PDA

View Full Version : 'Sporters presteren beter in rood tenue'



Robbie
19-05-2005, 21:04
'Sporters presteren beter in rood tenue'
LONDEN (ANP) - Sporters die rode kleding dragen hebben meer kans om te winnen dan hun collega's in tenues met andere kleuren. Dat stellen Britse wetenschappers, verbonden aan de universiteit van Durham, donderdag in het wetenschapsblad Nature.

De wetenschappers onderzochten de resultaten van vier vechtsporten tijdens de Olympische Spelen in Athene in 2004. Bij deze sporten krijgen de deelnemers door loting een rood of een blauw tenue toegewezen. Zij ontdekten dat bij taekwondo, boksen, vrij worstelen en Grieks-Romeins worstelen, deelnemers in een rood tenue aanmerkelijk meer gevechten wonnen. Dat kan niet alleen worden verklaard door het verschil in kracht of kunde, stellen zij.

Ook tijdens het Europees Kampioenschap voetbal in Portugal vorig jaar, wonnen teams in het rood vaker dan andere ploegen, aldus de wetenschappers. Zij wijzen er bovendien op dat in de hoogste Engelse voetbalcompetities zo veel topteams een rood tenue hebben, dat het haast geen toeval meer kan zijn. De twee ploegen die het Engelse voetbal de afgelopen decennia hebben gedomineerd, Manchester United en Liverpool, spelen allebei in rode shirts.

Volgens de onderzoekers kan het voordeel dat sporters in het rood lijken te hebben, wellicht voortkomen uit het feit dat rood wordt geassocieerd met agressie en een hoge testosteronspiegel. Tegenstanders zouden daardoor onbewust al bij voorbaat geïmponeerd kunnen zijn door rode outfits. Om te bepalen of de kleur rood de eigen testosteronproductie verhoogt of juist die van de tegenstander onderdrukt, is aanvullend onderzoek nodig.

Hollandpride
19-05-2005, 21:16
Feyenoord, Ajakkes, PSV en AZ.

Allemaal rood shirt.

Grappig als je er over na denkt.

Ronny
19-05-2005, 21:31
Ik heb een rood broekje aan zondag...hopen dat het helpt

robholland
19-05-2005, 22:17
interessant, maar als je tegenstander begint te bloeden wordt ie ook rood........

Ronny
19-05-2005, 22:36
hmmmmmmmmm ja das waar. of je moet zelf al bleodend de ring in gaan

}|^-_-^|{
19-05-2005, 23:28
hfc haarlem speelt in rode broekjes, nooit enig resultaat van gezien.

ashi76
20-05-2005, 00:45
VVNieuwerkerk:

Rood shirt... zwarte broek. ;)

Christophe
21-05-2005, 11:05
Damn ... ik heb net een blauwe en een ongebleekte HCK gekocht! Ik had beter zo'n rode Koral-kimono voor m'n westrijden aangeschaft! :lol:

Dan zal ik maar zorgen dat m'n skills het werk doen! :maskills:

Sjaak
21-05-2005, 15:48
Natuurlijk, wat een BS onderzoek zeg :roll:

jojo
21-05-2005, 15:55
interessant, maar als je tegenstander begint te bloeden wordt ie ook rood........

als een meid nou ongesteld is en ze laat het lekker lopen word ze misschien wel beter :lol: 9oooh bah wat zeg ik nou weer)

Sjaak
21-05-2005, 16:16
interessant, maar als je tegenstander begint te bloeden wordt ie ook rood........

als een meid nou ongesteld is en ze laat het lekker lopen word ze misschien wel beter :lol: 9oooh bah wat zeg ik nou weer)

:shock: Jojo toch .................... :roll:

Leon
21-05-2005, 16:18
interessant, maar als je tegenstander begint te bloeden wordt ie ook rood........

als een meid nou ongesteld is en ze laat het lekker lopen word ze misschien wel beter :lol: 9oooh bah wat zeg ik nou weer)

:shock: Jojo toch .................... :roll:

Ooh my fucking god dikke lol hahahaha :lol: