PDA

View Full Version : Opsplitsing internet lijkt reƫle dreiging



king
01-07-2005, 13:45
Opsplitsing internet lijkt reƫle dreiging
door onze redactie
AMSTERDAM - De controle over al het internetverkeer in de wereld blijft naar het zich laat aanzien in handen van de Verenigde Staten. Verscheidene landen vroegen de VS de functie over te dragen aan een internationaal lichaam. In het slechtste geval leidt de weigerachtige houding van de VS zelfs tot een opsplitsing van het internet.

De toenemende gevaren op internet zijn voor de VS reden om de poot stijf te houden. De Amerikanen willen zelf greep houden op de 13 'root-servers' die het mondiale internetverkeer in goede banen leiden.

Deze 'root-servers' bevatten de door regeringen bekrachtigde landencodes als achtervoegsels in de internetadressen: .nl, .com en .fr vallen hier bijvoorbeeld onder.

Deze gegevens in de centrale computers regelen het internetverkeer. Zonder dat de internetgebruiker zich ervan bewust is gebruikt hij of zij dagelijks deze dienst. Aanpassingen in deze 'verkeersregelaar' kunnen talloze websites onbereikbaar maken. De huidige lijst bevat 260 verschillende achtervoegsels.

De cruciale 'root-servers' zijn inmiddels overgedragen aan een private instelling. Niettemin blijft de Amerikaanse overheid de scepter zwaaien over de inhoud van de lijst.

Met het Amerikaanse standpunt lijkt de deur naar een internationale beheerder voor de achtervoegsels defintief dichtgegooid. Vele regeringen dachten dat het op termijn toch tot een overkoepelend orgaan zou komen. Dat lijkt nu uitgesloten.

Landen die dat niet accepteren kunnen hun eigen systeem voor achtervoegsels van domeinnamen maken. In dat geval dreigt het internet in stukjes te fragmenteren. Dat kan desastreuze gevolgen hebben voor het medium. Afhankelijk van waar ter wereld men zich bevindt kan het intypen van dezelfde domeinnaam dan naar verschillende websites leiden.

Het standpunt van de VS komt een week voordat een speciale commissie van de Verenigde Naties aanbevelingen over internet zal doen.


Het is wel een apart idee dat Amerika in principe het internet op de hele wereld plat zou kunnen leggen als zou dat zou willen. Ik vraag me af wat voor consequenties dat zou kunnen hebben voor bijvoorbeeld de wereldeconomie!

NTT-FX
01-07-2005, 16:25
Die yankee's moeten niet zo dom huilen ( what's in a name ;) )
elders zijn ook al vitale onderdelen van het netwerk ondergebracht en daar hebben ze geen problemen mee ...

What's next? Dat die preutse zielo's geen behoefte hebben om de tld .xxx te huisvesten dat de europeanen dat maar moeten gaan doen ?
Lekker dom ; kunnen al die US pr0n sites op een EU dns gaan zitten... :roll:

Sjaak
01-07-2005, 23:17
Er is maar 1 man op de wereld die alles plat kan leggen en dat is Bill Gates, als hij de stekker uit Windows trekt werkt er volgens mij helemaal niks meer.

A-team
02-07-2005, 01:05
en hoe gaat hij dat dan doen? :roll:

Sjaak
02-07-2005, 10:09
en hoe gaat hij dat dan doen? :roll:

Ik heb wel is gelezen dat hij de enige is met nog 2 vertrouwelingen die de broncode heeft van Windows dus Windows plat gooien moet voor hem een eitje zijn.

ibbie
02-07-2005, 16:50
Dan is zelfs hij failliet :roll:

Sjaak
02-07-2005, 18:19
Haha Bil Gates en failliet gaan is zoals licht en donker, water en vuur, recht en krom ..........................

king
02-07-2005, 21:10
Inderdaad voordat Bill Gates failliet gaat moet er heel wat meer gebeuren dan alleen het faillissement van Microsoft. :)

Maar dat alle internetverkeer op slechts 13 root-servers draait :shock: Als daar wat mee gebeurt, hebben we dus een probleem...

NTT-FX
02-07-2005, 23:29
dus Windows plat gooien moet voor hem een eitje zijn.

Dat geld natuurlijk ook voor de vele duizenden terminals die niet in een netwerk hangen ... :roll:

---

Overigens draaien hele delen van het netwerk op bsd of vergelijkbare OS jes dus helemaal plat gaat de hele lijn toch niet ;)

Dennis
04-07-2005, 11:22
dus Windows plat gooien moet voor hem een eitje zijn.

Dat geld natuurlijk ook voor de vele duizenden terminals die niet in een netwerk hangen ... :roll:

---

Overigens draaien hele delen van het netwerk op bsd of vergelijkbare OS jes dus helemaal plat gaat de hele lijn toch niet ;)

Hij zou dus wel heel veel plat kunnen gooien, als al het betalingsverkeer plat ligt, ligt in principe alles plat, op een paar stand alones kan je de boel niet draaiende houden.
Grappig idee eigenlijk, met 1 druk op de knop..... lights out..
Bill dus in feite machtiger dan Bush

Geloof mij, de meeste bedrijfskritische applicatie's draaien niet op een Windows/Microsift omgeving. Die draaien op UNIX, Mainframes, Tandems etc.

Bill Gates mocht willen dat een Microsoft product ooit die plaats in zal nemen.

Sjaak
04-07-2005, 12:37
Geloof mij, de meeste bedrijfskritische applicatie's draaien niet op een Windows/Microsift omgeving. Die draaien op UNIX, Mainframes, Tandems etc.



Tot het woordje Windows kan ik het volgen maar daarna .................... :lol: