PDA

View Full Version : Stukje PERRY UBEDA in de Gelderlander



Anonymous
10-06-2005, 17:46
http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,8465-RegiosportNijmegene__2741570_,00.html#_


Ik hoop dat de link werkt, is een leuk stuk! :thumbs:
Groetjes Chaca

Jeru
10-06-2005, 17:52
Eerst registreren.... Kun je het niet knippen en plakken? :wink:

Wheelie
10-06-2005, 18:01
'Samen spelen,
samen delen'
Door MAAIKE LANGE


Over enkele dagen staat Perry Ubeda in de Amsterdam Arena op het grootste vechtsportgala van Nederland. In zijn sportschool geeft hij les aan kinderen die een overschot aan energie hebben.


De hagedissen moeten nodig een nieuwe kast. De oude is te klein geworden. Perry Ubeda snijdt nauwkeurig twee plaatjes op maat die ter bescherming van de grote glazen kooi onder de bodem worden geschoven. De babyfoon ligt uit naar de kinderkamer boven de sportschool waar zijn kleine baby slaapt. Even later staan de twee puberende reptielen weer op hun oude plek in de ontvangstruimte van de sportzaal aan de Klimopstraat. De tropische beestjes vallen bijna niet op in het drukke decor van vechtgalaposters, glimmende bekers, prijsriemen, krantenknipsels en een bonte verzameling figuurtjes in bokshouding die van over de hele wereld komen, zoals Kleine Smurf met bokshandschoenen.

Het is vroeg in de middag. De deur van 'Ubeda's Gym' naar de straat staat wijd open. Zijn hond speelt met een bot op de stoep. Behalve het geschuif met de glazen hagedissenkooi is het binnen stil. Pas later op de dag zal daar verandering in komen. Dan komt een groep kinderen uit de Wolfskuil. "Druktemakers", zegt Ubeda. Kinderen die zich niet lang kunnen concentreren en bij het minste of geringste zijn afgeleid. Tot die tijd geniet hij van de rust. De meervoudig titelhouder thaiboksen is zich aan het opladen voor de wedstrijd van zondag in de Amsterdam Arena en probeert het aantal prikkels van buitenaf zo laag mogelijk te houden.

Het vechtsportgala in de Arena is het grootste evenement van Nederland. De organisator wil Ubeda er graag bij hebben. Hij betaalt goed en daarom gaat Ubeda eenmaal per jaar door de knieën. Want eigenlijk heeft hij het thai- en kickboksen volledig naast zich neergelegd. Zijn schenen kunnen het niet meer aan. Bij inspanning staan ze op scheuren, week geworden van de vele trappen die ze te verduren hebben gehad.

Twee jaar geleden heeft Ubeda het thaiboksen verruild voor het fullcontact-boksen, waarbij een lange broek en beenbeschermers zijn toegestaan. Maar als het de organisator van het gala in Amsterdam niet lukt om een goede fullcontact-tegenstander voor hem op te trommelen, gaat hij als freefighter de ring in. "Ik heb geen enkele ambitie in die richting, maar er moet wel brood op de plank komen. In de Arena kun je jezelf goed promoten."

Op de Arenaposter prijkt de naam van Ubeda in het rijtje van Joerie Mes, Badr Hari en Stefan Leiko. Grote namen waar Ubeda tussen thuis is. Hij zal zijn naam echter nooit te grabbel gooien, zoals andere vechtsporters soms doen. Zijn leefregel is dat je in de ring tot het uiterste gaat, maar daar buiten ben je netjes en beleefd. "Vechtsporters zoeken elkaar steeds vaker in de media op. Amerikaanse toestanden, waar ik niet van hou. Een promotor ziet het liefst dat twee vechters met elkaar op de vuist gaan tijdens een persconferentie. Dat belooft natuurlijk wel wat voor de partij, maar voor de uitstraling van de sport is het niet goed."

Ondertussen vordert de middag. Ubeda springt in zijn auto om in de Nijmeegse wijk de Wolfskuil de kinderen op te halen die via welzijnsorganisatie Tandem eens per week les van hem krijgen. Het groepje is klein vandaag. Eentje kan niet komen omdat-ie jarig is, een ander moet naar de dokter.

"Er zitten een paar adhd'ers tussen, ze hebben nauwelijks geduld om naar de uitleg van een oefening te luisteren, staan constant te springen en te klappen. Ik kan me voorstellen dat die ouders blij zijn dat hun kinderen hier kunnen uitrazen," vertelt Ubeda genietend. "Eerder gaf ik ze les in de Wolfskuil maar als er een brommer voorbij kwam, waren ze al afgeleid. De eerste keer hier op de sportschool keken ze hun ogen uit, ik heb ze rondgeleid alsof het een museum is."

De jongste is amper vijf jaar. Hij loopt over van enthousiasme. Evenals de elfjarige Denice. Ze zit op voetbal, maar dat is nog niet voldoende om haar zwaarlijvigheid tegen te aan. Ze voelen zich als vissen in het water bij Ubeda. Ze doen tikkertje, leren de radslag en op één been staan.

"Wat is samenwerken?", vraagt Ubeda voorafgaand aan een oefening bij de bokszak. "Samen spelen, samen delen", merkt het ventje met de oorbellen spontaan op. Na afloop kiepert Ubeda het stel weer in de auto en brengt ze naar huis.

Anonymous
10-06-2005, 18:27
Ik hoopte dat het voldoende was om de link te knippen en plakken met niet altijd even handig in die dingen nee :roll:
Maar Wheelie heeft me geholpen zie ik :thumbs: Bedankt.

m.g
10-06-2005, 23:20
Leuk stukje.. weer goede publiciteit voor de sport. :thumbs: