PDA

View Full Version : Talentvolle bokster komt niet vaak thuis zonder bekers



Robbie
06-05-2005, 10:52
Talentvolle bokster komt niet vaak thuis zonder bekers
door Bas Hakker

BENTHUIZEN | Marichélle de Jong (27) neemt volgende week deel aan het EK Boksen in het Noorweegse Tøngsberg. De talentvolle Waddinxveense, die traint bij boksvereniging Vermeulen uit Benthuizen, wordt tijden het kampioenschap begeleid door drievoudig Olympisch medaillewinnaar Arnold Vanderlijde en haar trainer John Vergouwe. Ze komt uit in de klasse tot 66 kilogram.


De Benthuizense trainer was 'best verrast' toen de Nederlandse Boksbond De Jong inviteerde voor het EK. Ze beoefent de sport immers pas vier jaar. "Aan de andere kant zie je bij haar wel enorm veel progressie. Helemaal sinds we de trainingsintensiteit een paar maanden geleden flink hebben opgeschroefd. We trainen nu elke dag en soms zelfs twee keer. Ze heeft echt enorm veel talent en wie weet waartoe dat leidt in Noorwegen. Ik heb geen idee waar ze in dat internationale krachtenveld staat."
Om De Jong voor te bereiden op de titelstrijd organiseerde Vergouwe twee weken geleden een trainingskamp in Denemarken. Daar maakte ze onderdeel uit van de centrale trainingen van de nationale selectie. Het land, dat een rijke traditie heeft in de professionele aanpak van vrouwensport, ziet het damesboksen als een mogelijkheid om in de toekomst goud te delven tijdens de Olympische Spelen. Hoewel het momenteel geen Olympische sport is, zijn er - weliswaar nog weinig concrete - plannen in die richting.

Internationaal veld

Marichélle de Jong, in het dagelijks leven grafisch vormgeefster, heeft ook geen enkel idee waar ze in het internationale boksveld staat. Slechts incidenteel zijn er krachtmetingen in het vrouwenboksen op een wereldwijd podium. Wel weet ze van haarzelf dat, wat ze dan ook maar aanpakt, altijd voor het allerhoogste podium gaat. "Zo zit ik nu eenmaal in elkaar, snel opgeven is er bij mij eigenlijk niet bij. Ik ben ooit hiermee begonnen en wil uiteindelijk zo goed mogelijk worden. Dat heb ik eigenlijk met alles wat ik doe. Je moet voor het maximum gaan. Ik kom niet van veel wedstrijden zonder bekers terug dus ik hoop dat een finaleplek haalbaar is."

Koreaanse vechtsport
Vier jaar gelden verruilde De Jong een Koreaanse vechtsport genaamd 'tangsodoo' voor de boksport. Een paar familieleden waren fanatieke boksers en bovendien kreeg ze last van haar knieën. Ze had de verwachting dat boksen haar benen minder zou belasten. Aanvankelijk bokste de sportieve Waddinxveense voor de Goudse Boks Vereniging (GBV), maar vanaf afgelopen zomer is ze te vinden in een kleine sporthal in Bentthuizen waar Boksschool Vermeulen de trainingen afwerkt. Nadeel van deze locatie is echter dat er geen boksring staat. Op die manier is het lastig om de beperkte ruimte van een ring in te schatten. "Het is natuurlijk niet ideaal. Ik denk toch dat ik op termijn ergens moet gaan trainer waar een ring is, anders loop je een achterstand op." Daarom verkast ze regelmatig naar een Rotterdamse boksschool. Bovendien krijgt ze een keer in de maand nationale selectietraining van Arnold Vanderlijde.

Bewondering
Echte helden in de bokssport heeft De Jong niet, hoewel ze Lucia Rijker wel een "stoer wijf" vindt. De filmster/actrice mocht onlangs een Oscar met de overige acteurs van de film Million Dollar Baby ophalen. Het spreekt De Jong aan dat Rijker niet terugdeinst in de ring, maar er wel supervrouwelijk uitziet. De Waddinxveense is namelijk ook fanatiek, maar ze ziet het niet zitten om geest en lijf onherstelbaar schade toe te brengen zoals veel mannelijke collega's wel deden. "Dat gaat me absoluut een paar stappen te ver, zo'n Muhammed Ali is natuurlijk een triest verhaal. Ik wil ook geen boksersneus." Bij voorkeur traint ze met mannelijke collega's. Die zijn namelijk beter waardoor ze zich aan hun niveau kan optrekken. Veel vrouwelijke collegaboksers zijn er op wedstrijdniveau niet in Nederland. "Bovendien zeuren mannen niet zo de hele tijd. Ik kan ook meestal beter opschieten met mannen dan met vrouwen."

http://www.haagschecourant.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/HC/HC.gif