PDA

View Full Version : Waarom?



Chico
14-07-2005, 19:45
ik krijg echt van heel veel mensen in mijn omgeving de vraag "waarom vecht je"??

ik heb daar eigenlijk nooit een antwoord op... waarom doe ik vechtsporten... ik vind het leuk.. en dat is het eigenlijk... voor de rest niet echt achterliggende ideeƫn ofzo.. voetbal is saai.. evenals bijna 99% van de andere sporten terwijl vechtsporten me gewoon facineren...

hoe kijken mijn medeforummensjes aan tegen het waarom??

Arjan
14-07-2005, 21:29
gewoon net wat je zegt, vechtsport boeit me de rest niet, ik weet wel wat mn intresses zijn en wat niet en dit is t ;P

Sjaak
14-07-2005, 21:40
Het is een roeping :wink:

Chico
14-07-2005, 21:49
een heilige missie :mrgreen:

zien jullie het ook daadwerkelijk als vechten??? ik zie het niet zo.. het is een sport met een bepaald kader qua regels waarin je valt
(wat het mooie is van vechtsporten... zoveel diversiteit qua regels... naar mijn mening ben je pas een goede vechter als je binnen verschillende systemen kunt functioneren zonder de regels te overtreden omdat je dan volledige controle hebt over je acties.. maar das een andere discussie) en bij ons is het raken van je tegenstander of het gooien, bepaalde posities op de grond bereiken wat je punten op levert... een evt ko of tapout wat meteen overwinning oplevert etc...
ik zit al bijna 14 jaar op verschillende vechtsporten en ik heb voor mijn gevoel toch maar twee keer echt gevochten (in groep 8 en een keer in de brugklas)... een freefighttraining of een shootowedstrijd zie ik niet als vechten maar als resp. een training of een wedstrijd... beetje onduidelijk maar hoop dat het goed overkomt :roll:

Muay Thai Elite
14-07-2005, 21:57
Ik vecht om te eten.

Ossie
14-07-2005, 22:46
Ieder zijn ding he. De een houdt van voetbal, de een van cricket, en de ander weer van vechtsporten.

Ik vind het gewoon geweldig omdat het een sport is die je individueel beoefent. Daarmee bedoel ik dat je er alleen voor staat. Als je wint, ligt dat aan jezelf, als je verliest ook. Je hebt geen teammaten waar het aan kan liggen. En het is gewoon een hele mooie vorm van strijd, het is puur.

Als ik mensen vertel dat ik aan thaiboksen en freefighten doe, begrijpen ze het vaak niet (vooral freefight). Dan krijg ik van die reacties van: maar dat is toch keihard? of: daar mag je toch alles doen? ben je dan niet bang dat het heel ernstig met je afloopt? :?
Ik hoor ook vaak dat mensen het geen sport vinden, elkaar pijn doen is namelijk geen sport :?

Nee, met zijn allen achter een bal aan rennen om hem tussen 2 palen te krijgen, dat is een mooie sport :?

Iceman#1
14-07-2005, 23:11
Ik denk dat iedereen van tijd tot tijd weleens de vraag krijgt waarom hij zijn sport leuk vind...

Ik vind het zelf ook lastig te omschrijven waarom ik doe wat ik nu doe.
- Het is denk ik gewoon iets wat in je zit, maar niet valt te omschrijven.

LOCO
14-07-2005, 23:45
Het leuke:
Het technische aspect (zowel het staande spelletje als het grondwerk, zowel traditionele MA als het MMA)
Het spelletje
Het RESPECT wat ieder voor elkaar heeft.
Er zijn veel dingen die meespelen, hebben allemaal te maken met "het spelletje". Ondanks dat het wel eens pijnlijk kan zijn,...... ondanks dat je wel eens een potje randori verliest op een goed uitgevoerde techniek of een mooie actie blijft het toch "lekker" :D

Ik heb vroeger veel gevoetbald, en ook nog wel redelijk nivo,. de afgunst die je dan soms onderling tegenkomt, het geetter omdat een ander ook jou plaats wil (of jij de zijne ;)) en zeker met wedstrijden de ONSPORTIVITEIT........ dingen die je bij MA en MMA "niet" tegen komt (uitzonderingen natuurlijk altijd daargelaten). Een aantal redenen dat ik vooral voetbal de laatste jaren steeds minder attractief vind:
* Onsportief gedrag (voor de wedstrijd handje schudden op het fair play, en dan in het veld bijna alles doen wat niet mag om de tegenstander tegen te houden of zelfs uit te schakelen of op een andere manier te benadelen (schwalbes etc)) Kom op, wees dan eerlijk en zeg die ander: "ik ga jou zo op alle mogelijke manieren te pakken nemen als ik de kans krijg" dan weet hij dat, is hij mischien wel wat meer op zijn hoede, hebben we minder blessures, en dan ben je in ieder geval eerlijk ;)
* Geen eigen verantwoording: als voorbeeld: Het nederlands elftal dat afgelopen wk niet mee mog doen, naar mijn mening volledig terecht, want NIET 1 van de spelers heeft (naar mijn mening) in de qualificatiewedstrijden de verantwoording genomen voor verloren wedstrijden, het was altijd: de zon was te fel, het gras niet goed (reactie van tegenstander (ik geloof de belgen): nou, daar hadden wij geen last van :D)), de bal was te rond of whatever voor onzin, ipv gewoon je verantwoording te nemen.
* de verwende mentaliteit, alsof ze het zo zwaar hebben. Verdien je geld met je hobby, en ja, je moet er wat meer voor trainen als de keeper van almere 2 of ijsselmeervogels 1 , maar je verdient er ook goed je brood mee. Ga dan niet klagen dat je het zo zwaar hebt. Train eens mee met een aantal nederalndse profvechters (en dan nog niet eens op Pride niveau, maar gewoon de nederlandse top) en kijk dan of je het inderdaad zo zwaar hebt.
* de overdreven hoeveelheid geld die er mee gemoeid gaat (en daarmee de indirect invloed op de mentaliteit)


Overigens in algemeen wel eens opgemerkt dat hoe meer mensen verdienen hoe meer ze klagen over hoemoeilijk ze hun centjes wel niet verdiend hebben met hun sport en hoeveel ze er wel niet voor moeten trainen bla bla bla?

Anonymous
15-07-2005, 00:28
het mooie van Thaibox is dat JIJ in je eentje, JEZELF telkens weer op nieuw moeten bewijzen.
en dat je weet dat als jij een klein foute maakt en een trap op je kop krijgt waardoor je gaat ligge (ook al stond je de hele wedstrijd ruim voor op punten je verlore hebt.) dus je moet de hele wedstrijd alert blijven.
en dat je weet, dat wanneer jij in een ring stapt alle ogen op jouw gericht zijn.
en als je beter presenteert dan je tegenstander je helemaal over hem heen kan lopen terwijl iedereen kijkt waaronder mensen die willen dat je verliest dat geeft ook een kick.

Boem Boem
15-07-2005, 15:35
Het leuke:
Het technische aspect (zowel het staande spelletje als het grondwerk, zowel traditionele MA als het MMA)
Het spelletje
Het RESPECT wat ieder voor elkaar heeft.
Er zijn veel dingen die meespelen, hebben allemaal te maken met "het spelletje". Ondanks dat het wel eens pijnlijk kan zijn,...... ondanks dat je wel eens een potje randori verliest op een goed uitgevoerde techniek of een mooie actie blijft het toch "lekker" :D

Ik heb vroeger veel gevoetbald, en ook nog wel redelijk nivo,. de afgunst die je dan soms onderling tegenkomt, het geetter omdat een ander ook jou plaats wil (of jij de zijne ;)) en zeker met wedstrijden de ONSPORTIVITEIT........ dingen die je bij MA en MMA "niet" tegen komt (uitzonderingen natuurlijk altijd daargelaten). Een aantal redenen dat ik vooral voetbal de laatste jaren steeds minder attractief vind:
* Onsportief gedrag (voor de wedstrijd handje schudden op het fair play, en dan in het veld bijna alles doen wat niet mag om de tegenstander tegen te houden of zelfs uit te schakelen of op een andere manier te benadelen (schwalbes etc)) Kom op, wees dan eerlijk en zeg die ander: "ik ga jou zo op alle mogelijke manieren te pakken nemen als ik de kans krijg" dan weet hij dat, is hij mischien wel wat meer op zijn hoede, hebben we minder blessures, en dan ben je in ieder geval eerlijk ;)
* Geen eigen verantwoording: als voorbeeld: Het nederlands elftal dat afgelopen wk niet mee mog doen, naar mijn mening volledig terecht, want NIET 1 van de spelers heeft (naar mijn mening) in de qualificatiewedstrijden de verantwoording genomen voor verloren wedstrijden, het was altijd: de zon was te fel, het gras niet goed (reactie van tegenstander (ik geloof de belgen): nou, daar hadden wij geen last van :D)), de bal was te rond of whatever voor onzin, ipv gewoon je verantwoording te nemen.
* de verwende mentaliteit, alsof ze het zo zwaar hebben. Verdien je geld met je hobby, en ja, je moet er wat meer voor trainen als de keeper van almere 2 of ijsselmeervogels 1 , maar je verdient er ook goed je brood mee. Ga dan niet klagen dat je het zo zwaar hebt. Train eens mee met een aantal nederalndse profvechters (en dan nog niet eens op Pride niveau, maar gewoon de nederlandse top) en kijk dan of je het inderdaad zo zwaar hebt.
* de overdreven hoeveelheid geld die er mee gemoeid gaat (en daarmee de indirect invloed op de mentaliteit)


Overigens in algemeen wel eens opgemerkt dat hoe meer mensen verdienen hoe meer ze klagen over hoemoeilijk ze hun centjes wel niet verdiend hebben met hun sport en hoeveel ze er wel niet voor moeten trainen bla bla bla?

Loco; wtf....... :shock: :shock: heb je een paar biertjes op toen je dit schreef....... :wink:

Osu

Chris

LOCO
15-07-2005, 15:51
Nee, ik had getraind,........ en daarover gesproken: Waar was jij? :twak:

mama
15-07-2005, 15:53
je had er idd wel over nagedacht tim.......... :roll:

Ronny
15-07-2005, 16:11
Ik vecht om te eten.

ik begrijp dat jij nu op de aaron toer gaat?

Fr3ddy
15-07-2005, 17:00
Ik vecht om het recht van de sterkste en daarnaast pis ik tegen mijn voordeur om mijn territoium af te bakenen

Ronald
15-07-2005, 18:47
Ik vecht om het recht van de sterkste en daarnaast pis ik tegen mijn voordeur om mijn territoium af te bakenen
Ik pis altijd tegen de sterkste en vecht daarna tegen de voordeur om zo snel mogelijk weg te komen.