PDA

View Full Version : Vechtsport en criminaliteit



Wheelie
17-08-2005, 09:38
Kickbokswereld geschokt maar niet verbaasd over liquidatie Peter Smit

’THE HURRICANE’ VOORGOED UITGERAASD

door JOLANDE VAN DER GRAAF en DENNIS NAAKTGEBOREN


ROTTERDAM, woensdag
Oud-kickbokser en karatefenomeen Peter Smit, alias The Hurricane, knapte vaak gewelddadige klussen op voor zijn vrienden. Totdat hij afgelopen maandagavond zelf werd ’opgeknapt’. De Dordtenaar bezweek in een spervuur van kogels die op de Meidoornsingel in Rotterdam op hem werden afgevuurd.
De plotselinge liquidatie heeft de karate- en kickbokswereld geschokt. Maar niemand is echt verbaasd dat ’The Hurricane’, een bijnaam die Smit ooit verwierf door op één dag zes tegenstanders van de karatemat te timmeren, nu voorgoed is stilgevallen.
Een rechercheteam van de politie Rotterdam-Rijnmond heeft de jacht geopend op de moordenaar die Smit naar zich toe had gelokt en met over het hoofd getrokken capuchon en automatisch vuurwapen had opgewacht. „Het is voor de dader te hopen dat wij hem eerder vinden dan de vrienden van Peter Smit�, aldus een bron bij de politie Rotterdam. „Al direct na de schietpartij is ons gebleken dat een paar beruchte jongens uit het kickbokscircuit staan te trappelen om korte metten met de schutter te maken.�
Berucht binnen kringen van de opsporing was Smit niet of nauwelijks. Hij kwam enkele malen met politie en justitie in aanraking wegens vechtpartijen en mishandelingen en zat kortstondig vast. Zijn naam wordt tevens in verband gebracht met softdrugshandel, maar het zou daarbij om kleine hoeveelheden zijn gegaan. Wel stond hij erom bekend dat hij zich makkelijk liet lenen om op weinig zachtzinnige wijze penibele situaties voor vrienden en kennissen op te lossen.
Volgens de Rotterdamse kickbokser Jan Oosterbaan is dat Smits nu mogelijk fataal geworden. „Peter had geen criminele inslag. Hij was een lang-leve-de-lol-jongen. Een jongen die zijn sporen in de sport heeft verdiend; hij was de eerste blanke kickbokser die in Thailand een wereldkampioen plat sloeg. Dat hij in eigen omgeving altijd problemen voor anderen oploste, heeft hem nu waarschijnlijk het leven gekost. Peter was in de bres gesprongen voor een vriend die door Antillianen was geript van geld, een auto en een horloge. Peter zou een van die Antillianen een pak slaag hebben verkocht en het horloge hebben teruggehaald. Toen is het verkeerd gelopen.�

’Hij dacht dat hij alles kon oplossen met zijn vuisten’

Een gelijkluidend verhaal is ook oud-trainer en boezemvriend Jan Vleesenbeek ter ore gekomen. Smit woonde al enige tijd bij zijn vriendin Carla in Rotterdam, samen met hun 2-jarige zoontje Brad. Ze aten maandagavond rustig op de bank, toen Smit een telefoontje kreeg waarin hem werd verzocht langs te komen. De afspraak die volgde zou het einde van zijn leven hebben ingeluid. „Hier ben ik altijd bang voor geweest�, aldus Vleesenbeek. „Peter dacht dat hij alles kon oplossen met zijn vuisten. Hij had veel ’vrienden’. Er werd misbruik van hem gemaakt.�
De Dordtse sportschoolhouder plukte Smit op 16-jarige leeftijd letterlijk van de straat. Het schoffie uit de volksbuurt Krispijn raakte in sportschool Budokai bedreven in vechtsporten. Hij behaalde veel successen, maar gebruikte zijn kracht ook buiten de ring. „Hij nam het altijd voor anderen op. Als jij met een blauw oog kwam aanzetten, dan ging Peter wel even op de dader af. Kwam niet aan zijn vrienden.�
Ook een van Smits vroegere trainers, huidig bondscoach Koen Scharrenberg van het Nederlands karateteam roemt de sportieve fysieke prestaties van de omgebrachte Dordtenaar maar benadrukt hoe beïnvloedbaar de man was.

„Ik heb hem leren kennen als karatejongen, toen hij lid werd van het Nederlands team. Een trainingslustige, hyperactieve jongen die altijd bleef doorgaan, zowel in de karate- als in de kickbokssport. Peter had een geweldig lichaam, maar was geestelijk niet sterk. Eigenlijk is hij het klassieke voorbeeld van hoe het mis kan gaan met de jongens: hij liet zich makkelijk en snel beïnvloeden en knapte menig vechtpartijtje voor anderen op. Daarvan is vaak misbruik gemaakt. Criminelen, die liever met een kampioen kickboksen dan met een kampioen korfbal op stap gaan, hadden hem maar wat graag aan hun zijde.�
De agressieveling Peter Smit had volgens Scharrenberg echter ook zijn zachte kant.
„Op een bepaald vlak was het een grote lieverd. Ooit was hij bij wedstrijden in Polen, waarbij een excursie naar concentratiekamp Auschwitz werd gehouden. Peter werd daar hoe langer hoe stiller, heeft zelfs diverse malen een potje staan huilen. Eenmaal buiten moesten we hem tegenhouden, anders was hij iedere Duitser te lijf gegaan.�

Auto-ongeval
Na een zwaar auto-ongeval begin jaren negentig waarbij de Dordtenaar zijn enkel in de vernieling zag gaan, kwam er een einde aan zijn carrière. Hoewel hij sindsdien trainingen verzorgde voor de jeugd, ging het vanaf dat moment verder bergafwaarts met hem.
Jan Vleesenbeek: „Peter was zeer teleurgesteld in mensen en is erg depressief geworden. Maar juist de laatste weken was hij weer vrolijk en enthousiast. Er waren plannen om met oude bokstrainers Rotterdamse jongeren van straat te halen en te gaan trainen. Hij dacht de juiste mensen te hebben gevonden om wat leuks op te zetten. Ook was hij dolgelukkig met zijn Carla met wie hij een schat van een kind had. Peter was een stuk tammer geworden. En nu is hij dood...�

dokter flinstone
17-08-2005, 09:59
RIP,

En weer wordt onze vechtsport is een kwaad daglicht gezet.

Remco
17-08-2005, 11:06
Misschien, maar je kunt je afvragen of dat hier door de media gebeurt. Dit artikel lijkt in mijn ogen gebaseerd op een zorgvuldig journalistiek onderzoek. De kwalificaties over Peter komen van de politie, Jan Oosterbaan, Jan Vleesenbeek en koen Scharrenberg.

Tsuki
17-08-2005, 11:10
Misschien, maar je kunt je afvragen of dat hier door de media gebeurt. Dit artikel lijkt in mijn ogen gebaseerd op een zorgvuldig journalistiek onderzoek. De kwalificaties over Peter komen van de politie, Jan Oosterbaan, Jan Vleesenbeek en koen Scharrenberg.

dat kan wel zo zijn maar zo naief ben je toch niet................ je verteld 50 goede dingen over iemand en 2 slechte , 3 x raden wat er in de krant komt maar goed zo werkt het met alles in de journalistiek dat is niet verbonden aan vechtsport.

Marco (scheids)
17-08-2005, 12:08
Dan moet je t stuk in het AD maar eens lezen .... daar rakelen ze alles van de afgelopen 15 jaar op wat er fout is gegaan in het "kickbox wereldje".

Ik vindt het stuk in De Telegraaf een stuk beter !

Biiyen
17-08-2005, 12:18
Artikel AD: idd een schijtartikel ...

17-08-2005
Bokswereld door moord opgeschrikt

Van een onzer verslaggevers

De bokswereld is opnieuw opgeschrikt door de moord op een sporter. Maandag werd voormalig wereldkampioen kickboksen Peter Smit (43) op klaarlichte dag in Rotterdam doodgeschoten.

De aanleiding voor de moord op Smit is nog onduidelijk. Maar coryfeeën uit de bokssport die Smit goed kenden, vrezen dat hij in verkeerde kringen was beland. ,,Peter is natuurlijk niet om z'n zweetvoeten vermoord'', zegt bokspromotor Aad Veerman. ,,Hij was geen dominee, laat ik het zo zeggen.''
Smit was rond 1990 een van de beste kickboksers ter wereld. Veel van zijn toenmalige collega's kwamen later in het criminele circuit terecht. Een oud-wereldkampioen zat vast voor een bankoverval, een bekende trainer werd verdacht van ontvoering en kwam terecht in de drugshandel. Andere groten uit die tijd werden na hun loopbaan opgepakt wegens drugsbezit of afpersing.
Met sommige ex-kampioenen liep het nog slechter af. André Brilleman werd lijfwacht van maffiabaas Klaas Bruinsma. Zijn verminkte lichaam werd in 1985 gevonden in een olievat.
Kenneth Hart kwam ook in contact met Bruinsma, en is sinds 1990 spoorloos. En vorig jaar september werd de bekende Nordin Ben Salah op straat in Amsterdam doodgeschoten.
,,Deze jongens zijn een gewillige prooi voor de grote criminelen'', zegt de Rotterdamse bokstrainer Dries Sloof, die Peter Smit jarenlang begeleidde. ,,Ze zijn populair als portier of bewaker, vanwege hun reputatie en uitstraling. Dat gold ook voor Peter. En als je eenmaal met zulke figuren in aanraking komt, raak je er steeds dieper in verzeild. Met Peter ging het ook zo.''
Dan is er nog het financiële aspect. In de Nederlandse bokssport gaat, vergeleken met Duitsland en Engeland, weinig geld om.
De vorig jaar vermoorde Nordin Ben Salah zei daarover in 2001 in het blad Sportweek: ,,Doordat tv en normale sponsors in de bokssport achterwege blijven, kun je twee dingen doen om toch aan geld te komen. Je gaat bij de deur staan als portier, óf je neemt geld aan van iemand die jou wel wil helpen, maar misschien niet helemaal zuiver is. Als niemand zich met jou bemoeit en je kan wel geld krijgen van een boef, dan is het makkelijk.''
printmail

AD Misdaadmeter

Met de AD Misdaadmeter kunt u de misdaadcijfers van 38 delicten voor heel Nederland tot op wijkniveau met elkaar vergelijken.

AD Misdaaddossier

Dode bij overval, hét paradijs voor inbrekers, straatrovers zijn lafaards: de verhalen achter de misdaadcijfers.

Meld Misdaad Anoniem


Reageren op dit artikel? Klik hier

Vermeld uw naam, adres en telefoonnummer, want anonieme brieven worden niet geplaatst in de krant. Reacties mogen maximaal 200 woorden lang zijn.

harry
17-08-2005, 12:27
Wat een kut stuk in het AD heeft niks met Peter te maken.

Dat stuk in de telegraaf is supper, daar komt gewoon telkens weer naar voren wat voor een supper gast Smit is.

Anonymous
17-08-2005, 13:50
Hoezo schijtartikel? Staan er leugens in dan? Ik heb geen leugen kunnen vinden in dit artikel...

MJOKKIE
17-08-2005, 14:36
Hoezo schijtartikel? Staan er leugens in dan? Ik heb geen leugen kunnen vinden in dit artikel...

Er staan inderdaad geen leugens in , hooguit tendentieus van toon. Sjaak, gecondoleerd met je vriend!
Weet niet of dit nu het juiste moment is om hierover te praten, maar dat is het nooit.
Laten we nu de hand eens in eigen boezem steken en op houden zielig te doen over de reputatie die onze dport door de media zogenaamd wordt aangedaan. Die enige die ons de reputatie van criminelen aandoen zijn de helaas vele criminele sujetten binnen onze sport en niemand anders. Laten we wel wezen, hoeveel hockeyers zijn er de laatste 15 jaar vermoord, hoevaak kon de halve line-up van het ABNAMRO tennistoernooi niet tennissen omdat ze vast zaten voor een gijzeling, overval of mishandeling, drugsdelict etc.
Is Richard krajicek ooit bijna letterlijk uit de ahoy geplukt door justitie wegens een misdrijf. Jongens hou toch op met dat gejank over onze reputatie, los van het feit dat het pure topsport betreft lopen er gewoon te veel criminelen rond.

Face it. Gek he dat we nooit en normale sponsor krijgen...

Anonymous
17-08-2005, 14:58
Hoezo schijtartikel? Staan er leugens in dan? Ik heb geen leugen kunnen vinden in dit artikel...

Er staan inderdaad geen leugens in , hooguit tendentieus van toon. Sjaak, gecondoleerd met je vriend!
Weet niet of dit nu het juiste moment is om hierover te praten, maar dat is het nooit.
Laten we nu de hand eens in eigen boezem steken en op houden zielig te doen over de reputatie die onze dport door de media zogenaamd wordt aangedaan. Die enige die ons de reputatie van criminelen aandoen zijn de helaas vele criminele sujetten binnen onze sport en niemand anders. Laten we wel wezen, hoeveel hockeyers zijn er de laatste 15 jaar vermoord, hoevaak kon de halve line-up van het ABNAMRO tennistoernooi niet tennissen omdat ze vast zaten voor een gijzeling, overval of mishandeling, drugsdelict etc.
Is Richard krajicek ooit bijna letterlijk uit de ahoy geplukt door justitie wegens een misdrijf. Jongens hou toch op met dat gejank over onze reputatie, los van het feit dat het pure topsport betreft lopen er gewoon te veel criminelen rond.

Face it. Gek he dat we nooit en normale sponsor krijgen...

helaas heb je gelijk.

Justinian
17-08-2005, 15:49
Laten we wel wezen, hoeveel hockeyers zijn er de laatste 15 jaar vermoord, hoevaak kon de halve line-up van het ABNAMRO tennistoernooi niet tennissen omdat ze vast zaten voor een gijzeling, overval of mishandeling, drugsdelict etc.

Ik begrijp het punt dat je wilt maken, maar wil er toch even op reageren want zo lijkt het net alsof er alleen criminelen in de vechtsport actief zijn. Enkele andere sporters die zich schuldig hebben gemaakt criminele activiteiten:

* Wat betreft de Tenniswereld: denk aan Van den Berg, directeur van een tennistoernooi, die mogelijk 1200 mensen en bedrijven voor ruim 100 miljoen euro heeft opgelicht.

* Een hele bekende autocoureur die zich schuldig heeft gemaakt aan het overtreden van de opiumwet: de topcrimineel Charles Zwolsman.

* Onlangs is nog een voetballer veroordeeld wegens zware mishandeling (van Sparta?).

* Edgar Davids is ook meerdere malen in opspraak gekomen in verband met geweldspleging. En zo zijn er nog zat voorbeelden te bedenken.


Jongens hou toch op met dat gejank over onze reputatie, los van het feit dat het pure topsport betreft lopen er gewoon te veel criminelen rond.

Dat er criminelen in onze sport rondlopen is duidelijk. Maar ik denk niet dat dit het werkelijke probleem is, immers ook in andere sporten zijn criminelen actief (wellicht minder zichtbaar). Het probleem zit hem volgens mij met name in het feit dat wanneer een kickbokser zich schuldig maakt aan (of is betrokken bij) een geweldsdelict. De link naar de sport zal dan direct worden gelegd, omdat men de hardere vormen van vechtsporten als bijzonder geweldadig ziet. Dit is anders bij een voetballer die bijvoorbeeld iemand op z’n smoel slaat. Dan zal in de berichtgeving wellicht worden vermeld dat het een bekende voetballer betreft, maar wordt de link tussen de sport en het ‘geweldsdelict’ niet direct gelegd. Sterker nog, een tijdje geleden stond er nog in de krant dat een voetballer iemand neerschopte met een ‘kickbokstechniek’!

TheSkindo
17-08-2005, 16:17
Is ook heel logisch. Als je aan de top wilt komen moet je nu eenmaal veel trainen en dat betekend vaak minder werken. Al je geen sponser kan vinden (en tegenwoordig kun je nog beter luchtgitaar gaan spelen dan heb je een betere kans) tja dan zijn er maar een paar opties, waaronder kriminaliteit...

Remco
17-08-2005, 17:02
Ik ben het met Mjokkie eens.

- Oplichters als Van den Berg heb je overal. Ik zou Don King graag als tegenhanger willen opvoeren, in de schaduw waarvan iemand als Van den Berg totaal verbleekt. Had K-1 promotor Isshi niet ook problemen met de belastingdienst?

- Er zijn daarnaast een stuk meer Nederlandse profvoetballers dan profkickboksers. Die ene Spartaan kan niet tegen de empirische waarheid op dat vechtsporters vaker bij "schimmigheden" betrokken zijn. Daarnaast vallen er geen doden onder voetballers (alleen in Colombia) en was het strafbare feit van de voetballer iets wat tijdens het voetballen gebeurde, hij is vooralsnog geen drugshandelaar, ontvoerder of moordenaar gebleken.

Natuurlijk is het feit dat men een 'geweldssport' beoefend iets wat bijdraagt aan een beeld. Punt is dat het 'beeld' hier niet ter discussie staat maar slechts de statistische waarheid dat vechtsporters vaak bij zware delicten (buiten de ring) betrokken zijn. Wanneer zoiets in de krant komt en er een trend wordt gesignaleerd, is het wat mij en Mjokkie betreft onjuist de pers van het verpesten van een imago te beschuldigen.


Overigens wil ik nogmaals benadrukken dat de dood van Peter Smit een verschrikkelijk drama is en ik een groot respect voor deze vechter heb. Geenszins wil ik insinueren dat hij crimineel is danwel criminele activiteiten zou ontplooien. Helaas is hij het slachtoffer van een brute moordenaar geworden. Rust in vrede.

Justinian
17-08-2005, 17:36
- Oplichters als Van den Berg heb je overal. Ik zou Don King graag als tegenhanger willen opvoeren, in de schaduw waarvan iemand als Van den Berg totaal verbleekt. Had K-1 promotor Isshi niet ook problemen met de belastingdienst?
Precies: oplichters/criminelen als van den Berg heb je overal, dus ook in de vechtsportwereld. Zelfde geldt voor andere criminelen. Ik vraag me alleen af in hoeverre de link met het kickboksen dan relevant is.


- Er zijn daarnaast een stuk meer Nederlandse profvoetballers dan profkickboksers. Die ene Spartaan kan niet tegen de empirische waarheid op dat vechtsporters vaker bij "schimmigheden" betrokken zijn. Daarnaast vallen er geen doden onder voetballers (alleen in Colombia) en was het strafbare feit van de voetballer iets wat tijdens het voetballen gebeurde, hij is vooralsnog geen drugshandelaar, ontvoerder of moordenaar gebleken.
Wat betreft die voetballer van Sparta wel inderdaad, maar wat te denken van bijvoorbeeld Edgar Davids en Patrick Kluivert die zich buiten de sport op z'n zachtst gezegd niet voorbeeldig gedragen.
Andere voorbeelden om aan te geven dat criminaliteit zeker niet sportgebonden hoeft te zijn:

* misschien geen drugshandelaar maar toch zeker één van de grootgebruikers van cocaïne: Diego Maradonna.
* De zoon van Pele, ook prof voetballer geweest, die nu bekend staat als ontvoerder.

De vechtsporters die negatief in het nieuws komen zijn overigens bij lange na niet allemaal professioneel vechtsporter, sterker nog het zijn veelal amateurs. Als iemand bij een geweldsdelict is betrokken en ook nog eens blauwe maandag aan kickboksen heeft gedaan, dan zal dit niet niet vaak onvermeld blijven. Als een amateur voetballer betrokken is bij een geweldsdelict dan zal hierover met geen woord worden gerept. Dát vind ik een beetje jammer.

Justinian
17-08-2005, 17:44
Ik heb dit van de topic over Peter Smit gesplitst, zodat we daar niet offtopic gaan.

Biiyen
17-08-2005, 17:51
Wat te denken van de factor "macht"?

Remco
17-08-2005, 17:59
Ik ben met je eens dat een proefles judo wel eens wordt opgeblazen door de media. Zo heb ik Peter R. de Vries wel eens gemaild toen hij een persoon "de kickbokser" noemde, terwijl hij onbekend was.


Precies: oplichters/criminelen als van den Berg heb je overal, dus ook in de vechtsportwereld. Zelfde geldt voor andere criminelen. Ik vraag me alleen af in hoeverre de link met het kickboksen dan relevant is.

Je hebt ze MET NAME in de vechtsportwereld. Of dat relevant is is persoonlijk, waar het om gaat is dat het een objectief feit is. Zolang de media niet meer doet dan dat weergeven, vind ik het onterecht om te doen alsof de media de vechtsport een slechte naam geeft.

Ik heb geen zin om namen te noemen, maar de incidenten met vechtsporters zijn veel talrijker, zeker relatief gezien, dan het aantal incidenten met voetballers. Daarnaast is er echt wel een verschil in de zwaarte van de delicten.

Er wordt overigens ook gedaan alsof ALLEEN de vechtsporters zielig zijn. Voetballers en tennissers worden bijvoorbeeld ook nog eens op het privé-vlak geincrimineerd. Iedereen heeft op zijn manier last van de media, ik vind niet dat juist de vechtsporters het zo zwaar te verduren hebben. Als je in de spotlights wil staan vraagt dat nou eenmaal een offer. Mensen als Hoost, Aerts, Rijker, Bonjasky, Badr Hari en vele anderen komen altijd positief in de media.

Dezelfde problematiek speelt trouwens ook met betrekking tot de "Nederlanders met een Noord-Afrikaanse achtergrond". Als de media Marokkanen zonder onderbouwing in een slecht daglicht zet is dat verkeerd, maar wanneer zij de blote feiten omtrent een dader neerzet is dat objectief en moet dat kunnen. Veel Marokkanen hoor je klagen over het beeld van de media. Ik vind dat ze soms gelijk hebben, maar het is altijd raadzaam eens de hand in eigen boezem te steken.

Justinian
17-08-2005, 18:20
Zolang de media niet meer doet dan dat weergeven, vind ik het onterecht om te doen alsof de media de vechtsport een slechte naam geeft.
Natuurlijk is de criminele vechtsporter in kwestie hoofdzakelijk degeen die de vechtsport een slechte naam geeft, zoveel is duidelijk. Waar ik moeite mee heb is sensatiejournalistiek zoals ik hiervoor al aangaf: iemand die een enkele keer aan kickboksen heeft gedaan een kickbokser noemen omdat hij verdacht wordt van een geweldsdelict.

Ik moet er wel bij zeggen dat de media de laatste tijd steeds vaker positieve aandacht besteedt aan de vechtsport. De medewerkers van editie NL hebben gisteren m.i. bijvoorbeeld een goede reportage neergezet. Ze vonden het met name interessant het vooroordeel dat alleen aso's/dombo's aan kickboksen doen te ontkrachten.


Dezelfde problematiek speelt trouwens ook met betrekking tot de "Nederlanders met een Noord-Afrikaanse achtergrond". Als de media Marokkanen zonder onderbouwing in een slecht daglicht zet is dat verkeerd, maar wanneer zij de blote feiten omtrent een dader neerzet is dat objectief en moet dat kunnen. Veel Marokkanen hoor je klagen over het beeld van de media. Ik vind dat ze soms gelijk hebben, maar het is altijd raadzaam eens de hand in eigen boezem te steken.
Dat ben ik absoluut met je eens!

Remco
17-08-2005, 18:25
Volgens mij is dit een showdebat, we zijn het gewoon met elkaar eens!

Justinian
17-08-2005, 18:30
Volgens mij is dit een showdebat, we zijn het gewoon met elkaar eens!
Ik denk het ook.

Marco
18-08-2005, 09:30
Ik wordt ook wel eens ziek van de vooroordelen en het feit dat men er meteen maar kickbokser bij zet maar zoals hierboven al vermeld, de feiten liegen niet en je kan er niet omheen dat ringsporters vaker met justitie in aanraking komen dan andere sporters, heel jammer maar gewoon waarheid daar hoeven we onze ogen niet voor te sluiten.

@Remco en Justi, mooie discussie/debat, kan wel zien dat jullie rechten hebben gedaan haha :wink:

njgroene
18-08-2005, 10:57
Ik wordt ook wel eens ziek van de vooroordelen en het feit dat men er meteen maar kickbokser bij zet maar zoals hierboven al vermeld, de feiten liegen niet en je kan er niet omheen dat ringsporters vaker met justitie in aanraking komen dan andere sporters, heel jammer maar gewoon waarheid daar hoeven we onze ogen niet voor te sluiten.

Je hebt naar mijn idee inderdaad gelijk wanneer je zegt dat we onze ogen niet moeten sluiten voor het feit dat er relatief veel criminaliteit voorkomt binnen de vechtsport wereld. Maar vind ik het jammer dat veel mensen dan meteen denken dat alle vechtsport beoefenaars twijfelachtige figuren zijn.

In dat RTL-nieuws fimpje zei een man dat hij het feit dat hij aan kickboksen doet 'voor zich zou houden tijdens een sollicitatiegesprek' omdat hij anders wel naar de baan zou kunnen fluiten. Dat is toch wel erg tragisch. Maar ik geef hem groot gelijk, ik zou het ook niet vertellen. Bij een stage in een groot ziekenhuis heb ik al eens (tijdens een stafvergadering!) vreemde opmerkingen naar mijn hoofd gekregen over vechtsport, en destijds beoefende ik uitsluitend Shaolin Kempo, waarvan je toch niet echt kunt zeggen dat het een aggressief / crimineel imago heeft. Ik kan mij alleen maar voorstellen hoe de reacties zouden zijn als het over thai-boksen was gegaan. :(

Maar ja, er zijn zelfs een heleboel TMA beoefenaars die bevooroordeeld zijn over vechtsporten als kickboksen, terwijl zij toch echt beter zouden moeten weten. Laatst vertelde ik iemand die hungar kungfu doet dat ik naast kempo crosstrain in thaiboksen en ik kreeg meteen een reactie van 'waaaat? maar dat is toch heel aggressief en voor criminelen?'. :(

Zijn er andere mensen die rare reacties op het werk of iets dergelijks hebben gehad met betrekking tot hun 'hobby'?

NTT-FX
18-08-2005, 11:04
Wat ik me afvraag ; heeft het wel nut om te proberen om dat karakter er uit te 'slopen' ?
Niet alleen MMA heeft daar last van maar TMA idd ook.

De "massa" heeft er kennelijk behoefte aan om overal een 'permanent' stempel op te drukken dus ik krijg dan
het idee "waarom dan nog proberen om een ander beeld te vormen ? "

Erg triest inderdaad maar kennelijk is de wereld nu eenmaal zo :(

Ronny
18-08-2005, 13:04
Wat ik me afvraag ; heeft het wel nut om te proberen om dat karakter er uit te 'slopen' ?
Niet alleen MMA heeft daar last van maar TMA idd ook.

De "massa" heeft er kennelijk behoefte aan om overal een 'permanent' stempel op te drukken dus ik krijg dan
het idee "waarom dan nog proberen om een ander beeld te vormen ? "

Erg triest inderdaad maar kennelijk is de wereld nu eenmaal zo :(

Een beter karakter van de sport, maakt het aantrekkelijker voor de sponsoren tv-zenders etc. wat dan weer resulteert in meer geld voor de sport en zijn sporters.

harry
18-08-2005, 14:37
Wat ik me afvraag ; heeft het wel nut om te proberen om dat karakter er uit te 'slopen' ?
Niet alleen MMA heeft daar last van maar TMA idd ook.

De "massa" heeft er kennelijk behoefte aan om overal een 'permanent' stempel op te drukken dus ik krijg dan
het idee "waarom dan nog proberen om een ander beeld te vormen ? "

Erg triest inderdaad maar kennelijk is de wereld nu eenmaal zo :(

Een beter karakter van de sport, maakt het aantrekkelijker voor de sponsoren tv-zenders etc. wat dan weer resulteert in meer geld voor de sport en zijn sporters.

Met als gevolg grotere stadions, duurdere kaartjes om op een nog grotere afstand te moeten kijken, slechtere partijen omdat geld belangrijker is dan knokken, nog meer mensen die belang hebben bij het geld en de sport geen warm hart toe dragen...
Nee daar zijn we allemaal beter mee af, geef mij die echte partijen maar van uit oa de jaap edenhal met echte vechters.
Eeh nou zijn er ook wel supper partijen op supper gala's (Arena) maar mijn beleving is dat het er absoluut voor mij persoonlijk alleen maar slechter van wordt.

Ik zie ook verder het probleem niet zo van de sport in een kwaad daglicht stellen.
What's the point als bepaalde mensen zo willen denken, nou en, is meer een tekortkoming van hun dan van ons.
En laten we eerlijk zijn, een vechtsporter is nou eenmaal stoerder dan een postzegelverzamelaar.

Justinian
18-08-2005, 14:48
In dat RTL-nieuws fimpje zei een man dat hij het feit dat hij aan kickboksen doet 'voor zich zou houden tijdens een sollicitatiegesprek' omdat hij anders wel naar de baan zou kunnen fluiten. Dat is toch wel erg tragisch. Maar ik geef hem groot gelijk, ik zou het ook niet vertellen.
Dat was ik dus :lol: Het was niet mijn volledige verhaal trouwens ;) Ik vertelde er nog bij dat ik tijdens een sollicitatiegesprek wel vertel dat ik aan vechtsport doe, maar niet dat ik aan een van de hardere takken van vechtsport doe.
Mensen hebben toch een bepaald vooroordeel en een sollicitatiegesprek is mijns inziens niet het moment om dat vooroordeel weg te nemen. Overigens, als ze me op de man af zouden vragen of ik aan kickboksen of free fight doe zou ik er zeker niet om liegen.

payap
18-08-2005, 15:40
Hoe is het in andere landen gesteld met het beeld wat men heeft van vechtsporten en mma / kick-thaiboksen in het bijzonder ?

In Nederland zijn in de loop der jaren enkele vechtsporters op een negatieve manier in het nieuws gekomen. Overkomt dit vechtsporters in andere landen ook ?

Ken alleen in de VS de tragische geweldadige dood van Alex Gong en in de jaren 80 van Alvin Prouder.

MB667
18-08-2005, 15:47
Heeft iemand toevallig dat rtl nieuws filmpje.

bij voorbaat dank. ef checken wat roy te vermelden heeft op de nationale tv

Wix
18-08-2005, 16:14
Mendo & ILK

http://www.rtl.nl/ ga naar editienl en zoek in het archief

MB667
18-08-2005, 16:16
thnx.

njgroene
18-08-2005, 16:20
Dat was ik dus :lol: Het was niet mijn volledige verhaal trouwens ;) Ik vertelde er nog bij dat ik tijdens een sollicitatiegesprek wel vertel dat ik aan vechtsport doe, maar niet dat ik aan een van de hardere takken van vechtsport doe.

Nee inderdaad; ik heb mijn Kempo achtergrond ook gewoon op mn CV staan (ook ivm ervaring met lesgeven etc.) maar crosstraining vermeld ik niet.


Mensen hebben toch een bepaald vooroordeel en een sollicitatiegesprek is mijns inziens niet het moment om dat vooroordeel weg te nemen.

correct.


Overigens, als ze me op de man af zouden vragen of ik aan kickboksen of free fight doe zou ik er zeker niet om liegen.

Zeker niet! Ik mag hopen dat men er in het contact ook wel achter komt dat die vooroordelen onjuist zijn. Als dat niet het geval is, dan zegt dat meer over de persoon in kwestie dan over mij denk ik altijd maar. Ik bedoel: ik voldoe zo duidelijk niet aan het stereotype dat mensen in hun hoofd hebben, dat ze wel erg koppig moeten zijn om vast te houden aan hun vooroordelen. Probleem is alleen: dan denken ze natuurlijk weer dat ik een uitzondering ben :?

Maar ja in de praktijk zijn mensen soms dus wel zo koppig...

Toch jammer dat mensen zo zwart wit denken. Beetje naif misschien, maar soms verwacht je toch wat meer van je medemens, niet waar?

Justinian
18-08-2005, 16:22
Heeft iemand toevallig dat rtl nieuws filmpje.

bij voorbaat dank. ef checken wat roy te vermelden heeft op de nationale tv

http://www.rtl.nl/(/actueel/editienl/)/components/actueel/editienl/2005/week33/kickbokswereld_rouwt.xml

Justinian
18-08-2005, 16:40
Als je op de link hebt geklikt vervolgens klikken op "oud-kickbokskampioen Peter Smit vermoord" en dan op play. Bij mij doet ie het prima.

Anonymous
19-08-2005, 10:03
op de vraag hoe het in andere landen gaat. wel ik kan je vertellen dat het in japan niet beter is dan in nederland.

elk evenement daar is yakuza bij. het enigste verschil is dat de japanse maffia zich niet zo nadrukkelijk naar buiten brengt. ze houden zich altijd op de achtergrond. in nederland kijk je naar de tafels en zie je hoop criminelen samen bij elkaar zitten.

in japan is dat niet zo. het zou ook de business schaden, want de japanners komen niet graag naar een evenement waar ze naast de japanse maffia zitten. en slechte business betekent ook voor de yakuza minder geld.

de enigste prominente vechter die door de yakuza is gedood. is rikidozan. de oprichter van het pro worstelen in japan. maar zover ik weet is hij de enigste beroemde vechter die is vermoord.

dus al met al. in japan lijkt het allemaal mooi van buitenaf. maar binnen in is het rot. in nederland is het rot van buitenaf en binnen. dat is het verschil.

nog 1 ding wat ik wel zwak vind, is als een nordin ben salah zegt ik krijg geen subsidie van het rijk voor me vechtsport dus moet ik maar leven als een portier of geld aan nemen van de maffia. is onzin.

neem bevoorbeeld een tokoro die laast pequeno versloeg in de hero show. die werkt elke dag en at alleen het goedkoopste voedsel wat je kan krijgen omdat hij verder geen geld heeft. en de tijd die hij vrij had gaat op in trainen.

en zo zijn er heel veel vechters die arm zijn en elke dag hard trainen en werken en hopen op dat ene moment van doorbraak.

ik kan het fout hebben. maar ik dacht ook ergens in een japanse magazine te hebben gelezen. dat andy sauwer ook een bij baan heeft.
en andy sauwer die is nu k1 max kampioen.

dus het kan wel. vechten en een bij baan hebben. helaas zoals ook in het geval van peter smith. veel vechters zijn geestelijk makkelijk te beinvloeden. ze hebben een sterk hart maar geestelijk vaak zwak.

het is heel makkelijk om dan de tijdschriften of krant te schuld te geven van sensatie nieuws. maar ik denk toch dat in eerste instantie de schuld bij de vechter zelf ligt.

een vechter die geestelijk sterk is en sterk is in zijn hart zal nooit of te nimmer maffia nodig hebben om te kunnen overleven of de top te halen.

Yamato Damashi ( samurai spirit ) noemen ze dat hier in japan.

maar dat neemt niet weg dat het dieptriest is wat er met peter smith is gebeurd. hopelijk is peter niet voor niks gestorven en trekken andere vechters en opkomend talent hier lering uit.

nederlandse vechtsport wereld succes!!!

Silva4life

Justinian
19-08-2005, 10:10
Goeie post Silva4life! Ik was ook wel benieuwd hoe dat nou eigenlijk in Japan gaat.

casca grossa
19-08-2005, 16:32
welleens gezien wat er op een gemiddeld gala'tje rondloopt?? :?

Anonymous
19-08-2005, 17:50
Jammer dat ik deze discussie nu pas zie, was even weg. Justi, snap je punt, maar we kunnen het nu eenmaal niet ontkennen, onze sport, hoezeer we die allemaal ook liefhebben, is besmet, en niet zo;n klein beetje ook!! Helaas, zal ook wel nooit veranderen, moeten we mee leven, maar dus ook ophouden met janken over de reputatie die we genieten. Moeten we maar geen prijzen laten uitreiken door Hells Angels op gala,s etc. en maar klagen dat de sponsors en de tv wegblijven. Wake up, smell da coffee.. We zijn het met elkaar eens geloof ik, de een wil het alleen wat minder graag onder ogen zien dan de ander.

Voorts zet ik levensgroot en met trots in mijn CV dat ik thaiboks en boks en dat ik wedstrijden heb gevochten! En ik heb een baan bij een zeer respectabel bedrijf. Ik had er gewoon poep aan. Gaat er denk ik ook om hoe je ten tonele verschijnt en hoe je in t algemeen overkomt. Ze vonden het wel vreemd, vroegen er honderd keer naar en heb dus honderd keer verteld hoe cool het is en wat je er allemaal voor moet doen en laten.

Je moet het vooroordeel alleen niet bevestigen door als een ordinaire aap daar te gaan zitten, gewoon beschaafd zijn en jezelf zijn, zullen ze het nog waarderen ook!

Justinian
19-08-2005, 18:15
Jammer dat ik deze discussie nu pas zie, was even weg. Justi, snap je punt, maar we kunnen het nu eenmaal niet ontkennen, onze sport, hoezeer we die allemaal ook liefhebben, is besmet, en niet zo;n klein beetje ook!! Helaas, zal ook wel nooit veranderen, moeten we mee leven...
Dat betwijfel ik. Volgens mij is het zo dat met name het Kickboksen (maar ook mixfight) geaccepteerd en gewaardeerd wordt door een breed publiek.


(...) Moeten we maar geen prijzen laten uitreiken door Hells Angels op gala,s etc. en maar klagen dat de sponsors en de tv wegblijven. Wake up, smell da coffee..
Met bovenstaande ben ik het absoluut eens, de promotors zijn ook voor een groot deel debet aan de huidige reputatie.


Voorts zet ik levensgroot en met trots in mijn CV dat ik thaiboks en boks en dat ik wedstrijden heb gevochten! En ik heb een baan bij een zeer respectabel bedrijf. Ik had er gewoon poep aan. Gaat er denk ik ook om hoe je ten tonele verschijnt en hoe je in t algemeen overkomt. Ze vonden het wel vreemd, vroegen er honderd keer naar en heb dus honderd keer verteld hoe cool het is en wat je er allemaal voor moet doen en laten.
Ben ik op zich wel met je eens, maar met de huidige arbeidsmarkt nam ik het risico toch maar niet ;) Nu ik er een tijdje werk en de mensen me beter kennen, weet men ook wel dat ik aan mixfight doe en er ook wedstrijden in heb gedaan. Eigenlijk vinden ze het ook wel leuk, maar toch moet je een denkbeeld als 'met free fight mag toch alles' nog wel wegnemen ;)

Anonymous
19-08-2005, 18:35
Ha justinian,

Dat waag ik te betwijfelen of de sport door een breed publiek wordt geaccepteerd. Ligt er misschien aan hoe je het begrip geaccepteerd uitlegt... Ik denk dat veel mensen het een interessante en sensationele sport vinden, ook gaan steeds meer mensen inzien dat het echte topsport is, maar daarmee is het nog niet geaccepteerd. Misschien getolereerd. Tuurlijk, gala,s trekken volle zalen, kickboksscholen kennen ledenstops of inbelprocedures wegens uitpuilende lessen; kickboksen is dus hot in sommige kringen. Maar geaccepteerd in brede kring zou betekenen dat het geen enkel probleem zou zijn om een gerenomeerd bedrijf als sponsor aan te trekken en de cameroeploegen op de eerste rij te hebben zitten. Zoals we weten is dat niet het geval en dat zal nog wel even zo blijven. Is niet alleen de associatie met criminaliteit, maar toch ook het sfeertje dat er vaak om heen hangt, en dan heb ik het niet over een doorgaans gemoedelijk shooto-gala. Heb ooit eens wat een kerel van Nationale Nederlanden meegenomen naar de Ahoy.HIj vond het best een spektakel, al was het alleen al het publiek wat er om hem hee zat. Wel zei hij dat ie aan zijn water aanvoelde dat een hoop spul niet deugde en dat ie nooit zoiets zou sponsoren en zich ook niet kon voorstellen dat andere bedrijven dat zouden doen. Neem Reinout Oerlemans, heeft ooit eens wat gefilmd over gilbert in japan, was daarna in de ahoy, gala van o.a Ron nyquist, die leert ie kennen en vervolgens zit ie vast voor dubbele moord. Tja, zo,n gozer, wat je ook van hem vind wil daar dan mijlenver bij uitr de buurt blijven, helemaal na dat sterrenboksen

maw gemiste kansen! want met de amusementswaarde zit het wel goed over het algemeen

Justinian
19-08-2005, 19:42
Ha justinian,

Dat waag ik te betwijfelen of de sport door een breed publiek wordt geaccepteerd. Ligt er misschien aan hoe je het begrip geaccepteerd uitlegt...

Foutje mijnerzijds, ik wilde zeggen:
Volgens mij is het zo dat met name het Kickboksen (maar ook mixfight) steeds meer geaccepteerd en gewaardeerd wordt door een breder publiek.

Maar goed, ik schrijf dit omdat ik in mijn eigen omgeving merk dat mensen die voorheen niks van kickboksen wilde weten nu de K-1 volgen. Ze kennen de namen van Nederlandse vechters, ze weten dat de Nederlandse vechters uitblinken in de sport, dat het een topsport is waarbij het niet alleen draait om bruut geweld, dat Bob Sapp de freak van de K-1 is en kijken naar de uitzendingen van Eurosport. Mijns inziens een enorme vooruitgang ten opzichte van enkele jaren geleden. Men vindt het geweldig dat die Nederlanders het toch maar voor mekaar krijgen het tot de finale te schoppen en vaak zelfs te winnen. M'n vader is vorig jaar zelfs mee gegaan naar een Ringsgala en vond het geweldig! Ik moet zeggen dat ik hier nogal van stond te kijken, omdat m'n vader vroeger niet zo gek was op die harde vechtsporten. M'n vader wil volgend jaar zelfs weer komen kijken en zal wellicht enkele buren/collega's meenemen :lol:


Ik denk dat veel mensen het een interessante en sensationele sport vinden, ook gaan steeds meer mensen inzien dat het echte topsport is, maar daarmee is het nog niet geaccepteerd. Misschien getolereerd.
Ik zou op basis hiervan inderdaad zeggen dat de sport als zodanig in bredere kring wordt geaccepteerd.


