PDA

View Full Version : Eigen stijl ontwikkelen



Ronald
18-06-2005, 14:10
Ik zat net een partij te kijken van Prince Naseem Hamed. Prachtig om naar te kijken. Wat een stijl heeft die kerel. Een beetje de Genki Sudo van het boksen.

Wat ik me daarbij wel af zat te vragen: hoe ontwikkel je zo'n stijl nou als het gaat om de relatie met je trainer. Wanneer je zo'n kerel op jonge leeftijd binnen krijgt ga je hem in eerste instantie toch ook de "klassieke" manier van vechten aanleren. Ik denk dat z'n trainer wel 1000x tegen hem gezegd heeft "dekking hoog". Daar zullen ze vast wel de nodige discussies over gehad hebben.

Als je zo'n aparte stijl ontwikkeld dan vraagt dat volgens mij wel het nodige van trainer en pupil...

Deuce
18-06-2005, 14:17
Ik denk dat iedereen zich lekker voelt bij zn eigen manier van vechten...

Ik denk dat het voor een trainer belangrijk is dat hij ziet wat wel of niet bij zijn leerling past. Bijvoorbeeld de japanse stijl van het jiu jitsu/grappling etc...wat heel beweeglijk is en altijd voor de submission gaan is...is weer heel anders met de stijl die rustig positie maakt, en vanuit daar voor 1 ding gaat.....

Helaas willen veel trainers hun leerlingen teveel pushen richting hun visie...Ik denk dat je moet kijken naar hoe een leerling vecht/traint en zn inzicht etc...Vanuit daar kan je gaan werken.

Nasseem en Sudo zijn uitzonderingen die dat heel goed aanvoelen...je ziet veel mensen die dit willen kopieren...wat vaak niet ten goede komt.

Zo zag ik een jongen in de UK genki sudo achtig doen.....die werd 10 sec KO gepoft omdat ie struikelde over zn eigen poten...

Mickey
18-06-2005, 16:17
Er is gewoon een bepaalde basis die je moet hebben.
Dekking hoog, lowkicks niet blokken met je armen/handen, laag zitten in een triangle choke etc.. We kennen het wel..

Je hebt echter van die talentjes die kunnen daar aan ontstijgen..
Sudo is daar een mooi voorbeeld van.. Saku ook.

Ronald
18-06-2005, 17:21
Het vraagt in ieder geval veel persoonlijkheid van de vechter. Je moet namelijk tegen het advies van je trainer ingaan en op je eigen gevoel vertrouwen.
Maar het vraagt ook bijzonder veel talent. Er zijn er vast veel en veel meer die het op de manier van Genki Sudo en consorten willen proberen. Echter, als je het niet waar kunt maken ben je al snel een eigenwijze show-off die niet naar z'n trainer wilt luisteren i.p.v. een briljant en creatief vechter.

Zal voor een trainer niet meevallen om te bepalen wat wat is...

Nickuraba
19-06-2005, 16:30
you got a point here, want op de training met je tenslotte leren die handen hoog te houden, vraag me ook af of die trainer zichzelf niet in de hoek opvreet omdat hij zijn handen zo laag heeft. Genki sudo is helemaal geflipt, k heb hem ook drunken boxing eens zien doen in een filmpie! hij traint bijv standup ook net zo raar als dat hij de wedstrijd draait ook met dat geaap enzo> net zo phat!

MZN
19-06-2005, 17:19
Ik hoorde ooit dat Sudo zijn stijl voor een deel heeft van Manson Gibson.

Ik heb 'm 1 keer zien vechten dat was in de kwartfinale van de enige k-2 grand prix in Japan tegen Ernesto Hoost. Hij werkte veel met zijwaardse trappen en spinning backfists en Ernesto ging er nog op neer ook! Mr. Perfect won alleen wel na een extentie.

Alles bij elkaar is Sudo ook misschien een beetje een kopie met wat eigen elementen... (als bovenstaande bewering waar is natuurlijk)

PigDog
21-06-2005, 00:22
Ik denk dat alle boxers waaraan jullie refereren, wel degelijk eerst de basics hebben geleerd en van daaruit pas een eigen stijl zijn gaan ontwikkelen.
Dus geen kwestie van een eigen stijl vanaf het begin, maar vanuit een goede basis.

Dat is het verschil tussen een goeie prof en een amateur die wil kopiƫren..

Marco
21-06-2005, 13:37
nog meer voorbeelden, Roy Jones, Muhammad Ali. heel eigen stijl.

Anonymous
21-06-2005, 14:11
iedereen vergeet Oscar de la Hoya... hij heeft ook heel aparte stijl met zijn linker hand op zijn linker knie :lol: EN jullie vergeten ook Imro "Murder" Main!!!