PDA

View Full Version : Interview Kimberley vd Velde in AD 22 juni



Anonymous
22-06-2005, 12:02
Lees het artikel in de Algemeen Dagblad sportkrant van vandaag :

Meisje tussen sterke mannen.

Aaronk
22-06-2005, 14:17
OSU

Leuk interview

KAncho Karels

Ronald
22-06-2005, 23:05
Kan iemand de tekst misschien plaatsen? Ik heb geen AD...

Anonymous
23-06-2005, 10:03
Niemand ?

}|^-_-^|{
23-06-2005, 12:48
Geen dank ;)


HEADLINE: Meisje tussen sterke mannen ; Karateka Kimberley van de Velde behaalt zwarte band

BYLINE: VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER

DATELINE: Rotterdam

BODY:
De 17-jarige Kimberley van de Velde mag zich sinds maandag sensei noemen. Ze behaalde de zwarte band, de eerst dan, in het kyokushin karate. Dat is de hardste vorm van karate waarbij volle stoten en trappen op het lichaam zijn toegestaan.

Kimberley van de Velde (foto) is dolblij met haar zwarte band. Vader Sjaak is bijkans nog trotser dat zijn dochter het zware examen met goed gevolg heeft doorstaan. Ze is nu een van de weinige vrouwen die de de eerste graad van het kyokushin karate hebben behaald. "Als er vijf of zes vrouwen in Nederland zijn is het veel", zegt karateleraar en examinator Sjaak van de Velde. Nee, als een van de drie leden van de examencommissie heeft hij zijn dochter niet voorgetrokken. "Hij heeft me precies zo streng beoordeeld als de anderen", bezweert Kimberley van de Velde. De zwarte band is puur verdiend.

"In het eerste deel van het examen moet je de technieken laten zien die je dient te beheersen", vertelt de karateka uit Strijen. "Het tweede deel is een vechtexamen". Daarin worden 30 partijen van twee minuten gevochten, met in principe tussendoor steeds een minuut rust. Vanwege de tropische hitte werden er deze week extra drinkpauzes ingelast. Toch viel ze tijdens die slopende test liefst vier kilo af.

Haar tegenstanders waren bijna allemaal mannen. "Er zaten maar een paar meiden tussen." Na 20 partijen kreeg Van de Velde het moeilijk. "En de laatste vijf partijen waren het zwaarst. Dan ben je leeg, maar je wilt doorgaan. Ik heb het karwei afgemaakt en ben pas bij 30 gestopt." Tijdens de uitputtingsslag is het vooral zaak te blijven vechten en te blijven staan. "Gewoon doorgaan tot er gezegd wordt dat je mag stoppen."

Sommige wedstrijden leken voor haar gevoel korter dan twee minuten. "Het maakt wel wat uit als je tegen een meisje staat of tegenover een man van 100 kilo. Sommige klappen komen dan veel harder aan." De kunst is volgens Van de Velde 'goed afweren, geconcentreerd alle acties van de tegenstander in de gaten houden, schoppen pareren en uiteindelijk hard terugslaan'.

Dat Kimberley van de Velde karate ging beoefenen is niet zo verwonderlijk. Ze komt uit een gezin met liefde voor deze sport. Haar broer Michael ging haar voor. Hij haalde maandag zijn examen voor de derde dan. Haar zus beoefende eveneens de karateka-sport, maar is gestopt. Zelf is Kimberley van de Velde zo'n tien jaar gelden begonnen. Dat gebeurde toen haar vader zelf een karateschool oprichtte. Nu heeft ze haar doel bereikt. Ze denkt niet dat ze doorgaat voor een volgende graad, de tweede dan. "Ik ben tevreden met de zwarte band. Die blijft heel mijn leven van mij."

LANGUAGE: DUTCH

LOAD-DATE: June 22, 2005

jan sensei kyokushin
23-06-2005, 15:14
Osu het is zeker verdient haar techniche examen kata,s en gevechtkumite,s was van hoge waarde dat is gehouden op 30mei het technise examen, karate bestaat uit 3 delen kata,s ,kihon ,randori kumite dat laatste was zwaar vooral met deze temperaturen het was denk ik 50 graden inde dojo echt eerst was het kihon draaien waar ik ook aan mee deed toen had je het al niet meer pfffffffffff je wilt niet weten hoe warm het daar was het vechten begon de karateka''sdie voor de 1edan gingen moesten 30partijen van 2minuten knokken voor 2edan 40 en voor de 3e en 4dan 50 ik zelf knokte ook mee mensen dit was kyokushin zo als het hoort tewezen er werd hard gevochten met spirit dat bleek want er gingen veel tegen de vloer maar spirit deed ze weer opstaan alle examen kandidaten vochten als leeuwen de een beter als de ander maar ze bleven staan veel respect heel veel echt het was lood zwaar geen 1 kandidaat werd ontzien never dit was kyokushin ik kan het weten mijn ribben zijn zwaar gekneust mijn hand dito is nu mooi bluaw het examen begon om klokslag 19:00 en eindigde om 23uur het zat er op met bloed zweet en tranen nog en keer alle respect er waren 62karateka,s aanwezig uit nederland en het buitenland er waren heel wat met met blesures been gebroken arm uit kom tenen gebroken knieschijf stuk ribbetjes door elkaar ik dacht dat dat genoeg zegt over de spirit waar mee werd gestreden ik ging huis waards stapte in de auto om11:40 en was na en rit van 300kilometer thuis om kwart over 2 moe gebroken maar voldaan had en kyokushin examen meegemaakt zoals het hoort te wezen, en BIG OSU en alle respect voor musashi en alle 62 karateka''s die mee streden osu

Deuce
23-06-2005, 15:20
Ze zouden een spelling test vooral gericht op komma's en punten bij die dan examens moeten doen.... :lol:

Anonymous
23-06-2005, 15:55
Geen mens zonder fouten Deuse of volleerd of zonden.jij wel ??? je zal de eerste zijn op deze aardbol :lol:

jan sensei kyokushin
23-06-2005, 18:02
Ze zouden een spelling test vooral gericht op komma's en punten bij die dan examens moeten doen.... :lol: :lol: op welke sport zit jij deuce dammen of verhuurzagen :wink: je bent voor het volgende examen uitgenodigt :lol: kom eens langs word je kerel met ballen :lol: pretige dag verder

Chico
23-06-2005, 18:10
damn das een zwaar examen :shock:

respect....

en gefeliciteerd..:thumbs:


(maar.. ff miereneuken... je bent toch geen sensei als je zwarte band haalt... je moet toch speciale papieren halen om leraar te zijn?? dat is in het judo/jiujitsu wel zo iig)

harryg
23-06-2005, 18:18
Van harte gefeliciteerd :thumbs:

Klasse!!

Sjaak
23-06-2005, 18:31
Ik moet iedereen hier op het forum namens Kimberley bedanken voor de vele felicitaties en mails die ze heeft ontvangen, echt heel leuk van jullie :thumbs:

Ze heeft het nu wat moeilijk omdat ze bont en blauw ziet en haar rechterbovenarm is gekneusd maar ze heeft het toch maar geflikt tussen al die beulen en niemand pakt haar dit nog af en hier heeft ze 10 jaar voor getraint.

Jan ik vind je een kanjer om zo vlak na je "ziekte" mee te gaan knokken, osu !

Heb zelden zo'n zwaar examen gezien vanwege de bizarre temperatuur van 45 graden in de Dojo, dit was niet normaal meer ! Helaas heeft een jongen zijn onderarm gebroken tijdens het kumite en een examenkandidaat heeft zijn grote teen gebroken tijdens een poging om 2 planken door te trappen met mawashi geri.

Ik wil bij deze alle 11 kandidaten feliciteren met hun behaalde graad en van de week zal een uitgebreide foto reportage worden geplaatst op de site.

Sjaak

payap
23-06-2005, 18:38
Gefeliciteerd.

een examen van 4 uur met daarin 30 x 2 min knokken ! :shock:

damn !

jan sensei kyokushin
23-06-2005, 19:05
Ik moet iedereen hier op het forum namens Kimberley bedanken voor de vele felicitaties en mails die ze heeft ontvangen, echt heel leuk van jullie :thumbs:

Ze heeft het nu wat moeilijk omdat ze bont en blauw ziet en haar rechterbovenarm is gekneusd maar ze heeft het toch maar geflikt tussen al die beulen en niemand pakt haar dit nog af en hier heeft ze 10 jaar voor getraint.

Jan ik vind je een kanjer om zo vlak na je "ziekte" mee te gaan knokken, osu !

Heb zelden zo'n zwaar examen gezien vanwege de bizarre temperatuur van 45 graden in de Dojo, dit was niet normaal meer ! Helaas heeft een jongen zijn onderarm gebroken tijdens het kumite en een examenkandidaat heeft zijn grote teen gebroken tijdens een poging om 2 planken door te trappen met mawashi geri.

Ik wil bij deze alle 11 kandidaten feliciteren met hun behaalde graad en van de week zal een uitgebreide foto reportage worden geplaatst op de site.

Sjaak osu ach kyokushin is mijn leven never surender never en ik ben nog maar 60jaar sjaak in de bloei van mijn leven osuuuu :wink:

Bert Kops
23-06-2005, 22:31
Kimberley en de hele familie van der Velde feli!

Deuce
23-06-2005, 22:34
Ze zouden een spelling test vooral gericht op komma's en punten bij die dan examens moeten doen.... :lol: :lol: op welke sport zit jij deuce dammen of verhuurzagen :wink: je bent voor het volgende examen uitgenodigt :lol: kom eens langs word je kerel met ballen :lol: pretige dag verder

Ikzelf doe aan streetdance en borst billen benen dansles.......dat is echt wel zwaarder van plankjes doorslaan :thumbs:

MB667
23-06-2005, 22:35
Gefeliciteerd Kim en fam.

Justinian
25-06-2005, 13:33
Gefeliciteerd Kimberly (en familie van der Velde), top :thumbs: