PDA

View Full Version : Hoe zit het nou met BJJ en banden?



Mickey
05-07-2005, 14:45
Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar ik heb het nog steeds
niet helemaal helder voor de geest...

Hoe zit het nou met BJJ en de banden..
Je kunt banden halen door examen te doen.. Logisch..

Maar ik dacht dat er ook een soort ongeschreven regel was
dat als je bijvoorbeeld een Blauwe Bander laat kloppen dat
je zelf ook een blauwe band verdiend hebt..

Zelfde zou gelden voor een paarse bander die een zwarte of bruine
bander laat kloppen / verslaat ..

HUNTER
05-07-2005, 14:54
Ik kan het alleen vanuit 'mijn' richting (Rickson) bekijken, en die hanteert deze regel niet. Je doet examen voor banden, en deze examens bestaan uit een technisch deel en een sparrings deel. Het technische gedeelte doe je in een deelexamen, waarna bij het echte examen de nadruk op het sparren ligt. Je doet dus eerst examen voor blauwe streep, waarbij je alle vereiste technieken laat zien. Slaag je hiervoor, dan kun je enkele maanden later je blauwe band examen doen, waarbij je alle technieken in wedstrijdvorm moet laten zien.

Maar ik heb er idd ook wel eens van gehoord dat mensen erg makkelijk banden 'krijgen'. Dit is natuurlijk helemaal de verantwoordelijkheid van de leraar, en dat mag iedere leraar naar eigen inzicht invullen. Of het op het gebeid van kwaliteit de juiste keuze is valt nog te bezien. Als ik 1 techniek heel goed kan, heel sterk ben en toevallig een paarse bander laat kloppen die ook nog eens 30 kilo lichter is (hypothetisch uiteraard ;)) dan ben ik in mijn ogen nog geen paarse band waard. Maar goed, dat is mijn mening.....

NESCIO
05-07-2005, 15:18
dat ben ik met je eens hunter, maar moet de leraar niet oordelen door het hele jaar je progressie bij te houden dmv observatie en sparren??

NTT-FX
05-07-2005, 15:45
Je kunt banden halen door examen te doen.. Logisch..


Waarom is dat 'logisch' / vanzelfsprekend dan ?



Maar ik dacht dat er ook een soort ongeschreven regel was
dat als je bijvoorbeeld een Blauwe Bander laat kloppen dat
je zelf ook een blauwe band verdiend hebt..


Lijkt mij een beetje bezopen , je zult maar mazzel hebben ...

Datzelfde geld ook in bepaalde mate voor examens vind ik ; hoe
'eerlijk' is de factor mazzel bij examens ?

Mickey
05-07-2005, 16:18
Je kunt banden halen door examen te doen.. Logisch..


Waarom is dat 'logisch' / vanzelfsprekend dan ?



Maar ik dacht dat er ook een soort ongeschreven regel was
dat als je bijvoorbeeld een Blauwe Bander laat kloppen dat
je zelf ook een blauwe band verdiend hebt..


Lijkt mij een beetje bezopen , je zult maar mazzel hebben ...

Datzelfde geld ook in bepaalde mate voor examens vind ik ; hoe
'eerlijk' is de factor mazzel bij examens ?

Nou ja.. Examens lijken mij toch wel de gestaafde methode om
te toetsen of leerlingen klaar zijn voor een volgende gradatie.

Ik zeg niet dat een Examen automatisch een hogere band betekend.

En @ mazzel bij een examen..
Bij karate was het altijd weer eng voor sommige mensen om voor
de groep kata's te moeten lopen. Daar houd een goede Sensei rekening
mee.

Aaronk
05-07-2005, 17:39
Ik ben net een blauwe bander onder Marcos Flexa en Roberto Atalla.

Ik heb hem gehad, geen examen hoeven doen. Enigste voorwarde was dat ik me mma partij zou winnen.

Net als wanderlei dus :D

DK
05-07-2005, 17:40
Wat ik ook wel eens begrepen heb dat er bij het kyokusin karate de mensen die aan veel wedstrijden mee doen, vaak helemaal niet bezig zijn met het behalen van hogere banden. want het maakt natuurlijk meer indruk als je als gele bander een bruine bander verslaat dan andersom.

Naar mijn mening is het banden systeem meer voor de leraar bedoelt zodat hij in zijn les het niveau kan inschatten en een bapaalde periodisering op zijn leerlingen kan loslaten. Als iemand een blauwe band heeft kan de leraar er dus vanuit gaan dat hij/zij bepaalde technieken al kent en dus ook beheerst.

Het voordeel voor de beoefenaars zelf lijkt mij dat als je bruine of zwarte band hebt je er van uit kan gaan dat je met de meeste technieken wel bekend bent.

maar is het niet zo dat bv. allistair gewoon witte band bjj is en dat hij zwarte banders laat afkloppen tijdens een wedstrijd. dus de vraag die ik mij mezelf dan stel is hoe nuttig is het voor een wedstrijd vechter om banden te gaan behalen.

Ronald
05-07-2005, 19:34
Even een zijstapje naar het judo en karate: daar zegt naar mijn idee een band over het algemeen niets over je vaardigheden. De kleur band die je daar hebt zegt vooral wat over het aantal jaren dat je de sport beoefent. Ik kan geen voorbeeld bedenken van iemand die wel eens is gezakt voor z'n examen.
Pas bij de zwarte band gaat dit veranderen. Daar worden serieuze eisen aan gesteld. In mijn optiek is dat de eerste band die ook écht wat voorstelt.
Overigens kun je bij judo en karate ook een band behalen door bijvoorbeeld een groot toernooi te winnen of door je "nuttig te maken voor de sport".

Het mooie van BJJ vind ik dat een band wel echt wat voorstelt. Als iemand een blauwe band heeft dan kun je er donder op zeggen dat ie ook echt wat kan, ook al is het pas de eerste band die volgt na wit. Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit hoe je je band behaalt, als dát maar het uitgangspunt blijft. Aan die band moet je globaal iemand z'n niveau af kunnen lezen.

Atama
05-07-2005, 19:53
Als je kijkt naar BJJ alsmede grappling toernooien is een band wel een goede graadmeter om een eerlijke verdeling te krijgen tussen de deelnemers

yas
05-07-2005, 20:04
Naar mijn mening is het banden systeem meer voor de leraar bedoelt zodat hij in zijn les het niveau kan inschatten en een bapaalde periodisering op zijn leerlingen kan loslaten. Als iemand een blauwe band heeft kan de leraar er dus vanuit gaan dat hij/zij bepaalde technieken al kent en dus ook beheerst.

wij hadden laatst een examentraining: de leraar beoordeelt of je bepaalde technieken beheerst en kan toepassen. er zijn niet zoveel banden, dus wordt er ook nog onderscheid gemaakt of je een beginner of gevorderde belt bent. bij r.g. kun je een blauwe slip halen en bij ons white stripes..heb je op je belt 4 witte strepen zoals aram en alex laatst hadden en je wordt niet naar voren geroepen, dan is het erg spannend..omdat je dan mogelijk blue belt kunt ontvangen :D


maar is het niet zo dat bv. allistair gewoon witte band bjj is en dat hij zwarte banders laat afkloppen tijdens een wedstrijd. dus de vraag die ik mij mezelf dan stel is hoe nuttig is het voor een wedstrijd vechter om banden te gaan behalen

toevallig schat ik hem ook hoger in dan een white belt..maar als hij een BJJmatch heeft tegen blackbelt nogueira ofzo, dan kun je niet iemand eerst vermoeien met knieen en stoten..met gi is een ander spel dan grappling, muythai of mma..!

Aaronk
05-07-2005, 21:04
Persoonlijk denk ik dat het heel simpel is. je kan een bepaalde technieken zet zowel demonstreren als onder stress toepassen tegen iemand van passend nivo.

Ik gebuik mijn band eigenlijk alleen maar om mensen te trollen, mensen die veel langer als me trainen email ik nu steeds fotos van mij in me gi en me blauwe band

Thomas
05-07-2005, 21:17
Persoonlijk denk ik dat het heel simpel is. je kan een bepaalde technieken zet zowel demonstreren als onder stress toepassen tegen iemand van passend nivo.

Ik gebuik mijn band eigenlijk alleen maar om mensen te trollen, mensen die veel langer als me trainen email ik nu steeds fotos van mij in me gi en me blauwe band

Ga je ook in BJJwedstrijden participeren?

Aaronk
05-07-2005, 21:19
Persoonlijk denk ik dat het heel simpel is. je kan een bepaalde technieken zet zowel demonstreren als onder stress toepassen tegen iemand van passend nivo.

Ik gebuik mijn band eigenlijk alleen maar om mensen te trollen, mensen die veel langer als me trainen email ik nu steeds fotos van mij in me gi en me blauwe band

Ga je ook in BJJwedstrijden participeren?

ik hou niet van pak wedstrijden.. Maar ik ga zeker wat grappling toernooien draaien. Maar mijn main focus blijft mma

lunatic
05-07-2005, 21:28
Ik kan geen voorbeeld bedenken van iemand die wel eens is gezakt voor z'n examen.
Pas bij de zwarte band gaat dit veranderen. Daar worden serieuze eisen aan gesteld. In mijn optiek is dat de eerste band die ook écht wat voorstelt.
Overigens kun je bij judo en karate ook een band behalen door bijvoorbeeld een groot toernooi te winnen of door je "nuttig te maken voor de sport".



Bij ons zakken zeker wel mensen voor een kyu graad ;)
Het behalen van een nieuwe band is gedeeltelijk een voorbereiding voor je zwarte band.
Je moet juist alle examnes serieus nemen want zwarte band examen doe je voor de jbn en die mensen zien jouw op dat moment voor het eerst.
Je moet dus al snel leren het examen goed uit te voeren want het is een momentopnamen.
Als je bij al je andere banden al serieus en goed word beoordeeld (dus ook kans hebt om te zakken) dan pas kan je een goede zwarte band examen afleggen.

Wat jij zegt verschilt dus per sportschool.
Er zijn veel sportscholen waar men idd niet kan zakken voor een band (onder de zwarte band) maar dat zie je dan ook weer terug bij het landelijke zwarte band examen. Wat zie je daar veel ... examens.

Bij het judo kan je all1 zomaar je 1e dan krijgen als je 1e word bij het NK.
Of idd bij een hele goeie prestatie zoals mark huizinga.

Ronald
05-07-2005, 22:36
Bij ons zakken zeker wel mensen voor een kyu graad ;)
Maar dan zijn jullie denk ik eerder de uitzondering die de regel bevestigd :wink: . Op zich ben ik het trouwens met je eens hoor zoals jij e.e.a. omschrijft. Zo zou het idd moeten zijn. Helaas is dat vaak niet het geval.

Nog even een voorbeeldje: ik train zelf slechts heel af en toe op de grond. Een paar keer per jaar maximaal. Maar zo af en toe ga ik wel eens mee met m'n vrouw naar judo. Het vreemde is dat ik daar iedereen kan laten kloppen, ook de zwarte banders. Dat zou natuurlijk absoluut niet zo mogen zijn.
Nou kom ik ook zo heel af en toe wel eens bij Tatsujin Dojo van Martijn. Daar laten ze me gewoon alle hoeken van de dojo zien, ook witte banders trouwens. En iemand met een blauwe band zoals Brammetje bijvoorbeeld, die laat me net zo vaak kloppen als ie zin heeft. En zo hoort het in principe ook te zijn vind ik. Zo'n band moet iets zeggen over je niveau. Bij BJJ vind ik dat veel en veel nadrukkelijker het geval dan bij judo.

Marco
05-07-2005, 22:40
Ronald is correct.

Christophe
05-07-2005, 22:44
Ik dacht dat BJJ-banden helemaal niets te maken hadden met examens of duur van trainen maar volledig met vaardigheid?! Bij ons is het toch zo (ik train bij Team Exit, België), en ik dacht eerlijk gezegd dat het in alle BJJ-clubs zo was.

Een BJJ'er gaat vooruit (met streepje of andere kleur band) als hij op systematische en constante manier andere mensen uit dezelfde gewichtscategorie (of hoger) en met dezelfde graad (of hoger) kan verslaan. Je moet feitelijk boven je "groep" (qua gewicht en graad) uitstijgen. Je wordt als witte band dus zeker geen blauwe band als je eens toevallig een blauwe band (die misschien zelfs lichter weegt als jij) verslaat.

Wedstrijdvechters kunnen over het algemeen gemakkelijker hun groei en vaardigheid tonen, omdat ze tijdens wedstrijden (normaal gezien) uitkomen tegen mensen van hun eigen gewichtsklasse en (min of meer) zelfde graad. Zo kan de leraar de progressie van zijn leerling zeer accuraat beoordelen, wat bij niet-wedstrijdvechters minder simpel is. Vechten ze goed omdat ze de tegenstander kennen, en zijn spel doorhebben of omdat ze de techniek begrijpen en kunnen toepassen?!

lunatic
05-07-2005, 23:18
Zo'n band moet iets zeggen over je niveau. Bij BJJ vind ik dat veel en veel nadrukkelijker het geval dan bij judo.

ik zou zeggen train een x met ons mee judo of mma :P
hehe neej maar wel cool dat je die mensen bij het judo laat kloppen.
ik denk dat het ook een beetje komt doordat het judo spel een beetje verpest word.
Men traint bijna alleen maar staand en in de wedstrijden krijgt men bijna geen tijd voor het grondgevecht.
(dat is bij ons overgens niet zo:P er word zowel veel staand als op de grond getraind met judo)

harryg
05-07-2005, 23:54
Bij ons (Ashihara karate) kan je wel degelijk zakken voor een kyu graad.

In de praktijk komt dat echter niet zo vaak voor omdat iemand bij mij pas examen mag doen als de persoon er klaar voor is.

Harry.

DK
06-07-2005, 01:31
krijg nu zo langzamer hand toch een iets andere kijk op het hele banden systeem. Zelf dacht ik namelijk dat het een soort van periodisering was. Op het cios heb ik ooit gele band exames afgelegd voor judo en jiu jitsu en deze ook behaald. hierbij moesten we toen een aantal basistechnieken kunnen uitvoeren.

Zelf heb ik op de grond over het algemeen ook niet zo veel problemen met judoka´s en heb toch al met enkele goede judoka´s op de grond gerold. Dit in tegen stelling tot de vrije stijl worstelaars, daar heb ik altijd bijzonder veel moeite mee en al helemaal als ze weten wat grappling inhoud.

Sjaak
06-07-2005, 15:18
Even een zijstapje naar het judo en karate: daar zegt naar mijn idee een band over het algemeen niets over je vaardigheden. De kleur band die je daar hebt zegt vooral wat over het aantal jaren dat je de sport beoefent. Ik kan geen voorbeeld bedenken van iemand die wel eens is gezakt voor z'n examen.


Ik wilde er eerst op reageren maar dit is zulke grote onzin dat ik er nog geen eens op in ga. Ronald juist van jou had ik toch een iets meer gefundeerde stelling verwacht, praat is met Koen of Wim want waarom denk je nu dat er maar zo wenig mensen zwarte band kyokushin kunnen worden. Ik heb is gelezen dat 1 op de 5000 zijn shodan behaald ? Of dit waar is weet ik niet precies maar ik weet wel dat er maar heel weinig dit bereiken.

ICON
06-07-2005, 15:36
Even een zijstapje naar het judo en karate: daar zegt naar mijn idee een band over het algemeen niets over je vaardigheden. De kleur band die je daar hebt zegt vooral wat over het aantal jaren dat je de sport beoefent. Ik kan geen voorbeeld bedenken van iemand die wel eens is gezakt voor z'n examen.


Ik wilde er eerst op reageren maar dit is zulke grote onzin dat ik er nog geen eens op in ga. Ronald juist van jou had ik toch een iets meer gefundeerde stelling verwacht, praat is met Koen of Wim want waarom denk je nu dat er maar zo wenig mensen zwarte band kyokushin kunnen worden. Ik heb is gelezen dat 1 op de 5000 zijn shodan behaald ? Of dit waar is weet ik niet precies maar ik weet wel dat er maar heel weinig dit bereiken.

misschien heeft hij t niet over kyokushin karate sjaak. ik kan me dr wel iets bij voorstellen. bij kempo haalde ook altijd iedereen het

Mickey
06-07-2005, 16:44
Even een zijstapje naar het judo en karate: daar zegt naar mijn idee een band over het algemeen niets over je vaardigheden. De kleur band die je daar hebt zegt vooral wat over het aantal jaren dat je de sport beoefent. Ik kan geen voorbeeld bedenken van iemand die wel eens is gezakt voor z'n examen.


Ik wilde er eerst op reageren maar dit is zulke grote onzin dat ik er nog geen eens op in ga. Ronald juist van jou had ik toch een iets meer gefundeerde stelling verwacht, praat is met Koen of Wim want waarom denk je nu dat er maar zo wenig mensen zwarte band kyokushin kunnen worden. Ik heb is gelezen dat 1 op de 5000 zijn shodan behaald ? Of dit waar is weet ik niet precies maar ik weet wel dat er maar heel weinig dit bereiken.

Nou ja.. Dat geld misschien niet voor jou stijl...
Maar ik heb mensen met zwart zien lopen die dat mijn inziens niet echt
verdiend hadden..

bloody
06-07-2005, 17:04
mickey je hebt toch niet martijn laten kloppen op training en zit je nu om een band te zeuren hahahahahaha ?

Chico
06-07-2005, 17:28
Nog even een voorbeeldje: ik train zelf slechts heel af en toe op de grond. Een paar keer per jaar maximaal. Maar zo af en toe ga ik wel eens mee met m'n vrouw naar judo. Het vreemde is dat ik daar iedereen kan laten kloppen, ook de zwarte banders. Dat zou natuurlijk absoluut niet zo mogen zijn.
Dit komt naar mijn idee door de wedstrijdopzet van het judo... er is een voornamelijke focus naar het staand werk (om het aantrekkelijk voor de toeschouwers te houden *kuch*lijers*kuch*) en dat er met houdgrepen ook gewonnen kan worden... submission houden meestal een verandering van positie in waardoor je controle kan verliezen ivm houdgrepen... dus als je met een houdgreep kan winnen waarom zou je dat risico nemen... wat dat betreft zijn judoka's wat grondwerk betreft erg "lui" geworden (zeggend als een 1e dan judoka)... daarnaast vind ik zelf het niveau van 1de dan examens bij het JBN niet echt hoog... als ik zie wat er allemaal slaagt schaam ik me soms voor mijn band... afgezien van me kata (weiger op punten examen te doen) duurde me examen iets van 4 minuten ofzo en was al klaar... knalde me partner door de mat heen en deed alles één worp rechts andere worp links en zo verder... 1de dan hoef je alles alleen maar rechts te kunnen... vind dat eigenlijk heel slecht... ben als judoka niet echt tevreden over de kwaliteits eisen bij de JBN... (maar genoeg gebitch)


kan iemand mij de band volgorde in BJJ geven.. vind die shit wel vaag altijd..

(en kan iemand mij misschien BJJ wedstrijdregels pm'en... wil daar volgend seizoen misschien aan meedoen als het in de buurt is)


Edit

oh ja... ik wou nog zeggen dat bij ons op de club (Randers de Geus) er ook weinig mensen zakken voor kyu examens simpelweg omdat mensen die weinig kans op slagen hebben het wordt geadviseerd geen examen te doen... en als ze het alsnog doen is het grote kans dat ze zakken

lunatic
06-07-2005, 17:54
@ Chico , ik wee tniet in welk district jij zit maar bij je 1e dan examen moet je zeker wel worpen links laten zien.

ennu ben het helemaal met je eens dat het 1e dan examens zeer slecht zijn.

Chico
06-07-2005, 18:35
noordholland...

kan me herinneren dat ik in de exameneisen die ik via de bond heb gedownload dat pas bij 2de dan expliciet staat aangeven links en rechts... wat voor mij inhoud dat 1de dan éénzijdig mag... ik zal het ff opzoeken maar ben nu ff lui :mrgreen:

lunatic
06-07-2005, 18:49
mmm, gek, d8 toch echt dat je bij je 1e dan links en recht moest uitvoeren.
Iniedergeval bij Physical doen wij dat iniedergeval wel 8)

Christophe
06-07-2005, 18:52
kan iemand mij de band volgorde in BJJ geven.. vind die shit wel vaag altijd..

(en kan iemand mij misschien BJJ wedstrijdregels pm'en... wil daar volgend seizoen misschien aan meedoen als het in de buurt is)

Volgorde van gordels in BJJ: wit / blauw / paars / bruin / zwart

Wedstrijdregels BJJ (in PDF-formaat): http://www.ken.be/content/binary/bjj_rules.pdf

Enjoy,

Christophe

Ronald
06-07-2005, 19:01
Ik wilde er eerst op reageren maar dit is zulke grote onzin dat ik er nog geen eens op in ga. Ronald juist van jou had ik toch een iets meer gefundeerde stelling verwacht, praat is met Koen of Wim want waarom denk je nu dat er maar zo wenig mensen zwarte band kyokushin kunnen worden. Ik heb is gelezen dat 1 op de 5000 zijn shodan behaald ? Of dit waar is weet ik niet precies maar ik weet wel dat er maar heel weinig dit bereiken.
Moet je me wel even goed quoten Sjaak. Precies bij stukje waar je kritiek op hebt in mijn bewering laat je de zin die daar op aansluit weg.


Pas bij de zwarte band gaat dit veranderen. Daar worden serieuze eisen aan gesteld.

Sjaak
06-07-2005, 19:42
Ik wilde er eerst op reageren maar dit is zulke grote onzin dat ik er nog geen eens op in ga. Ronald juist van jou had ik toch een iets meer gefundeerde stelling verwacht, praat is met Koen of Wim want waarom denk je nu dat er maar zo wenig mensen zwarte band kyokushin kunnen worden. Ik heb is gelezen dat 1 op de 5000 zijn shodan behaald ? Of dit waar is weet ik niet precies maar ik weet wel dat er maar heel weinig dit bereiken.
Moet je me wel even goed quoten Sjaak. Precies bij stukje waar je kritiek op hebt in mijn bewering laat je de zin die daar op aansluit weg.


Pas bij de zwarte band gaat dit veranderen. Daar worden serieuze eisen aan gesteld.

Maar ook dat is niet waar Ronald (ik spreek nu namens het kyokushin en ook het Ashihara). Vanaf het allereerste examen wordt er zeer serieus gekeken naar zowel technische capaciteiten en de vechtexamens ook voor lagere kyugraden zijn alom berucht dus ik weet zeker dat het niet waar is wat jij beweerd. Voldoe je niet aan de exameneisen dan zak je, geen discussie over mogelijk en zo behoord het overal te zijn. Een band moet een weerspiegeling zijn van zowel je technische als kumite vaardigheden en op een bepaald niveau houdt dat voor sommige op en zo hoort het ook, iedereen heeft zijn plafond in capaciteiten. Zie het als leren op school, niet iedereen heeft de capaciteiten om hersenchirurg te worden :lol:

btw, ik ga geen oordeel vellen over andere stijlen dat is aan andere om daar commentaar op te geven.

Chico
06-07-2005, 20:22
Thx Christophe

Ronald
06-07-2005, 20:24
Maar ook dat is niet waar Ronald (ik spreek nu namens het kyokushin en ook het Ashihara). Vanaf het allereerste examen wordt er zeer serieus gekeken naar zowel technische capaciteiten en de vechtexamens ook voor lagere kyugraden zijn alom berucht dus ik weet zeker dat het niet waar is wat jij beweerd. Voldoe je niet aan de exameneisen dan zak je, geen discussie over mogelijk en zo behoord het overal te zijn. Een band moet een weerspiegeling zijn van zowel je technische als kumite vaardigheden en op een bepaald niveau houdt dat voor sommige op en zo hoort het ook, iedereen heeft zijn plafond in capaciteiten. Zie het als leren op school, niet iedereen heeft de capaciteiten om hersenchirurg te worden :lol:

btw, ik ga geen oordeel vellen over andere stijlen dat is aan andere om daar commentaar op te geven.
Ik doel niet specifiek op kyokushin maar op "karate in het algemeen" (wat dat dan ook moge zijn). Overigens horen daar ook een aantal kyokushin scholen bij. Ik kan me nog van een kyokushinschool hier in de buurt (niet Scharrenberg) herinneren dat het er daar ook zo aan toe ging als ik omschreef.
Verder baseer ik mijn mening echt niet op 1 of 2 judo- en karatescholen. Kijk gewoon eens om je heen Sjaak, bij heel veel scholen is dat gewoon het geval. Als je dat ontkent sluit je je ogen voor de werkelijkheid. Nogmaals, tot aan de zwarte band.

Sjaak
06-07-2005, 20:34
Maar ook dat is niet waar Ronald (ik spreek nu namens het kyokushin en ook het Ashihara). Vanaf het allereerste examen wordt er zeer serieus gekeken naar zowel technische capaciteiten en de vechtexamens ook voor lagere kyugraden zijn alom berucht dus ik weet zeker dat het niet waar is wat jij beweerd. Voldoe je niet aan de exameneisen dan zak je, geen discussie over mogelijk en zo behoord het overal te zijn. Een band moet een weerspiegeling zijn van zowel je technische als kumite vaardigheden en op een bepaald niveau houdt dat voor sommige op en zo hoort het ook, iedereen heeft zijn plafond in capaciteiten. Zie het als leren op school, niet iedereen heeft de capaciteiten om hersenchirurg te worden :lol:

btw, ik ga geen oordeel vellen over andere stijlen dat is aan andere om daar commentaar op te geven.
Ik doel niet specifiek op kyokushin maar op "karate in het algemeen" (wat dat dan ook moge zijn). Overigens horen daar ook een aantal kyokushin scholen bij. Ik kan me nog van een kyokushinschool hier in de buurt (niet Scharrenberg) herinneren dat het er daar ook zo aan toe ging als ik omschreef.
Verder baseer ik mijn mening echt niet op 1 of 2 judo- en karatescholen. Kijk gewoon eens om je heen Sjaak, bij heel veel scholen is dat gewoon het geval. Als je dat ontkent sluit je je ogen voor de werkelijkheid. Nogmaals, tot aan de zwarte band.

Ben het niet met je eens Ronald maar dan baseer ik mijn uitspraak puur op kyokushin. Maar goed ieder zijn eigen mening en btw ik loop al 38 mee in de vechtsport "werkelijkheid" en heb alles al 5 x meegemaakt en kan er een compleet boekwerk over schrijven (goede en slechte dingen) dus je hoeft me niet te vertellen wat waar is of niet waar.

En die kyokushin school waar jij over praat is een Hollander school en ook daar worden strikte eisen gesteld aan examens en ook daar zitten hele goede jongens net als bij Koen en bij nog vele kyokushin scholen.

Over karate en sommige andere vechtsporten in het algemeen heb ik ook wel is zo mijn hele grote twijfels zeker als ik scholen zie in andere stijlen waar kinderen van 11 en 12 jaar na 4 jaar karate een zwarte band behalen :shock:

Maar goed dat moet iedereen voor zichzelf weten, het enige wat je daarmee bereikt is dat jezelf, jou school en je organisatie niet meer serieus worden genomen.

Osu Sjaak

Ronald
06-07-2005, 20:53
Over karate en sommige andere vechtsporten in het algemeen heb ik ook wel is zo mijn hele grote twijfels zeker als ik scholen zie in andere stijlen waar kinderen van 11 en 12 jaar na 4 jaar karate een zwarte band behalen :shock:
Kijk, hebben we toch nog een stukje gezamenlijke werkelijkheid :wink: .

Sjaak
06-07-2005, 20:57
Over karate en sommige andere vechtsporten in het algemeen heb ik ook wel is zo mijn hele grote twijfels zeker als ik scholen zie in andere stijlen waar kinderen van 11 en 12 jaar na 4 jaar karate een zwarte band behalen :shock:
Kijk, hebben we toch nog een stukje gezamenlijke werkelijkheid :wink: .

Als het dat is wat je bedoelde Ronald dan ben ik het 100 % met je eens :wink:

Christophe
06-07-2005, 22:40
Thx Christophe

You are very welcome amigo, ik hoop je vlug eens op een BJJ-competitie te zien. Je moet er dan vooral rekening mee houden dat er - bij uitblijven van een submission - naar de punten gekeken wordt. Voor welke dingen je hoeveel punten kan krijgen lees je in dat PDF-bestand met de wedstrijdregels, maar het is misschien makkelijker als je gewoon onthoudt dat degene die het sterkst werkt naar de submission (take-down, superieure positie op de grond, e.d.) de meeste punten zal hebben!

Tot gauw! 8)

lunatic
06-07-2005, 23:26
Maar ook dat is niet waar Ronald (ik spreek nu namens het kyokushin en ook het Ashihara). Vanaf het allereerste examen wordt er zeer serieus gekeken naar zowel technische capaciteiten en de vechtexamens ook voor lagere kyugraden zijn alom berucht dus ik weet zeker dat het niet waar is wat jij beweerd. Voldoe je niet aan de exameneisen dan zak je, geen discussie over mogelijk en zo behoord het overal te zijn. Een band moet een weerspiegeling zijn van zowel je technische als kumite vaardigheden en op een bepaald niveau houdt dat voor sommige op en zo hoort het ook, iedereen heeft zijn plafond in capaciteiten. Zie het als leren op school, niet iedereen heeft de capaciteiten om hersenchirurg te worden :lol:

btw, ik ga geen oordeel vellen over andere stijlen dat is aan andere om daar commentaar op te geven.
Ik doel niet specifiek op kyokushin maar op "karate in het algemeen" (wat dat dan ook moge zijn). Overigens horen daar ook een aantal kyokushin scholen bij. Ik kan me nog van een kyokushinschool hier in de buurt (niet Scharrenberg) herinneren dat het er daar ook zo aan toe ging als ik omschreef.
Verder baseer ik mijn mening echt niet op 1 of 2 judo- en karatescholen. Kijk gewoon eens om je heen Sjaak, bij heel veel scholen is dat gewoon het geval. Als je dat ontkent sluit je je ogen voor de werkelijkheid. Nogmaals, tot aan de zwarte band.

Ronald heeft enigzins wel gelijk.
Bij veel scholen gaat er zo tewerk

NTT-FX
07-07-2005, 00:03
"money talks" is iets wat in sommige gevallen ook mee telt.
In de VS is dat heel goed te zien.

Wat dat betreft valt het in NL eigenlijk nog best wel mee.

Mickey
07-07-2005, 08:43
mickey je hebt toch niet martijn laten kloppen op training en zit je nu om een band te zeuren hahahahahaha ?

LMFAO!.. No way.. No How..
Martijn = God ;)

Charger 69
07-07-2005, 09:24
En die kyokushin school waar jij over praat is een Hollander school en ook daar worden strikte eisen gesteld aan examens en ook daar zitten hele goede jongens net als bij Koen en bij nog vele kyokushin scholen.


En de meest strikte eis is minimaal 300 US dollar lappen!