PDA

View Full Version : Nederlands komt terug in de wereld



Anonymous
04-05-2005, 11:03
Fransen krijgen Nederlands
dinsdag 3 mei 2005

De Nederlandse taal wordt steeds populairder in Frankrijk! Op basisscholen kreeg 25 jaar geleden nog geen enkel kind Nederlandse les, maar nu zijn er al 72 scholen waar het vak gegeven wordt
De vraag naar Nederlandse les is zo groot dat er niet genoeg leraren zijn. In sommige gebieden in Frankrijk spreken meer mensen Nederlands dan Engels. Franse kinderen vinden het vaak heel erg leuk om Nederlands te leren.

Vandaag werd er zelfs een speciale Nederland-dag georganiseerd in Frankrijk. Onze correspondent Saskia Dekkers ging er voor ons naartoe. Ze sprak met kinderen die Nederlands krijgen en ze heeft ze zelfs even streng overhoord! Vanavond zie je haar reportage in onze uitzending.





bron:http://www.nos.nl/jeugdjournaal/artikelen/2005/5/3/nederlandsinfrankrijk.html

Biiyen
04-05-2005, 11:18
Fransen krijgen Nederlands
dinsdag 3 mei 2005

De Nederlandse taal wordt steeds populairder in Frankrijk! Op basisscholen kreeg 25 jaar geleden nog geen enkel kind Nederlandse les, maar nu zijn er al 72 scholen waar het vak gegeven wordt
De vraag naar Nederlandse les is zo groot dat er niet genoeg leraren zijn. In sommige gebieden in Frankrijk spreken meer mensen Nederlands dan Engels. Franse kinderen vinden het vaak heel erg leuk om Nederlands te leren.

Vandaag werd er zelfs een speciale Nederland-dag georganiseerd in Frankrijk. Onze correspondent Saskia Dekkers ging er voor ons naartoe. Ze sprak met kinderen die Nederlands krijgen en ze heeft ze zelfs even streng overhoord! Vanavond zie je haar reportage in onze uitzending.





bron:http://www.nos.nl/jeugdjournaal/artikelen/2005/5/3/nederlandsinfrankrijk.html

ben eerlijk gezegd wel verbaasd dat het nu juist in Frankrijk is, het meest chauvonitische land ter wereld.

Nederlands is wel al een tijdje heel erg "in" in germany. In den beginne van mijn leven sprak geen enkele duitser een woordje over de grens. Nu spreken Duitsers je in gebrekkig Nederlands aan om de weg te vragen ofzo. Vind ik op zich wel tof van ze, behalve als ik ergens in Holland ben en men denkt dat ik een Duitser ben......

micha
04-05-2005, 11:19
dus van de miljoenen franse leerlingen leren er nu 2500 nederlands :lol: :lol: :lol:

ashi76
04-05-2005, 11:21
haha idd. :mrgreen:

Octavius
04-05-2005, 11:21
Duinkerke spreken zo ook Neer-lands. Staat zelfs op sommige cafe's daar.

D22ntjuh
04-05-2005, 11:23
woehoe we inspireren de andere landen om ook verschillende talen te leren haha

KO TKO
04-05-2005, 13:01
Ik hoop dat heel Frankrijk, nederlands leert. Dan hoef ik geen frans meer te leren.

ibbie
04-05-2005, 13:07
Nederlands had gewoon de plaats moeten hebben die Engels nu heeft.

}|^-_-^|{
04-05-2005, 13:22
Nederlands had gewoon de plaats moeten hebben die Engels nu heeft.

dan kun je in het buitenland niet meer grappen maken over andere mensen, want iedereen verstaat wat je zegt. rete-irritant

micha
04-05-2005, 13:34
Nederlands had gewoon de plaats moeten hebben die Engels nu heeft.

klopt in Breda hebben we New Amsterdan geruild voor Suriname tijdens de zgn Vrede van Breda :? :?

was een goed plan :lol:

}|^-_-^|{
04-05-2005, 13:44
Nederlands had gewoon de plaats moeten hebben die Engels nu heeft.

klopt in Breda hebben we New Amsterdan geruild voor Suriname tijdens de zgn Vrede van Breda :? :?

was een goed plan :lol:

beter suriname dan niks, nieuw amsterdam had toch wel veroverd geworden door de engelsen, bijvoorbeeld in de franse tijd. nu hebben we er nog wat geld uit kunnen slepen... :wink: