Bank nu bevolkt wordt door corrupte Fransen?

Biiyen
26-04-2005, 09:59
Ik ben tegen!

Fuck grote landen (Het armzalige Polen heeft door meer inwoners meer in de melk te brokkelen dan wij) systeem moet zijn: Diegenen die het meest presteren brengen het meeste in. Zo is het op de arbeidsmarkt ook, daar krijg je werk omdat je naar school bent geweest en niet omdat je toevallig 1,95 meter bent.

Geen Turkije

Fuck de euro

Fuck ons kabinet

en daarbij:
Accepteer nooit een eerste voorstel, weiger zodat je in de toekomst meer eisen kan gaan stellen.

Mickey
26-04-2005, 10:03
Ik heb voor gestemd. Heb het grootste deel gelezen en er staat werkelijk niets raars in. Grootste verandering is eigenlijk dat er geen veto meer is bij belangrijke onderwerpen, maar meeste stemmen gelden. Hoewel dat wat nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor ons softdrugs en prostitutie beleid, is het wel democratisch.

ennuh, wat vind je van het totale alleenrecht van de Europese bank om beslissingen te nemen over het beleid van alle landen? En dan vooral het feit dat de Europese Centrale Bank nu bevolkt wordt door corrupte Fransen?

Thank you! Als je het mij vraagt geven we de teugels compleet uit handen hiermee! De euro kregen we al door de strot.. Heeft die ons
goed gedaan? Nee? Waar hebben we mee te kampen? Inflatie..

Monetair beleid kun je niet op continentaal niveua regelen.
Dat die op nationaal niveau te geschieden. Op die manier heb je de vinger
het meest aan de pols. Geldstromen binnen een land zijn al compleet
onoverzichtelijk.. laat staan om in te schatten wat geld binnen heel Europa doet.

Ik ben vrij progresief als het gaat om samenwerking.. maar dit
vind ik een hele enge ontwikkeling.. Waarbij ze snugger inspelen
op de heersten aversie van Amerika e.d.

Mickey
26-04-2005, 10:07
Ik heb voor gestemd. Heb het grootste deel gelezen en er staat werkelijk niets raars in. Grootste verandering is eigenlijk dat er geen veto meer is bij belangrijke onderwerpen, maar meeste stemmen gelden. Hoewel dat wat nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor ons softdrugs en prostitutie beleid, is het wel democratisch.

ennuh, wat vind je van het totale alleenrecht van de Europese bank om beslissingen te nemen over het beleid van alle landen? En dan vooral het feit dat de Europese Centrale Bank nu bevolkt wordt door corrupte Fransen?

Dat veranderd toch niet navenant. Het enige wat zij proberen te doen is het sturen van de rentevoet en de koers van de euro.
Zoals ik al hierboven heb gezegd, dat wordt al jaren bepaald door de grote landen, Als Duitsland de rente wijzigd moet Nederland mee, de gulden is altijd gekoppeld geweest aan de mark en ga zo maar door. Je bent naief als je denkt dat een land als Nederland in economisch opzicht ooit een zelfbestuur heeft gehad, daar is het gewoon te klein voor.

Erm.. Dan maar naief..
DNB doet soms al gekke dingen mbt monetair beleid.. en ik heb nog
minder vertrouwen in een paar zotte franzozen die enkel denken aan hun
eigen zakken..

En "Alleen" de rentevoet beheersen.. Dude.. :shock:
Daarmee beinvloeden ze het besteedbaar inkomen.

Deuce
26-04-2005, 10:07
En daarom gaat Deuce als hij het geld heeft meteen weg uit dit thievesland...

}|^-_-^|{
26-04-2005, 10:15
dus wat is de noodzaak van de grondwet rapperik? waarom kunnen we de status quo niet bewaren? moet alles veranderen met alle rompslomp van dien? laten we het lekker zo houden, als er toch niets verandert...

}|^-_-^|{
26-04-2005, 10:17
bagatelliseren bedoel je?

Mickey
26-04-2005, 10:23
Ik heb voor gestemd. Heb het grootste deel gelezen en er staat werkelijk niets raars in. Grootste verandering is eigenlijk dat er geen veto meer is bij belangrijke onderwerpen, maar meeste stemmen gelden. Hoewel dat wat nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor ons softdrugs en prostitutie beleid, is het wel democratisch.

ennuh, wat vind je van het totale alleenrecht van de Europese bank om beslissingen te nemen over het beleid van alle landen? En dan vooral het feit dat de Europese Centrale Bank nu bevolkt wordt door corrupte Fransen?

Dat veranderd toch niet navenant. Het enige wat zij proberen te doen is het sturen van de rentevoet en de koers van de euro.
Zoals ik al hierboven heb gezegd, dat wordt al jaren bepaald door de grote landen, Als Duitsland de rente wijzigd moet Nederland mee, de gulden is altijd gekoppeld geweest aan de mark en ga zo maar door. Je bent naief als je denkt dat een land als Nederland in economisch opzicht ooit een zelfbestuur heeft gehad, daar is het gewoon te klein voor.

Erm.. Dan maar naief..
DNB doet soms al gekke dingen mbt monetair beleid.. en ik heb nog
minder vertrouwen in een paar zotte franzozen die enkel denken aan hun
eigen zakken..

En "Alleen" de rentevoet beheersen.. Dude.. :shock:
Daarmee beinvloeden ze het besteedbaar inkomen.

Jezus Mick, ik hoop niet dat we hier de hele dag over gaan discussieren, want ik heb nog wat werk te doen ook, maar wat ik daarmee bedoelde is dat er door een centrale bank eigenlijk maar twee dingen geregeld worden, en die twee dingen werden toch al buiten de invloed van Nederland bepaald, ik bagataliseerde daarmee niet de invloed van de rentevoet.

Hahah nee man!
Je standpunt is wel valide, maar ik ben gewoon skeptisch over dit soort ontwikkelingen.. Vooral in het licht van de recente economische ontwikkelingen..

Sjaak
26-04-2005, 11:54
Democratisch?? Dus mooi niet.. Democratie gaat uit van gelijkheid.
De grootste landen hebben in dit geval de meeste stemmen en zullen dus altijd hun zin kunnen doordrijven..

Oftewel als Duitsland en Frankrijk een blok vormen samen kan de rest
doen wat zij willen. Waarom zouden we dat willen?

Bovendien maak ik me ernstig zorgen om wat er gaat gebeuren
als er belangrijke beslissingen moeten worden gemaakt vanuit brussel
over ons landje..

En ik heb idd geen zin om straks naar de conservatieve / bekrompen pijpen te dansen van een paar ouwe moffen ;)

Ik ben dus zwaar tegen.

100 % mee eens :thumbs:

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! We zitten politiek volgens mij
voor het eerst in de geschiedenis van vechtsportfora op 1 lijn.. ;) :maskills:

Haha inderdaad heel verwondelijk dit :lol:

Jongens denk bij het stemmen is aan de euro en wat voor goeds die heeft gebracht :evil:

Sjaak
26-04-2005, 12:12
Jongens denk bij het stemmen is aan de euro en wat voor goeds die heeft gebracht :evil:

Inderdaad, maar denk er dan ook aan dat er wat betreft die Euro er geen weg terug meer is en dat we nu door moeten met de ingeslagen weg, zodat de gemaakte fouten nog in goede banen geleid kunnen worden

Er is altijd een weg terug Rik en die euro heeft jou, mij en iedereen klauwen met geld gekost en nog steeds :x Kijk is naar de prijsverhogingen sinds de euro :evil: en kijk is naar de loonstijgingen.

Let maar op wat er nog allemaal gaat gebeuren nu die arme 'Oostblok' landen er bij gekomen zijn, we zijn er nog lang niet en Nederland is het leipe stupide schoothondje uit de klas die zich aan alle regels houdt en Duitsland en Frankrijk hebben scheit aan alles :x

Stem je voor de grondwet en dan heb je helemaal niks meer te zeggen in je eigen land en dan beslissen een paar euro bobo's straks (van grote landen) wat er gaat gebeuren in ons kikkerlandje :cry:

Deuce
26-04-2005, 12:15
Als het zo doorgaat dan brengen de roemenen over 20 jaar hulgoederen naar Nederland....

Octavius
26-04-2005, 12:20
Nederland verliest veel zeggenschap al dan niet alle zeggenschap.
Wat me vooral tegen zit is dat er een Europees leger moet komen en dat de eigen krijgsmacht voortdurend gemoderniseerd moet worden. De vraag waar gaat dat geld vandaan komen? Nog meer korten op gezondheidszorg, onderwijs, enz?

Nederland was de grondlegger van de EU en nu gaan we er aan tenonder.

Dennis
26-04-2005, 12:28
Jongens denk bij het stemmen is aan de euro en wat voor goeds die heeft gebracht :evil:

Inderdaad, maar denk er dan ook aan dat er wat betreft die Euro er geen weg terug meer is en dat we nu door moeten met de ingeslagen weg, zodat de gemaakte fouten nog in goede banen geleid kunnen worden

Er is altijd een weg terug Rik en die euro heeft jou, mij en iedereen klauwen met geld gekost en nog steeds :x Kijk is naar de prijsverhogingen sinds de euro :evil: en kijk is naar de loonstijgingen.

Let maar op wat er nog allemaal gaat gebeuren nu die arme 'Oostblok' landen er bij gekomen zijn, we zijn er nog lang niet en Nederland is het leipe stupide schoothondje uit de klas die zich aan alle regels houdt en Duitsland en Frankrijk hebben scheit aan alles :x

Stem je voor de grondwet en dan heb je helemaal niks meer te zeggen in je eigen land en dan beslissen een paar euro bobo's straks (van grote landen) wat er gaat gebeuren in ons kikkerlandje :cry:

Mmmh, ik ben nog steeds wel blij met de Euro hoor.

Geloof ook niet dat de Euro de oorzaak is van de economische tegenwind van de de laatste jaren. Natuurlijk zullen bepaalde prijzen iets te veel zijn gestegen maar dat is iets wat zichzelf al aan het herstellen is. Kijk naar de prijzenoorlog in de supermarkten.

Kijk wel met enige zorg uit naar de Oostblok landen en de arbeiders die hier voor weinig rondlopen. Maar ook hier verwacht ik dat de arbeiders uit de Oostblok in de loop der jaren duurder zullen worden.

Octavius
26-04-2005, 12:33
De economie heeft gewoon zijn normale conjunctuur gehad. Veel mensen denken dat alles duurder is geworden zoals horeca. Maar die sneden hun eigen in de vingers om hogere prijzen te vragen.
De dollar koers heeft ook invloed op de economie hier en de snelle groei van zuid-oost azie speelt ook mee.

Dennis
26-04-2005, 12:54
Hier meer info over de grondwet

http://europa.eu.int/constitution/index_nl.htm

ibbie
26-04-2005, 16:22
Moeilijke is dit, ik zou het eigenlijk niet weten. De meeste ideeën eruit bevallen me niet echt.

Mickey
26-04-2005, 16:40
http://www.referendumstemwijzer.nl


De resultaten en de nadere verklaringen.
U bent voor 70%TEGEN de EU grondwet.
Nadere verklaring van de resultaten
1 Stelling is : Het is noodzakelijk dat de Europese Unie haar eigen Grondwet krijgt.
De verklaring is: Hierover zijn de meningen verdeeld. Ook over de inhoud van de Grondwet bestaat een felle discussie. De Europese Grondwet is overigens veel meer dan een Grondwet: het is deels ook een vervanging van eerdere verdragen, en deels een beleidsnotitie. - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

2 Stelling is : Alle inwoners van de Europese Unie dienen dezelfde rechten te hebben.
De verklaring is: Niet alle inwoners van de Europese Unie zijn voor de Grondwet hetzelfde. Enkel de bezitters van een paspoort van een van de lidstaten kunnen genieten van de status van "Europees Burgerschap". - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

3 Stelling is : De Nederlandse Grondwet moet ondergeschikt worden aan de van de Europese Unie.
De verklaring is: De Europese Grondwet staat boven de Nederlandse wetgeving. Artikel I-6 bepaalt: "De Grondwet heeft voorrang boven het recht van van de lidstaten". - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent. Aangegeven als belangrijk

4 Stelling is : Het recht op arbeid en het recht op een uitkering bij werkloosheid hoort in de Europese Grondwet.
De verklaring is: Het recht op arbeid of een uitkering bij werkloosheid is niet in de grondwet vastgelegd. Enkel het recht om te werken wordt vermeld en het recht op toegang tot sociale zekerheid. (art. II-75, II-94). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent. Aangegeven als belangrijk

5 Stelling is : Dierenmisbruik als stierenvechten en drijfjacht dient te worden verboden.
De verklaring is: Praktijken als stierenvechten en drijfjachten kunnen blijven bestaan: culturele tradities en regionaal erfgoed moeten namelijk geëerbiedigd worden volgens de Grondwet. (Art. III-121). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

6 Stelling is : De Europese Unie moet zich inspannen voor de uitbreiding van de Europese wapenindustrie en de ontwikkeling van nieuwe wapensystemen.
De verklaring is: De Grondwet vermeldt de oprichting van een Europees Wapenagentschap, dat de Europese wapenproductie- en industrie moet stimuleren. (art. III-311). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt VOOR de grondwet bent.

7 Stelling is : De Europese landbouwsubsidies moeten worden afgeschaft.
De verklaring is: Het omvangrijke subsidiesysteem voor de Europese landbouw blijft onder de Grondwet vooralsnog bestaan. (zie Art. III-225, 232). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt VOOR de grondwet bent.

8 Stelling is : Het recht op huisvesting is een grondwettelijk recht.
De verklaring is: Het recht op huisvesting wordt niet als zodanig erkend in de Grondwet, enkel het recht op "bijstand voor huisvesting" (Art. II-94). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

9 Stelling is : Het gezin verdient meer bescherming dan andere samenlevingsvormen.
De verklaring is: De Grondwet gunt het gezin een bevoordeelde status: het gezin geniet bescherming op juridisch en economisch vlak. (Art. II-93). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is NEUTRAAL en dat betekent dat u op dit punt NEUTRAAL jegens de grondwet bent.

10 Stelling is : Het Europees Parlement mag zich niet bemoeien met het aanstellen of ontslaan van leden van de Europese Commissie.
De verklaring is: Het Europees Parlement kan geen Commissarissen aanstellen of ontslaan, dit gebeurt door de ongekozen Raad van Ministers. (Art. I-26). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

11 Stelling is : De privatisering van elektriciteitsbedrijven is een goed idee.
De verklaring is: Diensten van "algemeen economisch belang" vallen volgens de Grondwet ook onder het systeem van "vrije en onvervalste mededinging", waardoor verdergaande privatisering niet is tegen te houden. (Art III-161, 166) . - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is NEUTRAAL en dat betekent dat u op dit punt NEUTRAAL jegens de grondwet bent.

12 Stelling is : Het Europees Parlement moet de Europese Centrale Bank kunnen controleren.
De verklaring is: Het Europees Parlement kan op geen enkele manier de Europese Centrale Bank controleren: deze is namelijk volledig onafhankelijk. (Art. I-30). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

13 Stelling is : De Europese Unie moet overal in de wereld preventieve militaire acties kunnen ondernemen.
De verklaring is: Volgens de Grondwet kan de Unie zich gaan bezighouden met "missies buiten het grondgebied" die te maken hebben met "conflictpreventie en de versterking van de internationale veiligheid". (Art. I-41). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt VOOR de grondwet bent. Aangegeven als belangrijk

