PDA

View Full Version : Vanavond TV-tip: Oorlog en vrede in Noord-Ierland



blazin.arr0w::::
02-08-2005, 17:48
Extra Uitzending

Na meer dan 30 jaar gewapende, vaak nietsontziende strijd met 3.700 slachtoffers als gevolg heeft de Provisional IRA afgelopen donderdag beloofd de wapens definitief neer te leggen. Andere Tijden zendt in verband daarmee een gedeelte uit van een eerder door de VPRO gemaakte reconstructie van de strijd in Noord-Ierland en de moeizame poging tot een politiek vergelijk te komen.
Gerry Adams en Martin McGuinness vertellen in de uitzending hoe zij in 1969, toen katholieken gelijke burgerrechten begonnen te eisen en steden als Belfast letterlijk in brand stonden, de IRA nieuw leven inbliezen om de katholieke minderheid te beschermen tegen aanvallen van de protestantse meerderheid. Beide oud IRA-leiders vertellen ook over hun eerste geheime onderhandelingen met de Britse regering in 1972, en over de moeizame poging hun politieke partij Sinn Fein, eerst niet veel meer dan de pr-afdeling van de IRA, als onderhandelingspartner in stelling te brengen. Duidelijk wordt dat de IRA al vanaf eind jaren '80, hoewel het ook toen nog zonder mededogen haar tegenstanders (en willekeurige omstanders) opblies, een politieke oplossing probeerde te bereiken.

Voor deze ingelaste uitzending komt (de herhaling van) de uitzending over 'De Schnabbeltour' te vervallen.

Andere Tijden, dinsdag 2 augustus, 20.55 uur op Nederland 3[/img]

blazin.arr0w::::
02-08-2005, 17:53
Ik heb me nooit echt verdiept in deze materie, maar vondt dit een interessante docu. (Hij is een aantal weken geleden al vertoond).

HIER (http://www.vpro.nl/geschiedenis/anderetijden/index.shtml?4158511+2899536+18545223+23450529) nog meer info.

blazin.arr0w::::
02-08-2005, 21:09
Hmmm...dit is niet de docu die ik bedoelde.

Jammer...toch maar effe kijken of t nog wat is!

Aaronk
02-08-2005, 21:54
IS dat leuk met je zelf praten

Anonymous
02-08-2005, 21:56
Weet jij toch alles van?

Ik vindt het iig wel leuk :D Krijg ik tenminste antwoord ;)

blazin.arr0w::::
02-08-2005, 21:58
Weet jij toch alles van?

Ik vindt het iig wel leuk :D Krijg ik tenminste antwoord ;)

zelfs als ik niet inlog praat ik rustig met mezelf.

mossad
02-08-2005, 22:02
Jammer ik heb het gemist. Had het graag willen zien. Was het een goeie docu?

blazin.arr0w::::
03-08-2005, 00:18
Jammer ik heb het gemist. Had het graag willen zien. Was het een goeie docu?

Niet echt. Was een compilatie van een oude docu.

Een aantal weken geleden was er een twee luik op NL3.

Die was erg vet. Met interviews van beide zijden. EN beelden van hoe het een en het ander er daar aan toe is gegaan.

Erg indrukwekkend.

Misschien herhalen ze die ook wel eerdaags. Ff blijven opletten.