PDA

View Full Version : Tim Haverkamp snuift cultuur in bakermat van karatesport



Robbie
06-05-2005, 10:51
http://www.destentor.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/STN/STN.gif

Tim Haverkamp snuift cultuur in bakermat van karatesport
van onze sportredactie

4 MEI 2005 - VOORST - Karateka Tim Haverkamp vertrekt deze maand voor vijf weken naar Japan. De Voorstenaar krijgt een stage, waarin hij wordt gekneed tot een betere vechter.

Japan is pakweg tien keer zo groot als Nederland en heeft ongeveer 240 vulkanen waarvan er vijftig nog werken. De vrouwen hebben de hoogste levensverwachting: bijna 85 jaar. Zomaar wat wetenswaardigheden. Wat weet de negentienjarige Haverkamp van het land?

Nikon Koku, vrij vertaald: land van de rijzende zon. ‘Tsja, ik heb wel gezien hoe ik vlieg en zo, verder heb ik me er niet in verdiept. Ik ga er wat dat betreft ?blind“ naartoe. Ik weet helemaal niets van het land.’



Sushi, het bekendste Japanse gerecht ter wereld. ‘Heb ik nooit gehad, maar het lijkt me wel erg lekker. Ik houd wel van rijst en vis, dus dat komt wel goed. Ik heb me voorgenomen alles te proberen. Het schijnt niet zo heel erg beleefd te zijn om dingen te weigeren. Dat moet ik dus ook maar niet doen. Gewoon eten wat de pot schaft. Of het moet wel heel erg zijn.’



Japan is verdeeld over eilanden. ‘Dat zullen er wel een stuk of vier zijn. 4000? Tjeetje wat veel. Ik wist dat het een groot land was, maar zo groot? Waar liggen al die vulkanen dan precies? Toch wel om de eilanden heen in de zee, hoop ik?’



Japan heeft 130 miljoen inwoners, van wie er twaalf miljoen in Tokyo wonen. ‘Dat zal best, tjonge wat een grote stad. Ik zou er eerst naar toe gaan, maar nu vliegen we ineens door naar Fukushima. Jammer, het schijnt een fantastische stad te zijn.’



In de afgelopen eeuwen zijn er veel buitenlandse woorden in de Japanse taal geslopen. Ook Nederlandse als ?madorosoe“. ‘Betekent dat matroos? Grappig. Van de taal weet ik verder niets. Zal wel lastig worden om daar iets te begrijpen.’

Japanners begroeten elkaar met een buiging. Te diep buigen betekent onderdanigheid. ‘Dan moet ik dus maar niet te diep buigen. In de vechtsporten is buigen ook hele gewoon. De begroeting is respect voor de tegenstander. In de dojo (plek waar de vechtsport wordt beoefend, red) groet je elkaar constant. Ik weet niet beter.’



Het land van de duizenden tempels. ‘Daar moet je er één van bezoeken, hè? Maar ik denk als je er drie hebt gezien, dat het ook wel genoeg is. De laatste week zitten we tijdens een trainingsweek in een klooster. Dat is wel bijzonder. Er zal wel niet veel luxe zijn daar. Slapen op een matje, dat lijkt me echt niks.’



Japan is de bakermat van de karatesport.

‘Daarom wil iedereen er ook graag eens heen. Het is nog steeds het sterkste land ter wereld. In de bond waarvoor ik uitkom - IKO 2 (shinkyokushin, red) - is nog nooit een niet-Jappanner wereldkampioen geweest. In de kwartfinales van een WK zitten minstens vier Japanners. In Japan is het begonnen. Voor karateka’s heel bijzonder om naar toe te gaan.’