14 Stelling is : Het recht op abortus is geen grondwettelijk recht.
De verklaring is: Het recht op abortus wordt in de Grondwet in het geheel niet genoemd. In de lidstaten waar abortus verboden is, blijft dit dus zo. - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent. Aangegeven als belangrijk

15 Stelling is : Het buitenlands beleid en defensiebeleid van de Unie is geen zaak voor het Europees Parlement.
De verklaring is: : Het Europees Parlement kan enkel de Minister van Buitenlandse Zaken kiezen, maar krijgt geen zeggenschap over het defensiebeleid of het buitenlands beleid. De ongekozen Raad van Ministers beslist hier over. (Art. I-40). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

16 Stelling is : De Europese Unie mag zonder tussenkomst van de Nederlandse Tweede Kamer internationale verdragen afsluiten.
De verklaring is: De Europese Unie kan verdragen afsluiten met andere landen, zonder bezwaarmogelijkheden van individuele lidstaten. (Art. III-323). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

17 Stelling is : Het openbaar vervoer hoeft niet te worden geprivatiseerd.
De verklaring is: Het openbaar vervoer is volgens de Grondwet een "Dienst van algemeen economisch belang", waar vrije en onvervalste mededinging op van toepassing moet zijn. Privatisering is dus niet tegen te houden. (Art III-161, 166). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

18 Stelling is : Het is niet nodig om een Europees minumumloon in de Grondwet op te nemen.
De verklaring is: Een minimumloon wordt in de Grondwet niet genoemd. Dit valt onder de sociale wetgeving, waarvoor unamiteit is vereist. . - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

19 Stelling is : De Europese Commissie mag in het geheim blijven vergaderen.
De verklaring is: De Europese instellingen moeten weliswaar met een zo groot mogelijke openheid werken (Art. I-50), maar de vergaderingen van de Commissie blijven besloten. - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

20 Stelling is : Een Europese minister voor Buitenlandse Zaken kan best alle inwoners van de Europese Unie vertegenwoordigen.
De verklaring is: De Europese Minister van Buitenlandse zaken vertegenwoordigt alle lidstaten van de Europese Unie en voert namens hen het woord. (Art. III-296). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

21 Stelling is : Schaalvergroting en centralisering van besluitvorming zijn goed voor de democratie.
De verklaring is: Over het algemeen zijn deze ontwikkelingen, die kenmerkend zijn voor de Europese eenwording, niet bevorderlijk voor de democratie. - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

22 Stelling is : Een aanval op één lidstaat is een aanval op alle lidstaten van de EU.
De verklaring is: Als één lidstaat wordt aangevallen, dienen alle andere lidstaten solidair te zijn. (Art. I-43). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt VOOR de grondwet bent.

23 Stelling is : Het tegengaan van de overproductie in de landbouw moet in de Grondwet geregeld worden.
De verklaring is: De overproductie wordt in de Grondwet niet vermeld, integendeel: Artikel III-227 beveelt aan "de productiviteit van de landbouw te doen toenemen door de technische vooruitgang te bevorderen". - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is NEUTRAAL en dat betekent dat u op dit punt NEUTRAAL jegens de grondwet bent.

24 Stelling is : Een zogenaamde ecotax moet ook zonder unanimiteit van stemmen kunnen worden ingevoerd in de Europese Unie.
De verklaring is: Enkel als alle lidstaten het erover eens zijn komt er een Europese ecotax, waardoor de kans op invoering ervan bijzonder gering is. - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee ONEENS en dat betekent dat u op dit punt VOOR de grondwet bent. Aangegeven als belangrijk

25 Stelling is : Het Europees Parlement moet wetsvoorstellen kunnen indien.
De verklaring is: Dit is ook na invoering van de Grondwet niet mogelijk. Enkel door de Europese Commissie, en vanuit de individuele lidstaten, is indienen van wetsvoorstellen mogelijk. - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

26 Stelling is : Europese lidstaten mogen het kapitaalverkeer met andere lidstaten geen beperkingen opleggen.
De verklaring is: Het kapitaalverkeer moet vrij en ongehinderd kunnen plaatsvinden, en mag door lidstaten geen beperkingen worden opgelegd. (III-156). - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt VOOR de grondwet bent. Aangegeven als belangrijk