Neem Reinout Oerlemans, heeft ooit eens wat gefilmd over gilbert in japan, was daarna in de ahoy, gala van o.a Ron nyquist, die leert ie kennen en vervolgens zit ie vast voor dubbele moord. Tja, zo,n gozer, wat je ook van hem vind wil daar dan mijlenver bij uitr de buurt blijven, helemaal na dat sterrenboksen

maw gemiste kansen! want met de amusementswaarde zit het wel goed over het algemeen
Dit ben ik met je eens, erg jammer is dat.

Anonymous
22-08-2005, 06:21
Jammer dat ik deze discussie nu pas zie, was even weg. Justi, snap je punt, maar we kunnen het nu eenmaal niet ontkennen, onze sport, hoezeer we die allemaal ook liefhebben, is besmet, en niet zo;n klein beetje ook!! Helaas, zal ook wel nooit veranderen, moeten we mee leven, maar dus ook ophouden met janken over de reputatie die we genieten. Moeten we maar geen prijzen laten uitreiken door Hells Angels op gala,s etc. en maar klagen dat de sponsors en de tv wegblijven. Wake up, smell da coffee.. We zijn het met elkaar eens geloof ik, de een wil het alleen wat minder graag onder ogen zien dan de ander.

Voorts zet ik levensgroot en met trots in mijn CV dat ik thaiboks en boks en dat ik wedstrijden heb gevochten! En ik heb een baan bij een zeer respectabel bedrijf. Ik had er gewoon poep aan. Gaat er denk ik ook om hoe je ten tonele verschijnt en hoe je in t algemeen overkomt. Ze vonden het wel vreemd, vroegen er honderd keer naar en heb dus honderd keer verteld hoe cool het is en wat je er allemaal voor moet doen en laten.

Je moet het vooroordeel alleen niet bevestigen door als een ordinaire aap daar te gaan zitten, gewoon beschaafd zijn en jezelf zijn, zullen ze het nog waarderen ook!

ben het in grote mate met je eens, het is hoe je het brengt op je werk
heb een aantal collega's overgehaald om mee te gaan naar ahoy en ze zijn er nu al erg enthousiast voorheen waren ze nogal sceptish maar eurosport draagt een steentje bij laten we hopen dat andere zenders het ook oppikken, verder zal onze hobby altijd wel louche figuren aantrekken laten we eerlijk wezen als in de ''zaken'' zit ga niet op badminton om er fit uit te zien op een deal .
helaas we zullen er wel altijd me blijven zitten maar voor mij is mijn enige echte hobby en zal het ook wel blijven

mvg oesh

Anonymous
24-08-2005, 16:03
Ha justinian, juristen he.. goed op je woorden letten :lol: ben het met je eens, ik heb dat ook in mijn omgeving, ze vinden het vaak prachtig en weten alles van K-1. Een vriend van mij is bankier (zit wel vol met tatts, maar dat weten ze daar niet) en stuurt mij sms-jes dat k-1 op eurosport is. Ook willen mensen graag mee naar gala,s , vinden ze heel cool, zonnehuis en zo, is ook leuke locatie. Neem nieuwe vriendinnetjes ook altijd mee naar gala,s, als ze dat niet leuk vinden kunnen ze meteen op...

maar het doet niets af aan de types die er te vaak aan de tafels zitten

Justinian
24-08-2005, 16:08
Ha justinian, juristen he.. goed op je woorden letten :lol:
:lol: dat heb je zo af en toe he ;)


ben het met je eens, ik heb dat ook in mijn omgeving, ze vinden het vaak prachtig en weten alles van K-1. Een vriend van mij is bankier (zit wel vol met tatts, maar dat weten ze daar niet) en stuurt mij sms-jes dat k-1 op eurosport is. Ook willen mensen graag mee naar gala,s , vinden ze heel cool, zonnehuis en zo, is ook leuke locatie. Neem nieuwe vriendinnetjes ook altijd mee naar gala,s, als ze dat niet leuk vinden kunnen ze meteen op...

maar het doet niets af aan de types die er te vaak aan de tafels zitten
Idd, zo is het.

Anonymous
24-08-2005, 16:21
ehhh het aantal procent van de kickboxers dat een strafblad heeft is zeker weten groter dan het aantal procent van de voetballers dat er een heeft.

Biiyen
24-08-2005, 16:22
Wat het in je CV vermelden heb ik hetzlefde als Justi, ik zet het er ook niet in. Er staat wel in dat ik sport maar niet specifiek welke. Toen ik eenmaal hier werkte zijn ervan zelf achter gekomen en dan heb je idd iets waarover ze je kunnen uithoren.

En ik heb nu de ervaring dat ze verreweg de meeste heel enthousiast zijn en ook Fight Club hebben gekeken en helemaal wild waren van Buakaw. Dat was wel positief eigenlijk. Tuurlijk heb je ook de gebruikelijke die een grapje maken en snel er aan toe voegen dat je ze niet moet slaan.... Heb zelfs een vogel meegemaakt die als een thai ging staan en de deurpost ging knieeën en vroeg of ie het goed deed :lol:

Justinian
24-08-2005, 16:57
ehhh het aantal procent van de kickboxers dat een strafblad heeft is zeker weten groter dan het aantal procent van de voetballers dat er een heeft.
Dat zou relatief misschien best kunnen kloppen, maar jij hebt de cijfers begrijp ik?

@Raziël: ik zet er gewoon in dat één van mijn hobby's is (vecht)sporten.