PDA

View Full Version : SGP verliest subsidie wegens vrouwenstandpunt



payap
07-09-2005, 14:10
SGP verliest subsidie wegens vrouwenstandpunt

Uitgegeven: 7 september 2005 11:43
Laatst gewijzigd: 7 september 2005 13:23

DEN HAAG - De Nederlandse overheid mag de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) geen subsidie meer geven, omdat de partij vrouwen discrimineert. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald. De partij laat geen vrouwen als volwaardig lid toe en dat is in strijd met het Vrouwenverdrag, meent de rechtbank.

Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann en zeven andere maatschappelijke instanties hadden bij de rechtbank ook geëist dat de SGP een einde moest maken aan het weren van vrouwen als volwaardig lid van de partij. De rechter zou daartoe de huidige statuten nietig moeten verklaren. Hierin ging de rechtbank niet mee, omdat geen SGP-vrouwen zich bij het proces hadden aangesloten.




De rechtbank herinnert eraan dat de Nederlandse regering eind jaren tachtig het Vrouwenverdrag heeft geratificeerd. "Daarmee heeft Nederland zich verplicht passende maatregelen te nemen om discriminatie van vrouwen in het politieke en openbare leven uit te bannen. Nederland is de verplichtingen uit dit verdrag niet nagekomen. De overheid heeft niets ondernomen om aan de discriminatie van vrouwen door de SGP een einde te maken, maar heeft zelfs de SGP ondersteund door middel van het verlenen van subsidie", stelt de rechtbank.

Subsidie

Hij heeft de Nederlandse Staat opgedragen geen subsidie aan de SGP meer toe te kennen zolang die partij vrouwen niet op gelijke voet met mannen toelaat tot het lidmaatschap van de partij. De SGP kent vrouwen nu geen volwaardig lidmaatschap toe. Vrouwen kunnen zich ook niet verkiesbaar stellen.

De woordvoerder van het advocatenteam van de eisers, prof. T. Barkhuysen, meent dat de rechtbank een heel principiële uitspraak heeft gedaan die bredere gevolgen zal hebben. Volgens hem kunnen er op basis daarvan in Nederland nooit meer nieuwe partijen komen die vrouwen uitsluiten. De rechter vindt dat het discriminatieverbod prevaleert boven andere grondrechten als de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van vereniging, aldus Barkhuysen.

Hij wees erop dat de Staat zo spoedig mogelijk de jaarlijkse subsidie van ruim 800.000 euro aan de SGP moet stopzetten, ook al zou de Staat nog in hoger beroep gaan. De cliënten van Barkhuysen en zijn collega's zijn blij met de uitspraak in de zaak tegen de Staat. Ze weten nog niet of ze in hoger beroep gaan in de aparte procedure die ze hadden aangespannen tegen de SGP.

payap
07-09-2005, 14:11
Wij hebben ze ook nog in het parlement zitten. Godsdienst Fundamentalisten.

NTT-FX
07-09-2005, 14:24
't is toch bezopen dat een politieke organisatie uberhaupt zo'n standpunt kan hebben ?
Groot gelijk dat er geen subsidie meer heen mag !

mossad
07-09-2005, 14:38
Het is volgens mij gewoon een vereniging en volgens mij mogen verenigingen zelf bepalen wat voor leden ze willen. Net als een vrouwenkoor of een studentenvereniging waar alleen studenten lid van mogen zijn. Ik zie het probleem niet. Laat dat stelletje dino's het lekker zelf uitzoeken hoe zij hun zaken willen aanpakken.

Anonymous
07-09-2005, 14:41
mogen ze toch zelf weten of ze vrouwen al dan niet in hun vereniging willen.
vrouwen zijn trouwens alleen voor emancipatie als het hun uitkomt. als je de deur niet voor ze openhoudt ben je niet galant. als je de zware boodschappen niet draagt ben je lomp. en ga zo maar door.

Dennis
07-09-2005, 16:26
Het is volgens mij gewoon een vereniging en volgens mij mogen verenigingen zelf bepalen wat voor leden ze willen. Net als een vrouwenkoor of een studentenvereniging waar alleen studenten lid van mogen zijn. Ik zie het probleem niet. Laat dat stelletje dino's het lekker zelf uitzoeken hoe zij hun zaken willen aanpakken.

Daar heb je misschien wel gelijk in, maar toch niet als het om een politieke partij gaat?

mossad
07-09-2005, 18:07
Het is volgens mij gewoon een vereniging en volgens mij mogen verenigingen zelf bepalen wat voor leden ze willen. Net als een vrouwenkoor of een studentenvereniging waar alleen studenten lid van mogen zijn. Ik zie het probleem niet. Laat dat stelletje dino's het lekker zelf uitzoeken hoe zij hun zaken willen aanpakken.

Daar heb je misschien wel gelijk in, maar toch niet als het om een politieke partij gaat?

Misschien juist wel als het om een politieke partij gaat. Nou begrijp ik het probleem van veel mensen wel hiermee. Want als er bijvoorbeeld een partij wordt opgericht waarin alleen blanken mogen, dan wordt dat een maatschappelijk rel.

Ik ben echter voor vergaande vrijheid van mensen in een maatschappij om hun leven zo in te richten zoals ze willen. Net zoals een moslimpartij van mij niet-moslims zou mogen weigeren omdat anders het idee van een moslimpartij verdwijnt en dus hun bestaansrecht.

Jay Hoov
08-09-2005, 09:43
SGP wie?? :? :?

Dennis
08-09-2005, 10:31
SGP wie?? :? :?

Daar zitten mensen in die je komen vertellen dat ze liever niet hebben dat je zondag op het pleintje gaat voetballen :lol:

Virus
08-09-2005, 17:31
Milde sanctie...

Al die jaren van subsidie moeten ze w.m.b terugbetalen...

micha
08-09-2005, 17:48
virus =correct :evil: