PDA

View Full Version : Nieuwe Zorgstelsel



Sjaak
19-09-2005, 16:51
Kreeg een brief over het nieuwe zorgstelsel per 1 januari over o.a. "zorgtoeslag". Alles is goed doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat Nederland per 1 januari 2006 in een chaos zal veranderen, let op mijn woorden. Denk niet dat veel mensen beseffen wat er alllemaal gaat gebeuren .........................

Lang leve de puinhoop. :roll:

Mickey
19-09-2005, 17:06
Hahaha! Ik zat al te wachten op de deze thread.. ;)
Ik heb dit een aantal maanden geleden reeds eens aangekaart.

Het wordt echt huilen met de pet op! Let maar op!
Voor mij bijvoorbeeld zal ik 100% meer kwijt zijn aan verzekeringen!

Dit is weer zon typisch besluit van onze overheid in hun ivoren torens.
Een boel gezinnen gaan hier straks de armoede grens door over!
En de enige die er echt van profiteren zijn de rijkere nederlanders
die minder hoeven te gaan betalen.

Dames en Heren.. Uw democratie aan het werk..

Sjaak
19-09-2005, 17:16
Hahaha! Ik zat al te wachten op de deze thread.. ;)
Ik heb dit een aantal maanden geleden reeds eens aangekaart.

Het wordt echt huilen met de pet op! Let maar op!
Voor mij bijvoorbeeld zal ik 100% meer kwijt zijn aan verzekeringen!

Dit is weer zon typisch besluit van onze overheid in hun ivoren torens.
Een boel gezinnen gaan hier straks de armoede grens door over!
En de enige die er echt van profiteren zijn de rijkere nederlanders
die minder hoeven te gaan betalen.

Dames en Heren.. Uw democratie aan het werk..

Hey Mick, verbaasd het jou dat ik jou lang verwachte topic start :wink: Het begint nu eng te worden want we zijn het de laatste tijd wel heel vaak eens, waar is de tijd dat we elkaar bevochten als leeuwen over sommige threads en standpunten.

Maar ........................................ als het te gek gaat worden open ik wel een topic over de "doodstraf", succes verzekerd :lol:

Deuce
19-09-2005, 17:36
Dit vond ik wel een goed artikel uit de telefraaf......wordt dus inderdaad op water en brood leven voor de armere in ons land..


"Nieuw zorgstelsel dure grap"
AMSTERDAM -
Er heerst grote onduidelijkheid over de inkomenseffecten van het nieuwe zorgstelsel. In de herfst krijgt iedereen een brief in de bus van de verzekeraar waarin alles wordt uitgelegd. Ondertussen wagen velen al een poging om de inkomenseffecten vast te berekenen. Hieronder een inzending van een lezer over de inkomenseffecten voor een zelfstandige. "De uitkomsten zijn wrang, zorgwekkend en zeker niet op deze manier aan ons voorgespiegeld."



Inkomenseffecten nieuw zorgstelsel.


Eerste voorbeeld:


Gezin:


Vrouw, zelfstandige, 57 jaar, inkomen € 35.000,00 per jaar

gehuwd met Man, in loondienst, inkomen € 31.065,12 per jaar,

geen kinderen.


Vrouw nu: particulier verzekerd, premie inclusief

MOOZ bijdrage en WTZ alsmede aanvullend verzekerd:

Premie: € 2.291,64 per jaar.


Vrouw in nieuw stelsel:

inkomensafhankelijke premie: € 30.000,00 x 6,25% = € 1.875,00

Nominale premie 1.100,00

Aanvullend (schatting) 300,00

--------

Totaal per jaar € 3.275,00


Inkomensverlies vrouw door nieuw zorgstelsel:

€ 3.275,00 -/- € 2.291,64 = € 983,36.


Man nu: Ziekenfonds zonder aanvullende verzekering:

ZFW premie over loon € 35,82 per maand

Nominale premie € 33,90 per maand

-----

€ 69,72 x 12 = € 836,64


Man in nieuw stelsel:

Nominale premie € 1.100,00


Inkomensverlies man door nieuw zorgstelsel:

€ 1.100,00 -/- € 836,64 = € 263,36.


TOTAAL VERLIES VOOR DIT GEZIN:

Vrouw € 983,36 + man € 263,36 = € 1.246,72.

========

Om nog even de waarde hiervan scherp te zetten, in

oude guldens is dit hfl. 2.750,00 !!


Tweede voorbeeld:


Man, 23 jaar, zelfstandige, alleenstaand, inkomen € 30.000.00

per jaar.


Man nu: particulier verzekerd, premie inclusief

MOOZ bijdrage en WTZ. niet aanvullend verzekerd:

Premie: € 1.080,00 per jaar.


Man in nieuw stelsel:

inkomensafhankelijke premie: € 30.000,00 x 6,25% = € 1.875,00

Nominale premie 1.100,00

--------

Totaal per jaar € 2.975,00


Inkomensverlies voor deze man:

€ 2.975,00 -/- € 1.080,00 = € 1.895,00

========


Wederom in guldens: hfl. 4.169,00 !!!!????!!!

Daniel
19-09-2005, 17:47
stelletje mongolen zijn het met zijn allen

Biiyen
19-09-2005, 17:54
Maar wat kregen we dan terug? Tenminste ik dacht dat we VOORUIT geld terug kregen of zowat. Ben benieuwd wanneer ik eens een brief krijg erover. En ik dacht ook dat ze het hadden over "De gebruiker betaald"....???

Guru
19-09-2005, 18:40
Het zorgstelsel baart mij grote zorgen.
Het gaat niet lang duren, in 2007 zit er een andere regering.

PigDog
19-09-2005, 23:04
Het wordt tijd dat we weer eens een paar gezonde asielzoekers binnenhalen. Wij zijn duidelijk ziek, zwak en misselijk, alleen is dit zorgstelsel straks niet meer op te brengen......

:wink:

Guru
19-09-2005, 23:14
Om we moeten met zijn allen de regering omverwerpen, en je niet ziekte kosten verzekeren.
Wie kan ons dwingen ziektekosten te verzekeren.
Als ik wat heb, dan haal ik wel wat kruiden uit de tuin zoals ze dat in de Filippijnen ook doen.
Is het iets ernstigs is dan gaan we naar Belgie toe.

Biiyen
20-09-2005, 09:32
Die rekenvoorbeelden zijn onzin hoor, met die bedragen van 2800 per jaar zou je dus 250 euro per maand aan ziektekosten gaan betalen. Je kan me veel wijsmaken maar dat klopt van geen kant hoor.... Zelfs die 1100 nmominale premie zoals hier geschets wordt is al 90 euro per maand, een bijna verdriedubbeling van nu.... Dat geloof ik niet.

Volgens mij is het niet + en + zoals in het rekenvoorbeeld wordt geschetst. maar eerst de nominale en daarop bijbetalen aan de hand van je inkomen. En volgens mij krijgen veel mensen nog terug van die 1100 als je niet gebruikt of arm bent. en dus kom je op een euro of 800 en das goed te doen.

Jay Hoov
20-09-2005, 09:34
Alles word duurder, dat is een feit!
Het lijkt wel alsof je wordt gestraft, als je een baan hebt....... :?

Dennis
20-09-2005, 10:17
Gelukkig wordt het allemaal door mijn werkgever betaald en maak ik mij er niet al te druk om. Aan de andere kant al het geld wat ze nu extra moeten betalen kunnen ze niet kwijt aan eventuele loonverhogingen.

Wat ik wel goed vind is dat de scheiding tussen particulier en ziekenfonds weg is, gewoon voor iedere Nederlander geld nu hetzelfde.
Wat ook wel duidelijk is dat er grote tekorten zijn in het zorgstelsel, er is een tekort aan geld en personeel. Het personeel wat er loopt is overwerkt en kan geen goede zorg verlenen. Het lijkt mij dat er dan geld bij moet.

Echter de bedragen zoals in het rekenvoorbeeld doen mij wel schrikken, hoop dat hier rekenfoutje in is geslopen

rajuraket
20-09-2005, 18:05
Alles word duurder, dat is een feit!
Het lijkt wel alsof je wordt gestraft, als je een baan hebt....... :?

Werken is ongezond, zullen we een uitkering aanvragen en zwart werken.

Paganstars
20-09-2005, 19:36
pffff... dan maar niet verzekeren... damn dis wel heel absurd! dankan ik net zo goed stoppen met studeren en gewoon werken!

Justinian
20-09-2005, 22:24
Het valt volgens mij wel mee.

De premie is opgebouwd uit twee delen:
1. het nominale deel van ongev. €1100,-
2. de bijdrage van het bijdrage-inkomen, 6,5% . De werkgever of uitkeringsinstantie is verplicht deze bijdrage te vergoeden.

Al met al ga ik er waarschijnlijk zelfs op vooruit. Dit blijkt uit het rekenvoorbeeld van mijn verzekeraar :lol:

Justinian
20-09-2005, 22:28
Beetje onoverzichtelijk, maar goed het vetgedrukte is het belangrijkste :wink:


Verandering verzekeringslasten per maand 2005 2006 Verschil
a. Gemiddelde premie € 318 € 184 € 134 Uitlega. De premie voor de particuliere ziektekostenverzekering bedraagt gemiddeld circa € 143 per maand per volwassene (alleen voor het basispakket!). De premie voor de kinderen is de helft daarvan; in totaal € 286. Samen met de gemiddelde ziekenfondspremie (zonder aanvullende verzekering) van de andere partner (circa € 32) komen de premielasten nu op € 318. Naar verwachting wordt de premie voor de nieuwe zorgverzekering straks circa € 92 per volwassene per maand (Let op, er zullen verzekeraars zijn met een lagere of een hogere premie!); in totaal dus 184. (Kinderen betalen voor de nieuwe zorgverzekering geen premie). De verzekeringslasten voor het basispakket voor dit gezin dalen dus gemiddeld met circa € 134 per maand.
b. Eigen betalingen € 18 € 15 € 33 Uitlegb. Het huishouden heeft nu gemiddeld € 18 per maand aan eigen betalingen. Voor de particulier verzekerde en de twee kinderen zijn de gemiddelde zorgkosten vanwege het eigen risico circa € 26 per maand. Daar gaat gemiddeld € 8 af vanwege de gemiddelde no-claim teruggave aan de ziekenfondsverzekerde (gemiddeld € 90 teruggave per volwassen verzekerde per jaar). Onder de nieuwe zorgverzekering geldt de no-claim voor beide volwassene: € 15 per maand. De nieuwe zorgverzekering is wat de eigen betalingen betreft dus gemiddeld circa € 33 per maand voordeliger.
c. Zorgtoeslag 0 0 0 Uitlegc. Dit huishouden heeft een inkomen van meer dan € 40.000 per jaar en heeft daardoor geen recht op zorgtoeslag..

Totaal € 336 € 169 € 167 UitlegIn totaal dalen de maandelijkse verzekeringslasten gemiddeld met circa € 167.

+
Verandering netto-inkomen per maand Verschil
a. Werknemersdeel ziekenfondspremie vervalt € 18 Uitlega. Er wordt nu als werknemersdeel 1,45 % premie voor het ziekenfonds op het loon ingehouden. Deze premie vervalt. Dit leidt tot een verbetering van het netto-inkomen met circa € 18.
b. Bestaande werkgeversvergoeding vervalt € 80 Uitlegb. De bestaande werkgeversvergoeding voor de kosten van de particuliere verzekering vervalt. Dat betekent een daling van het netto-inkomen van de particulier verzekerde met circa € 80 euro.
c. Belasting over nieuwe werkgeversvergoeding € 68 Uitlegc. De inkomensafhankelijke bijdrage voor de nieuwe zorgverzekering bedraagt 6,5% van het bruto loon. De werkgever is verplicht deze bijdrage te vergoeden. Over die vergoeding is belasting verschuldigd. Dit leidt tot een daling van het netto-inkomen van de particulier verzekerde met circa € 68.
d. Lagere AWBZ-premie € 34 Uitlegd. Er wordt nu een percentage voor de AWBZ (algemene wet bijzondere ziektekosten) op het bruto-inkomen ingehouden. Dat percentage gaat met 0,9% omlaag omdat een deel van de AWBZ uit de premie voor de nieuwe zorgverzekering wordt betaald. Dat geeft een verbetering van circa € 34.
e Overige fiscale maatregelen € 34 Uitlege. Overige fiscale maatregelen (zoals aanpassingen van de algemene heffingskorting, kinderkorting en de WW-premie) zorgen voor een extra verbetering van het netto-inkomen met circa € 34.

Totaal € 62 UitlegIn totaal verslechtert het netto inkomen van de persoon uit dit voorbeeld met circa € 62 per maand.

=
Totaal financiële gevolgen per maand + € 167- € 62= + € 105 Uitleg

Bij elkaar zorgen de veranderingen in de maandelijkse verzekeringslasten en het netto-inkomen voor een financieel voordeel van circa € 105 per maand

Anonymous
22-09-2005, 21:21
Het valt volgens mij wel mee.

De premie is opgebouwd uit twee delen:
1. het nominale deel van ongev. €1100,-
2. de bijdrage van het bijdrage-inkomen, 6,5% . De werkgever of uitkeringsinstantie is verplicht deze bijdrage te vergoeden.

Al met al ga ik er waarschijnlijk zelfs op vooruit. Dit blijkt uit het rekenvoorbeeld van mijn verzekeraar :lol:

Elke verzekeraar zal je van te voren vertellen dat je er op vooruit gaat :roll: vergelijk het met Zalm die zei dat we er niet op achteruit zouden gaan met de Euro :x .................................... we zullen het binnekort weten maar ik weet bijna zeker dat we weer genaaid gaan worden door dit pleuris kabinet.

Sjaak
22-09-2005, 21:22
Was ikke.

Anonymous
23-09-2005, 09:43
net zoals nu met die kanker miljoenennota:

ja we gaan er op voorruit? Ja wie. ik niet! Stelletje bietsers.

alleenstaande moeders met kinderen of zoiets gaan 90 euro per kind krijgen

lesgeld afschaffing

benzine blijft zelfde niveau,

EN

het allerbelangrijkste:

geld komt vrij voor kinderopvang en de tussen- en naschoolse opvang
-----------------------------------

Wat de fok heb ik hieraan. Wordt ik hier beter van als ik meer voor gas en elektriciteit ga betalen, en meer voor huur en zorg verzekering en dit en dat en blah blah blah. Ik wordt er alleen maar nog slechter van. Ze kunnen me gewoon zwaar de kont kussen met 'nederlanders krijgen het beter'. Schijtziek wordt ik als ik balkenende en/of zalm met hun kop op tv zie, en dan ook nog net doen alsof er nix aan de hand is, en helemaal het lirium krijg ik als ze dan ook nog eens hun irritant vies goor lachje opzetten.

Anonymous
23-09-2005, 09:44
was moi

Anonymous
23-09-2005, 10:37
ik kun je in mijn betoog ook veranderen in wij hoor. Alsof ik de enigste ben, die er niet op voor uit gaat, maar er op achteruit gaat. Ik gun iedereen het beste, maar loop niet te lullen dat wij er op voor uit gaan volgend jaar, want het is gewoon gvd niet zo. wij gaan er op achteruit. een enkele gaat er op voor uit. fok vvd en cda.

Justinian
23-09-2005, 12:30
Het valt volgens mij wel mee.

De premie is opgebouwd uit twee delen:
1. het nominale deel van ongev. €1100,-
2. de bijdrage van het bijdrage-inkomen, 6,5% . De werkgever of uitkeringsinstantie is verplicht deze bijdrage te vergoeden.

Al met al ga ik er waarschijnlijk zelfs op vooruit. Dit blijkt uit het rekenvoorbeeld van mijn verzekeraar :lol:

Elke verzekeraar zal je van te voren vertellen dat je er op vooruit gaat :roll: vergelijk het met Zalm die zei dat we er niet op achteruit zouden gaan met de Euro :x .................................... we zullen het binnekort weten maar ik weet bijna zeker dat we weer genaaid gaan worden door dit pleuris kabinet.
Euhm nee Sjaak, dat is niet zo. Ook als je er op achteruit gaat zul je dat zien in het rekenvoorbeeld.

NormaR
23-09-2005, 14:39
Die inkomensafhankelijke bijdrage is trouwens voor bepaalde groepen verlaagd. Zie: www.denieuwezorgverzekering.nl

Op Prinsjesdag heeft het kabinet, zoals aangekondigd, nog een aantal extra maatregelen genomen om de koopkracht van de mensen verder te ondersteunen. Zo zijn bij de belastingen de heffingskortingen aangepast. Daarnaast is er iets veranderd in de inkomensafhankelijke bijdrage. Voor mensen die deze bijdrage niet vergoed krijgen, omdat zij geen werkgever hebben of omdat er bij hun (sociale) uitkering geen rekening mee wordt gehouden, is de inkomensafhankelijke bijdrage verlaagd. Over inkomen waarover mensen geen vergoeding ontvangen is de bijdrage lager vastgesteld, namelijk op 4,4%. Deze versoepeling geldt bijvoorbeeld voor ouderen met een aanvullend pensioen, mensen met prepensioen en zelfstandigen. Over inkomen waarvoor wel een vergoeding wordt ontvangen is de bijdrage vastgesteld op 6,5%.

Zorgtoeslag
De definitieve hoogte van de zorgtoeslag die mensen krijgen ter compensatie van de hogere nominale premie, is ook aangepast. Alleenstaanden kunnen tot een toetsingsinkomen van circa € 25.000 jaarlijks maximaal € 400 aan zorgtoeslag ontvangen. Twee personen kunnen per jaar een maximale zorgtoeslag van € 1.150 krijgen als hun (gezamenlijke) toetsingsinkomen niet hoger is dan circa € 40.000. Wilt u het precies weten? Iedereen kan zelf de zorgtoeslag berekenen op www.toeslagen.nl

Sjaak
23-09-2005, 15:30
Waar is dat rekenvoorbeeld ?

Anonymous
23-09-2005, 16:44
Die inkomensafhankelijke bijdrage is trouwens voor bepaalde groepen verlaagd. Zie: www.denieuwezorgverzekering.nl

Op Prinsjesdag heeft het kabinet, zoals aangekondigd, nog een aantal extra maatregelen genomen om de koopkracht van de mensen verder te ondersteunen. Zo zijn bij de belastingen de heffingskortingen aangepast. Daarnaast is er iets veranderd in de inkomensafhankelijke bijdrage. Voor mensen die deze bijdrage niet vergoed krijgen, omdat zij geen werkgever hebben of omdat er bij hun (sociale) uitkering geen rekening mee wordt gehouden, is de inkomensafhankelijke bijdrage verlaagd. Over inkomen waarover mensen geen vergoeding ontvangen is de bijdrage lager vastgesteld, namelijk op 4,4%. Deze versoepeling geldt bijvoorbeeld voor ouderen met een aanvullend pensioen, mensen met prepensioen en zelfstandigen. Over inkomen waarvoor wel een vergoeding wordt ontvangen is de bijdrage vastgesteld op 6,5%.

Zorgtoeslag
De definitieve hoogte van de zorgtoeslag die mensen krijgen ter compensatie van de hogere nominale premie, is ook aangepast. Alleenstaanden kunnen tot een toetsingsinkomen van circa € 25.000 jaarlijks maximaal € 400 aan zorgtoeslag ontvangen. Twee personen kunnen per jaar een maximale zorgtoeslag van € 1.150 krijgen als hun (gezamenlijke) toetsingsinkomen niet hoger is dan circa € 40.000. Wilt u het precies weten? Iedereen kan zelf de zorgtoeslag berekenen op www.toeslagen.nl


Ik en mijn vriending zitten net boven die 40000 dus die 1150 kunnen we ook shaken.

Justinian
23-09-2005, 19:09
Waar is dat rekenvoorbeeld ?
Op de site van m'n verzekeraar staat een rekenmodel.

Sjaak
23-09-2005, 19:24
OK Justi, maar ik moet het eerst nog allemaal zien ........................... en dan geloof ik het pas. Er zijn zoveel onzekere factoren ik ben zeer sceptisch over dit zorgstelsel en welke verandering in de laatste 10 - 15 is nu echt in ons voordeel geweest, de burger is altijd de dupe van dit soort vernieuwingen.

Zal wel aan me euro complex liggen dat ik zo reageer :lol:

Biiyen
23-09-2005, 19:35
nee lekker makkelijk hoor ... krijg ik nu ineens een aanvraag formulier voor zorgtoeslag thuisgestuurd. Wel gaaf dat ze mijn inkomen voor volgend jaar nog hebben ingeschat op mijn StuFi inkomen van dit jaar, krijg ik ook lekker veel toeslag... Ik stuur het gewoon op hoor kan me geen flikker schelen.

Sjaak
24-09-2005, 10:27
nee lekker makkelijk hoor ... krijg ik nu ineens een aanvraag formulier voor zorgtoeslag thuisgestuurd. Wel gaaf dat ze mijn inkomen voor volgend jaar nog hebben ingeschat op mijn StuFi inkomen van dit jaar, krijg ik ook lekker veel toeslag... Ik stuur het gewoon op hoor kan me geen flikker schelen.

Zo is het maar net, als je de belastingdienst kan tillen moet je het zeker niet laten :idea:

Anonymous
26-09-2005, 10:24
nee lekker makkelijk hoor ... krijg ik nu ineens een aanvraag formulier voor zorgtoeslag thuisgestuurd. Wel gaaf dat ze mijn inkomen voor volgend jaar nog hebben ingeschat op mijn StuFi inkomen van dit jaar, krijg ik ook lekker veel toeslag... Ik stuur het gewoon op hoor kan me geen flikker schelen.

ja en dan volgend jaar op t einde van t jaar n lekkere rekening in de bus krijgen das idd handig