27 Stelling is : Voordat de Europese Grondwet wordt aangenomen, moeten alle Europese burgers er in een referendum over kunnen stemmen.
De verklaring is: In nog niet de helft van alle lidstaten van de Europese Unie zijn burgers gerechtigd om in een referendum hun mening over de Grondwet te geven. - Discussie over stelling
Uw reactie op de stelling is mee EENS en dat betekent dat u op dit punt TEGEN de grondwet bent.

Mickey
26-04-2005, 16:52
Teringlijers!
Die test hierboven was van een linkse groep tegen de grondwet..

Deze hieronder is van voorstanders!

http://www.referendumwijzer.nl/


Uw opvattingen komen voor
70%

overeen met de Grondwet.

LMFAO! Zelfde antwoorden.. Precies tegenover gestelde resultaat!

ashi76
26-04-2005, 18:44
Ik stem tegen.

}|^-_-^|{
26-04-2005, 19:10
bagatelliseren bedoel je?

:?

Beetje erg domme reactie dit, ik typte die twee posts nogal snel achter elkaar en maakte een typefout so what

weet ik, maar ik zie jou ook regelmatig mensen pakken op spelfouten, ik ben er al een tijdje mee gestopt, maar ik kon het even niet laten :D

Guru
26-04-2005, 23:18
Zoals Sjaak het zegt!
Er is altijd een weg terug, terug naar de gulden en neutrale staat worden net als Zwitserland bijvoorbeeld.
Maar dat durven we niet, want daar zijn we immers nederlanders voor.
Gebruik en misbruik maken over de ruggen van de bevolking.

Jochem
27-04-2005, 00:00
We moeten wel IMO, als we het niet doen verliezen we handel met de rest van de EU en daar zijn we met onze economie afhankelijk van. dus je kan wel nee stemmen, maar dan naai je uiteindelijk jezelf alleen maar in je kontje. Ok, het valt voor ons qua machtspositie niet goed uit omdat we een klein klotelandje zijn, maar internationaal gezien stellen we nu toch niks voor, dus echt achteruit gaan we niet. (remember Boerke Balkenende @ the white house?)

Jochem
27-04-2005, 00:11
Zoals Sjaak het zegt!
Er is altijd een weg terug, terug naar de gulden en neutrale staat worden net als Zwitserland bijvoorbeeld.
Maar dat durven we niet, want daar zijn we immers nederlanders voor.
Gebruik en misbruik maken over de ruggen van de bevolking.

de gulden mis ik dus echt niet, al was hij sterk de euro is nou niet bepaald een zorgenkindje. Ja een hoop onzin is duurder, maar net zoveel dingen zijn goedkoper (dvd-speler 70 euro? computer 500?)

"neutraliteit" heeft 50 jaar geleden ook zo goed gewerkt.
een van de onstaansredenen van de EU is om de onderlinge banden aan te halen, zodat er geen oorlog meer komt. Tot nu toe heeft het goed gewerkt, en je redenering "dat durven we niet" is krom, het getuigt juist van durf om samen te werken.

en dat laatste zinnetje is weer typisch complete onzin.

Dennis
27-04-2005, 08:31
"neutraliteit" heeft 50 jaar geleden ook zo goed gewerkt.

Ik denk dat je 65 jaar geleden bedoelt, tijd gaat hard :wink:


Maar dat durven we niet, want daar zijn we immers nederlanders voor.


Ik denk juist dat Nederland en de Nederlander helemaal niet laf zijn zoals jij beweert. Kijk eens naar zaken als softdrugs, euthenasie, prostitutie dan steekt Nederland behoorlijk zijn nek uit ondanks veel kritiek van andere landen.
Verder was Nederland als één van de weinige landen die Duitsland en Frankrijk op de vingers tikte over het begrotings tekort. Tja, als andere landen dan achterblijven dan sta je als Nederland ook machtenloos

Sjaak
28-04-2005, 12:41
Gisteren bij Barend en van Dorp nog is goed de discussie over de grondwet gevolgd en mijn gevoel is alleen maar sterker geworden om tegen te stemmen

Sjaak
28-04-2005, 12:53
Weten jullie nog hoe heel Den Haag ons jaren geleden vertelde dat de euro zo goed voor ons allen was ................................. pffff :roll:

Hebben we dan helemaal niets geleerd van onze "fouten" pffff :roll:

missgroen
28-04-2005, 12:54
jama waar waren we nu geweest dan als klein landje zonder euro daar moet je ook rekening mee houden!!

Sjaak
28-04-2005, 12:57
jama waar waren we nu geweest dan als klein landje zonder euro daar moet je ook rekening mee houden!!

Dan kostte een lekker blond biertje nog 1 gulden tachtig :P

missgroen
28-04-2005, 12:59
als we helemaal zelfvoorzienend zouden worden wel ja dat zou idd kunnen maar niet voor de handliggend

xXRichardXx
28-04-2005, 17:01
de gulden mis ik dus echt niet, al was hij sterk de euro is nou niet bepaald een zorgenkindje. Ja een hoop onzin is duurder, maar net zoveel dingen zijn goedkoper (dvd-speler 70 euro? computer 500?)

Wat een lul-argument. Onzin als eten en drinken bedoel je? Klopt, dat is duurder. Nuttige zaken als dvd-spelers en computers waren zonder euro natuurlijk nooit goedkoper geworden :? Dat is gewoon een standaard verloop, prijsdalingen kwamen met de gulden zeker nooit voor? Toen betaalde je na 4 jaar nog precies hetzelfde voor een kleuren tv? :lol:

Anonymous
28-04-2005, 17:13
vroeger kon je op de wallen met NLG 50 uitstekend terecht (soms voor nog minder). tegenwoordig is het al weer € 50.

WAAR GAAT DAT HEEN!!!!!! :(

Sjaak
28-04-2005, 19:35
Wat een lul-argument. Onzin als eten en drinken bedoel je? Klopt, dat is duurder. Nuttige zaken als dvd-spelers en computers waren zonder euro natuurlijk nooit goedkoper geworden :? Dat is gewoon een standaard verloop, prijsdalingen kwamen met de gulden zeker nooit voor? Toen betaalde je na 4 jaar nog precies hetzelfde voor een kleuren tv? :lol:

Mee eens :thumbs:

}|^-_-^|{
01-05-2005, 11:27
De Nederlandse gulden is bij de introductie van de euro ondergewaardeerd ten opzichte van de Duitse mark. De gulden is als het ware 'te goedkoop' ingewisseld bij de invoering van de euro in 1998. De koers van de euro had rond de twee gulden moeten liggen in plaats van 2.20371 gulden.

Dit wordt bevestigd door directeur Henk Brouwer van De Nederlandse Bank (DNB). Reden is dat de gulden ten opzichte van de Duitse Mark sterker was geworden. De mindere Duitse economie en de hereniging waren de oorzaken hiervoor. Maar een revaluatie van de gulden of een devaluatie van de D-Mark was ondenkbaar: het herenigde Duitsland zou in verlegenheid worden gebracht en het zou tot onrust op de valutamarkten leiden.

Door de goedkope gulden stegen de lonen en de prijzen en nam de inflatie toe. De economie raakte daarom oververhit. Henk Brouwer: "Nu de koers zich niet aanpaste, pasten de prijzen zich aan. Er kwam later wel een ander effect bij: doorschieten. Onze concurrentiepositie verslechterde sterk door te forse loonstijgingen.

(bron: fok.nl)

Sjaak
01-05-2005, 11:41
Met dank aan o.a. Zalm, ken je je nog herinneren dat hij zei met zijn hand op zijn hart dat de Euro alleen maar goed voor ons was en dat het niemand iets ging kosten ................... :evil:

Wanneer zou hij er op afgerekend gaan worden :x