PDA

View Full Version : Over vechtersbazen die geen vechtersbazen zijn



Robbie
06-05-2005, 10:57
Over vechtersbazen die geen vechtersbazen zijn
door Esther Voesenek


- Deelnemers die bij bosjes gestrekt gaan? Om de haverklap een knock-out? Helaas, de sensatiebeluste toeschouwer had dit weekend weinig te zoeken bij het Open NK taekwondo in het Indoor Sportcentrum van Eindhoven. Uiterst beschaafde lui juist, die taekwondoka.

http://www.brabantsdagblad.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/BD/artikelvisuals/2576393-318013.jpg

De Zweedse Cecilia Magnusson kon in de eerste ronde van het Open NK niet tippen aan Virginia Lourens uit Tilburg (links).
(Foto Ad van Hasselt)


Het is de manier waarop hij zijn tweede-rondepartij reconstrueert. Kalm. Gelaten. Laks haast. Geen greintje over van die vechtjas van zo-even. Verdwenen met het afnemen van pantser en helm. Is dit de regerend kampioen die titelprolongatie in het vedergewicht (onder 67 kilogram) bij het Open NK taekwondo door zijn neus zag geboord? Toch wel. „Maar ja, het is al gebeurd. Ik kan er weinig meer aan doen“, schikt Bosschenaar Dennis Bekkers (24) zich in zijn lot.
Hij wist wat hem te doen stond in zijn gevecht tegen de onbeduidende Noor Rehman Moghal. ’Kaasje’ normaal gesproken, maar Bekkers keek desondanks al rap tegen een 2-1 achterstand aan. Dus moest-ie even voluit. Wat ook lukte. In zÃ*jn beleving althans. „Ik heb hem volgens mij wel tien keer geraakt. Dat gaf zijn coach na afloop zelfs toe!“ Maar de 2-1 bleef op het scorebord. Dus móet er iets of iemand niet helemaal bij de les zijn geweest, vermoedt de Bosschenaar techniek danwel scheids.
Dag titel. En, veel belangrijker nog dan die ereprijs: gemiste kans om in een goed blaadje te komen bij bondscoach Nelson Saenz Miller. Die moet zijn deelnemerslijstje voor het WK taekwondo - van 11 tot 17 april in de Spaanse hoofdstad Madrid - nog samenstellen. Dus is het voor Bekkers zaak te scoren op een toernooi als het Open NK hier in het Indoor Sportcentrum van Eindhoven.


’Jammer jongen’

De bondscoach was getuige van zijn sof, zag Bekkers vanuit zijn ooghoek. Een woord wisselden de twee niet. Wel een blik. Een van verstandhouding. „We hebben elkaar even aangekeken. Hij gebaarde, zo van ’jammer jongen’.“ Weer die berusting. Niks over van de vechtersbaas in wit pak.
Tóch, denkt Tilburger Dennis Mollet (28), zelf uitkomend in het bantamgewicht (onder 62 kilogram), moet er diep van binnen wel iets van agressie schuilgaan in een taekwondoka. „Maar gecontroléérde agressie. Jongens die zich buiten het veld niet kunnen beheersen, zie je ook bijna niet aan de top komen. Daar is het juist gemakkelijk van winnen.“
Op laag niveau ja, daar springen de opgefokte baasjes er misschien nog uit. „Dan kun je nog puur op kracht, op vechters- mentaliteit een partij winnen“, weet Dennis Bekkers. „Je ziet het er daar veel lomper aan toegaan. Ongecontroleerder. Die jongens zouden hier een boksbal zijn. Eén foutje en je hangt.“
Nee, de sensatiezoeker is in Eindhoven aan het verkeerde adres. Daar kwam het gezelschap van toeschouwer Geert IJkhout (53) uit Berghem ook achter toen het vorig jaar eindelijk eens met eigen ogen kwam aanschouwen waar hij nou zo prat op gaat. „Ze vonden er geen reet aan aan“, vat IJkhout de ervaringen van zijn familieleden samen. „En ik altijd maar opscheppen. Ze dachten veel knock-outs te zien, maar die waren er amper. Er gebeurde volgens hen niks, omdat ze de puntentelling niet begrepen. Om vier uur hadden ze het al gehad. Wilden ze naar huis. Terwijl de finales nog moesten komen! Ze gaan nóóit meer mee.“ En dus struint de Berghemnaar een weekend lang in z’n uppie door het Eindhovense sportcentrum.
Om toch meer leken de sportzalen in te lokken, heeft de Wereld Taekwondo Federatie na de Olympische Spelen van 2000 in Sydney - waar de sport voor het eerst op het programma stond - een reeks regelwijzigingen doorgevoerd. Een elektronisch scorebord langs de velden bijvoorbeeld, zodat zelfs de outsider geen punt ontgaat. En voor een rake trap tegen het hoofd ontvangt de uitdeler tegenwoordig een dubbele score.
Mollet kan best leven met de knieval richting het grote publiek. „Als sporter wil ik elke wedstrijd winnen en heb ik er geen boodschap aan of dat op een spectaculaire manier gebeurt of niet. Maar ik snap ook dat de sport baat heeft bij meer belangstelling. Daar profiteren wij alleen maar van.“
Berghemnaar IJkhout komt, in tegenstelling tot zijn familieleden, ook zonder knock-outs wel aan zijn trekken. Hij ziet Ferry Greevink (23) eenvoudig de derde ronde in het zwaargewicht (+84 kilogram) overleven. De student sport, economie en communicatie (speco) uit Tilburg heeft geen kind aan Yavgeny Strechan uit Belarus.
Ook Greevink oogt, zodra de helm is afgezet, allerminst als een brute barbaar. Integendeel! Er is minder verbeeldingskracht nodig hem op zondagmiddag met stick in de hand over een kunstgrasveld te zien gaan, dan hier in het decor van een taekwondotoernooi. „Al mijn huisgenoten hockeyen, bij Tilburg“, gunt Greevink een kijkje in zijn leven buiten de vechtsport. „Vandáár dat je zo kakkerig bent geworden“, pest de Nijmeegse Aimee Bungalembun (27) naast hem op de tribune. „Dan heb je zeker ook bootschoenen.“ „Hád ik, ja“, lacht Greevink betrapt.
De beschaving zelve, zo op het oog. Maar het gáát Greevink ook helemaal niet om het knokken. Daar zit ’m voor hem de kick van taekwondo niet in. „Kijk, trappen kan iedereen wel. De dynamiek, het explosieve, het spelletje dát is het fascinerende aan de sport. Een tegenstander uit de tent lokken, een reactie bij hem uitlokken en dán een punt maken. Dat is echt het mooiste.“
Bungalembun knikt mee. „Het is eigenlijk schaken, tactisch schaken.“ Ze was, tot voor kort, zelf een verdienstelijk taekwondoka. Lid van het olympisch team, al miste ze de kwalificatie voor de Spelen van Athene. „Toen dacht ik echt: laat maar. Ben ik van de ene op de andere dag gestopt. Ook omdat ik bijna geen tijd overhield voor een maatschappelijke carrière.“
Maar nu heeft ze spijt. Zeker hier, te midden van het wereldje waar ze zo lang een schakel in was. De onderlinge sfeer, vriendschap haast, is wat ze het meeste mist. Ook Bekkers, Mollet en Greevink roemen, onafhankelijk van elkaar, de kameraadschap tussen de deelneners. „Alleen in het veld zijn we vijanden“, zegt Bekkers. „Daarbuiten gaan we goed met elkaar om, zijn we maatjes.“ Loop alleen maar een eindje met Mollet op. Schouderklopje hier, gemeende groet daar, en, knikkend richting een Aziatisch ogend joch: „Die komt uit Tokio. Heeft vorig jaar nog twee weken bij ons op de club meegetraind.“
„Dát is eigenlijk het allerleukste“, lijkt Mollet ineens te beseffen. „De internationale contacten, de andere culturen waarmee we kennismaken. Een verrijking voor de rest van m’n leven.“

Menselijk

Eén minpuntje slechts, kan Ferry Greevink ontdekken in taekwondo. Dat de sterkste wel meestal maar niet altijd wint, zoals zijn maatje Dennis Bekkers eerder op de dag ondervond. Ook in Greevinks reactie op de arbitrale dwaling overheerst de berusting. „Natuurlijk is het best frustrerend, zeker als het je een WK kan kosten. Maar fouten zijn nu eenmaal menselijk.“
Het verbaast hem allerminst dat uitgerekend op eigen bodem het scheidsrechterskorps zich tegen een Nederlander keert. „Ik elk ander land zou de thuisspeler bij een gelijke stand voordeel hebben. Maar hier gaat het vaak van: kijk eens, wij zijn nÃ*et partijdig. Dat is een beetje het cultuurtje, al leggen ze het er wel erg dik bovenop.“ De Zweedse Cecilia Magnusson kon in de eerste ronde van het Open NK niet tippen aan Virginia Lourens uit Tilburg (links). Foto’s Ad van Hasselt Bosschenaar Dennis Bekkers, titelverdediger in het vedergewicht, beseft dat zijn toernooi na twee ronden al over is. Even is daar de teleurstelling...


Open NK taekwondo 2005


Het Open NK taekwondo beleefde zaterdag en zondag in het Indoor Sportcentrum van Eindhoven zijn 32ste editie.
Bosschenaar Dennis Bekkers (-67 kilogram), Virginia Lourens (-59 kilogram), Dennis Mollet (-62 kilogram) en Ferry Greevink (+84 kilogram), alledrie uit Tilburg, behoorden vooraf tot de kanshebbers voor op z’n minst eremetaal.
Dennis Bekkers, sergeant bij de Luchtmacht, sneuvelde in ronde twee na een, in zijn ogen, scheidsrechterlijke dwaling.
Virginia Lourens (foto), luitenant bij de Landmacht, deed het met brons beter. „Ik ben tevreden ja, heb goed gevochten. Een lekker begin van 2005, zeker na vorig jaar toen ik kwalificatie voor de Olympische Spelen misliep en een teleurstellend EK had (ze verloor in de eerste ronde, red.)“
Lourens’ vriend Dennis Mollet, eerste-luitenant bij de Landmacht, reikte tot de kwartfinale. „Een lekker toernooi gedraaid, maar nét voor de prijzen eruit helaas.“
Ferry Greevink, student sport, economie en communicatie (speco), werd derde.

ibbie
06-05-2005, 12:18
Mooi stukkie

Anonymous
06-05-2005, 13:25
Ik doe zelf ook aan thaibox op wedstrijdnivo, maar eerlijk is eerlijk, thaibox is alleen harder dan taekwondo, maar taekwondo is mooier omdat je daar gewoon mooie trappen hebt en taekwondoérs veel sneller zijn dan thaiboxers, en denk dat op straat een goeie taekwondo´er een goeie thaiboxer knokkie trapt......

Anonymous
06-05-2005, 13:31
en hoe heet de planeet waar jij vandaan komt

Anonymous
06-05-2005, 13:54
Ik doe zelf ook aan thaibox op wedstrijdnivo, maar eerlijk is eerlijk, thaibox is alleen harder dan taekwondo, maar taekwondo is mooier omdat je daar gewoon mooie trappen hebt en taekwondoérs veel sneller zijn dan thaiboxers, en denk dat op straat een goeie taekwondo´er een goeie thaiboxer knokkie trapt......

Je lijkt me gewoon een TKD'er 8)

Christophe
06-05-2005, 15:11
Ik doe zelf ook aan thaibox op wedstrijdnivo, maar eerlijk is eerlijk, thaibox is alleen harder dan taekwondo, maar taekwondo is mooier omdat je daar gewoon mooie trappen hebt en taekwondoérs veel sneller zijn dan thaiboxers, en denk dat op straat een goeie taekwondo´er een goeie thaiboxer knokkie trapt......

Je lijkt me gewoon een TKD'er 8)

Denk ik ook! Ik denk dat een goeie thaiboxer een goede taekwondo'er helemaal tot moes slaat, zeker nadat hij een paar van die voetjes in z'n gezicht heeft gekregen. Ik wil trouwens wel eens een paar mooie taekwondo-trappen zien nadat er een paar lowkicks zijn binnengekomen! En ik ben noch een thaibokser, noch een TKD'er! Oh ja, BJJ rules! :wink:

Deuce
06-05-2005, 15:16
[quote="Anonymous"]Ik doe zelf ook aan thaibox op wedstrijdnivo, quote]

Josti klasse ofzo?

Man waarom staan er dan geen taekwondokas in de K-1....

Aaronk
06-05-2005, 15:21
[quote=Anonymous]Ik doe zelf ook aan thaibox op wedstrijdnivo, quote]

Josti klasse ofzo?

Man waarom staan er dan geen taekwondokas in de K-1....

genki sudo

Deuce
06-05-2005, 15:23
Genki Sudo won van een teakwondoka.....

ROIDRAGE
06-05-2005, 15:38
[quote=Anonymous]Ik doe zelf ook aan thaibox op wedstrijdnivo, quote]

Josti klasse ofzo?

Man waarom staan er dan geen taekwondokas in de K-1....

genki sudo

Genki is een Submission Wrestler

Jeru
06-05-2005, 15:42
Akebono is Taekwondoka dat kan je zo zien. Zijn traptechniek is echt master !!

ExarKun
06-05-2005, 17:59
ik zou TKD maar niet teveel bekritiseren strax sucker-gesprongenachterwaardsehielkick ik je nog =D... maar ik kan me ook nog een TKDer herinneren in de 1 van de laatste UFCs, hij liet het alleen niet zien dus telt niet echt mee.

maarja eeuwenoude discussie :)

Anonymous
06-05-2005, 18:59
omdat de regels van K1 meer lijke op die van kickbox slimbo,
en jullie hadden het over vechtersbazen, en als ik de woord vechterbaas hoor denk ik aan een gevecht op straat
en niet in een ring,
stelletje wankers

Dragon Tail
07-05-2005, 00:37
Ik was taekwondoka en later thaiboxer.
Geloof mij maar dat een taekwondoka verliest van een thaiboxer als ze van hetzelfde niveau zijn.
Maar het zijn totaal verschillende disciplines, puntensysteem tegen KO -systeem. Ieder zijn ding en niet te vergelijken.

Christophe
07-05-2005, 18:14
Maar het zijn totaal verschillende disciplines, puntensysteem tegen KO -systeem.

Is wedstrijdtaekwondo ook geen KO-systeem (ook al komt het meestal niet zo ver)?!

Dragon Tail
07-05-2005, 18:45
Maar het zijn totaal verschillende disciplines, puntensysteem tegen KO -systeem.

Is wedstrijdtaekwondo ook geen KO-systeem (ook al komt het meestal niet zo ver)?!

NEE!
Helmpje op, armbeschermer, pantser aan, scheen en voetbeschermer. Wordt lastig om ieman KO te slaan.
Vroeger, in de goeie oude tijd, had je dat allemaal niet bij de senioren, dan alleen een tok en/of pantser.

Anonymous
08-05-2005, 01:26
Heb zelf 10 jaar tae kwondo gedaan en toen ik 20 was ging ik naar een jiu jitsu school en ik was een blackbelt en staandend liet ik ze een poepie ruiken. Totdat we een wedstrijdje 'alles mag' gingen doen en eeeeh ik tapte binnen 2 minuten ;-)
Sindsdien....BJJ all the way :)

Anonymous
08-05-2005, 12:43
waar heb ik dit nog allemaal gehoord