PDA

View Full Version : ’Jammer dat thaiboksen in een verdomhoek zit’



Robbie
20-07-2005, 23:08
’Jammer dat thaiboksen in een verdomhoek zit’
door Tjanne Hartman


Donderdag 14 juli 2005 - Schijndelaar Frank Kuijpers verdedigt in maart zijn titel van wereldkampioen thaiboksen in Thailand.

Aziatische vechtsporten winnen aan populariteit. Schijndelaar Frank Kuijpers (34) begon echter tien jaar geleden al met thaiboksen, de sport waar hij deze week Nederlands kampioen in werd. Door dit kampioenschap mag hij in maart naar Thailand om zijn vorig jaar behaalde wereldtitel in de amateurklasse tot 90 kilo te verdedigen.

http://www.brabantsdagblad.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/BD/artikelvisuals/2790698-353238.jpg

Thaibokser Frank Kuijpers.
(Foto Marc Bolsius)


Letterlijk verdedigen, want thaiboksen is een vechtsport waarbij het net zo belangrijk is klappen te kunnen incasseren als om ze uit te delen. „Het is jammer dat de sport in Nederland in zo’n verdomhoekje zit. In Thailand is het echt een manier van leven. Hier worden wedstrijden vaak in donkere hallen gehouden met housemuziek op de achtergrond.“


Ellebogen

Kuijpers is al jaren gek van de sport, die hij sinds twee jaar beoefent bij Fujiyama Gym in Den Bosch. In Thailand is de sport razend populair, en beoefent de jeugd het zoals in Nederland overal gevoetbald wordt. „We boksen daar op de Thaise manier“, vertelt de Schijndelaar. „Dat is mét gebruik van de ellebogen, wat hier verboden is.“ In Nederland mogen thaiboksers alleen stoten en trappen. „De belangrijkste regel is dat je niet verder mag gaan wanneer iemand op de grond ligt“, legt Kuijpers uit. Tijdens trainingen wordt vooral op handschoenen of stootkussens getrapt en geslagen. Bij wedstrijden is er continu lijfelijk contact. „We krijgen natuurlijk ook training in het afweren van trappen en hoe je stoten het beste op kunt vangen“, vertelt de Schijndelaar.
Helemaal knock-out is Kuijpers nog nooit geweest. „Maar een blauw oog of dikke lip houd ik regelmatig aan een partij over.“

remco pardoel
22-07-2005, 20:16
thaiboksen en K-1 winnen erg aan populariteit.
helaas heeft men bij de zenders over het algemeen nog steeds een struisvogel beleidt.

Je kan stellen dat er in nederland zo'n 240.000 mensen aan judo doen
(de bond heeft 60.000 leden en een op de vier wordt lid van de bond)
en in totaal zullen er zo'n 400.000 mensen aan vechtsporten doen.

Dat is toch een groot aandeel op het aantal voetballers wat er is in Nederland. (800.000 - 850.000)

en we gaan niet eens de discussie aan over de prestaties.
we hebben met vechtsporten altijd wel een kampioen. of het nu Judo, Thai boksen of Jiu Jitsu is....

Marco
23-07-2005, 09:39
ik denk dat er inmiddels al meer mensen zijn die aan Thaiboksen dan aan boksen en als je dan ook nog eens de andere vechtsporten erbij optelt idd dan is het raar dat er zo weinig aandacht voor is.........

Chico
23-07-2005, 12:30
Je kan stellen dat er in nederland zo'n 240.000 mensen aan judo doen
(de bond heeft 60.000 leden en een op de vier wordt lid van de bond)
en in totaal zullen er zo'n 400.000 mensen aan vechtsporten doen.
jbn omvat ook (traditioneel) jiujitsu en aikido hé...

maar voor de rest heb je gelijk... er is een hele grote groei aan vechtsporters en het wordt alleen maar meer... en je ziet er zo weinig van terug bij studio sport... gelukkig besteed eurosport er wat meer aandacht aan tegenwoordig (alleen 50x herhalen wordt irritant)

Biiyen
23-07-2005, 14:30
jammer genoeg zit het voor de televisie niet alleen in het aantal beoefenaars maar meer in het aantal mensen dat kijkt. Daarbij is de doorloop bij vechtsport ook erg hoog. Als ik zie bij ons op de gym hoeveel mensen er slechts 1 of 2 weekjes komen is echt enorm. Maar het aantal geintereseerde is wel aan het stijgen, een aantal collega's op het werk kijkt ook vaker fight club en zo nu en dan is er ook wel een discussie. Maar als je het dan weer afzet tegenover voetbal, tour de france of autosport (en zelfs pijltjesgooien met de postbode :wink: ) dan is het weer minimaal.

MZN
26-07-2005, 13:46
Ze zenden niets uit bij studio sport nee maar ze hadden wel die jiu jitsuka Barry van Bommel evenals Ernesto en Remy bij dat programma dat Mart Smeets een tijdje had, de interesse is er wel.

Op de vraag waarvoor Humberto Tan het liefste meer aandacht wilde op de sport televisie antwoordde hij dat hij graag extreme en vechtsporten wou zien , met name k-1!. Nu Humberto naar Talpa gaat zou dat kunnen ja....

bryan
26-07-2005, 14:18
maar zouden jullie dat wel willen ? vind het wel prima zo..niet iedereen hoeft de sport leuk te vinden die ik doe..en via mixfight komen we toch wel aan de beelden...vind het juist wel wat hebben dat het nog een beetje underground is...
ik irriteer me juist dood aan mensen die van niets weten en dan fightclub hebben gezien en dan bij hoof en laag volhouden dat bob sapp de beste vechter van de wereld is...laat het maar lekker zoals het is...

sportfan
26-07-2005, 14:42
Ik begreep dat 1 van de belangrijkste redenen was dat er geen duidelijke competitie is in het muaythai/kickboksen/mma in NL. Als je voor de grap een buitenlands vechtsporttijdschrift koopt dan zal je verbazen dat onze 'wereldkampioenen' (van de 20 nl-bonden) niet genoemd worden... alleen de vechters in Japan k1, k1 max en pride worden serieus genomen...

Ik kan me in deze redenering wel vinden eigenlijk. Ik ben zelf al redelijk sceptisch over het samensmelten van de verschillende bonden aangezien de meeste promotors geen onderscheid kunnen maken tussen bonden en promotors. Daarnaast probeert elke bond zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van startboekjes, contributies voor sportscholen (en allemaal in het belang van de sport :D ).

Ik kan me wel op een gegeven moment voorstellen dat er een database a la boxrec.com gemaakt wordt waarbij dmv computerrankings er een bepaalde controle gemaakt kan worden voor trainers, vechters en publiek.

Geloof me we komen totaal ongeloofwaardig over in vergelijking met de andere sporten. Grappig is het al wanneer je een kickboxgala bezoekt waarbij in het voorprogramma de vechters in de blauwe en de rode hoek beide reeds meervoudig nl-, europees en eventueel wereldkampioen zijn terwijl het hoofdprogramma dan nog moet beginnen...

Ik ben van mening dat voordat WE onze sport (muay thai/kickboxing en/of mma) niet zelfstandig kunnen reguleren; 1 serieuze bond, 1 titel per discipline/gewicht (NL-titel om te beginnen en dan 1 per geicht voor muay thai, 1 voor kickboxing en 1 voor MMA), heldere informatie over startverboden, fightrecords, etc... dat we dan pas een Studio Sport of een dergelijk programma/zender mogen verwijten dat we niet serieus genomen worden!

We zijn hard bezig ons voor gek te zetten al ontkennen we het zelf nog!

Dus (in mijn ogen) de ideale situatie:

- 1 Bond voor de muay thai/kickboxing/mma
- 1 NL-titel per gewicht per bovengenoemde discipline
- 1 Scheidsrechterscommissie
- 1 Technische commissie
- 1 Afdeling medische zorg (ringartsen, fysiotherapeuten, nazorg)

en (nu komt het voor de geldwolven...);

- een oneindig aantal promotors die bakken met geld mogen verdienen als ze maar die ene bond gebruiken!

Ach het zal wel een droom blijven. Was wel blij na de column in de muaythai magazine van Ramon Dekkers en de vroegere Zendokan columns van Fred Royers... alleen: het zal wellicht nooit veranderen!

Anonymous
27-07-2005, 16:25
had me reply al klaar, totdat ik zag dat sportfan me al voor was geweest. ben wel eens wezen leuren bij de vaderlandse sportredacties en daar vroeg men: 'grote vriend, als we naar de arena gaan of de Ahoy, naar welke competitie zitten we dan te kijken en onder welke bond valt het...