PDA

View Full Version : Joval herovert wereldtitel!!



Jeru
04-06-2005, 01:16
**Raymond Joval heeft de wereldtitel in
het middengewicht (IBO) heroverd.De 36-
jarige bokser won in Brussel op punten
van de Belg Bea Diallo: 115-113,115-113
en 116-114.

Joval haalde de titel al eens binnen in
2000.Hij verspeelde kroon vorig jaar in
een vrije partij tegen Sam Soliman uit
Australiƫ.Volgens de IBO verliest een
wereldkampioen zijn kampioensgordel bij
een nederlaag in welke competitievorm
dan ook.

Joval kreeg wel het eerste recht om de
titel terug te verdienen.Daarvoor moest
hij het opnemen tegen Diallo.Die klopte
hij al eens in 2003,toen de Belg het
als uitdager tegen hem opnam.

Gefeliciteerd Ray en Sportcentrum Kops!!! Was vast wel gezellig in die bus :lol:

Buster JM
04-06-2005, 01:24
Hier heb ik momenteel maar Ć©Ć©n woord voor.....

RESPECT!!

Ronny
04-06-2005, 08:37
wow!!!

gefeliciteerd Joval...alles is toch nog goed gekomen. :thumbs:

Makijs
04-06-2005, 09:45
Geweldig; gefeliciteerd! :thumbs: :thumbs:

Maupie
04-06-2005, 09:52
top :thumbs:

Ronald
04-06-2005, 11:27
Gefeliciteerd :thumbs:

Justinian
04-06-2005, 11:29
Het is hem gegund, gefeliciteerd :thumbs:

mama
04-06-2005, 11:31
WOW gaaf Raymond doe je goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :thumbs:

Jeru
04-06-2005, 13:05
Stuk uit de Telegraaf.

Joval: De Terugkeer van een Wreker
BRUSSEL - De deur van de kleedkamer van de oude en ook weer nieuwe wereldkampioen bleef vrijdagavond in het Brusselse Zuidpaleis lang gesloten. De dokter moest "even een vlekje wegwerken" op het voorhoofd van Raymond Joval, de enige echte mondiale titelhouder van de IBO in het middengewicht. " Ik heb aangetoond dat ik weer kampioenwaardig ben", sprak hij met een gelukzalige glimlach.

De 36-jarige Amsterdammer kreeg in het enerverende duel met de 33-jarige Belg Bea Diallo zijn 34e profzege zeker niet cadeau. De juryscore viel maar net in zijn voordeel uit: 115-113 115-113 116-114. "Ach man, wat kan mij het schelen. Mijn arm ging omhoog, dat is het belangrijkste."

Niets lijkt gemakkelijk te gaan in de lange en kleurrijke boksloopbaan van Joval, die evenals Diallo een echte eindstoot mist. "Ik heb er altijd keihard voor moeten knokken en nu weer. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost. Maar ik kan en ik wil niet anders. Het is mijn manier, de harde manier. Het is het verhaal van mijn leven. Ik vind het heerlijk."

Joval kreeg al in de eerste ronde een onopzettelijke kopstoot van showman Diallo, die in september 2003 nog ruimschoots op punten verloor van zijn Amsterdamse kwelgeest. De helpers maakten overuren in de Nederlandse hoek om het wondje zoveel mogelijk dicht te houden gedurende het slopende gevecht. Dat lukte wonderwel. "Met dank aan mijn cutman uit Engeland", wist Joval. "Hij heeft de schade weten te beperken. Mijn hele team heeft trouwens topwerk verricht."

Het Joval-kamp bestond in Brussel verder uit Fred Cohen (steun en toeverlaat in Nederland), Stan Hofmann (boksmanager in de Verenigde Staten), Eric van den Berg (bokstacticus) en Tracy Patterson (trainer-coach). De laatste, een pleegzoon van oud-wereldkampioen en oud-olympisch kampioen in het zwaargewicht Floyd Patterson, nam ruim een half jaar geleden Joval in New York onder zijn hoede. "Hij heeft me de afgelopen maanden keihard onder handen genomen. Door al die zware trainingsarbeid kon ik vanavond net op de been blijven in de twaalfde ronde, waarin Diallo nog sterk kwam opzetten" , gaf hij eerlijk toe.

Patterson loste de doorgewinterde Hector Roca (67) als trainer-coach van Joval af. Het klikte tussen beiden niet meer na de onverwachte nederlaag van de Amsterdammer in juli vorig jaar tegen de Australiƫr Soliman in een vrije partij. Daardoor raakte Joval formeel zijn wereldtitel van de IBO kwijt, met nog wel het recht om als eerste de gordel terug te verdienen.

"Ik kreeg een brief van de IBO waarin stond dat ik niet meer kampioenwaardig werd bevonden", schamperde Joval, die tot zijn lichte schrik en verbazing Roca vrijdagavond terugzag in de hoek van Diallo. " Die benaming heeft me veel pijn gedaan. Ik heb daarom alles op alles gezet om mijn titel terug te winnen. Hij is tenslotte bijna vier jaar van mij geweest. Ik teken voor weer zo'n lange periode."

Joval, die mogelijk in Australiƫ zijn IBO-wereldtitel kan gaan verdedigen, wilde niets weten over zijn eerstvolgende gevecht. "Eerst ontspannen, lekker uitrusten en vakantie vieren. Ik ga de komende twee weken naar mijn manager in New York. Eerst alleen, daarna komen mijn vrouw en kinderen. Boksen in Afrika lijkt me wel wat. Lekker in de zon, lekker in de buitenlucht. Maar eerst genieten, genieten van het feit dat ik weer wereldkampioen ben."

Makijs
04-06-2005, 13:09
Mooi verhaal, bedankt Jeru.

ROIDRAGE
04-06-2005, 14:10
helemaal top

Biiyen
04-06-2005, 15:31
Das mooi nieuws! Gefeliciteerd Raymond. Je verdiend het man 8)

Hollandpride
04-06-2005, 17:25
:thumbs:

Ben
04-06-2005, 19:33
respect raymond :thumbs:

Jeru
04-06-2005, 19:47
Voor alle Amsterdammers.... Nu een samenvatting op AT5 en ook om 20.45 en 22.45.

Makijs
05-06-2005, 17:15
http://www.nu.nl/news/536282/40/Joval%3A_De_Terugkeer_van_een_Wreker_%28video%29.h tml