PDA

View Full Version : Hypotheken...



Justinian
15-05-2005, 17:32
M'n vrouw en ik zijn van plan om dit jaar een huis aan te schaffen. Nu heb ik een aantal afspraken gemaakt met hypotheekadviseurs om de mogelijkheden eens te bekijken. Het lijkt wel als0f ik in Thailand zit, want ik heb het gevoel dat ik enorm moet gaan onderhandelen met de hypotheeknemers ;)

Ik wil een hypotheek waarbij ik:
* redelijke zekerheid heb (misschien gedeeltelijk beleggen/gedeeltelijk sparen);
* een lage rente heb voor zo lang mogelijke tijd;
* extra geld kan opnemen om het huis in te richten/ te verbouwen*;
* een levensverzekering en een verzekering tegen inkomensrisico's afsluit.

Zijn er hier op het forum hypotheekadivseurs of 'ervaringsdeskundigen' die me wat bruikbare - niet al te voor de hand liggende - tips kunnen geven? Alvast bedankt :thumbs:




* Ik ben op de hoogte van de beperkte fiscale aftrekbaarheid van de rente indien ik geld opneem om het huis alleen in te richten

payap
15-05-2005, 18:05
Zelf heb ik alles geregeld met Stargroup (oa sponsor van Ede's best vs the rest gala 30 oktober jl)

alles heb ik daar ondergebracht en wordt altijd perfect voor me geregeld door hun.

www.stargroup.nl

Hollandpride
15-05-2005, 21:53
Justi, ik ben geen hypotheekadviseur maar een financieel adviseur die regelmatig hypotheekgesprekken doet.

Tips:

Neem een wat langer lopende rentevariant, bijvoorbeeld 5 of 7 vast. De rentetarieven voor langere rentes zijn nu relatief voordeliger dan kortlopende rentes.

Zet je rente ook weer niet te lang vast, want er is gebleken dat de lang lopende rentetarieven, over bijvoorbeeld 10 jaar, duurder zijn dan kort lopende tarieven die je steeds verlengt.

Een hypotheek met beleggingen is nu best interessant, omdat de beurs nog best laag staat. Deze kan uiteraard nog wel verder zakken door bijvoorbeeld weer een terroristische aanslag, maar die kans is altijd aanwezig. Daarnaas: een hypotheek loopt dertig jaar lang, zodat je geen last van hebt van plotselinge dalingen van je aandelen/obligatiefonds.

Wat betreft levensverzekeringen heb je 2 soorten: een waardeopbouwende en een risicoafdekkende verzekering. De naam zegt het al: de 1 dekt alleen het overlijdensrisico en de ander bouwt een vermogen op voor aflossing van de hypotheek. Mijn advies: combineer deze twee. Dat is vaak het meest voordelig en je weet zeker dat je een bepaalde som geld krijgt: of aan het eind of binnen de looptijd van de hypotheek.

Om het risico af te dekken van inkomensrisico heb je een woonlasten verzekering. Hiermee kun je een bepaald maandbedrag verzekeren. Zo kun je bijvoorbeeld 350 euro per maand verzekeren, wat betekend dat je hypotheeklast wordt overgenomen voor 350 euro per maand. De rest van de hypotheeklast moet je dan nog zelf betalen. Je kunt met deze verzekering ook weer verschillende risico's afdekken: onvrijwillige werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, kritieke ziekte.

Bij de meeste hypotheekversrekkers kun je rondt de 125% van de executiewaarde van de woning lenen via een hypotheek. Meestal houd je dan nog wel wat extra geld over voor extra dingen.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

Justinian
15-05-2005, 23:09
Bedankt, ik zal de tips in m'n achterhoofd houden tijdens de gesprekken :thumbs: We zijn vandaag ff een stukje gaan rijden door wijken waar we wel zouden willen wonen en hebben de adressen van woningen genoteerd. Bij thuiskomst gekeken op www.funda.nl en nagegaan of deze woningen in onze prijsklasse vallen. Morgen gaan we weer kijken ;)

Ossie
15-05-2005, 23:16
Nog geen bruikbare tips Roy. Over een paar jaar als ik de studie heb afgerond kan ik je er alles over vertellen. Dus als je over 3 jaar de loterij wint en een nieuw huis koopt, spreek me er dan effe op aan :wink:

Justinian
15-05-2005, 23:18
Nog geen bruikbare tips Roy. Over een paar jaar als ik de studie heb afgerond kan ik je er alles over vertellen. Dus als je over 3 jaar de loterij wint en een nieuw huis koopt, spreek me er dan effe op aan :wink:
Haha thx voor het aanbod in ieder geval :thumbs: