PDA

View Full Version : Tips over vijvers



Sjaak
27-04-2005, 13:42
Helaas is me vijver met Japanse Koi karpers lek en loopt langzaam leeg.

Wil dus een compleet nieuwe vijver gaan aanleggen en ditmaal niet met zeil om lekkage nog een keer te voorkomen.

Wie weet waar ze hele grote vijvers verkopen van PVC met een diepte van 1 mtr of 1.20 mtr.

En zijn er bakken te huur waar je zolang je vissen in kan opslaan of iemand weet ?

Graag tips jongens, wordt op prijs gesteld.

Thanks Sjaak

Deuce
27-04-2005, 13:44
Volgende week BBQe in Strijen jongens!

Lekker vissie eten :thumbs:

a.s.c.
27-04-2005, 13:46
kan je die vissen niet in een afgedekt kinderzwembad doen? we hebben een keer een geintje uitgehaald met mijn pleegbroertje die wou in de zomer zijn kinderzwembadje in gaan zat er een enorme zeelt in. Ik heb nog nooit iemand zo hoog zien springen maar vandaar het idee :lol:

phranq
27-04-2005, 14:05
Sjaak, waarom stel je deze vraag op een MMA forum??? Denk dat jij enige gek bent met deze rare hobby.

B3 lik3 M3
27-04-2005, 14:15
Denk het niet ;)

Ik denk dat je het beste een quarantine bak op de kop kan tikken sjaak.. En er ff zolang een klein filtertje op aansluiten..

Ik weet niet hoeveel Koi's je hebt?

En bakken van 1m of 1.20m diep die heb je niet goedkoop.. de beste manier is om er een zeil in te mikken..

Vaak zijn die bakken namelijk rond van vorm en een koi heeft toch het liefst een recht-toe recht aan bak.. zonder al te veel bochten en niveau's

Kijk anders op marktplaats bij bouwmaterialen en vijvers.. daar verkopen ze vaak leuk spul!

dokter flinstone
27-04-2005, 14:19
Bij marktplaats en marktplaza staan genoeg bakken.
Ik zou zelf ook een vijver nemen met folie. Zo kan je hem maken zoals je zelf wilt.
Tip: gebruik een grote bouwzeef om alle steentje uit de grond te halen en desnoods gooi je tweelagen zijl neer.

Een zwembadje is ff een optie maar dat moet niet te lang duren.

Jay Hoov
27-04-2005, 14:21
Zzzzz.......!!!

Sjaak
27-04-2005, 14:43
Zzzzz.......!!!

Loopt je opblaaspop weer leeg :roll:

Sjaak
27-04-2005, 14:44
Sjaak, waarom stel je deze vraag op een MMA forum??? Denk dat jij enige gek bent met deze rare hobby.

Haha ik dacht Vechtsport --> Japans --> Japanse Koi karpers --> meer van dat soort liefhebbers :wink:

phranq
27-04-2005, 14:57
Sjaak, waarom stel je deze vraag op een MMA forum??? Denk dat jij enige gek bent met deze rare hobby.

Haha ik dacht Vechtsport --> Japans --> Japanse Koi karpers --> meer van dat soort liefhebbers :wink:

Denk niet dat ik die passie ooit ga begrijpen....zoveel geld voor een uit de kluiten gewassen goudvis.... :roll: :wink:

mama
27-04-2005, 15:06
idd www.marktplaats.nl
of zelf metselen Sjaak. ff voor nico gaan spelen ;)
mijn buurman heeft net bij de blokker een zwembad met waterpomp gekocht 4 meter doorsnede en 1 meter hoog......... 40 euro misschien een tijdelijke oplossing?

maar nu we het toch over kooikarpers hebben. wat voor betekenis hebben kooikarpers in het japans.... iets van verbroedering toch?

missgroen
27-04-2005, 15:08
mij is uitgelegd maar ging om n sieraad met n kooikarper erop dat ze rust met zich mee brengen ik weet nie of dat ook de betekenis is van t woord

bryan
27-04-2005, 15:20
Volgende week BBQe in Strijen jongens!

Lekker vissie eten :thumbs:

:lol:

phranq
27-04-2005, 15:38
maar nu we het toch over kooikarpers hebben.

Ok, nu snap ik de link met MMA.... :lol:

Jay Hoov
27-04-2005, 15:40
Zzzzz.......!!!

Loopt je opblaaspop weer leeg :roll:

Ik lig in een deuk....... :? :?

madmax
27-04-2005, 15:40
Sjaak,

Je kunt het beste even een kinderzwembadje kopen en de vissen daar in doen (goedkoop)
Een vijver kun je het beste maken van rubber folie, dit is zeer sterk en je kunt het lijmen ( ook na een tijdje nog)
Als je polystireen (piepschuim) platen tussen het zand en het rubber legt kan de vijver zeker van onderuit niet meer lek raken.
Een ander voordeel is dat de vijver in de winter langer ijsvrij blijft.

succes
Max

mama
27-04-2005, 15:41
pff moeilijk he om een keer ontopic te blijven.............
:cry:

Jay Hoov
27-04-2005, 16:15
pff moeilijk he om een keer ontopic te blijven.............
:cry:

Sorry Mama... :cry: :cry: :cry:

Sjaak
27-04-2005, 16:28
Sjaak,

Je kunt het beste even een kinderzwembadje kopen en de vissen daar in doen (goedkoop)
Een vijver kun je het beste maken van rubber folie, dit is zeer sterk en je kunt het lijmen ( ook na een tijdje nog)
Als je polystireen (piepschuim) platen tussen het zand en het rubber legt kan de vijver zeker van onderuit niet meer lek raken.
Een ander voordeel is dat de vijver in de winter langer ijsvrij blijft.

succes
Max

Thanks Max :thumbs: en ook alle jongens en Mama :wink:

B3 lik3 M3
27-04-2005, 16:42
Even voor iedereen...

Het is Koi

Koi betekent namelijk al karper in het Japans.

Volledige naam Nishiki Koi

Dus niet koi karper of kooi karper... :twak:


@mama:

The Japanese consider it the most spirited of fish, so full of energy and power that it can fight its way up swift-running streams and cascades. Because of its strength and determination to overcome all obstacles, it stands for courage and the ability to attain high goals. The carp is an appropriate symbol to encourage the overcoming of life's difficulties leading to consequent success."

Nickuraba
27-04-2005, 19:05
@ sjaak! ik (man met groene vingers :lol: ) werk toevallig ergens waar we ook dit soort shit verkopen. De grote vijvers kan je niet kopen maar wel bestellen, moet ik zaterdag ff kijken of er info te vinden is over een distributeur? ofzow? pm me maar als je het moet weten! ik zelf zou het toch bij zeil houden ;)

Nickuraba
27-04-2005, 19:08
Sjaak,

Je kunt het beste even een kinderzwembadje kopen en de vissen daar in doen (goedkoop)
Een vijver kun je het beste maken van rubber folie, dit is zeer sterk en je kunt het lijmen ( ook na een tijdje nog)
Als je polystireen (piepschuim) platen tussen het zand en het rubber legt kan de vijver zeker van onderuit niet meer lek raken.
Een ander voordeel is dat de vijver in de winter langer ijsvrij blijft.

succes
Max

precies jij snapt het, daarnaast nog van dat vijverdoek eronder, en het folie kan zo dik zijn als je wil! dus kan haast niet fout gaan!

Fr3ddy
28-04-2005, 08:51
Niet teveel water bij de vissen doen anders verdrinken ze

Dennis
28-04-2005, 11:23
Misshien weten ze hier meer:

http://www.aqua-archief.nl/userforum.htm
en
http://koi.pagina.nl/

Nishiki
28-04-2005, 11:48
ik heb koi dus als je vragen heb pm me
en haal bij een boer zo'n kubs bak voor 15 eurie en klaar

Marco (scheids)
28-04-2005, 11:55
sjaak,

Je woont toch vlak bij water .... laat ze daar los ...

Sjaak
28-04-2005, 11:57
sjaak,

Je woont toch vlak bij water .... laat ze daar los ...

Zo vroeg en dan al aan het gebruiken :lol:

Sjaak
28-04-2005, 20:17
Jongens bedankt voor alle tips :thumbs: wist niet dat er zoveel liefhebbers van koi's hier op het forum zaten.

Marco (scheids)
29-04-2005, 08:26
Zit hier op mn werk wel een expert Sjaak .... wat wil je weten ....

Sjaak
29-04-2005, 11:17
Zit hier op mn werk wel een expert Sjaak .... wat wil je weten ....

Ben eigenlijk wel in alles geintresseerd over koi's en vijvers.

Heb 's zomers veel last van troebel water en heb al heel veel dingen geprobeerd maar als het heel warm is krijg ik het niet helder en dat is jammer.

En hoe bescherm je het beste je zeil tegen lekkages, ik heb hem nu 10 jaar en hij is helaas lek en heb van te voren alles geprobeerd om dit te voorkomen compleet met hele vloerkleden onder het zeil :cry:

Voor de experts, ik heb een koi gehad van 85 cm die volgens zeggen 23 jaar oud is, hoe oud kan dat beestje worden en maakt het nog voor de gezondheid van die vissen of je 's winters je water verwarmt of niet ?

Wat mogen die gasten allemaal eten want ik heb een vriend die voert ze zelfs boterhammen en stukjes kaas en die gasten eten echt alles :lol:

B3 lik3 M3
29-04-2005, 11:38
Troebel water kun je het beste verhelpen door een UVC-lamp tussen je filter en je vijver te plaatsen.. ik weet niet wat voor een filter je gebruikt.. maar dit helpt goed tegen het helder worden van je vijver..

Tegen lekkages helpt om bijvoorbeeld isolerend piepschuim tussen je zeil en je wanden te plaatsen..

Een Koi kan onder de juiste omstandigheden zelfs 60 jaar worden! Dus jij had nog een jonkie ;)

Het maakt zeer zeker uit voor de gezondheid van je vis als je je vijver verwarmt.. de vissen raken door de temperatuursschommelingen gestressed en daardoor is een vis vatbaarder voor eventuele parasieten..

Het is niet erg om je vissen af en toe kaas en brood te geven.. als je dit afwisselt met goed kwalitatief voer dan is het geen probleem.. Sla zijn ze ook dol op!

Sjaak
29-04-2005, 11:58
[quote="B3 lik3 M3"]Troebel water kun je het beste verhelpen door een UVC-lamp tussen je filter en je vijver te plaatsen.. ik weet niet wat voor een filter je gebruikt.. maar dit helpt goed tegen het helder worden van je vijver..

Ik heb zo'n complete grote bak gekocht met UVC lamp, een tangengiale afscheider voor grof vuil en een compartiment met biologische filters waar de bacterien moeten gedijen dus daar ligt het niet aan volgens het bedrijf waar ik dit heb aangeschaft.


Tegen lekkages helpt om bijvoorbeeld isolerend piepschuim tussen je zeil en je wanden te plaatsen..

Tja ....


Een Koi kan onder de juiste omstandigheden zelfs 60 jaar worden! Dus jij had nog een jonkie ;)

gaat die nog heel wat jaartjes mee


Het maakt zeer zeker uit voor de gezondheid van je vis als je je vijver verwarmt.. de vissen raken door de temperatuursschommelingen gestressed en daardoor is een vis vatbaarder voor eventuele parasieten..

OK


Het is niet erg om je vissen af en toe kaas en brood te geven.. als je dit afwisselt met goed kwalitatief voer dan is het geen probleem.. Sla zijn ze ook dol op!

Sla :shock: nog nooit van gehoord ??

B3 lik3 M3
29-04-2005, 12:00
Wat voor bak heb je? En hoeveel capaciteit?

Details graag want dan is het wat duidelijker... dus probeer het eens te beschrijven..

En hoe groot is je vijver?