PDA

View Full Version : Wild beuken op de bokskampioen



Robbie
06-05-2005, 10:55
Artikel uit De Gelderlander

Wild beuken op de bokskampioen

Door onze verslaggever


WIJCHEN - Fanatiek trapt Daisy tegen de handschoenen van haar klasgenote Joly. Deze houdt haar handen op schouderhoogte, dus Daisy moet hoog trappen. Dat is voor haar geen probleem, want ze zit op jiu - jitsu. Voor de meeste leerlingen van 4 vwo was de les die Perry Ubeda gisteren op het Maas Waal College gaf echter de eerste kennismaking met het kickboksen.
http://www.gelderlander.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/GLD/artikelvisuals/2580032-318665.jpg

Kickbokser Perry Ubeda geeft een gastles op Maas Waal College. - Foto: Ger Loeffen


Ubeda was op de Wijchense school op initiatief van de Gelderse Sport Federatie. Deze Gelderse sportkoepel promoot de sportbeoefening door jongeren, en ook de minder gangbare sporten worden daarbij niet vergeten. Nijmegenaar Ubeda is meervoudig (en regerend) wereldkampioen kickboksen en Thai boksen en ging graag op de uitnodiging in. "Ik doe dit vaak op scholen en bij instellingen en over het algemeen zijn de reacties heel enthousiast. In de ring is kickboksen een brute vechtsport, maar op de training is het puur recreatief en wordt er zeker naar de veiligheid gekeken."

Over het 'foute' imago van de kickbokssport, die vaak geassocieerd wordt met penozetypes met veel gouden kettingen, zegt Ubeda: "Dat imago bestaat, maar het is duidelijk aan het veranderen. Op mijn sportschool in Nijmegen komt iedereen, van straatjongen tot bedrijfsdirecteur. En binnen is iedereen gelijk."

'Fout' of niet, de vwo-leerlingen genieten van de les. "Van zo'n vechtsport krijg je een flinke adrenalinekick", zegt Maarten na afloop enthousiast. "Het was zwaarder dan ik dacht", zegt Jelrik. "Ik ging er steeds meer in op, aan het eind was ik totaal leeg."

Ook gymleraar Frans Verhoeven is enthousiast over de gastles. "We zijn over het algemeen meer bezig met reguliere schoolsporten als softbal, volleybal en basketbal. We doen wel wat aan vechtsporten, maar dat is meer stoeien. Dit is wel andere koek." Verhoeven geniet van de verrichtingen van Ubeda in de zaal. "Moet je zien hoe hij beweegt. Hij danst als een ballerina."

Aan het eind van de les mogen de leerlingen één voor één een potje boksen tegen de wereldkampioen. "Jullie mogen proberen me plat te slaan", moedigt hij de scholieren aan. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Met name de meisjes beuken superfanatiek op de gespierde boksleraar in. "Help", roept Ubeda lachend als hij tegenover een wild meppende Joly staat. "Meester, stop deze partij, ik heb nog meer klassen vandaag." Gelukkig raakte hij niet gewond, zodat nog veel meer leerlingen konden genieten van een gastles kickboksen.

Arjan
06-05-2005, 12:05
lleuk stukje! heb een x een wedstrijd van hem gezien in thailand, met die thai die zn schouder zo weer in de kom deed!

payap
06-05-2005, 14:24
Goede zaak dit om vechtsporten op scholen te laten zien.

en Perry is een echte ambassadeur van de vechtsport ! :thumbs:

lange
06-05-2005, 14:34
Goed initiatief :thumbs:

En tof van die school, hadden wij vroeger niet

ICON
06-05-2005, 14:44
mooi stukje maar dit is al een paar maanden oud

jcsport
06-05-2005, 16:48
Ja klopt was toen door mij geplaatst, of iig de link was door mij geplaatst en iemand anders was toen zo vriendelijk om het stukje er op te zetten.
Perry geeft meerdere keren per week les op verschillende scholen in de regio Nijmegen. Dit slaat goed aan mede omdat Perry didaktisch en sociaal erg sterk is. En goed voor onze sport natuurlijk.
Groetjes Chaca